Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Klockspotting - nya Omega sm300

Diskussion i 'Diskussion' startad av yonsson, 3 januari 2015.

1. yonsson
    Trådstartare

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    I motsats till vad masterkiller tror, rör jag mig ibland på stan precis som vanliga dödliga. Idag provade jag nya sm300 och hittar inte direkt någon bra tråd för reflektioner. Vill inte gärna pinka i någons paketöppningstråd.

Jag provade både stålvarianten och titanvarianten och det första som slog mig var att färgen på lyspastan inte störde mig det minsta. Det såg inte konstigt ut, utan passade till tavlorna. Klockan kändes väldigt liten på bredden och inte alls så tjock som jag trodde den skulle göra. Baksidan ocj det nya urverket var lite roligt, men den bet rätt hårt i mina hår på armen. Kanske var det klister på baksidan...?

Känslan på vridringen var inte riktigt min kopp av te, men överlag tycker jag den kändes bra kvalitetsmässigt, framförallt i titan. Omega har en förmåga att göra titanklockor utan att de känns rassliga, vilket är befriande. De matta keramiska tavlorna var coola även om jag inte tycker att sandwicheffekten var så slående.

Det som däremot störde ihjäl mig var hur lång klockan var i förhållande till bredden och att bandhornen inte var så kurvade neråt. Boetten kändes smal och väldigt lång. Kan tänka mig att den sticker ut och sitter illa på små handleder även om den satt OK på min 18,5cm handled. Tyvärr sabbade det hela helhetsintrycket för mig.

Titanvarianten:
    image.jpg image.jpg

Riley, Calleb, Onelund och 19 andra gillar detta.
  2. Faan Jönsson, måste kännas stort att klämma på klockor IRL ;)

Jag går inte igång på den alls personligen men den är onekligen lite kul, men inte mer...

Jakobb och yonsson gillar detta.
  3. Kejsaren

Kejsaren Biskop

Från:
    Bjärred
    Jag tycker att den ser trevlig ut, men polerade mittlänkar passar inte på denna anser jag.

Vad var listpris på de två alternativen?

4. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Väl talat. Jag håller med om det du säger angående längden kontra bredden på den. För mig med typ 16.5 handleder så kändes den märklig, den kändes väldigt kantig för mig med de raka bandhornen och den ändå relativt ansenliga höjden. Har dock bara prövat en i guld/stål, och på den såg det OK ut med PCL. Hatar dock tyvärr lysmassan, även till roseguld. Möjligt att den gör sig bättre mot den blå titantavlan som jag fortfarande inte sett irl.

5. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Är det här en bieffekt av Veckoexperimentet? Abstinens? :)

eriksson850, Icaras, Eurenius och 3 andra gillar detta.
  6. wadstroem

wadstroem Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Har otroligt svårt för lysmassan. Jag antar att det ska ge ett vintageintryck, men personligen så hade jag föredragit helvitt.

Xalle gillar detta.
  7. Bingoraalf

Bingoraalf Biskop

Från:
    Malmö
    Hmm... antingen är det för att alla AD:s är bestyckade med spotlights som ljussättning eller så är den klockan mer reflekterande än en diskokula :( Jag tycker iofs samma om DJ2 som hos AD ser för jävligt ut men i normalt ljus är den snygg... lurigt värre, det är designmässigt en klocka som tilltalar mig

DrSbaitso gillar detta.
  8. Legopod

Legopod Torpare

Från:
    Stockholm
    Hej ej testat irl, men av bilderna att döma som börjar flöda in så vinner den mer och mer. Väldigt fet! Hur kändes höjden jämfört med PO 8500 (om du testat dvs)?

9. yonsson
    Trådstartare

Från:
    GBG
    Säkert viss spotlighteffekt, men det är mycket högblankt på den. För mycket.

Kan inte måtten, men misstänker att PO är 15-16mm och denna 13mm? Denna kändes absolut inte tjock.

10. Hebbe

Hebbe Friends of KS

Jag har testat den 3ggr nu men vi klickar inte tyvärr.:( Den är snygg men sitter inte bra på min handled. Den känns o upplevs för tjock på min handled som ändå inte är jätte lite . Senast guld varianten
    image.jpg

par gillar detta.
  11. wundlander

wundlander Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Såg den irl för första gången idag. Fy fan så blank den är. Tittade snabbt vidare.
    Synd att de tänkt dress och inte tool.

12. Hebbe

Hebbe Friends of KS

Den är väl 14.6 mm tjock? PO 42mm är väl 14.5 så typ samma

yonsson gillar detta.
  13. don segundo

don segundo Biskop

Jag skulle vilja ha en avsmalnande länk på den, som det är nu har jag lite svårt för länken. Inte sett på gummi eller annat band men tror det skulle se schysst ut.

14. Davvan

Davvan My Kung Fu is stronger than yours!

