• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klocka till sambo

Stx

Breitling
Hej,
Skulle vilja överraska min sambo med en klocka efter att fött vårt andra barn. Hon har aldrig haft något dyrt i smyckes eller klockesväg vilket gör det extrakul.

Vilken klocka 50-100 Tkr hade ni valt?

Mina tankar lutar åt en Rolex Lady Datejust 28" eller en Cartier Tank. (Det är hennes första klocka)

Screenshot 2023-04-12 at 14.01.02.png
Screenshot 2023-04-12 at 14.01.48.png
 

Baramats

Audemars
2-Faktor
Hej,
Skulle vilja överraska min sambo med en klocka efter att fött vårt andra barn. Hon har aldrig haft något dyrt i smyckes eller klockesväg vilket gör det extrakul.

Vilken klocka 50-100 Tkr hade ni valt?

Mina tankar lutar åt en Rolex Lady Datejust 28" eller en Cartier Tank. (Det är hennes första klocka)

Screenshot 2023-04-12 at 14.01.02.png
Screenshot 2023-04-12 at 14.01.48.png
Jag uppskattar tanken, och har väl bara ett tips: komplettera med en bruksklocka om hon känner att hon vill använda ett ur till vardags. Annars är det riktigt fina klockor som passsar bra som gåva. Kanske kolla på Longines damur också?
Min fru har en Triwa Ocean Plastic som hon älskar. Jag älskar också den eftersom hon inte riktigt behandlar klockor lika varsamt som jag.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag uppskattar tanken, och har väl bara ett tips: komplettera med en bruksklocka om hon känner att hon vill använda ett ur till vardags. Annars är det riktigt fina klockor som passsar bra som gåva. Kanske kolla på Longines damur också?
Min fru har en Triwa Ocean Plastic som hon älskar. Jag älskar också den eftersom hon inte riktigt behandlar klockor lika varsamt som jag.
De där går väl ypperligt att använda dagligen?

Jag hade kört på Cartier. Köpte en Tank Solo Large på länk till min fru och hon har använt den dagligen i typ 2 år. Länk är dock att föredra framför läder om det är en klocka som ska bäras dagligen. Läder kan bli blä rätt snabbt.
 

mace

Cartier
2-Faktor
Vilken bra idé! Svårt att ge tips när man inte vet hur hennes stil är, men jag hade nog siktar på en OP och kanske storleken större, 31 mm. Med silvertavla med gulddetaljer är den både tidlös och modern. Skulle säga att den funkar till nästan alla tillfällen.

5B89A364-CE3F-4D1A-9177-7098D2FCEC2E.jpeg
 

Man

Rolex
Hej,
Skulle vilja överraska min sambo med en klocka efter att fött vårt andra barn. Hon har aldrig haft något dyrt i smyckes eller klockesväg vilket gör det extrakul.

Vilken klocka 50-100 Tkr hade ni valt?

Mina tankar lutar åt en Rolex Lady Datejust 28" eller en Cartier Tank. (Det är hennes första klocka)

Screenshot 2023-04-12 at 14.01.02.png
Screenshot 2023-04-12 at 14.01.48.png
DJ är kanonsnyggt!
 

Fisherking

Rolex
2-Faktor
Skulle föreslå en quartzare. Frugans rolle ligger i bankfacket pga. Orkar inte ställa och dra upp den om den ligger några dagar.
 

Baramats

Audemars
2-Faktor
De där går väl ypperligt att använda dagligen?

Jag hade kört på Cartier. Köpte en Tank Solo Large på länk till min fru och hon har använt den dagligen i typ 2 år. Länk är dock att föredra framför läder om det är en klocka som ska bäras dagligen. Läder kan bli blä rätt snabbt.
Absolut, man behöver inte följa mitt råd. Min fru drar klockan i dörrkarmar mm och badar med den utan att tänka sig för. Alla är olika.
 

Stx

Breitling
Vilken bra idé! Svårt att ge tips när man inte vet hur hennes stil är, men jag hade nog siktar på en OP och kanske storleken större, 31 mm. Med silvertavla med gulddetaljer är den både tidlös och modern. Skulle säga att den funkar till nästan alla tillfällen.

5B89A364-CE3F-4D1A-9177-7098D2FCEC2E.jpeg
Absolut, kanske ska fråga innan jag köper. Gillar bara tanken på att överraska med en present. Vill ändock höra om alla proffsen på forumet kunde ge lite input.

Grymma tips alla. Uppskattar det verkligen!
 

