• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Ftira

Omega
Byxor utan bälteshällor och side adjusters var visst inte så praktiskt. Lämnar inget utrymme för t.ex. instoppad tröja eller minsta viktförändring… Tänker att så här ogenomtänkt design kan det inte vara - finns det quick fix hos skräddare eller annat knep?

 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Byxor utan bälteshällor och side adjusters var visst inte så praktiskt. Lämnar inget utrymme för t.ex. instoppad tröja eller minsta viktförändring… Tänker att så här ogenomtänkt design kan det inte vara - finns det quick fix hos skräddare eller annat knep?

Hängslen…
 

Kraal90

Cartier
2-Faktor
Sugen på att köpa en uddakavaj. Äger än så länge en mörkblå kostym och en blå flanellkavaj. Funderar nu på att komplettera med en mörkbrun alternativt mörkgrön tweedkavaj. Tittar på denna från Oscar Jacobson:

Oscar-Jacobson_Fogerty-Blazer_541-Brown_31543718_541_List.jpg


Hur skulle ni matcha denna i form av byxor och skjorta? Äger inga jeans men tänker att det skulle kunna fungera.

Undrar också om OJ generellt gör väldigt korta kavajer. Bilden nedan ser ju absurd ut. Antar att modellen är väldigt lång och inte bär 100-storlek men varför vill man marknadsföra sig på detta sätt?

Oscar-Jacobson_Fogerty-Blazer_Blue-Tropic_31543551_256_list.jpg


På bilderna ser Suitsupplys kavajer bra mycket längre (välbalanserade) ut men måtten stämmer väldigt bra överens med de på OJ:s kavajer.
Äger ett antal OJ kavajer och kostymer. Tycker inte de är överdrivet korta. Tror som du att modellen är lite lång, alternativt har tagit på sig för liten storlek.

Köper själv deras regular fit och justerar hos min skräddare. Upplever att det blir mycket bättre än att exempelvis köpa slimfit.
 

Bjudko

Cartier
Äger ett antal OJ kavajer och kostymer. Tycker inte de är överdrivet korta. Tror som du att modellen är lite lång, alternativt har tagit på sig för liten storlek.

Köper själv deras regular fit och justerar hos min skräddare. Upplever att det blir mycket bättre än att exempelvis köpa slimfit.
Samma här. Har övergett deras slimkavajer för att regular sitter bättre efter korrigering, lite passé med supertight.
 
Hur är det generellt med skjortor brukar de ha vidare ärmar när man går upp en storlek?

Jag har t ex länge använt 42or slim fit hos Eton, men har tränat lite för mycket ett tag nu och problemet är att de sitter för tight över bröst och framförallt armarna, vilket gör att när jag böjer armen så fastnar skjortärmen och då sticker inte manchetten ut när jag har kavaj på mig vilket ser dumt ut.

Min fundering är att helt enkelt gå upp en storlek (ingen fara att halsstorleken skulle vara för stor) och sen justera midjevidden. Oket är även de lite väl smalt på 42or så blir även det bredare vid storleksökningar så är det bara till fördel.
 

herr_raev

Omega
2-Faktor
Tips på schysst orange cardigan i ull? Har haft en Uniqlo som tyvärr börjar ge sig lite väl mycket vid höger armbåge. Kan tänka mig att gå upp i pris så alla förslag är välkomna.
 

Floffen

Panerai
Hur är det generellt med skjortor brukar de ha vidare ärmar när man går upp en storlek?

Jag har t ex länge använt 42or slim fit hos Eton, men har tränat lite för mycket ett tag nu och problemet är att de sitter för tight över bröst och framförallt armarna, vilket gör att när jag böjer armen så fastnar skjortärmen och då sticker inte manchetten ut när jag har kavaj på mig vilket ser dumt ut.

Min fundering är att helt enkelt gå upp en storlek (ingen fara att halsstorleken skulle vara för stor) och sen justera midjevidden. Oket är även de lite väl smalt på 42or så blir även det bredare vid storleksökningar så är det bara till fördel.
Finns ju mått på alla storlekar. Bara att jämföra.
 
Finns ju mått på alla storlekar. Bara att jämföra.
Vet inte om jag är dålig på att leta, men varken Eton eller Stenströms t ex skriver ut ok-längd eller ärmvidd, så det hjälper mig inte att ta en större storlek, köra made to measure/custom om dessa inte ändras (vet att det går att precisera sådant hos t ex Shirtonomy, men tycker inte de är bra).
 

