• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpa Rolex av AD i Bangladesh - äkhet?

ranepaj

Omega
God afton!

Jag har bett en god vän som för tillfället befinner sig i Bangladesh att köpa med sig en 116610LN. Det finns endast en auktoriserad återförsäljare i Bangladesh, vilken ligger i huvudstaden Dhaka.

Enligt min gode vän kan man dock Aldrig vara 100% säker på att man får en äkta vara i Bangladesh, även om saker och ting är certifierade och auktoriserade. Han är född och uppvuxen i Bangladesh, så han vet hur saker fungerar där nere. Jag är dock osäker på om han vet vad en AD-stämpel egentligen innebär.

Vad har ni för erfarenheter av AD-handel i utlandet? Vad tar Rolex på sig för ansvar gällande äktheten på varorna deras ADs säljer? Vad bör jag göra?

http://www.rolex.com/rolex-dealers/...omanwatchco.dhaka.bangladesh.rolexdealers.com
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
God afton!

Jag har bett en god vän som för tillfället befinner sig i Bangladesh att köpa med sig en 116610LN. Det finns endast en auktoriserad återförsäljare i Bangladesh, vilken ligger i huvudstaden Dhaka.

Enligt min gode vän kan man dock Aldrig vara 100% säker på att man får en äkta vara i Bangladesh, även om saker och ting är certifierade och auktoriserade. Han är född och uppvuxen i Bangladesh, så han vet hur saker fungerar där nere. Jag är dock osäker på om han vet vad en AD-stämpel egentligen innebär.

Vad har ni för erfarenheter av AD-handel i utlandet? Vad tar Rolex på sig för ansvar gällande äktheten på varorna deras ADs säljer? Vad bör jag göra?

http://www.rolex.com/rolex-dealers/...omanwatchco.dhaka.bangladesh.rolexdealers.com

God afton

Känns som att eftersom du redan nu är osäker ska du inte köpa den där. Den lilla skillnaden i pris (?) är väl knappast värt ont i magen och tandgnissel?
 

ranepaj

Omega
God afton

Känns som att eftersom du redan nu är osäker ska du inte köpa den där. Den lilla skillnaden i pris (?) är väl knappast värt ont i magen och tandgnissel?

Prisskillnaden kan väl knappast vara liten, momsen. Jag är osäker för att han är osäker, och han kan inget om klockor betydelsen av att vara AD. Så, hur mkt kan man lita på AD-stämpeln?
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Tror du kan köpa en ny av en ny av en gråhandlare i Sverige till ett överkomligt pris. Men vill du ta risken och tjäna några kronor så kör i vind.
 

par

Patek
2-Faktor
Malaysia har också moms men den slapp jag betala. 53 400 kr för en 116610 LN i december 2013.

Ja momsen skiljer mellan olika länder. Rolex kompenserar sin prissättning för att ex en sub ska ha snarlikt pris i hela världen oavsett momsvärde. Då blir det billigare att köpa i ett land med hög moms dvs:) Men sen ska den betalas i Sverige....
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Ja momsen skiljer mellan olika länder. Rolex kompenserar sin prissättning för att ex en sub ska ha snarlikt pris i hela världen oavsett momsvärde. Då blir det billigare att köpa i ett land med hög moms dvs:) Men sen ska den betalas i Sverige....

Visst är det så men i ärlighetens namn tror jag inte en enda person i hela Sverige har deklarerar en klocka i tullen förutom jag ;)
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Ok, låter lovande. Har dessa varit ADs? I vilka länder har du köpt?

Jag har bara handlat Rolex i Malaysia. Men min poäng var att alla AD:s jag besökt har gjort ett bra intryck på mig. Visst var jag orolig när jag köpte min 116610LN på grund av att jag är nybörjare. Men i det stora hela kändes det hela bra och så även på alla andra AD:s jag besökt.
 

Gavve

Greven
2-Faktor
med tanke på hur svårt det är att uppnå AD-status av Rolex känns det idiotiskt att kränga falska varor. Var i en liten stad i Indien (7 miljoner) där det fanns 1 rolex AD. Butiken som sådan hade funnit i typ 50 år och sökt bli Rolex AD sedan 2003 och till slut fått denna status 2012. Sålde utöver detta det Omega, Longines, Hublot, MontBlanc, Ulysse Nardin osv
 

ranepaj

Omega
Jag har bara handlat Rolex i Malaysia. Men min poäng var att alla AD:s jag besökt har gjort ett bra intryck på mig. Visst var jag orolig när jag köpte min 116610LN på grund av att jag är nybörjare. Men i det stora hela kändes det hela bra och så även på alla andra AD:s jag besökt.

Ok, toppen! Nån som vet vilka garantier man har från Rolex vid köp hos någon som de säger säljer äkta klockor?