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor
Först av allt, härligt att du snart blir pappa igen. För att balansera hurraropen så hade jag tänkt så här. Förkrossande majoritet av tjejer gillar inte klockor så mycket som vi på KS. Hör därför med en av hennes bästa vänner. Vad har hon högt upp på önskelistan? Hon kanske vill ha en handväska för 25 000 som används varje dag? Eller något annat dyrt som hon inte unnat sig själv. Mer pluspoäng att hitta något sådant än en klocka. Min fru har fått 4 olika klockor. Hon använder dem sällan och då en av de billigare quartz. Har andra vänner som givit sina fruar fina klockor som bara ligger och är oanvända. Damklockor, även Rolex faller mycket mer i värde än motsvarande manliga modeller. Det säger något om efterfrågan. Har hon däremot uttryck en önskan, så kör på ovan. Cartier är populär.
 

mace

Cartier
2-Faktor
Absolut, kanske ska fråga innan jag köper. Gillar bara tanken på att överraska med en present. Vill ändock höra om alla proffsen på forumet kunde ge lite input.

Grymma tips alla. Uppskattar det verkligen!
Hehe, menade mer att det var svårt för mig som inte känner henne att tipsa om modell. Men tänker att du som känner henne självklart ska ge en present - det är ju roligare. Jag skulle som sagt fundera på att gå upp ett snäppet till 31 mm och köra på en utan guld, då är den lättare att matcha tänker jag. Hade jag varit du hade jag graverat in datumen för födslarna. Gravyr är ju lite av en vattendelare, men jag tycker att rätt gravyr förhöjer klockan.
 

Tokka

Panerai
2-Faktor
Hej,
Skulle vilja överraska min sambo med en klocka efter att fött vårt andra barn. Hon har aldrig haft något dyrt i smyckes eller klockesväg vilket gör det extrakul.

Vilken klocka 50-100 Tkr hade ni valt?

Mina tankar lutar åt en Rolex Lady Datejust 28" eller en Cartier Tank. (Det är hennes första klocka)

Screenshot 2023-04-12 at 14.01.02.png
Screenshot 2023-04-12 at 14.01.48.png
Personligen hade jag nog gått på Cartier. Frun har tidigare bara haft enklare Quartz klockor och Apple Watch. Men om man pratade klockor med henne så var det Cartier Ballon bleu eller tank som gällde.

Sen gjorde slumpen att när hon väl köpte så blev det inte Cartier utan en Girard Perregaux Vintage 1945 Lady. Hon använder den i stort sett dagligen och är oväntat nöjd med den. Men cartier känns som ett säkert kort
 
Senast ändrad:

NRE

Vacheron
2-Faktor
Hej,
Skulle vilja överraska min sambo med en klocka efter att fött vårt andra barn. Hon har aldrig haft något dyrt i smyckes eller klockesväg vilket gör det extrakul.

Vilken klocka 50-100 Tkr hade ni valt?

Mina tankar lutar åt en Rolex Lady Datejust 28" eller en Cartier Tank. (Det är hennes första klocka)

Screenshot 2023-04-12 at 14.01.02.png
Screenshot 2023-04-12 at 14.01.48.png
Rolex. Alltid Rolex.

Och kör på en lite större. 28an är ju minimal.
 
  • Like
Reactions: Man

Oskar

Omega
Det lär gå att bada även med Cartier. Man har inte heller sagt ”vattentät” sedan 1968.
Vill du bada med en Cartier tank så gör gärna det, jag tycker personligen 30 m WR är lite i lägsta laget. Gällande vattentätt så förstår du självklart innebörden, lite onödigt ordmärkeri där.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vill du bada med en Cartier tank så gör gärna det, jag tycker personligen 30 m WR är lite i lägsta laget. Gällande vattentätt så förstår du självklart innebörden, lite onödigt ordmärkeri där.
Det finns standarder av en anledning. 30m räcker för bad. Om man sedan vill ha skruvad krona, 200m WR och heliumventil för att känna sig trygg så är det en helt annan fråga.
 

Oskar

Omega
Det finns standarder av en anledning. 30m räcker för bad. Om man sedan vill ha skruvad krona, 200m WR och heliumventil för att känna sig trygg så är det en helt annan fråga.
Ser att ni har en lång diskussion om det ämnet på andra ställen, så den kan vi skippa här. Helt oaktat det så är OPn en sportklocka som tål det mesta och tanken en dressklocka på läder som man får vara lite mer försiktig med.
 

Mollen

Omega
Kanske lite väl utanför boxen, men tyckte personligen den här va cool (och inte ett dåligt märke som förstaklocka 😉) bandet kan man ju byta till något mer diskret om man vill.
Kika runt på auktionen annars 😊

 

Putteman

Cartier
Härlig idé

Jag tror som någon nämnt att den första och nästan viktigaste frågan att ställa dig är om det ska vara kvarts eller mekanisk. Min fru hade aldrig pallat med en mekanisk klocka, den hade garanterat blivit liggande. Så har hon inget uppmärksammat klockintresse så hade jag rekommenderat en kvarts så kommer den sannolikt användas mer.

Med det sagt så blir det ingen Rolex. Cartier är en av få tillverkare som gör riktigt fräscha kvartsare, så mitt val hade fallit på en tank. Trevligt också med att slippa sekundvisare tycker jag.

