• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kan inget om klockor, sugen på en omega

vuze

Breitling
Tjenare, är nykomling när det kommer till klockor, och är nu väldig sugen på att köpa mig en lite finare klocka :)

Har fastnat för en äldre Omega men vet inte riktigt vilken model eller vad man ska leta efter för att få "mycket klocka för pengarna", kollat mycket på gamla seamaster,s eller kanske en Constellation :)

Min budget är väldigt begränsad och skulle kunna pressa upp till kanske <3000 kr.


Behöver hjälp med vad man ska leta efter, och om mina pengar räcker till något som inte går allt för mycket +- per dygn ! :D

Tacksam för svar !!
 

Sond

Patek
Om du är intresserad av en äldre Omega handlar det mer om att hitta rätt klocka än exakt modell. Särskilt om vill hålla ned priset lite. Men Seamaster är nog den modell där du hittar flest av. Problemet och det du måste vara medveten om är att man nästan alltid bör kalkylera med en service vid köp av äldre klockor. Särskilt i 3000-klassen. En service kostar ca 2000.

Och se upp för säljare som påstår att förra säljaren gjorde en service. Om någon säger att en äldre klocka är servad så "gäller" bara det om du får papper/kvitta på service hos kontrollerbar urmakare.

Så om du köper en klocka för 3000 bör/måste du snabbt ha en beredskap på ytterligare 2000. Många gör misstaget när de köper begagnat och tänker inte på det. Men har man tur kan så klart en gammal Omega ticka och gå i många år.
 

Johan M

Cartier
Omega gör fina och bra klockor, klart du skall ha en sådan. Titta på gamla Seamaster, De Ville, Cosmic och Constellation. Just när det gäller Constellation finns det en bra guide på nätet nånstans, eller kanske t o m på det här forumet om du söker lite. Läs på om Constellation om du bestämmer dig för en sådan för det finns många kopior. Constellation brukar i och för sig gå för högre priser än din budget tycks tillåta. De andra modellerna är lite billigare.
 

Jonte73

Audemars
Den här gillar jag skarpt ;)
image.jpg
 
Topp