• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kamasa klockverktyg

relhok

Omega
Såg av en tillfällighet att Kamasa har klockverktyg.
De håller enligt mig väldigt hög kvalité på sina "vanliga" verktyg, medan priset och produktbilderna på just dessa skvallrar om att det antagligen är skräp.
Har någon erfarenhet?

Kamasa 56045, Watch Repair Tool Kit (17,74 £ ~ 200 kr)
56045.jpg



Kamasa 56046, Watch Case Opener (11,66 £ ~ 135 kr)
56046.jpg
 

Hawk100

Rolex
Kan det vara så att Kamasa har blivit uppköpta på samma sätt som Bacho, som ju också är mer eller mindre skräp numera.... Tråkigt att se när (tidigare) kvalitetsmärken blir till "smäck", och ännu tråkigare när man gör misstaget att köpa verktygen i tron att man fyndat kvalitetsprylar för att sen upptäcka att man köpt "Julakvalitet".... Då var det inte längre något fyndpris man betalade!!!
 

dedde

Breitling
Min erfarenhet av Kamasa är att det är väl dugliga verktyg. Har jobbat som mekaniker i 15 år och vi använder bara Kamasa, IDG och Snap-On. Har även sysslat en del med meck hemmavid och då bara använt Kamasa, Bacho och Ironside. Så när det gäller Kamasas "vanliga" verktyg så har jag bara goda erfarenheter. Tyvärr ingen koll på verktyg av de mindre slagen.
 

Kowalski

Omega
Kan det vara så att Kamasa har blivit uppköpta på samma sätt som Bacho, som ju också är mer eller mindre skräp numera.... Tråkigt att se när (tidigare) kvalitetsmärken blir till "smäck", och ännu tråkigare när man gör misstaget att köpa verktygen i tron att man fyndat kvalitetsprylar för att sen upptäcka att man köpt "Julakvalitet".... Då var det inte längre något fyndpris man betalade!!!
KG Knutsson har väl ägt Kamasa i 30 år?
De säljer mestadels genom Autoexperten så detta verkar ju vara ganska offside jämfört med det ordinarie sortimentet...
 

Kowalski

Omega
Snabb googling pekar på att Kamasa.co.uk inte tycks ha något att göra med det svenska varumärket. Sortimentet där ser ut som low-end prylar.
 

Camo00

Patek
Nej, det där ser inte ut som de Kamasa jag har hemma; pappas hylsnycklar och annat som misshandlats sen sent 70-tal och ff håller sig i nyskick...
 

dedde

Breitling
KG är väl generalagent för Kamsa i Sverige eller liknande och har nog inte så mycket med ägandeskap att göra. Bacho tillverkas väl på licens lite här och var över jorden. Argentina bland annat. Inget fel på deras grejer. Duger gott som slit och släng verktyg, nått som man kan behöva emellanåt. Hyfsat mycket antaganden från min sida, men ändå kvalificerade gissningar, om du frågar mig ;)
Nu hamnar vi rätt mycket OT, och jag har nog inte så mycket mer att tillägga till frågan om Kamasas verktyg av den mindre kalibern, så lycka till me er.
 

Kowalski

Omega
KG är väl generalagent för Kamsa i Sverige eller liknande och har nog inte så mycket med ägandeskap att göra. Bacho tillverkas väl på licens lite här och var över jorden. Argentina bland annat. Inget fel på deras grejer. Duger gott som slit och släng verktyg, nått som man kan behöva emellanåt. Hyfsat mycket antaganden från min sida, men ändå kvalificerade gissningar, om du frågar mig ;)
Nu hamnar vi rätt mycket OT, och jag har nog inte så mycket mer att tillägga till frågan om Kamasas verktyg av den mindre kalibern, så lycka till me er.
Blev tvungen att googla en vända till. Kamasa är ett dotterbolag till KGK sedan -77(!).
Helt värdelöst vetande och totalt off topic, men rätt ska vara rätt...
 
Topp