• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Pelagos

Omega
Byter tjänst om en vecka, får plocka ut valfri datorväska för upp till 6k. Tänker mig en svart i läder, något förslag på vad som ger mig ”mest” väska för pengen i form av kvalitet :) hittat dessa än så länge:
4AF8C29E-B514-41B3-8E10-B3CA20F70641.jpeg
EADCD151-2801-4398-B26D-73BC21F4C1D6.jpeg
Köpte en sån väska från Sandqvist förra året och är riktigt nöjd.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Hör mig att dom är ”gjorda” för att bäras med byxor med hög midja, därav den korta koppen.
Japp. Har t.ex en tröja från Morgano som också är betydligt kortare, vilket jag uppskattar, men är inte säker på att kombinationen med en väldigt rymlig passform är rätt.

Upplever överlag att det sker en väldigt skarp vändning i trenden nu, där folk nästan verkar tävla om vem som kan se mest vintage ut. Motargumentet är då att det varit ovanligt tight passform och låg midja ett bra tag, men jag tror att det tenderar att slå över åt andra hållet. Det är inte alla som passar i högre midja och rymligare passform, även om min personliga åsikt är att lite högre midja aldrig är fel.
 

Skarrsjo

Cartier
Japp. Har t.ex en tröja från Morgano som också är betydligt kortare, vilket jag uppskattar, men är inte säker på att kombinationen med en väldigt rymlig passform är rätt.

Upplever överlag att det sker en väldigt skarp vändning i trenden nu, där folk nästan verkar tävla om vem som kan se mest vintage ut. Motargumentet är då att det varit ovanligt tight passform och låg midja ett bra tag, men jag tror att det tenderar att slå över åt andra hållet. Det är inte alla som passar i högre midja och rymligare passform, även om min personliga åsikt är att lite högre midja aldrig är fel.
Upplever också att det brukar gå från en extrem till en annan. Känns enklare att hålla sig någonstans runt mitten, men lite åt det klassiska hållet
 

Whedda

Rolex
Japp. Har t.ex en tröja från Morgano som också är betydligt kortare, vilket jag uppskattar, men är inte säker på att kombinationen med en väldigt rymlig passform är rätt.

Upplever överlag att det sker en väldigt skarp vändning i trenden nu, där folk nästan verkar tävla om vem som kan se mest vintage ut. Motargumentet är då att det varit ovanligt tight passform och låg midja ett bra tag, men jag tror att det tenderar att slå över åt andra hållet. Det är inte alla som passar i högre midja och rymligare passform, även om min personliga åsikt är att lite högre midja aldrig är fel.

nyckeln är väl som alltid att utgå från vad man själv trivs med och är bekväm i. Problemet som jag ser det är snarare att de allra flesta som bär den tighta stil som dominerat inte direkt passar i det heller men att det har blivit normen över de senaste 10 åren. Sen får vi se hur extrem den nya normen är men vi är fortfarande rätt långt från 80- och 90-talets volym i såväl skräddat som stickat.
 

Whedda

Rolex
Sen har ju den här trenden som startade med en högre midja faktiskt legat och bubblat i närmare fem år även om den fått större genomslag de senaste säsongerna. Rockar når under knät, kavajer täcker stussen och byxmidjan närmar sig naveln. Allt detta påverkar även hur skjortor, stickat och accessoarer utvecklas.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
nyckeln är väl som alltid att utgå från vad man själv trivs med och är bekväm i. Problemet som jag ser det är snarare att de allra flesta som bär den tighta stil som dominerat inte direkt passar i det heller men att det har blivit normen över de senaste 10 åren. Sen får vi se hur extrem den nya normen är men vi är fortfarande rätt långt från 80- och 90-talets volym i såväl skräddat som stickat.
Håller med. Svårare att få till det med lite vidare passform dock, tycker ganska många misslyckas. Har inte "fått ihop det" själv än till 100%, men försöker (och trivs).
 

Whedda

Rolex
Håller med. Svårare att få till det med lite vidare passform dock, tycker ganska många misslyckas. Har inte "fått ihop det" själv än till 100%, men försöker (och trivs).

poängen är att allt som känns nytt och ovant är svårare att komma överens med än det som är vant och norm. Sen är ju rådande trend och norm något som påverkar vad vi tycker är smickrande för det finns inte (vad konservativa inom menswear än säger) något universellt rätt och fel.

det jag tycker är viktigt är bara att ha förståelse för vad som är extremt. Bara för att något är en motreaktion på en extrem trend betyder det inte att det är extremt åt andra hållet. Här brukar historien ge en ganska tydlig fingervisning då vidd etc varit bra mycket mer utpräglat än det vi ser nu. Samtidigt har vi nog aldrig sett en så smal och tight passform som den som dominerat de senaste åren och att vi skall tillbaka till de mest generösa snitten från 1940- eller 90-talet är inget jag önskar.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Sen är ju rådande trend och norm något som påverkar vad vi tycker är smickrande för det finns inte (vad konservativa inom menswear än säger) något universellt rätt och fel.
Där tycker jag du har fel. Precis som för armbandsur, ansikten och arkitektur så finns det universella uträkningsbara proportioner som fungerar. Sedan kan dessa såklart delvis påverkas av rådande mode men att förkasta proportioner och gyllene snitt känns fel.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
poängen är att allt som känns nytt och ovant är svårare att komma överens med än det som är vant och norm. Sen är ju rådande trend och norm något som påverkar vad vi tycker är smickrande för det finns inte (vad konservativa inom menswear än säger) något universellt rätt och fel.

det jag tycker är viktigt är bara att ha förståelse för vad som är extremt. Bara för att något är en motreaktion på en extrem trend betyder det inte att det är extremt åt andra hållet. Här brukar historien ge en ganska tydlig fingervisning då vidd etc varit bra mycket mer utpräglat än det vi ser nu. Samtidigt har vi nog aldrig sett en så smal och tight passform som den som dominerat de senaste åren och att vi skall tillbaka till de mest generösa snitten från 1940- eller 90-talet är inget jag önskar.
Kanske var otydlig förut, men jag menar inte att trenden i sig är extrem. Jag menar att när det nu gått mot högre midjor, vidare passform osv så finns det individer som går full retard och tyvärr inte ser kloka ut.
 

