• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockspan på stan 2016!

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Riktigt rolig läsning - tack för det! Bra bilder också och kul att se klockorna på en handled.

Många fina alternativ, några lockar mig rätt mycket, tex Reverson men precis som du skriver får jag inte heller riktigt feeling när jag provar den. Måste testa igen.

GO SOn är dock riktigt grym! Har spanat på den genom glas några gånger. Förstår inte riktigt varför den inte är populärare? Är det för att den uppfattas som en 'nästan Lange' möjligen?

Uppdatera gärna med hur det hår med jakten framöver! :) Lycka till!
 
  • Like
Reactions: m_s

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Rejäl runda du varit ute på, tack för att du delade! Jag fastnade för Cartier och Reverson samt JLCn (men finns roligare tavlor). Inne i en dress-fas nu. :rolleyes:
 
  • Like
Reactions: m_s

Nero13

Panerai
Trevligt men vad säger de i affärerna när man vill prova så många klockor? Många gånger när man är i huvudstaden man knappt vågar gå in i butikerna :p
 
  • Like
Reactions: m_s

jawi

Breitling
Tack för en väldigt bra klockspaning! Går också och funderar på en till och inser att klockspaning på nätet är lite som att förlita sig på tripadvisor...
 
  • Like
Reactions: m_s

Loshin

Panerai
Tack för ett trevligt reportage.
Sväng förbi Kaplans nästa gång. De har några Vulcain inne som ska vara i nyskick.
Screenshot_2016-01-04-19-58-36.png

Screenshot_2016-01-04-19-59-10.png
 
  • Like
Reactions: m_s

Jockinho

Patek
2-Faktor
Kul reportage! Många fina klockor, jag tyckte cartiern var trevlig. Passar bra med bb:n, inte ett dugg lik :)
 
  • Like
Reactions: m_s

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Nu gled jag vidare mot Krons UR för att klämma lite Sjöö Sandström och Omega. Krons har precis som Nymans (vänta nu, det är ju samma ägare..) verkligen klivit upp ett par steg och efter renoveringen och Rolex Shop-in-Shop blivit riktigt trevlig att besöka.

Började med Sjöö Sandström och deras Royal Capital med grå tavla och grått läder. En trevlig bekantskap som runt 40-50’ klassen skulle känts jävligt bra.
Jag tyvärr fortfarande svårt att se Sjöö Sandström vara där i krokarna och tävla i samma prisklass som t ex JLC, IWC. Visst trevlig urverk de köpt in men de har en bit kvar kring själva känslan av varumärket i sig innan jag tycker det är ok. Kul detalj är att guld-versionen av Royal Capital sålt slut och fort gick det. Sen absolut jag tycker det är grymt roligt att ett svenskt märke ger sig på att klättra uppåt och om jag ger det lite tid så kanske det är läge (eller om en begagnad grå dyker upp…)

Ryktet säger även att de är på gång med något tillskott under året – Vem vet kanske en GMT komplikation i någon snygg förpackning?

14.jpg


Sen var jag tvungen att testa Skydivern, vem vill inte flyga JAS liksom! En extremt trevlig bekantskap som satt rejält bra på gummi. Denna skulle jag välja any day över en Bretiling Aerospace. Tyvärr kanske inte exakt det jag var på jakt efter denna gång. Men för det priset kanske man ska klämma en sådan också på sikt.

15.jpg


Så över till Omega. Ett märke som jag aldrig riktigt gått igång på men kan ju helt klart förstå varför många gör det. Bra kvalitet och roliga klockor!
Speedmaster har jag tidigare ägt en vintage variant av men var tvungen att testa en helt ny. Gav mig varken eller och känns lite för tråkig för mig personligen. Sen ska den väl egentligen sitta på ett schysst läder om jag fick välja.

16.jpg


Så över till denna rackare, Speedmaster Broadarrow 57. En riktig mysig dinka som verkligen satt perfekt på handleden och gav lite faux-vintage känsla på ett bra sätt. En av få Omegor idag som jag verkligen skulle kunna tänka mig faktiskt!

17.jpg


Sist ut (eller ja egentligen först, tjuvstartade igår) fanns Seiko-mecka i Globen, Klockmäster med andra ord med Svante & CO. Alltid trevliga besök och härligt att få nörda sig lite i Seiko världen (som en gång drog in mig i detta).
Tyvärr fanns inte supermycket inne – Mycket slutsålt och Grand Seiko växer ju inte på träd. Ångrar mig fortfarande att jag inte klippte till på SBGV009 när de väl fanns – Fan fan fan..

Testade två Seikos – Dels en Grand Seiko (fan glömde anteckna modellen, @Molle eller @yonsson kanske vet?) som satt som en smäck. En riktigt trevlig liten bekantskap som verkligen andas kvalitet och hantverk.

18.jpg


Den andra var 50-års klockan SDGZ013, en trevlig kronograf som dock inte gav mig någon vidare känsla alls. Kanske var titan-armbandet som helt enkelt var för “flimsy” och då dog känslan direkt? Gillade tavlan och Panda är alltid Panda :)

19.jpg


Så mycket annat fanns inte som var intressant för stunden och därmed avslutades dagens klockspan. Slog mig ned och tog en kaffe och begrundade dagens spaning.

