• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockrån på Östermalm

Blue Note

Omega
Men seriöst. Hur lyckas man ta av en klocka av någon som är nykter utan att denne känner det?
Möjligen med enkla lås utan säkerhetsclasp. Men med säkerhetsclasp på länklåset eller läderband/gummi med vanligt törnlås lär det vara rätt svårt. Eller? Vissa mina läderband får jag ju lirka i minuter för att ens själv kunna få av och igenom öglorna.
Finns rätt mycket videos på tuben där proffs lirkar av folk både det ena och det andra. Det är tydligen mycket av en lagsport. Den ena, eller andra distraherar, gärna med både ljud/rörelse medan den tredje lirkar av klockan.
Har varit med om ficktjuvar ett par gånger utomlands och vissa är läskigt skickliga
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Ok. Låter som att enda säkra lösningen är att köpa ett gäng extrabitar, ta bort claspen och skruva ihop de extra länkbitarna på plats på armen. Då är man säker. :)
image.jpeg
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Verkligen.. Nästan ännu mer obehagligt när det är görs på ett sådant yrkesmässigt och lömskt sätt.
Eller hur! Har sett något annat klipp när en fd ficktjuv visar hur fan han gör. Det är absolut absurt. Och han trollar liksom inte eller något för att lura personen, utan går typ in i dom och ber om ursäkt. Går därifrån med klocka och eventuellt en plånbok.
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Verkligen.. Nästan ännu mer obehagligt när det är görs på ett sådant yrkesmässigt och lömskt sätt.

Eller hur! Har sett något annat klipp när en fd ficktjuv visar hur fan han gör. Det är absolut absurt. Och han trollar liksom inte eller något för att lura personen, utan går typ in i dom och ber om ursäkt. Går därifrån med klocka och eventuellt en plånbok.

Ganska vanligt, speciellt utomlands. Notera hur han håller handen på personen rygg när de gör papperstricket. Det är en del av distraktionen.

Ett klassiskt trick är att en vacker kvinna går över ett fullsatt övergångsställe, tappar någonting med mycket saker i som är jobbiga att plocka upp - personen de har siktat in sig på böjer sig ner och börjar plocka upp saker och då tar en av tjuvarna som gått bakom personen plånbok/väska/klocka och sedan går vidare, ger stöldgodset till en tredje person och vipps det är borta för alltid.
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Ganska vanligt, speciellt utomlands. Notera hur han håller handen på personen rygg när de gör papperstricket. Det är en del av distraktionen.

Ett klassiskt trick är att en vacker kvinna går över ett fullsatt övergångsställe, tappar någonting med mycket saker i som är jobbiga att plocka upp - personen de har siktat in sig på böjer sig ner och börjar plocka upp saker och då tar en av tjuvarna som gått bakom personen plånbok/väska/klocka och sedan går vidare, ger stöldgodset till en tredje person och vipps det är borta för alltid.
Ja precis! Otroligt.
Min polares guldhalsband (som jag trodde var utav oryckbar tjocklek) blev ryckt på stureplan för något årsen. En "skämtsam" spark/touch på smalbenet, en hand på bröstet och ett "TJENAREEE" på vägen ut från 7/11.
Fem sekunder och det var borta. Som vilken utekväll som helst, något fyllo som skojar liksom. Inte en tanke på halsbandet varken under eller efter incidenten. Först hemma hos mig var det försvunnet, och videoövervakning från 7/11 kunde senare bekräfta händelsen. Ingen av oss märkte eller fattade någonting på plats.
 

Mackan.

Omega
Yes, var alltid uppmärksam ute på stan men i synnerhet nu runt jul å nyår, många tjuvar av denna typ siktar in sig på överförfriskade män utan sällskap i dessa tider. En polare till mig blev med sin Sea -Dweller på Linnégatan förra nyår via ett liknande tillvägagångsätt som TS beskriver. Rekommenderar starkt att man försäkrar sina klockor ordentligt, det hade inte han gjort så det blev tyvärr dyra läropengar...
 

Heartcone

Cartier
2-Faktor
Min vän blev av med sin guldkedja han hade runt halsen också. Någon snubbe på en bargata som delade ut blinkande halsband till min vän, som då inte märkte att han samtidigt blev av med sin kedja. Vi märkte det först någon timme senare.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
På väg hem från krogen en tidig morgon för några veckor sedan. Blev omringad av fem engelskspråkiga grabbar på Vasagatan vid McDonalds. Jag ställde till en jäkla scen, bad dom dra åt helvete och var beredd på att veva. Ett gäng yngre killar kom som tur var till undsättning och ville samtidigt sälja kokain till mig.
 

kiwi

Breitling
Sällar också in mig i skaran godtrogna människor som säkert skulle kunna bli lurad på det här sättet. Tack för tipsen!
 

volesse

Breitling
Tråkig utveckling! Vad gissar ni, stjäls de till dem själva eller säljs för småsummor till halv kriminella typer?
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
På väg hem från krogen en tidig morgon för några veckor sedan. Blev omringad av fem engelskspråkiga grabbar på Vasagatan vid McDonalds. Jag ställde till en jäkla scen, bad dom dra åt helvete och var beredd på att veva. Ett gäng yngre killar kom som tur var till undsättning och ville samtidigt sälja kokain till mig.
Låter som en vanlig utekväll i stan.
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Tidigare har jag arbetat som DJ på nattklubbar runt om i Sverige. En kväll kom en snubbe fram till DJ-båset och visade upp en speedmaster och frågade om jag är intresserad. Han ville ha 5 000 kronor för den. Jag låtsades vara intresserad och tittade en del på klockan (för att vinna hans förtroende och tillit). Sedan sa jag kom: "tillbaka om en 20 min så har jag skaffat fram pengarna". Sen gick jag och berättade det hela till en av vakterna på klubben. Snubben åkte ut med huvudet före, rakt i händerna på polisen :)
 
Topp