Från:
    Fettefleur......
    Har trixat lite med en väns X.....gillar den absolut. Just det X:et var lite flottigt :)

Stor, stabil och snygg.....och då är jag kritisk till nyare klockor.....i Titan kan jag tänka mig att den blommat ut ordentligt....

15. cultshit

cultshit Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Men yonsson , visste inte att du provar annat än Seiko ;)

Tycker den är för blank, vill inte tänka mig hur sen ser ut efter ett års användande...

16. JohanHLM

JohanHLM Friends of KS

Tycker länken ser ut att vara aningen "stretchad" och tunn på dina bild. Upplevs den även så eller är det bilden som spökar något?

17. wundlander

wundlander Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Bättre skulle jag tro. :)

eriksson850 och yonsson gillar detta.
  18. yonsson
    Trådstartare

Från:
    GBG
    Vid provningen tycker jag länken kändes lite tunn i handen, men klockan ska ju bäras på handleden så det är inget bra mått på ifall den är lagom tjock eller inte. Länken var ju dessutom inte anpassad efter min handled. Problemet var som sagt boettens form. Den kändes helt feldesignad.

JohanHLM gillar detta.
  19. wayne

wayne Friends of KS

Kan det vara så Yonsson att det är din handled som är feldesignad:)

poormans gillar detta.
  20. Beastie

Beastie Mr Cowbell

Det är lustigt hur upplevelser skiljer sig åt. Jag var skeptisk till den efter att ha sett den på bild.

Men när jag provade den i butik för ett tag sedan så vände jag helt. Tyckte den satt som en smäck på armen. Tyckte storleken mer kändes som en sub än en PO, upplevde inte att den var då blingig som bilder gör gällande. Den finns på önskelistan.

yonsson gillar detta.
  21. BadkarsPiraten

BadkarsPiraten Biskop

Från:
    Ulricehamn
    Är det olika färg på lysmassan på visare och tavla? Eller är det bara bilden?

Tack för en bra recension, man ser på din andra bild hur illa den faktiskt sitter på dig. Förståeligt att du inte gillar den.

22. yonsson
    Trådstartare

Från:
    GBG
    Touche! Alla klockor passar ju såklart inte alla handleder, så visst har du en poäng. Har dock svårt att se att den skulle sitta bättre på en mindre handled.

23. yonsson
    Trådstartare

Från:
    GBG
    Var inget jag direkt tänkte på. Butiksljus är ju ingen ingen höjdare, så svårt att säga, men det skulle förvåna mig om de var olika.

24. Donkii

Donkii Catch me if you can!

Från:
    Östersund
    Tycker otroligt synd om mig själv samt alla andra taniga och beniga jävlar där ute. Man kan inte göra klockor som passar alla men denna hade jag hoppats var närmare originalet i storlek så även vi med spaghetti-armar får njuta av en klassiker som SM300. Tycker Omega har fått till det med vissa tavlor och inlägg numera, gillar speciellt den LM som Chrisse har up for grabs och skulle ha köpt den direkt om jag haft något grövre armar. Suck, käftsmäll efter käftsmäll åker man på.

Kanske är därför jag gillar vintage förresten, sällan något inte passar :eek:

eriksson850 och Hebbe gillar detta.
  25. MJ24

MJ24 Friends of KS

Måste se till att få provat den IRL.
    Spontant och oprovat är det i så fall versionen i stål som kanske kunde vara något.
    TT är överhuvudtaget inget alternativ för mig.

26. Chrisse

Chrisse The King of Jesters

Från:
    Göteborg
    Några bilder jag tog på sm300 jmfr med en Sub i julhelgen.

ImageUploadedByTapatalk1420360605.382413.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1420360614.019127.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1420360622.626243.jpg

Och Donkii, kan du bära en Sub kan du lätt bära min LM jag har på annons, bär inte större ;)

Icaras, par, Hebbe och 2 andra gillar detta.
  27. Jensab

Jensab Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Jag tycker den är knepig i verkligheten med sina polerade och borstade ytor.
    Även boettstorlek, form och fasningarna på bandhornen har jag lite svårt för.

Kommer kanske tycka annorlunda när jag ser en använd ute i verkligheten och inte bara
    i en klockmonter med halogenbelysning.
    /j

28. MKRGG

MKRGG Koprolog

Från:
    chokladfabriken
    Den innehåller tre komponenter vissa har problem med: länken, blankheten och dirty dial. Jag gillar blankt och jag gillar dirty dial men ogillar starkt länken på denna. Nu har jag inte testat den vilket jag nog behöver göra men den länken känns inte helt hundra estetiskt. Tack för bilderna yonsson

yonsson gillar detta.
  29. wundlander

wundlander Friends of KS

Från:
    Stockholm

bg-vuec-night.png

yonsson gillar detta.
  30. yonsson
    Trådstartare

Från:
    GBG