• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klocka att köpa som investering? För runt 100k?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Vill du göra en bra investering och samtidigt ha roligt med pengarna rekommenderar jag ett medlemskap i unga aktieägare. Handel är kul, speciellt när man får sina pengar att arbeta för en.

Gällande klockor som håller värde har jag ingen aning. Vissa modeller stiger i pris men de är oftast svåra att få tag på till en rimlig summa till att börja med. Dessutom måste man oroa sig för att råka skada klockan på ett helt annat sätt, låter tråkigt. Köp något du gillar, investera resten i riktiga investeringar på ett ISK. Och glöm för tusan inte bort utdelningen.
 

mrt4

Cartier
2-Faktor
Personligen tror jag på speedmaster från 70-80. Räkna med 30 give or take för bra skick. Dom har nig mycket kvar att hämta.

Köp en sådan i "rätt" skick, bär den med stolthet och dom andra ca 70k placerar du lämpligt i aktier/fonder efter att ha läst på naturligtvis .

Mvh Robin
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Personligen tror jag på speedmaster från 70-80. Räkna med 30 give or take för bra skick. Dom har nig mycket kvar att hämta.

Köp en sådan i "rätt" skick, bär den med stolthet och dom andra ca 70k placerar du lämpligt i aktier/fonder efter att ha läst på naturligtvis .

Mvh Robin
Tycker på senaste att de flesta Speedmasters á 70-80 gått för rejält norr om 30 strecket...
 

Brage

Omega
Historiskt sett, så finns det två fabrikat som generellt ståt högre än de flesta andra märken hos auktionshusen med undantag för unikum från andra märken, vilka två det är förväntar jag mig att du vet. Men vilka referenser & fabrikat som kommer vara heta om låt oss säga 20 år, kan ingen svara på.

För att förstå lite hur svårt spekulationer kring klockor kan vara så kan nämnas att under 90-talet såldes fyrsiffriga Daytonas för vrakpriser, och tidigare så var exempelvis Bubblebacks hett. Vi kan fortsätta hur länge som helst med exempel på saker som kommit och gått, högt och lågt. Budskapet som jag vill nå fram med är följande: Kan du påverka marknaden eller har tillgång till information? -Annars sysslar du med vilda spekulationer.

Ett tips i all välmening: Skaffa dig en förmögenhet, innan du lägger en förmögenhet på klockor i investeringssyfte. Istället, köp det du tycker om bara.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Åk på loppis i typ Torsby eller tre mil utanför Sveg istället och hitta en Speedy från -57 eller en Paul Newman.

Betala 200kr och njut.

Ovan är ändå ett halvt seriöst svar. Annars är mitt svar: Glöm det. Hade vi vetat svaret hade vi gjort det.
 
116500 listar lite drygt 110K men borde gå att pruta ner under 100. Den är troligen en bra investering, åtminstone på kort sikt.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Man skall väl börja någonstans?
Absolut. Men det här är ju att skippa att börja nånstans, lite som att be en äldre student om dennes uppsats från förra året istället för att göra allt arbete med en egen.

Fritt fram att göra vad man vill med sina pengar, men jag menar..
”Hej jag skulle vilja köpa en klocka och tjäna pengar på den, kan ni berätta vad jag ska köpa?”

Nej? Varför skulle vi?
 

Camo00

Patek
Det bästa som kan hända Er som sitter på ett gäng moderna stålrollar är väl om varenda tonåring är bombsäker på evig värdeökning?!
Då kan Ni ju snart byta en rolle mot en Patek + cash...
 

sjökvist

<—Axel Nilson
man köper klockor man gillar, skulle det mot all förmodan visa sig vara en investering så är det en extremt fet bonus.

köper du claptons gamla patek så kan du räkna med att det är en investering från början
 

LS

Panerai
2-Faktor
Det är helt sant att det inte är en god idé att låta pengar sitta och ruttna på ett sparkonto.

Som investering finns dock betydligt bättre saker att placera i beroende på tidshorisont (indexfonder t.ex.). Visst har gamla klockor av vissa modeller gått upp väldigt mycket i pris, men jämför med aktieindex och många enskilda aktier är det inte lika imponerande avkastning. Lång tid gör att många investeringar kan öka väldigt mycket i värde.

Att kalla klockhobbyn för en investering är kanske ett sätt för vissa att få godkänt av frugan. Jag skulle kalla det en hobby som inte blir allt för dyr. Klockorna måste fortfarande servas och även om de håller värdet så har du en kapitalkostnad på pengarna som är låsta i objektet. Hade du istället placerat 100k i en global indexfond hade den kunnat öka 7-10 tusen per år.

Nu rekommenderar jag inte blint börsen och indexfonder även om det kanske låter så. Allt beror på tidshorisont och är man ung så är det snarare räntepapper några år sen trycka in som insats i boende som gäller, i mina ögon i alla fall. Jag skulle inte lägga en krona på lyxklockor innan jag hade flyttat hemifrån. Prioritera sparande till det är mitt tips (även om du hittar en hyresrätt behövs ett gäng slantar till möbler, heminredning osv).
 

Jofaaa

Cartier
Som kapitalförvaltare skulle jag starkt avråda TS att gå all in i klockor som investering. Investera pengarna i smarta saker istället. Sen kan man alltid ha 10% i udda placeringar såsom klockor/konst och liknande lite efter ens intresse och riskbenägenhet. Dock finns det mycket mer spännande saker att investera sina 10% i än klockor om man vill tjäna pengar, ett komiskt exempel som avkastar bättre än klockor är Lego.
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Det är inte det jag säger? Jag har sedan jag tog studenten i början på Juni jobbat i stort sett varje dag. Vad är inte sunt med att ha sparat ihop så mycket pengar som möjligt. Och istället för att låta det ligga på kontot och inte göra någonting, så kan man köpa något som verkligen velat ha, och som man dessutom kan sälja när som och få tillbaka varenda krona?
Du behöver inte oroa dig för min framtid. Ta hand om dig själv och din egen framtid istället. Har du haft en dålig dag? Eller gilla du att hetsa lite?
Ja där var ju rätt mycket hets i min kommentar :)
Trodde poängen skulle gå fram men tydligen inte....
Du gör vad du vill med dina pengar så klart, men det där med att kunna få tillbaka varenda krona är ju inget man ska ta för givet.
 

SGB

Breitling
Ja har man jobbat sedan juni så har man garanterat för mycket pengar på kontot. Mögliga också så på med spenderarbyxorna :D

Småkul också med alla kaxiga "ungdomar" som växt upp i denna bullmarknad. Marknaden kan och kommer faktiskt gå ner någon gång och då känns några mögliga tusenlappar inte helt fel.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp