• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockor på Nyhetsmorgon strax

nissehult

Patek
2-Faktor
Tror dock att man måste acceptera att det ser ut så här; alla är inte intresserade av ett bra hantverk utan gillar bara "glänsande" saker. Detta kan appliceras på mycket mer än klockor och i min bok så måste det få vara ok. Att exempelvis lägga 5k på ett par nya skor eller 300 kr/kg för en entrecôte är det inte alla som kan tänka sig och det köper jag.

Kvalitet kostar och även om jag kan tänka mig att betala för det så förstår jag att vissa hellre köper klockan från GANT, skorna från Håkanssons och, när helgen kommer, lägger en fläskytterfilé på grillen.
Min kära mors filosofi är: "Varför köpa en klocka för 1500:- när jag kan köpa en på Ullared för 150:-. När Ullaredsklockan sedan går ur tiden så kan jag köpa en ny för 150:-. På så sätt får jag 10 nya klockor med olika utseende för samma pris som en."
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Min kära mors filosofi är: "Varför köpa en klocka för 1500:- när jag kan köpa en på Ullared för 150:-. När Ullaredsklockan sedan går ur tiden så kan jag köpa en ny för 150:-. På så sätt får jag 10 nya klockor med olika utseende för samma pris som en."

Det är många som tänker så om många saker, och sen när de går sönder så tänker de "tur att jag inte köpte en dyrare, de går ju ändå bara sönder".
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Det är många som tänker så om många saker, och sen när de går sönder så tänker de "tur att jag inte köpte en dyrare, de går ju ändå bara sönder".
Sant. I fallet klockor dock så tror jag många (inklusive min mor) bara vill ha något som visar tiden och samtidigt ser ok/bra ut. De bryr sig inte om teknik eller hantverk vad det gäller klockor. Visst, en 150-kronors klocka kommer väl changera snabbare och mer än parfymklockan för 1500. Men en 15000-kronors klocka håller ju inte 10 gånger längre än en 1500-kronors klocka (och då räknar vi inte ens med "driftskostnaden" för de båda uren...)

Det är svårt att argumentera varför man skall lägga 15000 eller ännu mer på en klocka om man endast vill ha något som visar tiden och samtidigt ser ok/bra ut. Min mor förstår det inte. I alla fall tycker hon inte att den extra "snyggheten" som mina lyx-ur tillför är värt de extra tiotusentalslapparna som man måste betala jämfört med en 150-kronors Ullareds-klocka. För 150 kronor kanske man till och med får en klocka med en bild på Morgan på tavlan... ;)
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Galet, jag skäms.

Angeående parfymklockor förresten - tänkte på LV klockor, de har ju varianter för 150k. Fortfarande en modeklocka som inte höjer mina ögonbryn men det känns fel. Priset gör aldrig klockan.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Galet, jag skäms.

Angeående parfymklockor förresten - tänkte på LV klockor, de har ju varianter för 150k. Fortfarande en modeklocka som inte höjer mina ögonbryn men det känns fel. Priset gör aldrig klockan.
Vi håller helt på att sladda off topic, men vill spinna vidare ändå :) Lite intressant ändå vad man har för upplevd prisvärdhet. Spontant tycker jag det är totalt galenskap att köpa en dyra LV-klocka medans jag åtrår många av Cartier's modeller.
 
  • Like
Reactions: JLW

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det är många som tänker så om många saker, och sen när de går sönder så tänker de "tur att jag inte köpte en dyrare, de går ju ändå bara sönder".
Lite roligt att detta kom upp för frugans kompis har kommit fram till att hon ska sluta köpa klockor som går sönder vartannat år och istället köpa en klocka som hon kan ha länge. Hon frågade mig om råd på en kvartsare med en budget på max 10'. Nördade självklart loss henne på GS.
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Vi håller helt på att sladda off topic, men vill spinna vidare ändå :) Lite intressant ändå vad man har för upplevd prisvärdhet. Spontant tycker jag det är totalt galenskap att köpa en dyra LV-klocka medans jag åtrår många av Cartier's modeller.
Jag är likadan själv, även om Cartier har klockhistoria till skillnad från de andra - där ligger skillnaden :pompus:
 

Rivalen

Rolex
Klockor är mode oavsett det är parfym/mode-klockor från Kina eller solida pjäser som Sofi Fahrman bär ovan. Modeguru som bär Rolex och då är den klockan en klocka-klocka, men också en accessoire de mode. Har man andra ekonomiska resurser så gör man annat val, men med liknande målsättning.
 

mmx

Cartier
Lite roligt att detta kom upp för frugans kompis har kommit fram till att hon ska sluta köpa klockor som går sönder vartannat år och istället köpa en klocka som hon kan ha länge. Hon frågade mig om råd på en kvartsare med en budget på max 10'. Nördade självklart loss henne på GS.
Stämmer det verkligen att billiga klockor går sönder vartannat år? Du kunde ju tipsat om batteribyte istället för GS... ;)
 

Wboy

Panerai
Tror dock att man måste acceptera att det ser ut så här; alla är inte intresserade av ett bra hantverk utan gillar bara "glänsande" saker. Detta kan appliceras på mycket mer än klockor och i min bok så måste det få vara ok. Att exempelvis lägga 5k på ett par nya skor eller 300 kr/kg för en entrecôte är det inte alla som kan tänka sig och det köper jag.

Kvalitet kostar och även om jag kan tänka mig att betala för det så förstår jag att vissa hellre köper klockan från GANT, skorna från Håkanssons och, när helgen kommer, lägger en fläskytterfilé på grillen.

Fast det galna är ju då varför man köper just ett "modemärke" som Gant eller Armani och inte lika gärna Tissot eller Certina eller något mer lågprisat klockmärke. Om en Gant-klocka varken har kvalitet eller en egen stil är det ju bara själva loggan kvar.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Fast det galna är ju då varför man köper just ett "modemärke" som Gant eller Armani och inte lika gärna Tissot eller Certina eller något mer lågprisat klockmärke. Om en Gant-klocka varken har kvalitet eller en egen stil är det ju bara själva loggan kvar.
För att priset är lagom och man går förbi en GANT-butik oftare än an går förbi en urbutik?
 

Wboy

Panerai
För att priset är lagom och man går förbi en GANT-butik oftare än an går förbi en urbutik?
Jag tänker att priset är typ det samma och att de finare klädmärkena inte ens säljer sina parfymklockor i sina egna affärer utan att de säljs på klockaffärer och klockavdelningar på varuhus. Allt för att inte sänka känslan på kläderna till samma låga nivå...
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Fast det galna är ju då varför man köper just ett "modemärke" som Gant eller Armani och inte lika gärna Tissot eller Certina eller något mer lågprisat klockmärke. Om en Gant-klocka varken har kvalitet eller en egen stil är det ju bara själva loggan kvar.
Det är för varumärket så klart. Jag tror det är så här sett ur parfymklockköparens synvinkel:
Gant/Armani = dyra modekläder och därmed en viss stil och klass och bör också ha en schysst kvalitet. Tissot/Certina = pappas/farfars klocka och därmed inte samma imponansfaktor.​

Gant designar väl sina egna klockor, eller vet du något annat? (Sen att de lånar från andra är en annan sak.)
 

Boris Balkan

Fark you!
Det är för varumärket så klart. Jag tror det är så här sett ur parfymklockköparens synvinkel:
Gant/Armani = dyra modekläder och därmed en viss stil och klass och bör också ha en schysst kvalitet. Tissot/Certina = pappas/farfars klocka och därmed inte samma imponansfaktor.​

Gant designar väl sina egna klockor, eller vet du något annat? (Sen att de lånar från andra är en annan sak.)

GANT stör mig. Oavsett produkt.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Man måste förstå att folk som inte är insatta köper efter magkänsla. Precis som det skrevs ovan så anser vissa att tex Armani har fina kvalitetskläder och tycker att varumärket har en viss status, och därmed köper en Armaniklocka. Nästan konstigare om man inte förstår det.

Tex om någon vill börja åka snowboard så köper man säkert en Nike snowboard för det är ett allmänt känt varumärke medans jag som har åkt i över 20år inte skulle göra det.
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Fast det galna är ju då varför man köper just ett "modemärke" som Gant eller Armani och inte lika gärna Tissot eller Certina eller något mer lågprisat klockmärke. Om en Gant-klocka varken har kvalitet eller en egen stil är det ju bara själva loggan kvar.
Nu utgår du ju ifrån att köparen har koll och det är precis det som jag menar att folk inte har.
 

Wboy

Panerai
Nu utgår du ju ifrån att köparen har koll och det är precis det som jag menar att folk inte har.
Nja, jag tycker ofta att det inte är samma personer som klär sig i Armanikläder som har Armaniklocka?

Sen tror jag nog många vet att deras Gant-klocka inte är något mästerverk. Och sen finns såklart en stor drös med numb skulls också utan koll på nånting.

Tror inte heller man ska underskatta att dessa klockor köps som presenter till folk ofta! Studenter eller liknande.
 
Topp