Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Kevlar

Diskussion i 'Diskussion' startad av Petter, 1 januari 2014.

1. Petter
    Trådstartare

Petter Bonde

Från:
    Västlandet
    Hej! Någon av er som har erfarenhet av kevlar- armband. Vad tycker ni i så fall om känslan, looken, hållbarheten. Har bara sett på bild o tycker det kunde vara ett alternativ men innan jag beställer vore det kul att få veta från någon som använt materialet.

P-A, Jonaz och yonsson gillar detta.
  2. Petter
    Trådstartare

Petter Bonde

Från:
    Västlandet
    Men kom igen nu:mad: NÅGON måste väl ha stött på Kevlar-armband....eller????????????

yonsson gillar detta.
  3. P-A

P-A Sir Spamalot

Från:
    Hälsingland
    Jag har aldrig testat med de ser fina ut iaf.
    Hur hårda är de?

4. Eurenius

Eurenius Friherre

Från:
    Höga Kusten
    Jag har haft kevlar från Harley Roma. Jag tycker det var väldigt skönt och relativt mjukt.

Petter gillar detta.
  5. Petter
    Trådstartare

Petter Bonde

Från:
    Västlandet
    Köpte du det på nätet eller finns det möjligen nån butik som har?

6. JS

JS Friends of KS

Kevlar och kevlar... de har den looken antar jag, men få band har nog riktig kevlar i sig. Har kört detta band tex (Maratec). Helt ok band med rätt snygg look, inte särskilt dyrt heller

Eurenius gillar detta.
  7. Rozzy

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Det lustiga är väl att de inte är gjorda i kevlar, utan en kraftig vävd behandlad textil (plast? bomull?).
    De jag har är tåliga och bekväma ( speciellt om fodrade med skinn på insidan).

Jonulf och Eurenius gillar detta.
  8. Eurenius

Eurenius Friherre

Från:
    Höga Kusten

Precis som JS säger så är väl frågan hur "riktig" kevlar det är i banden. Jag har kört med dessa från globalwatchband.com
    Finns i olika färger.
    Skickas från Florida och har dykt upp på en vecka, dessutom brukar man alltid få extra bandstift.

9. NiklasArvid

NiklasArvid Gandhi

Kevlarfibern är ju ljusgul?

10. Watch out

Watch out Stadsbo

Från:
    Norr om nästan allt.
    Har ett kevlar som satt på min Citizen Ray Mears. Skulle gissa det är någon form av nylonmix med. Det är en hel del styvare och mycket tätare i vävenän mina vanliga nylonband & natoband. . Det sitter bra och formar sig fint efter handleden men man får "böja in" det i början. Har funkat bra i flera år, även om det blir lite glansigt på en del ställen där det ligger mot spänne och liknande. Har dock läst om andra som slitit ut sina väldigt fort.

11. Singular

Singular Företag Forumsponsor

Är det inte X-33 som typ är den enda klockan med kevlar i kevlarbandet...?

12. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Kevlar ser ofta ut som plast med väv i sig.

NiklasArvid
    Korrekt, men ibland lägger man ett lager plast utanpå. Jag äger mc-jeans med kevlar i sig, men även handskar där kevlaret har plast över. När plasten nöts syns den gula kevlaren.

Äkta kevlar är patentskyddat och produkter med kevlar i ska ALLTID vara märkta med en dupont-logga. Allt annat är andra sorters fiberväv.

Watch out
    Det där är inte kevlar.

Carolin gillar detta.
  13. Watch out

Watch out Stadsbo

Från:
    Norr om nästan allt.
    Ja, nä, det är nog någon form av nylon eller annan syntetmix, tog med den för att folk och annonser kallar det kevlarband. Tänkte det blir en så liten och tom tråd om det bara ska visas upp band gjorda av äkta kevlar. :)

14. Nexus

Nexus Präst

Är banden skottsäkra? I så fall blir det en beställning.

laketwig gillar detta.
  15. frere

frere Biskop

Från:
    Uppsala
    Ett kevlarband i ljusgult vore grymt. Skulle matcha mina kevlargrillvantar också...men finns det verkligen några flamsäkra pitmaster-klockor att använda det till?

16. Rozzy

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Precis som JS och jag redan hävdat ovan så innehåller väl knappast några av "kevlar"-banden kevlar i sig, utan det är ett utseende som kallas så eller segelduk har jag för mig.
    Kevlar är helt riktigt en gul fiber som är mycket seg till skillnad mot kolfiber som är spröd (men mycket dragtåligt (10xstål)). Ofta förekommer bägge i en kombination i vävar för att få både drag/styvhet och seghet/tålighet. Jag och polarna nvände sådan (dyr!) väv för extrema vindsurfing byggen i ungdomen.

17. NiklasArvid

NiklasArvid Gandhi

yonsson

Jag undar lite vad poängen skulle vara i ett armband. Den svagaste delen av ett armband är väl iaf bandstiften? Och ska väl vara, med ett kevlarnato är bärarens handled den svagaste delen, kan bli otäckt...

I skyddskläder har det ju ett berättigande då det går åt massor med energi för att knäcka fibern, bra skottskydd tex.

Jag byggde ett par kajaker med skrov i kombo kol/kevlar (tigermatta) mest för att det var coolt och för att bekanta mig med materialen. Tror man gått ifrån sån väv idag.... Det var det sämsta av båda typ... Nu använder man mest rätt material på rätt plats, kevlar längs kölen o ytor med risk för slag, o resten så mycket som möjligt i kol? :)

yonsson gillar detta.
  18. yonsson

Från:
    GBG
    Så du är helt 100 på detta??
    http://www.thewatchprince.com/Hadley-Roma-Genuine-Kevlar-18mm-Black-Orange-Stitching
    Det står ju uttryckligen att det är riktigt kevlar och kollar man undersidan så ser det ut som plastövertäckt kevlar.
    Om man sandpapprar ner det så ska kevlaren komma fram under gummit/plasten.
    "Why settle for an imitation when you can get a Hadley-Roma genuine Kevlar® watch band? Five times stronger than steel, Kevlar is the perfect material for watch owners seeking a a durable strap and a more interesting appearance than other synthetic options. These Kevlar straps are available with orange, red, white, or matching black stitching."

Petter och Rozzy gillar detta.
  19. Rozzy

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Se, det finns kevlarband innehållande kevlar! :) Singular hävdar ju att X33:ans är i kevlar den med.
    Som jag dock skrev är nog de flesta Skåne kevlarband/sail cloth gjorda i någon annan mindre stryktålig textil. NiklasArvid har ju en poäng med att bandstiften ändå ryker (som tur är!) innan de flesta band går av om vi tänker på styrkan. Men visst, vill man bara bära ett band på klockan resten av livet, så ligger nog bandet du nämner bra till! Sedan hur det ser ut om femtio år är väl en annan femma... ;)

20. Petter
    Trådstartare

Petter Bonde

Från:
    Västlandet
    Ja, inte blir man så mycket klokare :eek:. Att det skulle vara starkt är ju inte mitt främsta argument men tycker att det har "något" som saknas i andra band. Ska prova o återkommer med erfarenheter.

21. yonsson

Från:
    GBG
    Som jag ser det är det ju ett mellanting mellan läder och velcro som tål vatten. Känns ju som ett bra alternativ. Skulle haft ett sådant när jag spontanbastade med min tuna.

Mårtenssons ur Brookfield