• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klocka - Värnplikt

Grillen

Breitling
Hej,

Detta blir mitt första inlägg här på klocksnack. Jag har nyligen fått ett intresse för klockor och även köpt min första "riktiga" klocka. Jag har just nu en Seiko 5 sports gmt black.

Nu ska jag i augusti rycka in i lumpen och undrar om ni har några tips på relevanta klockor? Hitills har jag endast kollat på olika varianter av G-shock. Jag vill att den ska tåla mycket, speciellt vatten och kyla då jag ska vara i boden. :)

Mvh / Grillen
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kul kul kul!
G-Shock, Victorinox, Luminox. I den ordningen.

Om du vill casha mer, valfri klocka från vettig tillverkare, klockor är tåliga. Vad har du för budget?

Ska du köra stridsvagn eller CV90 så finns stor risk att du får problem med magnetismen i tornet, då kan jag icke rekommendera automatisk klocka.
 

Grillen

Breitling
Jag kommer att vara pansarskyttegruppchef, så det blir mycket ute i naturen.

Min budget ligger på max 5000 kr så det blir ingen värsting.

Har du någon rekommendation till vilka klockor av de märkena du listade? Min handled kan max ha en klocka på ungefär 43 mm, större än det ser onaturligt ut.
 

North

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Say no more.
80034-1_2965b4c8-84e5-454d-86c0-492882624157_2048x.jpg


Sen finns denna variant med safir och 200wr om man tycker det är kul.
 

MLH

Cartier
Själv hade jag en Gul när jag åkte runt i stridsvagn i 15 månader för sådär 25 år sedan. Ful men funktionell. I din tjänst kommer du väl både åka stridsfordon, på lastbilsflak och åla i skogen, tänker jag. Du behöver en klocka som går rätt, som tål att smälla mot stål och vapen, som går att se mitt i natten och som du inte behöver bry dig om. Köp en gw-m5610u-1er.

IMG_0431.jpeg
 

Grillen

Breitling
Själv hade jag en Gul när jag åkte runt i stridsvagn i 15 månader för sådär 25 år sedan. Ful men funktionell. I din tjänst kommer du väl både åka stridsfordon, på lastbilsflak och åla i skogen, tänker jag. Du behöver en klocka som går rätt, som tål att smälla mot stål och vapen, som går att se mitt i natten och som du inte behöver bry dig om. Köp en gw-m5610u-1er.

IMG_0431.jpeg
Ja exakt. Jag behöver en som tål otroligt mycket. Vad jag har hört är det även vissa officerare nekar klockor som blänker eller liknande.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Själv hade jag en Gul när jag åkte runt i stridsvagn i 15 månader för sådär 25 år sedan. Ful men funktionell. I din tjänst kommer du väl både åka stridsfordon, på lastbilsflak och åla i skogen, tänker jag. Du behöver en klocka som går rätt, som tål att smälla mot stål och vapen, som går att se mitt i natten och som du inte behöver bry dig om. Köp en gw-m5610u-1er.

IMG_0431.jpeg
Klockrent val!
 

Liffe

Omega
2-Faktor
Garmin tactix. Grymt med en gps och digital karta runt handleden 😉
 

Bilagor

  • pd-04-lg-1020f13b-ac07-41a0-bd51-740af0e7ea89.jpg
    pd-04-lg-1020f13b-ac07-41a0-bd51-740af0e7ea89.jpg
    28.9 KB · Visningar: 10
  • Like
Reactions: MLH

ironcastle

Patek
2-Faktor
Välj en klocka som tål att användas tufft. G-shock som du kan ladda med solljus kommer att vara alldeles utmärkt.

Tid i det militära är mycket viktigt. Viktigt då att klockan är dels lättavläst, även i mörker, dels går rätt.
Sen kommer du att ha nytta av alarm när du blir kommenderad en plats för dig själv i någon buske, och måste kunna vakna på egen hand mitt i natten.
Det kan finnas befäl som har åsikter om att klockan har belysning, och mot den bakgrunden kan det vara bra med självlysande visare.

Köp dig en beggad GWG2000. Den kommer klara allt du utsätter den för och har dessutom både stark belysning och självlysande visare. Lite större, men omsluter handleden väl.
Finns dessutom med grönt band.
Och som grädde på moset kan du göra enklare väderprognoser tack vare barometern klockan har.

Och så klart, välj INTE något som du måste kunna ladda i tid och otid. Du kommer att ha annat att tänka på. En klocka som inte kan visa tiden när du verkligen behöver det är helt värdelös.
 
Senast ändrad:

Joko

Omega
2-Faktor
Skulle också satsa på en lättavläst g-shock / Suunto core.
Med möjlighet att enkelt kunna nyttja tidtagarur, avläsa i mörker, tåla bök/stöt samt har en bra batteritid.
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Är väl ett plus om den är hyfsat tunn så man inte fastnar i allt möjligt och att den kan bäras under jackan om så önskas om det är typ -20-30 grader.
 

