• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klocka 30-35tkr

Dronten

Cartier
Hej,

Då var det då min tur att satsa på en lite mer ”riktig” klocka.
Har tänkt att belöna mig själv efter kommande föräldraledighet med en begagnad klocka kostandes någonstans mellan 30-35 tkr. Har kollat runt lite, och fattat tycke för modeller från grand seiko, omega samt rolex Explorer. Givetvis öppen för förslag på andra modeller.
Tänker mig en allround klocka, 38-41 mm på länk med svart, vit eller blå urtavla.
Uppskattar hjälpen.

Mycket bra klocka!
 

Ronnie

Rolex
Hur kommer det sig att du rekommenderar det märket stup i kvarten? Känns ju som en framtida ofrivillig keeper. ;)
Det gör jag för att jag gillar Union Glashütte. Inhouse, GOs lillasyster, schysst design, unikt och så doldis att man får mycket för pengarna, som i det här fallet en evig kalender, 5 ATM för runt 33000:-.
De kommer och går regelbundet på Chrono24, så de verkar inte särskilt svårsålda om man skulle tröttna.
 

Daniel1978

Panerai
2-Faktor
Jag röstar på valfri Grand Seiko eller Explorer 16570.
Är det ingen 100% keeper så vinner Explorer pga att den är lättflippad den dagen du vill sälja...
 

johmag

Omega
En bättre begagnad Omega Speedmaster tycker jag är oslagbar. Jag började själv mitt klockintresse med just denna klocka. Införskaffar man en men safirglas är den dessutom både vacker att titta på genom den öppna baksidan och väldigt tålig.
Det är lätt att byta länk och på sommaren köra natoband eller varför inte ett brunt mockaband.
Jag anser att man får väldigt mycket klocka för pengarna och rekommenderar den varmt!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det gör jag för att jag gillar Union Glashütte. Inhouse, GOs lillasyster, schysst design, unikt och så doldis att man får mycket för pengarna, som i det här fallet en evig kalender, 5 ATM för runt 33000:-.
De kommer och går regelbundet på Chrono24, så de verkar inte särskilt svårsålda om man skulle tröttna.
Synd att loggan är så ful. :D
33 papp för en mekanisk evighetskalender låter däremot grymt bra. Är de kopplade till GO på annat sätt än via orten?
 

TFK

Omega
En Rolex Explorer känns som det givna valet för en lagomt "toolig" allroundklocka i den prisklassen. Ett annat stilfullt alternativ för ungefär halva pengen (dock endast 36 mm) är Tudor Black Bay 36.

En klocka som jag börjat bli allt mer sugen på är Tudor North Flag. Den är inspirerad av Explorer mfl, men har ändå sin egen stil. Kostar ca 32' på Uret.se.
edf558b11e2d2dc78bfd4e8c7f5a73c0
 

Ronnie

Rolex
Synd att loggan är så ful. :D
33 papp för en mekanisk evighetskalender låter däremot grymt bra. Är de kopplade till GO på annat sätt än via orten?
Jag har personligen mest tänkt att det skulle störa mig att det står Union på dem. Lite Amerikanskt-fack-känsla liksom. Det hjälper att kunna tyska för att inte tänka på facket. :) Det här är inte en av deras allra snyggaste modeller, tycker jag. Snygg ändå och med komplikation som väger upp.
Kommer inte ihåg exakt hur verksamheten var strukturerad, men Union använde samma urverk som GO och skulle vara det billigare alternativet och hade därför enklare dekoration på verken.
Det var alltså två märken som såg nästan likadana ut, varav det ena alltid var billigare. Googla deras andra eviga kalendrar t ex och jämför med GOs på den tiden!
Man övergick till att låta Union Glashütte använda ETA-verk för att skilja sig mer från storasyster och jag tycker att det nya billigare Union Glashütte är intressant också.
 
Senast ändrad:

meijlinder

Rolex
2-Faktor
Jag har personligen mest tänkt att det skulle störa mig att det står Union på dem. Lite Amerikanskt-fack-känsla liksom. Det hjälper att kunna tyska för att inte tänka på facket. :) Det här är inte en av deras allra snyggaste modeller, tycker jag. Snygg ändå och med komplikation som väger upp.
Kommer inte ihåg exakt hur verksamheten var strukturerad, men Union använde samma urverk som GO och skulle vara det billigare alternativet och hade därför enklare dekoration på verken.
Det var alltså två märken som såg nästan likadana ut, varav det ena alltid var billigare. Googla deras andra eviga kalendrar t ex och jämför med GOs på den tiden!
Man övergick till att låta Union Glashütte använda ETA-verk för att skilja sig mer från storasyster och jag tycker att det nya billigare Union Glashütte är intressant också.
Deras Julius Bergter edition som släpptes för ett par år sen är riktigt vackra.
unionall.jpg
 

777CHRONOS

Cartier
Professional Dealer
Hej,

Då var det då min tur att satsa på en lite mer ”riktig” klocka.
Har tänkt att belöna mig själv efter kommande föräldraledighet med en begagnad klocka kostandes någonstans mellan 30-35 tkr. Har kollat runt lite, och fattat tycke för modeller från grand seiko, omega samt rolex Explorer. Givetvis öppen för förslag på andra modeller.
Tänker mig en allround klocka, 38-41 mm på länk med svart, vit eller blå urtavla.
Uppskattar hjälpen.

Om du vill ha din första "riktiga" klocka bör du hoppa över märken som Tudor och liknande och satsa på en Rolex Explorer.
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Är väl som att svära i kyrkan att skriva så i den här tråden, men Expy 1 är en i mitt tycke ganska tråkig, intetsägande och till utseendet generisk klocka.. Tycker det framkommit flera roligare förslag i tråden. Omega AT, Omega PO, Grand Seiko m.fl... Explorer 2 nämnde någon; klart hellre den (även om det kan bli till att tänja på budgeten något då)..
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Kriterierna "38-41 mm" och "30-35tkr" går ju inte ihop med någon Explorer. Går väl att hitta en Exp1 14270 inom den budgeten men den är ju lite till åren och 36mm. Vill du ha Rolex, oavset Exp1 eller Exp2, så får du nog höja budgeten ett klart snäpp helt enkelt.
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Varför inte Tudor? Skulle det inte vara en ”riktig” klocka? ;)
Vissa har fått för sig att alla som köper Tudor egentligen inget hellre vill än att ha en Rolex.. Inget av märkena ligger högst på min lista, men har aldrig fattat det där resonemanget.
Tycker Tudor inte längre är "fattig-Rolex", utan står på egna ben med klockor med egna formspråk.
 
Som många andra redan skrivit, Rolex Explorer 1. Behöver kanske lägga till lite på budgeten men hellre spara några månader extra än att köpa nåt man inte riktigt ville ha.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Vissa har fått för sig att alla som köper Tudor egentligen inget hellre vill än att ha en Rolex.. Inget av märkena ligger högst på min lista, men har aldrig fattat det där resonemanget.
Tycker Tudor inte längre är "fattig-Rolex", utan står på egna ben med klockor med egna formspråk.

+100 på den. Förstår verkligen inte att så många gör antagandet att om man inte köper Rolex så kommer man landa i en nästan-klocka och som man egentligen inte vill ha ”på riktigt”. Högst besynnerligt.

38,5mm, länk och blå urtavla. Då är min favorit Omega AT Skyfall.

https://www.chrono24.se/omega/seama...l-james-bond-007-skyfall-model--id7686284.htm

https://klocksnack.se/threads/rolex-explorer-1-vs-omega-aqua-terra-skyfall.13550/

Här är en trevlig tråd med mycket bilder och även där jag har lånat den här ifrån och som är tagen av @chogge

2zEGwS0.jpg
 

Daniel S

Omega
Om den skall passa allt:
Välj stål - inte guld eller two tone då de lätt drar till sig blickar och tankar (jantelagen)

Mina tips:
som ger pengar över men sätter en läckerbit på armen.

Breitling SuperOcean
Grym dykare!

maxresdefault.jpg


Omega Speedmaster (Omegas svar på Paul Newman Rollen)

Omega-Speedmaster-3507-51-00-Men-automatic-5.jpg


Eller klockan jag testar nu som är ett grymt maffig och inget för tunna handleder. Zenith Defy Elite

s-l640.jpg
 

gronngren

Breitling
Väl utförliga tips och tankar! Som befarat vidgades mina tänkbara alternativ rejält..
Tänker mig stå kvar i budgeten, och förmodligen slopa explorern av den anledningen..
Kvar I sikte är, Speedmaster, AT och GS om jag stöter på en trevlig modell!
 

Rymdkatten

Panerai
2-Faktor
+100 på den. Förstår verkligen inte att så många gör antagandet att om man inte köper Rolex så kommer man landa i en nästan-klocka och som man egentligen inte vill ha ”på riktigt”. Högst besynnerligt.

38,5mm, länk och blå urtavla. Då är min favorit Omega AT Skyfall.

https://www.chrono24.se/omega/seama...l-james-bond-007-skyfall-model--id7686284.htm

https://klocksnack.se/threads/rolex-explorer-1-vs-omega-aqua-terra-skyfall.13550/

Här är en trevlig tråd med mycket bilder och även där jag har lånat den här ifrån och som är tagen av @chogge

2zEGwS0.jpg

Köööööp!
 

Nedro

Panerai
2-Faktor
Spontana svaret för mig i denna prisklassen är Speedmaster. En helt fantastisk klocka som jag fortfarande älskar fullkomligt trots att den varit med mig längst och fått jämförts emot allt möjligt.
IMG_1453.JPG
IMG_1612.JPG


Men vill dock även slå ett slag för Tudor Black Bay som ligger lite rimligare prismässigt men ändock en väldigt trevlig klocka.
Bjuder på en äldre bild ifrån mitt höstfiske.
Enlight1.jpg
 
+100 på den. Förstår verkligen inte att så många gör antagandet att om man inte köper Rolex så kommer man landa i en nästan-klocka och som man egentligen inte vill ha ”på riktigt”. Högst besynnerligt.

38,5mm, länk och blå urtavla. Då är min favorit Omega AT Skyfall.

https://www.chrono24.se/omega/seama...l-james-bond-007-skyfall-model--id7686284.htm

https://klocksnack.se/threads/rolex-explorer-1-vs-omega-aqua-terra-skyfall.13550/

Här är en trevlig tråd med mycket bilder och även där jag har lånat den här ifrån och som är tagen av @chogge

2zEGwS0.jpg
Denna klockan är så jävla fin!
 
Topp