• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Vad tycker ni om min senaste mtm-kavaj? Är den inte någon cm för stor i midjan? Blir liksom inte formgivande nedtill, jämfört t.ex. med mina off-the-rack-kavajer från SuitSupply. Känns på något konstigt sätt att den är lite för stor, men det kanske bara är i huvudet? Tänker inte att det behövs någon större förändring, men typ 1-1,5cm mindre i midjan? Vad tycker ni om den lägre knäppningen? Bra längd osv?
 

Bilagor

  • 1631865579195.jpeg
    1631865579195.jpeg
    279.2 KB · Visningar: 31
  • IMG_3292.jpg
    IMG_3292.jpg
    164.6 KB · Visningar: 25
  • IMG_3291.jpg
    IMG_3291.jpg
    191.6 KB · Visningar: 24
  • IMG_3289.jpg
    IMG_3289.jpg
    417.9 KB · Visningar: 24

Entruv

Omega
Vad tycker ni om min senaste mtm-kavaj? Är den inte någon cm för stor i midjan? Blir liksom inte formgivande nedtill, jämfört t.ex. med mina off-the-rack-kavajer från SuitSupply. Känns på något konstigt sätt att den är lite för stor, men det kanske bara är i huvudet? Tänker inte att det behövs någon större förändring, men typ 1-1,5cm mindre i midjan? Vad tycker ni om den lägre knäppningen? Bra längd osv?

Svårt exakt att se på bilden, men skulle nog gissa att den inte är för stor, tycker det ser elegant ut. Kanske skulle hjälpa om du jämför bilderna med en av dina SS du tänker på?
 

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Svårt exakt att se på bilden, men skulle nog gissa att den inte är för stor, tycker det ser elegant ut. Kanske skulle hjälpa om du jämför bilderna med en av dina SS du tänker på?

Hittar tyvärr inga bra bilder. Hittade dock dessa två. Inte världens bästa kvalitet, men hoppas det hjälper. Tror kanske det är den lägre knäppningen som jag inte är van vid? Vad tycker ni alla om lägre knäppning likt min tidigare bild?
 

Bilagor

  • 9E4FE524-3858-4C92-A65F-6B06E4075CFF.jpeg
    9E4FE524-3858-4C92-A65F-6B06E4075CFF.jpeg
    270.1 KB · Visningar: 24
  • 2715625F-B31A-44F2-AD95-8B1B2B2FE08F.jpeg
    2715625F-B31A-44F2-AD95-8B1B2B2FE08F.jpeg
    316.6 KB · Visningar: 30

Entruv

Omega
Hittar tyvärr inga bra bilder. Hittade dock dessa två. Inte världens bästa kvalitet, men hoppas det hjälper. Tror kanske det är den lägre knäppningen som jag inte är van vid? Vad tycker ni alla om lägre knäppning likt min tidigare bild?

Tycker den nya MTM ser mer balanserad ut, den lite större midjan skapar en mjukare och mer sammanhängande känsla i min åsikt. Min upplevelse är att jag ofta behöver gå ned många storlekar i RTW för att passa min midja, vilket i sin tur skapar obalans i axlarna. Min SA-kavaj däremot är otroligt rymlig i midjan, utan att se "stor" ut alls och med tillräcklig axelvidd. Tror det är som du säger, den lägre knäppningen för ögat lite längre ned och kan skapa ytterligare känsla av "stor" midja, men skulle inte oroa mig, ser bra ut!
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Jag har bevakning lite här och var och jag kan ropa till om det dyker upp någon fin. Rätt svår modell att hitta dock, framförallt i röd, bara sett min. Just den jackan jag har kommer från första ägaren, som var en mekaniker i Colorado. Den användes bara något år under 60-talet, sedan hängdes den undan, därav skicket.
 

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Tänkte potentiellt prova på några OTC-ullstrumpor från Granqvist. Ni som har provat dem samt Skolyx diton, hur förhåller de sig storleksmässigt till varandra? Har UK8,5 vanligtvis i skostorlek. Hos Skolyx måste jag välja den större storleken (43-46), annars når de inte tillräckligt högt upp på vaden och hasar ned. Ska jag köra samma storlek hos Granqvist?

Har ni märkt några kvalitetsmässiga skillnader mellan märkena? Tror jag läste någonstans att Granqvists strumpor var lite tjockare? Mina från Skolyx har används väldigt flitigt och hållit sig hålfria, problemet är att de ej längre håller sig på plats under knäet, utan hasar ned. Tidigare körde jag bara på Sozzi/Pantherella, men har inte samma sug att lägga större pengar på strumpor, även om det är en markant kvalitetsskillnad.
 

Korsvold

Omega
Tänkte potentiellt prova på några OTC-ullstrumpor från Granqvist. Ni som har provat dem samt Skolyx diton, hur förhåller de sig storleksmässigt till varandra? Har UK8,5 vanligtvis i skostorlek. Hos Skolyx måste jag välja den större storleken (43-46), annars når de inte tillräckligt högt upp på vaden och hasar ned. Ska jag köra samma storlek hos Granqvist?