Wazem

Omega
Någon här som provat stickat från Rubato?
Inte provat personligen men känner några som är väldigt nöjda över sina. Jättefin ullkvalité! Har dock inte sett Polo i verkligheten, endast rundhalsad och v-ringad. Tröjorna är väldigt korta och härliga så passar perfekt till högmidjat. Dock är dem väldigt dyra såklart. Men har man pengarna och det är den stilen du letar efter så kör!
 

Strimlaren

Cartier
2-Faktor

Whedda

Rolex
Där tycker jag du har fel. Precis som för armbandsur, ansikten och arkitektur så finns det universella uträkningsbara proportioner som fungerar. Sedan kan dessa såklart delvis påverkas av rådande mode men att förkasta proportioner och gyllene snitt känns fel.

gyllene snittet kan ligga till grund för varför genomsnittliga kavajen täckt 50% av bärarens kropp etc men det jag syftade till var snarare att rådande trend verkar påverka vår syn på vad som är estetiskt tilltalande mer än gyllene snitt och uträknade proportioner för annars har jag svårt att förklara de senaste 10 årens mode.
 

Whedda

Rolex
Inte provat personligen men känner några som är väldigt nöjda över sina. Jättefin ullkvalité! Har dock inte sett Polo i verkligheten, endast rundhalsad och v-ringad. Tröjorna är väldigt korta och härliga så passar perfekt till högmidjat. Dock är dem väldigt dyra såklart. Men har man pengarna och det är den stilen du letar efter så kör!

allt är ju relativt såklart men jag tycker fortfarande de ligger rätt rimligt i pris om man jämför med mer kända varumärken. Särskilt sett till att man erbjuder något relativt unikt på marknaden.
 

herr_raev

Omega
2-Faktor
Planerar en tur i Stockholm på (tyvärr) lördag för att uppdatera min höstgarderob. Jagar flanellbyxor, stickat och liknande hörnstenar för höstgarderoben. Har någon tips på butiker att besöka utöver Ströms, Suitsupply, Tweed, Loake och Skoaktiebolaget?
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Planerar en tur i Stockholm på (tyvärr) lördag för att uppdatera min höstgarderob. Jagar flanellbyxor, stickat och liknande hörnstenar för höstgarderoben. Har någon tips på butiker att besöka utöver Ströms, Suitsupply, Tweed, Loake och Skoaktiebolaget?

Gabucci, Rose&Born och Luca Faloni skulle jag lägga till...

Kanske Morjas och Myrqvists showrooms/affärer kan vara något?
 

herr_raev

Omega
2-Faktor

Magnuss0n

Omega
2-Faktor
På ingång: Eddie Bauer Kara Koram Survival Parka (50-/60-tal).

B3C8E5FF-B99A-4E4B-9CA6-E2E0AA8C4027.jpeg
8C510158-5F56-44FF-AF57-274C1C0C6521.jpeg
7023F9E9-FA0C-4BFB-88D7-E6A17CDCBC0C.jpeg
3DA1A7F5-1632-409C-8F80-7F72F8610AE6.jpeg
2ABB6821-90EA-48C9-9191-11515F420459.jpeg


Så här skriver Die Workwear:

”Among vintage collectors, there’s a holy grail parka that stands above the rest. After the geopolitics of World War II, there was great interest in scaling the Himalayas as the border between Nepal and Tibet opened up for travel. An American expedition team of eight mountaineers, three of them from Seattle, asked Bauer if he could make them a mountaineering parka. Up until that point, the company was mostly known for its hunting and fishing equipment. The best mountaineering gear was made in Europe, but the American group wanted something domestic for their attempt at the first ascent up K2, the world’s second-highest mountain. The resulting jacket was the Kara Koram, named after the glaciated mountain range."

Läs mer: https://dieworkwear.com/2019/11/21/eddie-bauers-legendary-parkas/


tumblr_9b18a057adc7e24792a5a378aa6a9dd5_318fea29_540.jpg

799A7038-4C49-4F63-9C03-2D1F60CAC945.jpeg
DCA15609-A632-4FEF-9BB2-9CCC70B9506F.jpeg
8A8B81CA-DA78-417F-A0A7-40912A1EBF31.jpeg
C9144B72-700F-4D42-AA8C-8C64283D7787.jpeg
Lägg gärna upp bild på hur den ser ut!

Har du något tips på hur man hittar en, annat än ebay (det kanske är det enda svaret)? :D
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Lägg gärna upp bild på hur den ser ut!

Har du något tips på hur man hittar en, annat än ebay (det kanske är det enda svaret)? :D
Absolut, det kommer när den har landat! Just den här modellen från 50-/60-tal är inte direkt lätt att hitta, framförallt inte i bra skick och det lär knappast bli enklare.

Ebay är vettigt att hålla koll på. Jag köpte den från en vintagehandlare från UK.
https://www.trimstore.co.uk/.

Andra som kan ha den är Saunders Militaria. (Det finns ingen inne för stunden.)
https://saundersmilitaria.com/shop
 
Topp