Ett annat långskott skulle vara Omega Aqua Terra i kvarts, har iaf funnits innan. Då får man en supertålig klocka som med rätt konfig är jäkligt fin.

Lycka till och berätta gärna i tråden vad det blev och hur det togs emot.
 
  • Like
Reactions: Man

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Absolut, kanske ska fråga innan jag köper. Gillar bara tanken på att överraska med en present. Vill ändock höra om alla proffsen på forumet kunde ge lite input.

Grymma tips alla. Uppskattar det verkligen!
Var försiktig. Jag spontanade en Rolex (OP34) till min fru och hon blev bara besviken. Köpte en annan (datejust TT) och den gillade hon inte heller. Sen köpte jag en tredje (Datejust, stål, rosa tavla) och nu är hon nöjd.

Alltså, fråga först 😂
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hehe, menade mer att det var svårt för mig som inte känner henne att tipsa om modell. Men tänker att du som känner henne självklart ska ge en present - det är ju roligare. Jag skulle som sagt fundera på att gå upp ett snäppet till 31 mm och köra på en utan guld, då är den lättare att matcha tänker jag. Hade jag varit du hade jag graverat in datumen för födslarna. Gravyr är ju lite av en vattendelare, men jag tycker att rätt gravyr förhöjer klockan.
Tvåton är väl det som matchar bäst? Både silver och guldfärgat.
 

mace

Cartier
2-Faktor
Tvåton är väl det som matchar bäst? Både silver och guldfärgat.
Haha, ja, så kan man ju se det … man kan också se det som att vissa tänker att guld är mer festligt vilket ställer krav på kläder och tillfälle? Tvåton har väl generellt alltid stått lite lägre i pris på andrahandsmarknaden? Kanske ett tecken på att fler föredrar antingen eller. Du får bära guld - som jag vet klär dig. Jag får bära stål som jag hoppas klär mig. Och det slår väl huvudet på spiken: svårt att ge tips om man inte vet vad personen känner sig bekväm i.
 

Zingo77

Cartier
2-Faktor
Överraskade min fru med en sexsiffrig DJ 36 mm. Hon är överlycklig. Burit den varje dag i två år och gör allt med den (läs misshandlar den). Stål, jubilee och räfflad bezel. Tavlan går alltid att byta. Kompletterade med factory diamant bezel och spänne samt ett custom läder. Kommer funka idag, imorgon och om 50 år 😊 till saken hör att hon aldrig burit klocka och alltid tackat nej när jag frågat om hon vill få en klocka. Krävdes två barn och en överraskningspresent för att hon skulle förstå hur härligt en klocka känns om handleden.
 

Putteman

Cartier
Överraskade min fru med en sexsiffrig DJ 36 mm. Hon är överlycklig. Burit den varje dag i två år och gör allt med den (läs misshandlar den). Stål, jubilee och räfflad bezel. Tavlan går alltid att byta. Kompletterade med factory diamant bezel och spänne samt ett custom läder. Kommer funka idag, imorgon och om 50 år 😊 till saken hör att hon aldrig burit klocka och alltid tackat nej när jag frågat om hon vill få en klocka. Krävdes två barn och en överraskningspresent för att hon skulle förstå hur härligt en klocka känns om handleden.
Kul ju!

Har det förekommit diskussioner kring det lilla pyssel som en mekanisk klocka kan föra med sig?
 

Gelmax

Cartier
Min erfarenhet är att kvartsur landar bättre som gåvor till personer som inte är uttryckt klockintresserade. Personligen hade jag tittat på Cartiers utbud inom Tank, Panthere och Santos Dumont - finns många fina klockor i aktuell prisklass att välja mellan där.

Slänger även med ett annat alternativ JLC Reverso - finns också som kvarts och i olika utföranden.
 

Cleo1848

Breitling
MKT bra present till din fru, önskar att dina tankar kunde smitt av sig till min man. Är lite inne på det flera har sagt beror på stil, ålder, storlek på handled och hur hon ska använd den. Spontant säger jag Omega Aqua Terra qurtz i och med att hon inte verkar vara en klockkvinna. Gärna vit/pärlemo som kan matchas till olika kläder. Har personligen lite svårt för många modeller hos Cartier, formen och känns lite väl tantiga. Ett annat alternativ kan vara en breitling galactic 32 sleek.
 

Bejron

Breitling
2-Faktor
Jag ingår i lägret som säger börja med billigare quartz för att stämma av intresset.
Gillar hon den och använder den över tid, uppgradera.
Jag har också köpt ett par klockor, ingenting dyrt alls, till min respektive som i slutändan hamnat i byrålådan/smyckeskrinet och sen bara blivit liggande.
Vore synd att ha en ordentlig Cartier eller Rolex som bara ligger för att intresset inte finns hos mottagaren.
 

Oscar-Bob

Omega
Kul och grattis!

Gillar tanken med en tank. Känns tidlös och perfekt i sammanhanget. Nästan med en liten gravyr också. Kan inte bli fel.
 
Topp