Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Klockor av stål

Diskussion i 'Diskussion' startad av 16610, 12 september 2013.

1. 16610
    Trådstartare

16610 Baron

Från:
    BORÅS
    Jag undrar om någon har koll på vad de olika klocktillverkarna använder för stål?

Rolex använder väl 904L?

2. Undersköterskan

Undersköterskan Präst

Från:
    Växjö
    Rolex använder 904L, Omega, Breguet, Patek och nästan alla andra kör med 316L.

Vänligen
    Forumets undersköterska

16610 gillar detta.
  3. Frele

Frele Stadsbo

Vad består egentligen skillnaden i?

4. 16610
    Trådstartare

16610 Baron

Från:
    BORÅS
    Har för mig att jag hört att kirurgverktyg är gjorda i 904L. Detta skulle vara pga att de är så "kompakt" stål och att de är hårt och lättare att göra rent. Sen om det stämmer vet jag ej.

5. k0ltrasten

k0ltrasten Soy un culebra!

Största skillnaden är innehållet av Nickel, 904L har ungefär dubbelt så mycket mot 316L..

Vad jag vet så ska hårdhet vara ungefär den samma.

6. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Misstänker att det är olika legeringar, men även olika sätt att värmebehandla stålet.

En sak man ofta glömmer i dessa diskussioner är att de flesta klockhus gjuter direkt i form, medan vissa märken (Rolex, Patek, Grand Seiko och några till) gjuter i ett större stycke och därefter arbetar fram formen mekaniskt.

Det är enda sättet att få till en slutfinish där högglanspolerade delar är helt fria från distorsion. Spegelbilden blir alltså inte förvriden.

På bilden nedan kan du se ett exempel. Mitt ansikte avspeglas utan förvridning i klockan trots armslängds avstånd.

Bearbetningsprocessen är alltså lika viktig som stålets sammansättning.

Daddyeo, Frele och 16610 gillar detta.
  7. P-A

P-A Sir Spamalot

Från:
    Hälsingland
    För att det är nördigt!

8. 16610
    Trådstartare

16610 Baron

Från:
    BORÅS
    Nu kan ju inte jag detta med stål. Men vill man verkligen ha nickel? Okej så det är vid bearbetningen man får till hårdheten.
    Jag har alltid upplevt att Omega har "mjukare" stål än tex Rolex. Men då beror det inte på om det är 904L eller 316L.

9. Singular

Singular Företag Forumsponsor

Jo, det beror det definitivt på. Nickel gör det hårt.

10. UNO

UNO Borgare

Från:
    Bullshit City
    904 blir helt enkelt blankare enl uppg fr hästens mun, dvs svenska Sandvik som levererar detta stål.

11. 16610
    Trådstartare

16610 Baron

Från:
    BORÅS
    Men är inte nickel ett av de ämnen som är starkt allergiframkallande?

12. Singular

Singular Företag Forumsponsor

Jo.

13. 16610
    Trådstartare

16610 Baron

Från:
    BORÅS
  14. Undersköterskan

Undersköterskan Präst

Från:
    Växjö
    Fast vi pratar ändå om ytterligt små mängder nickel; en Rolex med 904L är säker att bära trots ett marginellt högre nickelinnehåll. Omega beskriver själva 316L som helt säkert utom i de mest extrema fall (personer som inte kan vidröra vanliga knivar och gafflar i rostfritt stål utan allergiska reaktioner) som hänvisas till titanium-modellerna. 904L har ju en särskild, och i mina ögon mer attraktiv, lyster tack vare nickelinnehållet. De faktiska fördelarna gentemot 316L (med en marginellt bättre motståndskraft mot korrosion och ett aningen hårdare stål) är dock så små att ingen annan tillverkare än Rolex ansett det lönt mödan att investera i tekniken.

Vänligen
    Forumets undersköterska

16610 gillar detta.
  15. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Sen påverkar ju även efterbehandlingen stålets egenskaper. Man kan ju härda stål genom att exempelvis kyla ner det i olja efter att det uppnått en viss temperatur. Oklart om någon tillvekare gör det, men det är vanligt vid tillverkning av knivar.

16. morrism

morrism Friends of KS

Klockillverkarna härdar inte, härdning görs direkt när stålämnet tillverkas, härdat stål är mycket svårare att bearbeta, vanliga fräsar och borrar som används vid bearbetning av stål är av härdat stål. Ju snabbare man kyler stålet desto sprödare eller hårdare blir det, vatten t.ex. gör stålet stenhårt och sprött, olja är en medelväg och luftkylning för att få segare stål. Typ så

Sen finns ju olika värmebehandlingar av stålet där man kan härda eller påverka stålets karaktär

yonsson gillar detta.
  17. Ryttaren

Ryttaren Friends of KS

Från:
    Västerås
    Har inte t.ex tudor använt 304L också? Vad nu skillnaden är...

Mårtenssons ur Brookfield