• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Putteman

Cartier
Det är svårt att hitta en mer "versatile" vårjacka än en vaxad klassisk Barbour. Eller vårjacka... i Göteborg är den vår, sommar, höst och vinterjacka. Jag har en Bedale och en Bristol och den första har banne mig rest över hela världen i jobbresor under 10+ år. Jobbmiddagar, fritidsaktiviteter, hämta barn, gå på stan, gå i skogen, osv. Jag kanske är tråkig men det är de bästa plaggen jag någonsin haft.
Kan bara hålla med. Snorbra kvalitet, praktisk som få, och går att kombinera till ”allt”. Rätt prisvärda i förhållande till livslängd. Enda nackdelen är väl att dom har en rätt ”tung” känsla, men det vänjer man sig vid. Själv kör jag Ashby, den är lite mer figursydd än dom andra, med dess för- och nackdelar.
 
Senast ändrad:

Kråksaltarn

Panerai
2-Faktor
Men då har jag en idé: Köp en Sapper, det är ju en Barbour i M65 modell - så får du en som inte alla har.

Sapper är fina! Men måste ändå passa på och slå ett slag för Corbridge. Snarlik, men upplevs som lite mer dressad, inte riktigt lika varm (vilket torde passa bra till våren.

Sprang på den av en slump då jag var i England i höstas, och har kört den med tröja under merparten av vintern. Kommer funka finfint till tidig vår också!

1000007054.jpg


 

3AMEternal

Omega
2-Faktor
Pensionerade min Bedale efter 20+ år förra våren. Beaufort nu, sedan dess. Är ganska lång så uppskattar de extra cm i längd på denna modell. Att kunna ha två snarlika jackor under ett helt vuxenliv är en kvalitetsstämpel nog för mig att kunna rekommendera Barbour i allmänhet, och någon av dessa två modeller, i synnerhet. I tonåren i slutet av 90-talet hade jag pappas Beaufort som han då hade haft sedan den kom i början av 80-talet. Det är inte alla jackor som tillverkas nuförtiden som tål att ärvas — varken ur ren kvalitets- eller estetisk synpunkt.

Mitt tips är alltså (också) någon av de mer klassiska modellerna från Barbour. Ja, visst de är mer vanligt förekommande. MEN, det är 501or, type 2 trucker, OCBD-skjortor osv också. Av en anledning. Du kommer kunna ha jackan så pass länge att dess tidlöshet är >.

Vissa modeller, de ovan t.ex., är också made in England. Inte alla modeller är det.

Fråga: när vi är inne på ämnet, är det någon som köpt en jacka nyligen, som är så pass nytillverkad att den enbart har Kung Charles i nacken?
 

Number 6

Omega
Pensionerade min Bedale efter 20+ år förra våren. Beaufort nu, sedan dess. Är ganska lång så uppskattar de extra cm i längd på denna modell. Att kunna ha två snarlika jackor under ett helt vuxenliv är en kvalitetsstämpel nog för mig att kunna rekommendera Barbour i allmänhet, och någon av dessa två modeller, i synnerhet. I tonåren i slutet av 90-talet hade jag pappas Beaufort som han då hade haft sedan den kom i början av 80-talet. Det är inte alla jackor som tillverkas nuförtiden som tål att ärvas — varken ur ren kvalitets- eller estetisk synpunkt.

Mitt tips är alltså (också) någon av de mer klassiska modellerna från Barbour. Ja, visst de är mer vanligt förekommande. MEN, det är 501or, type 2 trucker, OCBD-skjortor osv också. Av en anledning. Du kommer kunna ha jackan så pass länge att dess tidlöshet är >.

Vissa modeller, de ovan t.ex., är också made in England. Inte alla modeller är det.

Fråga: när vi är inne på ämnet, är det någon som köpt en jacka nyligen, som är så pass nytillverkad att den enbart har Kung Charles i nacken?
Jag blev inspirerad så beställde en 40th anniversary Beaufort från UK ikväll. Förhoppningsvis kommer den med en engelsk kollega på måndag.
 
Någon som har erfarenhet av skräddare i Göteborg, har kikat på Wbb tailor och Rob & Co eller möjligen Bluegiallo (finns väl i Borås)? Funderar på att skaffa mig en vettig kostym under det kommande året och då hittat dessa.
 

herr_raev

Omega
2-Faktor
Någon som har erfarenhet av skräddare i Göteborg, har kikat på Wbb tailor och Rob & Co eller möjligen Bluegiallo (finns väl i Borås)? Funderar på att skaffa mig en vettig kostym under det kommande året och då hittat dessa.
Har bara köpt skjortor av Rob men väldigt duktig och trevlig. WBB är sjukt trevlig och det jag klämt på hos honom känns som att de varit bra grejer. Tror inte detkan gå fel med någon av dem.
 
Tudortisdag och Thomas Pink!

IMG_8218.jpeg


Thomas Pink må vara ett "hittepå-märke" men kvaliteten är det inget fel på. Jag har haft min skjorta sedan 2018 och den visar inga spår av förslitning ännu. Klockan är från 1984 och har någon ding men övrigt i fantastiskt skick!
 

Magnuss0n

Omega
2-Faktor
Klädvårdsfråga! Har ni några bra tips på att bli av med salt- och lerfläckar från byxbenen utan att tvätta hela byxorna? Vill gärna undvika kem när det bara är någon liten fläck vid byxslutet liksom...
 

