• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Fabian

Patek
2-Faktor
Jag tror P&H ligger rätt risigt till ekonomiskt tyvärr - inte illa nog att gå i konkurs men väl så illa att deras cashflow inte tillåter snabba utbetalningar.

Detta händer ofta med inlämning på kommission tyvärr så det är inte bara P&H - det krävs otroligt mycket av en företagare att kunna hantera ren kommission. Speciellt med våra generösa distansköpslag.

Jag har själv sålt en hel del till Daniel på Vangelis och även om min del går ned med x antal procent om han ska köpa loss en vara så slipper jag i alla fall allt strul som beskrivs här i tråden.
Håller inte med. Att sälja på kommission är inte särskilt svårt så länge man har ett varulagret som är av intresse och som folk vill köpa av. Säljer man på kommission slipper man dyra varulagret som ligger och binder upp kapital.

Men hur som. Det ekonomiska läget verkar vara sådär. Än så länge lyser insättningen med sin frånvaro.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Håller inte med. Att sälja på kommission är inte särskilt svårt så länge man har ett varulagret som är av intresse och som folk vill köpa av. Säljer man på kommission slipper man dyra varulagret som ligger och binder upp kapital.

Men hur som. Det ekonomiska läget verkar vara sådär. Än så länge lyser insättningen med sin frånvaro.
Känns som att P&H har väldigt mycket grejer. Tycker det är kul att den bredden existerar, men tror också det är tufft.

Men främst av allt så brukar det gå åt helvete ganska snabbt efter att man hör att pengar inte betalas ut m.m.
 
Håller inte med. Att sälja på kommission är inte särskilt svårt så länge man har ett varulagret som är av intresse och som folk vill köpa av. Säljer man på kommission slipper man dyra varulagret som ligger och binder upp kapital.

Men hur som. Det ekonomiska läget verkar vara sådär. Än så länge lyser insättningen med sin frånvaro.
D2739A83-0905-45DF-A855-DF2234C9DBA4.jpeg

😁
 

Kingpin

Omega
Saknas väl ändå ett 50-tHåller inte med. Att sälja på kommission är inte särskilt svårt så länge man har ett varulagret som är av intresse och som folk vill köpa av. Säljer man på kommission slipper man dyra varulagret som ligger och binder upp kapita
Men hur som. Det ekonomiska läget verkar vara sådär. Än så länge lyser insättningen med sin frånvaro.
Håller inte med. Att sälja på kommission är inte särskilt svårt så länge man har ett varulagret som är av intresse och som folk vill köpa av. Säljer man på kommission slipper man dyra varulagret som ligger och binder upp kapital.

Men hur som. Det ekonomiska läget verkar vara sådär. Än så länge lyser insättningen med sin frånvaro.
Jag har för mig att du har jobbat med detta (kommission) så ifrågasätter inte att det funkat där men det finns minst tre fall med butiker/förmedlare som tagit sig an med inlämningsmetoden, herrkläder/klockor, där det blivit megastrul här i Stockholm de senaste åren.

Kommission funkar bra om det är en strukturerad och duktig säljare/butik som har järnkoll på varor, lager, försäljning och rutiner. Ofta är det att föredra för säljaren/butiken eftersom de, precis som du säger, slipper köpa och eventuellt sitta på lager men för mig som säljare/inlämnare så föredrar i alla fall jag att hellre få 1500 i handen istället för 2000 vid en eventuell försäljning x veckor senare. Smaken är såklart som baken så det är ju ingen universell sanning och jag säger inte hur någon ska göra, bara vad som funkat för mig.
 

IlGattopardo

Cartier
2-Faktor
Håller inte med. Att sälja på kommission är inte särskilt svårt så länge man har ett varulagret som är av intresse och som folk vill köpa av. Säljer man på kommission slipper man dyra varulagret som ligger och binder upp kapital.

Men hur som. Det ekonomiska läget verkar vara sådär. Än så länge lyser insättningen med sin frånvaro.
Vad tar P&H i kommission, 25%?
 

city69

Omega
Trist med P&H. Känns som många inom butik/handel/resturang har en alldeles för romantiserad bild av att driva företag. Det är hårt arbete bakom och fokus på att få nöjda kunder istället för att glida runt och ha fina kontor på ”rätt” adress. Hoppas verkligen de får ordning på allt för idéen är väldigt bra. Köpte ett par skor från dem som kändes alldeles för billiga, ett par nya svarta Oxfords från Loake 1880 för ca 1000 kr
 

repertoire

Cartier
2-Faktor
I såna fall är man transparent gentemot kund och förklarar hur det ligger till. Inte förhalar det i veckor. Låter onekligen oprofessionellt.

Screenshot 2022-11-03 at 21.07.32.png
 
Senast ändrad:

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Jag kan varmt rekommendera tidningen l'étiquette, jag tror många här skulle uppskatta den. Nytt nummer ute snart:

 

Erik83

Cartier
Jag kan varmt rekommendera tidningen l'étiquette, jag tror många här skulle uppskatta den. Nytt nummer ute snart:

Har funderat många gånger på att klicka hem, men det har aldrig blivit av
 

kalufsen

Panerai
Jag har för mig att du har jobbat med detta (kommission) så ifrågasätter inte att det funkat där men det finns minst tre fall med butiker/förmedlare som tagit sig an med inlämningsmetoden, herrkläder/klockor, där det blivit megastrul här i Stockholm de senaste åren.