Blev jag klokare? Ja lite, just nu ligger en Glashytte Senator Observer enormt bra till. Dock listar dessa rackare på runt 80’ vilket kanske inte riktigt känns värt (Luxurywatches har ju en oanvänd 2014 inne strax söder om 70 vilket gör det lite bättre)
Jag är även väldigt nyfiken att få testa Frederique Constant Classic Moonphase och en ordentlig Vulcain Cricket.

Det är härligt efter så många intryck att titta ner på handleden och fortfarande vara så nöjd med den klocka man faktiskt redan har. Tudor har verkligen lyckats!

20.jpg


Som vanligt tar man alltid gärna emot tips och förslag på andra klockor från er på forumet. Finns ju massvis med märken och modeller där ute kvar att prova!

Tack för mig så länge.
SBGW047, LE på 700 har jag för mig. Passa på växer inte på trän. Det där är nog en av de sista som finns kvar i butik WW.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Tack för ett inspirerande reportage.

Ngt jag funderar över när jag provat klockor är att butikerna inte erbjudit sig att korta länken efter ens handled. Om man funderar på att köpa en klocka för mellan 50-100k vill man gärna prova hur den tar sig ut i rätt storlek. Såg att fallet var lika för dig.

Skulle säkert gå om man frågade... Utan problem.
 
  • Like
Reactions: m_s

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Bra spanat.
ett bra komplement till din Tudor kunde ju vara en DJ 116200...även om du "avverkat" massa Rolex
 
  • Like
Reactions: m_s

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Ska du också gifta dig i Italien? Jag med, vart? Blir ontober i år för oss och ja, det kostar som en bättre Patek :-/
 
  • Like
Reactions: m_s

Andersml

Audemars
2-Faktor
Fan vilken dag! Allt ordnat med familjen och egentid;) i trevliga butiker. Tack för trevligt reportage. Min favorit var Glashütten!
 
  • Like
Reactions: m_s

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
En härlig dag antar jag, Knepigt att vara obunden.
Jag tycker också att Cartieren var läcker.
Annars nån Zenith....... Lycka till i jakten.
/j
 
  • Like
Reactions: m_s

m_s

Patek
2-Faktor
Riktigt rolig läsning - tack för det! Bra bilder också och kul att se klockorna på en handled.

Många fina alternativ, några lockar mig rätt mycket, tex Reverson men precis som du skriver får jag inte heller riktigt feeling när jag provar den. Måste testa igen.

GO SOn är dock riktigt grym! Har spanat på den genom glas några gånger. Förstår inte riktigt varför den inte är populärare? Är det för att den uppfattas som en 'nästan Lange' möjligen?

Uppdatera gärna med hur det hår med jakten framöver! :) Lycka till!

Kul att kunna bidraga! :)

Ja du GO har fått mycket internationell uppmärksamhet för SOn men den är ju relativt "ny" och som du säger, den lånar ju lite från Lange men å andra sidan spelar de ju i helt olika ligor prismässigt vilket gör att detta känns som ett extremt trevligt alternativ!
 

m_s

Patek
2-Faktor
Trevligt men vad säger de i affärerna när man vill prova så många klockor? Många gånger när man är i huvudstaden man knappt vågar gå in i butikerna :p
Det där kommer man över, sprungit hos AD i många år och jag går bara in och är allmänt soft och trevlig. Både Nymans och Krons spenderade jag runt en timme på och det är ju så att man får rätt person på andra sidan är de ofta lika stora klocknördar som en själv - Blir kul dialog och man får lite utbyte av dialogen båda två!
 

Enfant Terrible

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Trevlig läsning, tackar för det! God var ju riktigt grym!
Känns som klockåret 2016 på KS kan gå åt det dressigare hållet med trevliga kronografer, månfas, annual/perpetual calendar mm. Hade varit kul om det blir så. Dykare och klassiker i all ära men kul om det blir lite annat också.
Själv är jag sjukt sugen på prova nån jlc memo oxbringa, master compressor(eller nån tunnare jlc"kostymare" för den delen). På compressor händer det ju lite, snygga som fan men vet inte om man tröttnar på knapparna/kronorna.. Lite stulna inspirationsbilder från internets
Jaeger-LeCoultre-Q1708470.jpg
jlc-master-compressor-refq1758470-22629_3797.jpg
Master-Extreme-jlc-1758421-zoom.jpg
 
  • Like
Reactions: m_s

Oniel

Panerai
Tyckte både pannan och tanken såg snygga ut! Finns dock hur mycket snyggt som helst där ute! Att välja en och vara nöjd känns som en omöjlighet ;)
 
  • Like
Reactions: m_s

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Den andra var 50-års klockan SDGZ013, en trevlig kronograf som dock inte gav mig någon vidare känsla alls. Kanske var titan-armbandet som helt enkelt var för “flimsy” och då dog känslan direkt? Gillade tavlan och Panda är alltid Panda :)

19.jpg
Trevlig tråd! :)

Men ser inte den där "pandan" lite enögd ut? :confused:
 
  • Like
Reactions: m_s

Moorflax

Patek
2-Faktor
Suverän spaning!
Har snöat in på Cartier och det verkar hålla i sig. Tror den kan vara ett riktigt bra komplement till din Bay. Vulcain var ju hur snygg som helst. Misstänker att den har en rejäl prislapp dock.
 
  • Like
Reactions: m_s
Topp