Floffen

Panerai
Vet inte om jag är dålig på att leta, men varken Eton eller Stenströms t ex skriver ut ok-längd eller ärmvidd, så det hjälper mig inte att ta en större storlek, köra made to measure/custom om dessa inte ändras (vet att det går att precisera sådant hos t ex Shirtonomy, men tycker inte de är bra).
Sant, just ärmvidd kanske inte finns. Men det är väl bara att köpa hem en storlek större och testa?
 

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Vet inte om jag är dålig på att leta, men varken Eton eller Stenströms t ex skriver ut ok-längd eller ärmvidd, så det hjälper mig inte att ta en större storlek, köra made to measure/custom om dessa inte ändras (vet att det går att precisera sådant hos t ex Shirtonomy, men tycker inte de är bra).
Om du mejlar och frågar om ett specifikt mått så kanske de kan mäta det som efterfrågas? :)

Håller med om att Shirtonomy inte är att hänga i granen. Provat de två gånger och båda skjortorna sitter hemskt. De verkar tolerera större måttdifferenser gentemot andra leverantörer. Nya skjortor som jag köper nuförtiden brukar jag sy upp hos Blugiallo. Annars har jag tidigare måttsytt genom Stenströms MtM-tjänst (hos Ströms). Föredrar Blugiallo då de har större utbud av tyg samt design, annars är det inget fel på Stenströms. :)
 
Om du mejlar och frågar om ett specifikt mått så kanske de kan mäta det som efterfrågas? :)

Håller med om att Shirtonomy inte är att hänga i granen. Provat de två gånger och båda skjortorna sitter hemskt. De verkar tolerera större måttdifferenser gentemot andra leverantörer. Nya skjortor som jag köper nuförtiden brukar jag sy upp hos Blugiallo. Annars har jag tidigare måttsytt genom Stenströms MtM-tjänst (hos Ströms). Föredrar Blugiallo då de har större utbud av tyg samt design, annars är det inget fel på Stenströms. :)
Mailade Eton och deras svar var i stort sett "vi vet inte måtten, men ja de är större, testa gärna i butik först", vilket känns lite trött. Får göra det, för jag är väldigt nöjd med deras skjortor som jag har från innan (Håller hur länge som helst och tycker aldrig de blir urtvättade). Sen att behöva lägga 2400 kr på en basskjorta börjar dock ta emot.

Kanske får ta och testa Blugiallo.
 

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Mailade Eton och deras svar var i stort sett "vi vet inte måtten, men ja de är större, testa gärna i butik först", vilket känns lite trött. Får göra det, för jag är väldigt nöjd med deras skjortor som jag har från innan (Håller hur länge som helst och tycker aldrig de blir urtvättade). Sen att behöva lägga 2400 kr på en basskjorta börjar dock ta emot.

Kanske får ta och testa Blugiallo.
Prova mejla Care of Carl (har Eton i sortimentet). De är är alltid tillmötesgående. :)
 

Ejnork

Cartier
Någon som sett Lupin? Vad har Assane för solglasögon s03e06? De har som silvriga pilar på främre delen av skalmen.
 

Bilagor

  • IMG_9992.png
    IMG_9992.png
    615.2 KB · Visningar: 6
Jag köper skjortor på La Chemise. Mycket prisvärt, som jag förstått är det samma tyger som ex vis Eton har i sina.

Tack för tipset!

Köpte en slimfit skjorta eftersom de var så väldigt billiga ändå. Känns prisvärda men fungerar troligtvis inte för mig. Ärmarna är tyvärr inte rymliga nog för att jag skall kunna ha en storlek som passar i övrigt.

Kanske skall testa ta en i större storlek och ta in den några cm i midja och bröst om det är så att ärmarna skulle bli mer rymliga. Kostar ju även efter sådan ändring väldigt lite.
 

Bjudko

Cartier
Tack för tipset!

Köpte en slimfit skjorta eftersom de var så väldigt billiga ändå. Känns prisvärda men fungerar troligtvis inte för mig. Ärmarna är tyvärr inte rymliga nog för att jag skall kunna ha en storlek som passar i övrigt.

Kanske skall testa ta en i större storlek och ta in den några cm i midja och bröst om det är så att ärmarna skulle bli mer rymliga. Kostar ju även efter sådan ändring väldigt lite.
Jag köper deras Classic, lite rymligare.
 
Jag köper deras Classic, lite rymligare.
Classic är lite för små över axlarna i förhållande till övriga mått för mig då de är lite mer kon-formade istället för slim som är mer v-formad.

Beställde några i större storlek för att testa och se hur det blir om jag tar in dom extra, lär gå att ordna midjan, men mer spänd på på om det kommer gå att ta in bröstvidden tillräckligt. Mailade i alla fall med dom och fick till svar att ärmarna är vidare när jag går upp i storlek, så det är lovande.
 
Topp