• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockor av stål

16610

Patek
2-Faktor
Jag undrar om någon har koll på vad de olika klocktillverkarna använder för stål?

Rolex använder väl 904L?
 

16610

Patek
2-Faktor
Har för mig att jag hört att kirurgverktyg är gjorda i 904L. Detta skulle vara pga att de är så "kompakt" stål och att de är hårt och lättare att göra rent. Sen om det stämmer vet jag ej.
 

k0ltrasten

The Bird
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Största skillnaden är innehållet av Nickel, 904L har ungefär dubbelt så mycket mot 316L..

Vad jag vet så ska hårdhet vara ungefär den samma.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vad består egentligen skillnaden i?
Misstänker att det är olika legeringar, men även olika sätt att värmebehandla stålet.

En sak man ofta glömmer i dessa diskussioner är att de flesta klockhus gjuter direkt i form, medan vissa märken (Rolex, Patek, Grand Seiko och några till) gjuter i ett större stycke och därefter arbetar fram formen mekaniskt.

Det är enda sättet att få till en slutfinish där högglanspolerade delar är helt fria från distorsion. Spegelbilden blir alltså inte förvriden.

På bilden nedan kan du se ett exempel. Mitt ansikte avspeglas utan förvridning i klockan trots armslängds avstånd.

Bearbetningsprocessen är alltså lika viktig som stålets sammansättning.

null-18-1.jpg
 

16610

Patek
2-Faktor
Nu kan ju inte jag detta med stål. Men vill man verkligen ha nickel? Okej så det är vid bearbetningen man får till hårdheten.
Jag har alltid upplevt att Omega har "mjukare" stål än tex Rolex. Men då beror det inte på om det är 904L eller 316L.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Nu kan ju inte jag detta med stål. Men vill man verkligen ha nickel? Okej så det är vid bearbetningen man får till hårdheten.
Jag har alltid upplevt att Omega har "mjukare" stål än tex Rolex. Men då beror det inte på om det är 904L eller 316L.

Jo, det beror det definitivt på. Nickel gör det hårt.
 
Fast vi pratar ändå om ytterligt små mängder nickel; en Rolex med 904L är säker att bära trots ett marginellt högre nickelinnehåll. Omega beskriver själva 316L som helt säkert utom i de mest extrema fall (personer som inte kan vidröra vanliga knivar och gafflar i rostfritt stål utan allergiska reaktioner) som hänvisas till titanium-modellerna. 904L har ju en särskild, och i mina ögon mer attraktiv, lyster tack vare nickelinnehållet. De faktiska fördelarna gentemot 316L (med en marginellt bättre motståndskraft mot korrosion och ett aningen hårdare stål) är dock så små att ingen annan tillverkare än Rolex ansett det lönt mödan att investera i tekniken.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Sen påverkar ju även efterbehandlingen stålets egenskaper. Man kan ju härda stål genom att exempelvis kyla ner det i olja efter att det uppnått en viss temperatur. Oklart om någon tillvekare gör det, men det är vanligt vid tillverkning av knivar.
 

morrism

Audemars
Sen påverkar ju även efterbehandlingen stålets egenskaper. Man kan ju härda stål genom att exempelvis kyla ner det i olja efter att det uppnått en viss temperatur. Oklart om någon tillvekare gör det, men det är vanligt vid tillverkning av knivar.

Klockillverkarna härdar inte, härdning görs direkt när stålämnet tillverkas, härdat stål är mycket svårare att bearbeta, vanliga fräsar och borrar som används vid bearbetning av stål är av härdat stål. Ju snabbare man kyler stålet desto sprödare eller hårdare blir det, vatten t.ex. gör stålet stenhårt och sprött, olja är en medelväg och luftkylning för att få segare stål. Typ så

Sen finns ju olika värmebehandlingar av stålet där man kan härda eller påverka stålets karaktär
 
Topp