• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpråd och ny på forumet

mruhr

Panerai
2-Faktor
Hej,

Tänkte passa på att hälsa ifrån mig, har fascinerats av alla vackra ur som finns men har dessvärre inga i min ägo ännu (en Seiko Kinectic och en G. Armani kan inte klassas som några högkvalitetsur).

Jag har idag en begränsad budget på cirka 2000 SEK (kan gå upp till 3000 SEK för något exceptionellt bra erbjudande) och har sneglat på dress klockor då gärna Oris, Omega eller motsvarande. Är inte intresserad av Quartz driven utan vill ha äkta vara :) Några tips på klockor som finns tillgängliga och om det finns några speciella modeller eller kanske andra märken som jag också borde titta på. Är intresserad av alltifrån konkreta objekt till siter där man kan lita på att det är äkta vara- behöver annars ha stöd av alla duktiga på ks för att göra ett lyckat inköp.

Tack på förhand för all hjälp
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Posta gärna en bild på något som du gillar, annars blir det nog lite svårt.

Och i den prisklassen så skulle jag nog klassa Seikon som "högkvalitetsur"

Och som vanligt i denna prisklassen så kan du titta på Certina, Seiko, Orient och lite micro brands om det nu är manuell eller automat som du är ute efter.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Välkommen!
Ta och surfa runt lite efter Hamilton (finns ett flertal modeller beroende på vad du letar efter).
Det borde vara möjligt att hitta en för ca 3000 beg.
 

Icaras

Rolex
Som Silverminken säger så kan du få en riktigt fin vintageklocka för 3k :).
Lemania, Omega, Zenith, Longines mfl. är värda att kolla in!
 

mruhr

Panerai
2-Faktor
Hej,

Tack för alla snabba svar! Här kommer lite förtydliganden, jag tror att det jag letar efter är begagnat då jag tror att det är svårt att hitta något som är snyggt och som har god kvalitet. Utmaningen med begagnat/vintage är att jag själv inte kan bedöma dessa.

Hamilton har jag själv tittat på tidigare och tycker att modellen Cryssarn frågar om är snygg- har dock egentligen varit mer inställd på något mer klassiskt men modellen i sig skulle jag lätt kunna bära- de ligger dock en bit utanför min budget misstänker jag. Har även varit inne på en vintage Omega men har då sett att det verkar cirkulera många förfalskningar så har blivit avskräckt.

Zenith har jag faktiskt ingen koll på alls. Skulle jag ha pengar skulle jag troligtvis köpa en klassisk Oris, troligtvis från Artelier serien.
 

Cryssarn

Rolex
Ta en titt i vintage delen. där finns både länkar och andra bra tips. när du sen hittar något så länka här i forumet och fråga om du är osäker :)
 

KMS

Rolex
Kolla in Seiko Sarb linjen, eller OrientStar bör vara 2 säkra kort och du behöver inte vara orolig för tidshållning o service på ett tag (om man tex jämför med vintage). Annars borde väl tex en Lemania eller Longines vintagedinka rymmas inom budgeten.
 

mruhr

Panerai
2-Faktor
Zenithen är snygg, men 3k för ett ur från 60 talet? Vad har jag missat

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Zenithen är snygg, men 3k för ett ur från 60 talet? Vad har jag missat

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
Så som jag tolkade ditt inlägg var du på jakt efter en vintagedressare som ryms inom en budget om 3 000 kr. Om tanken, att lägga pengarna på ett 60-talsur, inte lockar så är vintage förmodligen inte din grej. Du kanske ska leta efter en schyst begagnad dressare som är tillverkad på 90 eller 00-talet?
 

mruhr

Panerai
2-Faktor
Absolut, dock hellre kring 2k om det inte är något verkligt speciellt med klockan. Har någon koll på Zenithen att den ser ok ut dvs ingen förfalskning eller annat skumt. Hur lägger sig Zenithen på en Omega, Oris, Hamilton skala?
 

mruhr

Panerai
2-Faktor
Visodate är snygga. Sinn 556i grymt frän men out of my league nu då det är pappaledighet och ombyggnation på g
 

mruhr

Panerai
2-Faktor
Inte med frugan i behåll 3k är en stretch just nu även om det finns gott med pengar egentligen, har precis pekat ut ett nytt ur jag vill ha om ett par år så hon är skräckslagen över min nya hobby...
 

mruhr

Panerai
2-Faktor
Skickade några frågor till säljaren av Zenithen men skulle känna mig tryggare i att köpa från en välkänd ks:are
 

JayJay

Rolex
Inte med frugan i behåll 3k är en stretch just nu även om det finns gott med pengar egentligen, har precis pekat ut ett nytt ur jag vill ha om ett par år så hon är skräckslagen över min nya hobby...
I s f föreslår jag att du helt enkelt väntar ett litet slag och låter tanken på högre prisbild sjunka in lite.
Vad kostar klockan du visat henne?
 
Topp