• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockan man aldrig behöver ta av sig?

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Nej, den är ful! (Han ville juh ha en snygg klocka;))

Kostymvänlig, not so much!

GS:en är bästa förslaget hittills!:)
Expy är lätt kostymvänlig
8D5A29E8-93A7-4337-8645-8A292D15D705.jpeg
196DE8A9-9EC7-4BFA-910B-168971FE8FB8.jpeg
 

Mic1

Rolex
2-Faktor
De flesta Rolex i stål skulle jag säga. OP, DJ, milgauss, airking eller Sub. Funkar till allt. Verkar som många ogillar sub till kostym men jag tycker den funkar helt ok. Exp1 funkar säkert också men har svårt för den. Ogillar siffrorna
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Expy är lätt kostymvänlig
196de8a9-9ec7-4bfa-910b-168971fe8fb8-jpeg.705885
Men ful!;) (TS ville ha en snygg klocka!)
(Jag vill lägga in en extra förklaring här innan alla dyrkare av forumfavoriten kastar sig över mig som ett gäng zombies från en schysst C-rulle från åttiotalet:dead:. Jag gillar inte svarta tavlor (här är jag nog i minoritet på forumet, tyvärr), ogillar Mercedesvisare starkt samt att kombinationen av siffror och stavindex stör harmonin på tavlan.) Utöver dessa störande element är det säkert en trevlig klocka (bra boettform och utmärkt utformad länk verkar den iaf ha.):)
 

Dbrasco

Rolex
2-Faktor
Vågar man bada och träna med en daydate verkligen? Har varit i banorna men känns på tok för ömtålig.
Nej det gör man inte och för de som påstår de, hör nämligen samma om speedy ibland, på med badbyxorna och hoppa i och lägg upp en film eller en bild på servicekvittot:D
Lite ironi, men jag anser inte att de håller för bad..
 

mmh

Panerai
2-Faktor
Rolex explorer får även min röst, och då i synnerhet 36 mm versionerna. Funkar hur bra som helst med kostym och allt annat också.
image.jpg
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Vågar man bada och träna med en daydate verkligen? Har varit i banorna men känns på tok för ömtålig.
Nä, du ska akta dig för att ta en Daydate utanför hemmet. Det är en bräcklig klocka som man helst inte ska ha utanför bankfacket!;)
Men för att vara helt seriös så har väl även Daydate oysterboetten vilken är skapad för att överleva vattenattacker? Hur träning skulle äventyra funktionen har jag svårt att se?
 

Salesmayne

Panerai
Mitt bud är datejust/daydate beroende på hur våglig man vill vara. Det är iaf det jag använder dagligen till allt. Men det beror ju självklart på vad man sysslar med till vardags antar jag.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Nej det gör man inte och för de som påstår de, hör nämligen samma om speedy ibland, på med badbyxorna och hoppa i och lägg upp en film eller en bild på servicekvittot:D
Lite ironi, men jag anser inte att de håller för bad..

Du får såklart tycka vad du vill men ”Du anser att de inte håller för bad” < Fysikens lagar ?
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Du får såklart tycka vad du vill men ”Du anser att de inte håller för bad” < Fysikens lagar ?
Klart en daydate med bra packningar osv går att bada med. 100m med skruvad krona lätt.

Det många missar är att när Rolex skriver 100m menar dom 100m djup. Det är deras grej med oystercaset. Inte 10 bar/atm som andra märken gör.

Så igen, givetvis kan du bada med en DD.

@Dbrasco

Edit: kuriosa, min 214270 trycktestades till 10 bar utan att ens reagera. Ej Rolex AD. De trodde den var otät/fel på maskinen först. AD förklarade sen ovan. Dvs, den är tät till mycket mer än 10 bar, 100 faktiska meter.

Osammanhängande kanske. Men väldigt trött nu. Godnatt! :hungover:
 
Senast ändrad:

Camo00

Patek
Ditto ovan!

Aqua Terra har precis rätt balans av sport och elegans och funkar på länk, läder och Nato. Men jag skulle valt en med kvartsurverk, den äldre modellen med applicerade index. Mindre bekymmer med service och tidshållning och något tåligare, tror jag i alla fall.
Riktigt bra val!
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Rolex Datejust 41/36 och Omega Aqua Terra 41/38 passar ju som handen in handsken på beskrivningen. Lätta att dressa upp/ner med olika band, länk eller gummi.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Klart en daydate med bra packningar osv går att bada med. 100m med skruvad krona lätt.

Det många missar är att när Rolex skriver 100m menar dom 100m djup. Det är deras grej med oystercaset. Inte 10 bar/atm som andra märken gör.

Så igen, givetvis kan du bada med en DD.

@Dbrasco

Edit: kuriosa, min 214270 trycktestades till 10 bar utan att ens reagera. Ej Rolex AD. De trodde den var otät/fel på maskinen först. AD förklarade sen ovan. Dvs, den är tät till mycket mer än 10 bar, 100 faktiska meter.

Osammanhängande kanske. Men väldigt trött nu. Godnatt! :hungover:

Vet inte varför du försöker övertyga mig när det va precis det jag skrev? men resten från dig är rätt osammanhängande ja. 10 bar är (drygt) 100 ”faktiska” meter gällande alla varumärken som följer ISO 2281 / ISO 6425. Inget speciellt med Rolex bortsätt från att dem möjligtvis har högre marginal än vissa andra.
 

Dbrasco

Rolex
2-Faktor
Du får såklart tycka vad du vill men ”Du anser att de inte håller för bad” < Fysikens lagar ?
Kanske utryckte mig klumpigt men det jag menade var att väldigt få kommer känna sig trygg att bada med 50 och 100m WR.
Jag skulle inte göra det och klockan skulle därför hänga med när det ska badas.
Men detta är ju helt klart skillnad från person till person :) men hur många daydate och speedy simmare har vi? Upprop :)
 
Senast ändrad:

Asplund

Patek
2-Faktor
Kanske utryckte mig klumpigt men det jag menade var att väldigt få kommer känna sig trygg att bada med 50 och 100m WR.
Jag skulle inte göra det och klockan skulle därför inte kvalificera dem som ok för bad.
Men detta är ju helt klart skillnad från person till person :) men hur många daydate och speedy simmare har vi? Upprop :)

Nej men förstår du inte vad du själv säger? Inte bara du utan många är med dig. Helt ute och cyklar allihopa :)

Klockan är konstruerad för att klara ett vattentryck som man aldrig någonsin kommer komma upp i när man badar. Ändå känner sig folk bland annat du inte sig trygga med att bada med dem? Vart är problemet? Litar ni inte på tillverkaren kanske man inte ska köpa varumärket överhuvudtaget?

Enda anledningen till läckage är felmonterade packningar, gamla packningar och möjligtvis skev boett. Och det är här det blir intressant då det i dessa fall inte spelar någon roll om det står 5 atm eller 30 atm på tavlan. Den skulle ta in vatten oavsett.

Trot jag delat den här länken typ 100 gånger men ingen verkar ta in det så här kommer den igen: http://forums.watchuseek.com/f2/sigh-myth-busting-again-610734.html#/topics/610734?page=1

Trevlig helg!
 
Topp