Har ni märkt några kvalitetsmässiga skillnader mellan märkena? Tror jag läste någonstans att Granqvists strumpor var lite tjockare? Mina från Skolyx har används väldigt flitigt och hållit sig hålfria, problemet är att de ej längre håller sig på plats under knäet, utan hasar ned. Tidigare körde jag bara på Sozzi/Pantherella, men har inte samma sug att lägga större pengar på strumpor, även om det är en markant kvalitetsskillnad.

Jag har båda och minns inte ens vilka som jag har köpt var/vilka som är vilka. Inte tänkt på någon storleksskillnad eller kvalitetsskillnad.
 

JakobM

Omega
2-Faktor
Vad tycker ni om min senaste mtm-kavaj? Är den inte någon cm för stor i midjan? Blir liksom inte formgivande nedtill, jämfört t.ex. med mina off-the-rack-kavajer från SuitSupply. Känns på något konstigt sätt att den är lite för stor, men det kanske bara är i huvudet? Tänker inte att det behövs någon större förändring, men typ 1-1,5cm mindre i midjan? Vad tycker ni om den lägre knäppningen? Bra längd osv?
Först en disclaimer. Jag har rätt dålig koll på skräddat och vad som är ”korrekt form”.

För egen del (som ofta jobbar i kostym) har jag släppt tanken på någon form av figurnära passform. Det är helt enkelt inte roligt att sitta i +8h. Jag har i princip slutat att använda de kostymer/kavajer som smiter åt för mycket, även om de är snyggare framför spegeln än en mer löst sittande dito.

Jag tycker att kavajen på bilderna ser bra och balanserad ut!
 

Entruv

Omega
Tänkte potentiellt prova på några OTC-ullstrumpor från Granqvist. Ni som har provat dem samt Skolyx diton, hur förhåller de sig storleksmässigt till varandra? Har UK8,5 vanligtvis i skostorlek. Hos Skolyx måste jag välja den större storleken (43-46), annars når de inte tillräckligt högt upp på vaden och hasar ned. Ska jag köra samma storlek hos Granqvist?

Har ni märkt några kvalitetsmässiga skillnader mellan märkena? Tror jag läste någonstans att Granqvists strumpor var lite tjockare? Mina från Skolyx har används väldigt flitigt och hållit sig hålfria, problemet är att de ej längre håller sig på plats under knäet, utan hasar ned. Tidigare körde jag bara på Sozzi/Pantherella, men har inte samma sug att lägga större pengar på strumpor, även om det är en markant kvalitetsskillnad.

Kanske OT men måste fråga, hur ställer sig folk till Pantherella? Köpte ett par som jag kanske använt max 10 ggr, under mer formella tillställningar under ett halvår. På de få gångerna är de helt sönderslitna kring trampdynan, 3+ hål i varje strumpa, hälen är så tunn att man ser genom den. Resten har hållit sig i bra skick, fortfarande bra passform osv, men slitstyrkan känns ju helt katastrofal för en strumpa i 300-krs klassen? Missar jag ngt?
 

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Kanske OT men måste fråga, hur ställer sig folk till Pantherella? Köpte ett par som jag kanske använt max 10 ggr, under mer formella tillställningar under ett halvår. På de få gångerna är de helt sönderslitna kring trampdynan, 3+ hål i varje strumpa, hälen är så tunn att man ser genom den. Resten har hållit sig i bra skick, fortfarande bra passform osv, men slitstyrkan känns ju helt katastrofal för en strumpa i 300-krs klassen? Missar jag ngt?
Jag har väldigt få strumpor från Pantherella. Ett par i bomull gick det hål i efter en användning, varav de reklamerades utan problem. Annars har jag primärt använt mig utav Sozzi tidigare. De har jag knappt haft problem med. Gick i hål i några par efter cirka 1,5 år, vilket ändå är ganska så acceptabel tidsram för strumpor. Märks dock tydligt att Pantherella är tunnare än Sozzi.
 

OddD

Panerai
2-Faktor
Jag har en kavaj från Gucci som är "felknäppt", är Italien som i USA att det är felvänt, nån som vet?

Står 44 i storlek i den som är min storlek så känns inte som dammodell.

Såg att den heter Uniform och not for sale, kanske nån special/sample modell?

16325616304453073907800372186904.jpg


16325616517572896733551524511726.jpg
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Jag har en kavaj från Gucci som är "felknäppt", är Italien som i USA att det är felvänt, nån som vet?

Står 44 i storlek i den som är min storlek så känns inte som dammodell.

Såg att den heter Uniform och not for sale, kanske nån special/sample modell?

16325616304453073907800372186904.jpg


16325616517572896733551524511726.jpg
Ser ut att vara en dam modell. Typ för ngn slags värdinna uniform. Hotel/mässa o.dyl
 

OddD

Panerai
2-Faktor
Torde, och ser ut att vara, dammodell!

Ser ut att vara en dam modell. Typ för ngn slags värdinna uniform. Hotel/mässa o.dyl


Är nog därför den är felknäppt då om det ändå verkar vara dammodell.
Axlarna känns herrbreda och då jag inte får påse på ryggen/fram eftersom jag saknar dambyst blev jag osäker.

Använder den liksom utanpå och oknäppt så ser ju normal ut på, så får tacka för svar.
 

OscKon

Omega
Oxfordskjortor, vart köper ni era ? Letar efter klassiska oxfordskjortor med en sjyst krage och bröstficka som inte kostar ”skjortan” budget på ca 1000kr
 
Topp