Bejron

Breitling
2-Faktor
Jag skulle undvika alla GPS klockor och klockor med laddningsbehov.
Rätt var det är så blir du utdragen i terränglådan och har halvfullt eller tomt batteri och saknar laddmöjlighet och då är den värdelös.
Navigera kommer du ändå kunna göra och blir tilldelad utrustning för i det fall du behöver.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Hej,

Detta blir mitt första inlägg här på klocksnack. Jag har nyligen fått ett intresse för klockor och även köpt min första "riktiga" klocka. Jag har just nu en Seiko 5 sports gmt black.

Nu ska jag i augusti rycka in i lumpen och undrar om ni har några tips på relevanta klockor? Hitills har jag endast kollat på olika varianter av G-shock. Jag vill att den ska tåla mycket, speciellt vatten och kyla då jag ska vara i boden. :)

Mvh / Grillen

Jag skulle undvika alla GPS klockor och klockor med laddningsbehov.
Rätt var det är så blir du utdragen i terränglådan och har halvfullt eller tomt batteri och saknar laddmöjlighet och då är den värdelös.
Navigera kommer du ändå kunna göra och blir tilldelad utrustning för i det fall du behöver.
Föreslår Garmin Instinct 2 tactical. Den ryms inom din budget. I batterisparläge räcker batteriet i två månader, eller oändligt om klockan får se tillräckligt med sol. I batterisparläget har du tillgång till widgets med världstid, timer, kronograf etc. Du har också barometer, höjdmätare och kompass. Du behöver ju inte köra den i smartklockeläge. Dvs i det läget har den allt en G-shock har. Väl ute i fält kan du tillfälligtvis ta GPS-position och se plats på vanliga papperskartan, om det är svårt att läsa in sig. Du behöver ju knappast logga alla dina rörelser med GPS, för då lär batteriet ta slut snabbt. Men enstaka position då och då. Ute i fält behöver du kanske inte heller logga puls.

Tactical-versionerna har också ”stealth mode”, som gör att inga GPS-spår lagras i Garmins moln, om ngt befäl skulle undra. Dvs inga digitala spår lämnas.

Hade varit mitt val om jag gjort lumpen idag. Jag jobbade otroligt mycket med karta i svår terräng under min värnplikt, och just utmaningen med att snabbt läsa in sig exakt hade underlättats enormt med en snabb GPS-position från handleden. För vintertjänst, på skida i fjäll, så kan också spårning med aktiv GPS vara otroligt värdefull, inte minst för s.k. trackback om man hamnar i en ”white out”, dvs inte ser ngt. Men i ett sådant scenario dras det batteri. Köp en liten powerbank som får ligga tillsammans med laddkabeln i ryggan för sådana situationer.
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Själv hade jag en Gul när jag åkte runt i stridsvagn i 15 månader för sådär 25 år sedan. Ful men funktionell. I din tjänst kommer du väl både åka stridsfordon, på lastbilsflak och åla i skogen, tänker jag. Du behöver en klocka som går rätt, som tål att smälla mot stål och vapen, som går att se mitt i natten och som du inte behöver bry dig om. Köp en gw-m5610u-1er.

IMG_0431.jpeg
Kan bara hålla med. Det där gör jobbet och kostar under tusenlappen. Det är ju inte så att du bli rik under värnplikten.

 

_robban

Cartier
2-Faktor
Hade själv någon citizen dykare när jag låg inne på stridsvagn 121 för många år sedan och hade den på någon form av klockskydd typ som detta, en klocka med glas kanske inte var det bästa när man låg på pansar och hade jag fått välja idag så hade jag kört någon g-shock solar variant som tål stötar, skrap och våld.
 

lurken

Breitling
Mycket bra sagt i denna tråd. Själv gjorde jag lumpen i Boden på 80-90 talet och hade en digital plastklocka med inbyggd displaybelysning som pga sin ”billighet” tålde misshandel. Det funkade bra.

Jag tar mig friheten att ge några tips ifall du vill ha:

  • Digital visning eller anslog med visare (eller både och) avgör du själv
  • Klockan ska vara ganska billig så att du inte gråter ifall den: försvinner, blir överkörd, bandet går av/tänjs p g av att det hakar i någon annan utrustning, eller om klockan får repor och märken för att den dänger i olika saker runtomkring.
  • Inbyggd belysning är ett stort stort plus. Då kan du se tiden närsomhelst på dygnet. Alternativet är jättebra lume men det är ju svårare att veta när man köper den.
  • Ett stort plus är även om den tål hårdhänt avsköljning under vattenkranen! Dvs lite som en ”dykare”.

Jaha, detta ser ut som en billig Casio g-shock eller nåt sånt. Eller kanske nån billig Citizen Ecodrive dykare (finns i grönt!) om du tycker att dess lume är OK.

(Och beroende på vem du är så kanske du vill köpa en billig snygg-klocka som du har när du går ut på stan och har kul…)
 

Smeden

Panerai
Friends Of KS
Har haft cwc g10, gshock squares, gshock rangeman och gshock gbd-200 av ovan nämnda.