Kommission funkar bra om det är en strukturerad och duktig säljare/butik som har järnkoll på varor, lager, försäljning och rutiner. Ofta är det att föredra för säljaren/butiken eftersom de, precis som du säger, slipper köpa och eventuellt sitta på lager men för mig som säljare/inlämnare så föredrar i alla fall jag att hellre få 1500 i handen istället för 2000 vid en eventuell försäljning x veckor senare. Smaken är såklart som baken så det är ju ingen universell sanning och jag säger inte hur någon ska göra, bara vad som funkat för mig.
Kanske misstolkar ditt inlägg men kör inte Vangelis samma set up som P+H? Eller köper de loss direkt?
 

Magnuss0n

Omega
2-Faktor
Någon som sitter på bra leverantör av Shaggy dog-tröjor och vill dela med sig? Gärna åtkomligt från Sverige (dvs inte JPress etc) och för en human peng, max 1500kr.
 

agraw

Cartier
2-Faktor
Någon som sitter på bra leverantör av Shaggy dog-tröjor och vill dela med sig? Gärna åtkomligt från Sverige (dvs inte JPress etc) och för en human peng, max 1500kr.
Du får lägga på några hundralappar men då får du the real deal. Jamieson's gör grymma borstade ulltröjor på Shetlandsöarna. https://scottish.se/product/shetland-crew-neck-sweater-plain-sand/ Rekommenderar ett besök i butiken på Kungsholmen om du har möjlighet!
 

beardedpeareater

Cartier
2-Faktor
Finns det någon/några som har erfarenhet av John Henrics kvalite, de skippar mellanhänderna och produceras i EU/Italien, men känns det på plaggen, de är trots allt relativt billiga kontra andra märken?
 

Björn.W

Omega
2-Faktor
Skulle vilja få lite input kring Dubbelknäppt kavaj.

Har ni några förslag på märken/modeller? Hur mycket använder ni Dubbelknäppt vs enkelknäppt?

Använder kostym alternativt kavaj och udda Byxa dagligdags på jobbet och har nu fått någon fix idé att införskaffa en Dubbelknäppt. 😬🤷‍♂️
 

krockettröja

Cartier
2-Faktor
Jag kan varmt rekommendera tidningen l'étiquette, jag tror många här skulle uppskatta den. Nytt nummer ute snart:

Min franska är inte så bra, men jag tror att jag har en tidning på väg till mig 🙂
Screenshot_20221109-142855.png
 

Kingpin

Omega
Skulle vilja få lite input kring Dubbelknäppt kavaj.

Har ni några förslag på märken/modeller? Hur mycket använder ni Dubbelknäppt vs enkelknäppt?

Använder kostym alternativt kavaj och udda Byxa dagligdags på jobbet och har nu fått någon fix idé att införskaffa en Dubbelknäppt. 😬🤷‍♂️
Dubbelknäppt udda är svårt för mig att justifiera men en dubbelknäppt kostym done right är magi👍 Navy eller choklad med smalt snitt, passpoalfickor, 5 cm slag på byxa, no break, enfärgad skjorta utan näsduk…
 

Erik83

Cartier
Skulle vilja få lite input kring Dubbelknäppt kavaj.

Har ni några förslag på märken/modeller? Hur mycket använder ni Dubbelknäppt vs enkelknäppt?

Använder kostym alternativt kavaj och udda Byxa dagligdags på jobbet och har nu fått någon fix idé att införskaffa en Dubbelknäppt. 😬🤷‍♂️
Om du orkar, så skrolla igenom den här!
https://alittlebitofrest.com/2022/05/08/i-love-the-db/#more-38162

Blandning av nytt och vintage, dressat och casual, kostymer och uddakavajer! Sjukt mycket inspo! Ethan har gjort ett hästjobb med att få ihop det!
 

Björn.W

Omega
2-Faktor

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Är det bara jag som märker att måttsydda byxor skiljer sig åt något otroligt beroende på tyg? Allt annat jag syr upp brukar följa tidigare mönster. Sydde upp ett par i somras i ett tyg av linne/bomull som satt helt perfekta. Efterföljande par i 100% bomull satt lösare kring midjan. Senaste paret i flannel sitter inte alls like fint kring stussen. Ska byxor vara så problematiska?
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Är det bara jag som märker att måttsydda byxor skiljer sig åt något otroligt beroende på tyg? Allt annat jag syr upp brukar följa tidigare mönster. Sydde upp ett par i somras i ett tyg av linne/bomull som satt helt perfekta. Efterföljande par i 100% bomull satt lösare kring midjan. Senaste paret i flannel sitter inte alls like fint kring stussen. Ska byxor vara så problematiska?
Generellt sett drar ju fibrerna ihop sig eller expanderar olika mycket. Så det kan nog skilja en del. Har te x molskine och flannel som sitter och expanderar oerhört bekvämt. Samtidigt som mina bomullschinos inte alls expanderar lika bra när de bärs.

Och mwd måttsydda antar jag att du menar MTM och inte bespoke? Isf var det exakt samma byxmodell? För även det kan ju skilja även om måtten är dessamma.
 
Topp