Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Klockhuset i Skadom - en sevärdhet!

Diskussion i 'Diskussion' startad av CuslonGodibb, 7 september 2014.

1. CuslonGodibb
    Trådstartare

CuslonGodibb Bonde

Forumister - - -

Det här forumet verkar till övervägande delen handla om armbandsur, av någon anledning, men eftersom det heter Klocksnack så antar jag att alla former av klockor är välkomna. Därför tänkte jag komma med en fråga/ett tips:

Är det någon här som har besök Torbjörn Holmer på Klockhuset i Skadom i Ångermanland? Jag var där sommaren 2005, och det var en härlig upplevelse! Spridda över flera hus hade denne man inte mindre än ett 700-tal klockor - de flesta i gång!

Bifogar några bilder:

01 Klockstapeln.JPG
    En riktig klockstapel i trädgården.

02 Stora rummet.JPG
    Överblick över det största rummet.

03 Stora rummet.JPG
    Samma rum fast lite närmare skönheterna.

04 Amerika-rummet 01.JPG
    Amerika-rummet med "Amerika-klockor".

05 Amerika-rummet 02.JPG

06 Amerika-rummet 03.JPG

07 Albin Schaeders ur 03.JPG
    Det vita uret i mitten är tillverkat av den självlärde urmakaren Albin Schaeder, tyvärr ej längre bland oss.

Albin Schaeders ur 02.JPG
    Figurerna rör sig och spelar vackert vid timslagen.

08 Äldsta uret.JPG
    Samlingens äldsta ur, något mindre vackert men i gengäld desto äldre: 1600-tal.

09 Väckarur 01.JPG
    En titt i hörnan med väckarur.

10 Fickur.JPG
    Och slutligen, några fickur.

Jag hittade ett YouTube-klipp också:

Se och njut!

(Kanske borde detta ligga under Vintage, men även "moderna" ur är representerade i Klockhuset, så jag valde den allmänna diskussionen.)

/ CuslonGodibb

Jakobb, Bojke, Aquaracer2 och 6 andra gillar detta.
  2. Malakias

Malakias Friends of KS

Från:
    Vänliga Västmanland
    Imponerande, på flera sätt... Hur låter det därinne när det är heltimme?

3. vonhall

vonhall Friends of KS

Från:
    Lerum
    Känner mig väldigt normal i jämförelse :D

Bojke gillar detta.
  4. Martin Schönning

Martin Schönning Friends of KS

Kul att detta uppmärksammas här!
    Jag var dit förra sommaren, helt klart ett ställe som man borde besöka om man är i närheten.
    Dock får man nog skynda på, gubben börjar bli gammal..

5. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Häftig samling. Vad hade han för armbandsur? :)

6. CuslonGodibb
    Trådstartare

CuslonGodibb Bonde

Åh - - -

Jag var absolut inte "i närheten" utan åkte dit ändå! :D

Nu blev ju jag nyfiken på om något nytt/gammalt kommit dit sedan jag var där sist! Han gav ju inga indikationer på att han slutat med samlandet. Tvärtom har jag för mig att han skojade och sa att "det är bra att ha en rik fru" - - - :D Hon verkade trevlig, för övrigt. Men jag trodde inte han var så gammal som han faktiskt är! Han har ju för sjutton fyllt 81!

Armbandsur har jag konstigt nog inga minnen av därifrån.

Skulle gärna göra ett besök till, men vet inte om jag kan klara att övertyga familjen om vitsen med det. Jag har ju en bra bit att åka. Finns det några liknande "klock-attraktioner" i Sverige, tro? Jag känner inte till några fler i den digniteten.

Edit:
    En kul detalj. Den här Westerstrand-klockan hänger med sina kompisar i mitt kök. Jag såg att Torbjörn Holmer hade en precis likadan. Den hade han hängt - - - på toaletten! :D
    Westerstrand.JPG

/ CuslonGodibb

7. Pelarn65

Pelarn65 Friends of KS

Hörselkåpor på natten?;)

8. CuslonGodibb
    Trådstartare

CuslonGodibb Bonde

Äsch! Runt 20-talet väggur som slår minst en gång i halvtimmen är väl inget? Så är det i mitt sovrum - - - :D
    Märkligt nog kan jag sova bra. I och för sig sover jag ensam, men - - - Mitt ex sov faktiskt lika bra som jag - fråga mig inte hur! (Det var faktiskt inte klockorna som gjorde att hon blev just "ex", även om man skulle kunna tro det!)
    Gökuren har jag av strategiska skäl hängt i köket, dock - de där fåglarna är onödigt högljudda nattetid - - -

/ CuslonGodibb

Pelarn65 gillar detta.
  9. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Det här är ju nästan värre än alla Af Sjodahls klockor han har hemma i alla rum! ;)

Affe gillar detta.
  10. Martin Schönning

Martin Schönning Friends of KS

Självklart fanns det ett par armbandsur i hans samling också, men tror inte han själv är så intresserad av dessa.
    Låg en bland annat en DJ i en monter, han hade knappt koll själv på vad det var..
    Vet inte hur mycket hans samling växer nu, men han har ju lite gömmorna och han berättade att han försökte rotera lite bland dessa.

11. Affe

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping
    Haha...kan ja luva! Det visar att man är full normal :D

12. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Alla vill ju för fan vara som du. Du är KS-idealet!

Mårtenssons ur Brookfield