Av dessa hade jag valt gbd200 till värnplikt pga
  • dess knappar är lättare att trycka på med handskar än äldre typen av squares (tex den med röd ram runt digital fönstret, som tipsats om ovan)
  • Lysknappen är lite enklare att trycka på jmf original-square, iaf med handskar.
  • vibrationsfunktion för larmet, utöver ljudsignal. Vibrationen är tillräckligt stark de flesta gånger och bättre än inget. Lätt att snooza med knapptryck.
  • tunnare än rangeman, som är alldeles för tjock om man ska jobba i trånga utrymmen.
  • Skärmen har ruskigt bra läsbarhet, även i sneda vinklar.
IMG_20230428_115305__01.jpg


Den har inte solladdning, men ett nybytt batteri kommer att räcka en värplikt även om du använder vibrationen varje dag, min klocka har klarat sig länge på fabriksbatteriet trots vibration + bluetooth varje dag
 
Senast ändrad:

roosterman

G-shock
2-Faktor
Har haft cwc g10, gshock squares, gshock rangeman och gshock gbd-200 av ovan nämnda.

Av dessa hade jag valt gbd200 till värnplikt pga
  • dess knappar är lättare att trycka på med handskar än äldre typen av squares (tex den med röd ram runt digital fönstret, som tipsats om ovan)
  • Lysknappen är lite enklare att trycka på jmf original-square, iaf med handskar.
  • vibrationsfunktion för larmet, utöver ljudsignal. Vibrationen är tillräckligt stark de flesta gånger och bättre än inget. Lätt att snooza med knapptryck.
  • tunnare än rangeman, som är alldeles för tjock för om man ska jobba i trånga utrymmen.
  • Skärmen har ruskigt bra läsbarhet, även i sneda vinklar.
Den har inte solladdning, men ett nybytt batteri kommer att räcka en värplikt även om du använder vibrationen varje dag, min klocka har klarat sig länge på fabriksbatteriet trots vibration + bluetooth varje dag
Inte alls dumt tänkt👍🙂
IMG_20230220_064549.jpg
 

Kojan

Omega
Själv körde jag en Victorinox inox under mina drygt 3 år i försvarsmakten. Först på cv90 och sedan som eldledare. Fungerade klockrent inom båda befattningarna.

Rekommenderar även att du investerar i någon form av lite grövre multitool. Ovärderligt redskap speciellt inom vagnsbefattning.

Bifogar en bild på mina EDC och välkommen in i pansarvärmen
20230428_122732.jpg
 

JacquesCosteau

Panerai
2-Faktor
Gjorde lumpen för c.a 15 år sedan med den här. Festina (antagligen från Ur & Penn) i titan, quartz-verk med plastkomponenter, 50 m WR, ingen lume, ingen skruvad krona, på länk. Alla fel för en tuff överlevnadsklocka, och ändå hade jag aldrig några som helst problem eller kände att jag saknade funktioner (vad jag kommer ihåg!). Tror m.a.o att man kan tagga ner och köra med vad man känner för, så länge man inte är rädd för lite repor.
20210705_195203-jpg.1834628
 

Gelmax

Cartier
Hakar på den här tråden med samma frågeställning (har en son som drar in i lumpen om några månader). Har tittat på några olika G-shock men har ingen uppfattning om vad som egentligen är skillnaden mellan de olika modellerna (under 2000:- ).

Som ny i G-shock-världen är det inte så lätt att förstå varför man skall välja t.ex en av modellerna nedan framför den andra...

gba-800-1aer.jpg
GBA-800-1AER
casio-gba-900uu-3aer-klocka.jpg
GBA-900UU-3AER
ga-2110su-3aer.jpg
GA-2110SU-3AER
1682684614260.png
GBD-800UC-3ER
 
Senast ändrad:

roosterman

G-shock
2-Faktor
Hakar på den här tråden med samma frågeställning (har en son som drar in i lumpen om några månader). Har tittat på några olika G-shock men har ingen uppfattning om vad som egentligen är skillnaden mellan de olika modellerna (under 2000:- ).

Som ny i G-shock-världen är det inte så lätt att förstå varför man skall välja t.ex en av modellerna nedan framför den andra...

gba-800-1aer.jpg
GBA-800-1AER
casio-gba-900uu-3aer-klocka.jpg
GBA-900UU-3AER
ga-2110su-3aer.jpg
GA-2110SU-3AER
1682684614260.png
GBD-800UC-3ER
Väldigt kortfattat är att GBA(analog)/GBD(digital) är steptrackerklockor som kan kopplas upp mot telefonen för att ha kolla på stegräkning.
GA-2110(casioak) är mest ren från funktioner, har förstås alarm och stoppur osv, men inget annat. Grymt bra tidhållning på den.
Kolla på www.shockbase.org så kan du lätt se vad dom olika modellerna har för funktioner.
 
Topp