Hittade förövrigt detta på deras hemsida:
All products displayed on the Website may be available at Official Rolex Retailers.
To ensure authenticity, genuine Rolex products are sold exclusively through Official Rolex Retailers. Rolex does not sell watches directly from the Website and cannot ensure the authenticity of watches sold online. Rolex invites you to visit your nearest Official Rolex Retailer.

To ensure authenticity, genuine Rolex products are sold exclusively through Official Rolex Retailers. - Detta låter ju onekligen som att de garanterar att alla klockor sålda via AD är äkta?
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Ok, toppen! Nån som vet vilka garantier man har från Rolex vid köp hos någon som de säger säljer äkta klockor?

Hittade förövrigt detta på deras hemsida:
All products displayed on the Website may be available at Official Rolex Retailers.
To ensure authenticity, genuine Rolex products are sold exclusively through Official Rolex Retailers. Rolex does not sell watches directly from the Website and cannot ensure the authenticity of watches sold online. Rolex invites you to visit your nearest Official Rolex Retailer.

To ensure authenticity, genuine Rolex products are sold exclusively through Official Rolex Retailers. - Detta låter ju onekligen som att de garanterar att alla klockor sålda via AD är äkta?

Men det är väl bara att kolla vem som är AD i Bongla och gå dit och köpa. Litar du på din polare så ge han drygt 50 bananer och be han smuggla in den i Sverige. Åker han fast kan du skicka ett PM till mig så lovar jag att hjälpa han så gott det går.
 

ranepaj

Omega
Men det är väl bara att kolla vem som är AD i Bongla och gå dit och köpa. Litar du på din polare så ge han drygt 50 bananer och be han smuggla in den i Sverige. Åker han fast kan du skicka ett PM till mig så lovar jag att hjälpa han så gott det går.

Hahaha skön du är! Funderar på att be honom posta hem kartongen och ha klockan på armen. Hur gjorde du?
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Är det en dealer auktoriserad av Rolex själva så kan du nog vara så lugn i kanoten att du inte ens behöver skopa vatten när den läcker in.

Men.
Eftersom du är så orolig just nu, så varför ska du göra det?
Ta pengarna och köp själv i butik så får du denna lilla extra känslan samtidigt. Då blir du bra mycket säkrare med ditt val och du kommer aldrig vela ta av dig klockan
 

figaro

Cartier
2-Faktor
Trådenverkar ha gått över i momssnack men gällande äkthet så kan du ju aldrig vara säker var du än köper.
Italiens hamnar får in både äkta och falska märkeskläder. Organiserade "tvivelaktiga grupper" distruberar sidare vidare original med kopior av kläder till butiker som själva inte förstår att de säljer kopior.

Men i ditt fall får du väl gå på magkänsla. Det enda du kan göra är att rapportera ADn om det skulle bli fel, men du får knappast ersättning.

Och sen research i massor. Leta på utländska forum om ADn. Jag menar om andra varit osäkra kanske de gjort äkthetskontroll på hemmaplan.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Trådenverkar ha gått över i momssnack men gällande äkthet så kan du ju aldrig vara säker var du än köper.
Italiens hamnar får in både äkta och falska märkeskläder. Organiserade "tvivelaktiga grupper" distruberar sidare vidare original med kopior av kläder till butiker som själva inte förstår att de säljer kopior.

Men i ditt fall får du väl gå på magkänsla. Det enda du kan göra är att rapportera ADn om det skulle bli fel, men du får knappast ersättning.

Och sen research i massor. Leta på utländska forum om ADn. Jag menar om andra varit osäkra kanske de gjort äkthetskontroll på hemmaplan.
Rätt stor skillnad på kläder och klockor, mig veterligen sköter Rolex allt själv, står ju inte direkt några hamnarbetare och lastar om klockorna. Skulle tippa på värdetransport och en obruten kedje av övervarkning innan leverans till butik. Visst finns alltid en risk att någon i butiken byter ut en riktig mot en kopia, detta är nog dock högst osannolikt. Att bli Rolex-AD är nog bland det svåraste du kan bli i klocksvängen och att riskera detta med att sälja falska klockor tror jag ingen är dum nog att göra.
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Risken att bli blåst av en Rolex AD vet jag i ärlighetens namn väldigt lite om. Men jag skulle tro att den är försvinnande liten. Om du är tveksam är det väl bättre att handla i Sverige eller via en välkänd gråhandlare i EU. skillnaden i pris blir troligen inte så stor, klockan är äkta och du följer svensk lag (vilken du självklart inte gör om du smugglar in klockan i Se).
 

ranepaj

Omega
Kör i vind! Efter noga övervägande har jag nu kommit fram till att jag slår till! Detta förutsatt att det blir till rätt pris, annars ej värt det. Hoppas på en paketöppning snart. Tack för hjälpen!
 
Topp