Lapo Elkann

Cartier
2-Faktor
Byxorna ser fina ut men funderar alltid över hur de funkar på oss med lite kulmage? Ser ju alltid schysst ut på IG och modeller men när man inte har sexpack/platt mage så känns det som att det blir mkt märkligt med passform och man nästan måste ha lägre sittande så de kommer ”under” magen eller superhöga med hängslen som då hänger löst över magen vilket KRÄVER kavaj ☺️

Jäkla störigt…
Hög midja bör ej kombineras med kulmage oavsett vad Edward Blom säger. Finns även vissa butikssäljare i sthlm som ej kommit till insikt kring detta.
 

Lapo Elkann

Cartier
2-Faktor
Låter som att svaret är att inte ha en kulmage.
Såvida du inte aspirerar på att kunna bära helguldsrolle utan att behöva kombinera med Gucci keps.
Haha ja det hade ju varit det bästa onekligen men har man usla gener så har man tydligen…sedan är det ju aldrig ”snyggt” men just hög midja har jag funderat kring rent praktiskt. Blir ju att de ändå åker ner och lägger sig under.
Helt riktig, dekorativa sidesdjusters hjälper föga här. Resultatet blir en halv kvadratmeter Vitae Barberis flanell i stussen. Tids nog försvinner detta mode även om det idag kan verka superklassiskt och tidlöst. Se bara på den förr så bespottade mittbenan från 90talet som gör succé på nytt i stadens nattliv.
 

Khoma

Cartier
2-Faktor
Haha ja det hade ju varit det bästa onekligen men har man usla gener så har man tydligen…sedan är det ju aldrig ”snyggt” men just hög midja har jag funderat kring rent praktiskt. Blir ju att de ändå åker ner och lägger sig under.

Mitt inlägg var absolut inte riktat till dig personligen, så hoppas inte du tog det som ett påhopp. Tycker du ska bära det som du känner dig bekväm i :) Själv har jag relativt kort överkropp och förhållandevis långa ben, så kan inte rocka hög midja heller...😂
 

Magnuss0n

Omega
2-Faktor
Såvida du inte aspirerar på att kunna bära helguldsrolle utan att behöva kombinera med Gucci keps.

Helt riktig, dekorativa sidesdjusters hjälper föga här. Resultatet blir en halv kvadratmeter Vitae Barberis flanell i stussen. Tids nog försvinner detta mode även om det idag kan verka superklassiskt och tidlöst. Se bara på den förr så bespottade mittbenan från 90talet som gör succé på nytt i stadens nattliv.
Längtar också till när man kan börja se könshåren strax ovanför byxlinningen! Där snackar vi klassisk herrstil.
 

Magnuss0n

Omega
2-Faktor
Ja, byxa i kombination med bar über som behövs för att uppnå detta är en klassiker på svenska kontor. :) Skämt å sido, håller med om att det är snyggt med hög midja dock ej riktigt kulkompatibelt.
Haha exakt! Beror på (storleken på) kulan också. Ett par vidare byxor kan göra att kulan inte framhävs så mycket även med högre midja - men det är lite svårt att lösa på ett bra sätt kan jag tänka mig!
 

Number 6

Omega
Pensionerade min Bedale efter 20+ år förra våren. Beaufort nu, sedan dess. Är ganska lång så uppskattar de extra cm i längd på denna modell. Att kunna ha två snarlika jackor under ett helt vuxenliv är en kvalitetsstämpel nog för mig att kunna rekommendera Barbour i allmänhet, och någon av dessa två modeller, i synnerhet. I tonåren i slutet av 90-talet hade jag pappas Beaufort som han då hade haft sedan den kom i början av 80-talet. Det är inte alla jackor som tillverkas nuförtiden som tål att ärvas — varken ur ren kvalitets- eller estetisk synpunkt.

Mitt tips är alltså (också) någon av de mer klassiska modellerna från Barbour. Ja, visst de är mer vanligt förekommande. MEN, det är 501or, type 2 trucker, OCBD-skjortor osv också. Av en anledning. Du kommer kunna ha jackan så pass länge att dess tidlöshet är >.

Vissa modeller, de ovan t.ex., är också made in England. Inte alla modeller är det.

Fråga: när vi är inne på ämnet, är det någon som köpt en jacka nyligen, som är så pass nytillverkad att den enbart har Kung Charles i nacken?
Fick hem en Beaufort 40th anniversary i navy igår. Riktigt bra faktiskt. Några skillnader är det t.ex fodret slutar en bit högre upp men i övrigt inga skillnader. Fortfarande Made in England. Nu kan jag eventuellt pensionera min ca 15 år gamla gröna Beaufort, dock kommer den få hänga med som typ eldnings/korvgrillningsjacka tills ärmarna ramlar av. Den är inte omvaxad en enda gång, men har klarat sig utmärkt genom åren.
IMG_0074.jpeg
 
Fick hem en Beaufort 40th anniversary i navy igår. Riktigt bra faktiskt. Några skillnader är det t.ex fodret slutar en bit högre upp men i övrigt inga skillnader. Fortfarande Made in England. Nu kan jag eventuellt pensionera min ca 15 år gamla gröna Beaufort, dock kommer den få hänga med som typ eldnings/korvgrillningsjacka tills ärmarna ramlar av. Den är inte omvaxad en enda gång, men har klarat sig utmärkt genom åren.
IMG_0074.jpeg
Det är ju nu Beafourten är som bäst, tar ju den tiden att gå in dem :D
 
Topp