• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klippa fast bandstift och byta till springbar

Brunleif

Panerai
Tjena,
Kom över en Marathon Navigator och vill få den på en meshlänk.
Problemet är då alltså att den har fasta bandstift. Går det att klippa av de fasta bandstiften och använda icke fasta? (saknar ordet som ska vara motsatsen till fasta).
 

jabla

Sarlacc
Tror det finns en sorts inverterade bandstift som sitter på en tapp i stället för i ett hål så om man lämnar lite kvar borde det gå.
Finns säkert någon här som vet mer/bättre.
 

noeLLY

Cartier
Det går nog bra! Båda typen av stift sitter ju fast i hålen, se till att det fjädrande stiftet går in bra och inte är för klent
 

Alligatorn

Cartier
Tror det finns en sorts inverterade bandstift som sitter på en tapp i stället för i ett hål så om man lämnar lite kvar borde det gå.
Finns säkert någon här som vet mer/bättre.
Det lät sjukt smidigt, så sparar man en liten bit av dom fasta bara. Man lär sig något nytt varje dag!
 

Platinum

Cartier
Vet inte hur det är gjort men trodde att fasta bandstift var utskurna tillsammans med boetten. I sådanna fall hade det ju antagligen gått att knipsa/skära bort dessa och sedan borra upp egna hål?
 

Brunleif

Panerai
I det här fallet är det redan borrade hål för bandstiftet, så varför de valt fasta övergår mitt förstånd. Men jag testar klippa och ser hur det går
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
I det här fallet är det redan borrade hål för bandstiftet, så varför de valt fasta övergår mitt förstånd. Men jag testar klippa och ser hur det går
Tror du menar bandstift utan axlar som ska användas på klockor med lug holes. Fasta bandstift är som @theargonaut säger fastsvetsade. Om dina är vanliga bandstift för klockor med lug holes, ska det inte vara några problem att knipsa av dem med en tång och ersätta med nya. :)
 
Senast ändrad:

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Tror du menar bandstift utan axlar som ska användas på klockor med lug holes. Fasta bandstift är som @theargonaut säger fastsvetade. Om dina är vanliga bandstift för klockor med lug holes, ska det inte vara några problem att knipsa av dem med en tång och ersätta med nya. :)
Hur får man dit fasta bandstift, utan att svetsa? Har TS @Brunleif testat att trycka ut dem genom de borrade hålen? Testat från bägge hållen?
 
Topp