• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

D..S..

Panerai
Har aldrig haft annat än IKEAknivar typ. Köpte detta set löjligt billigt på facebook market. Får se om det är "nått märkvärdigt" 😂
1000002240.jpg
 

Pawwen

Cartier
2-Faktor
Håller med om greppet. Bra stål men handtaget är för litet för mig. Frugan gillar dem dock desto bättre
 

Anthraxabuz

Panerai
Fick äntligen lite verkstadstid i helgen.
Inte mycket kvar på dessa två nu 😊
Rwl34 i blad och fjäder på båda. Den övre har desert ironwood och den nedre rötad stabiliserad björk.
Birdseye pivotrör i rostfritt och nitar i nickelsilver. Sköldar i damasteel.
En är beställning och en ska med till Knivexpo i sommar 😊

IMG_1826.jpeg
 

Fergi

Rolex
2-Faktor
Sa går de att beställa stillet knivar,butterflys på nätet i Sverige? Lite nostalgi om de gick lagligt 😊
 

Bergets

Panerai
Tjenare gänget någon som har erfanenheter av SOG Powerpint? - jag går i tankarna på att införskaffa en sådan som EDC

IMG_3310-1440x1080.jpg
 

Lilavati

Cartier
2-Faktor
Idag vart det lite knivvård. Allmän rengöring och bryning av egg på min blygsamma samling av EKAs modell 118
IMG_0538.jpeg

I ungefärlig åldersordning. Den med ljusa skollor har märkning ”stainless” på baksidan av huvudbladet, så jag misstänker att den är äldst.
IMG_0539.jpeg

Precis som med en liten Victorinox finns det verktyg för det nödvändigaste. Konservöppnaren använder jag oftast till paketöppning (för hur den ska kunna öppna en konservburk är för mig en gåta).
IMG_0540.jpeg
 

Olofgren87

Omega
2-Faktor
Funderar på om det är dags att släpa slipjoint några dagar... Inte använt den här RRR'en så mycket 🤔 Klockbyte kanske borde betyda knivbyte också, varit dålig på att rotera sen det senaste titanmonstret anlände 🙄
1000007185.jpg
 

Arvis

Cartier
2-Faktor
Idag vart det lite knivvård. Allmän rengöring och bryning av egg på min blygsamma samling av EKAs modell 118
IMG_0538.jpeg

I ungefärlig åldersordning. Den med ljusa skollor har märkning ”stainless” på baksidan av huvudbladet, så jag misstänker att den är äldst.
IMG_0539.jpeg

Precis som med en liten Victorinox finns det verktyg för det nödvändigaste. Konservöppnaren använder jag oftast till paketöppning (för hur den ska kunna öppna en konservburk är för mig en gåta).
IMG_0540.jpeg
Fint omhändertagna!
Angående att öppna konservburkar, funkar de inte som med en victorinox?

 

Lejonel

Omega
Någon som slipar sina köksknivar med en Tormek T1 och kan ge ett omdöme?

Alt annan smart lösning? Pallar inte sitta med stenar så ska vara någon smidigare lösning för att få knivarna vassa.
 

Olofgren87

Omega
2-Faktor
Någon som slipar sina köksknivar med en Tormek T1 och kan ge ett omdöme?

Alt annan smart lösning? Pallar inte sitta med stenar så ska vara någon smidigare lösning för att få knivarna vassa.
Har själv inte prövat Tormek men lite andra system. Själv rekommenderar jag WorkSharp Precision Adjust varmt. Särskilt om man köper uppgraderingskittet, Elite eller nått sånt.
Inte lika vasst (höhö) som vissa dyrare guided-system kanske men för mig funkar det grymt på alla knivar utom dom allra minsta. Typ lilla knivbladet på en flerlagers-SAK eller liknande.

Vill man kosta på lite har dom släppt nån Pro-modell nu också med stadigare bas i alu istället för plast som jag hört gott om men inte prövat.
 

Lejonel

Omega
Har själv inte prövat Tormek men lite andra system. Själv rekommenderar jag WorkSharp Precision Adjust varmt. Särskilt om man köper uppgraderingskittet, Elite eller nått sånt.
Inte lika vasst (höhö) som vissa dyrare guided-system kanske men för mig funkar det grymt på alla knivar utom dom allra minsta. Typ lilla knivbladet på en flerlagers-SAK eller liknande.

Vill man kosta på lite har dom släppt nån Pro-modell nu också med stadigare bas i alu istället för plast som jag hört gott om men inte prövat.
Tack för tips. Men den verkar lite halvkrånglig. Man måste byta stav för olika vinklar osv om jag förstår den rätt? Vill ha lite mer "plug n play" 😊
 

Olofgren87

Omega
2-Faktor
Tack för tips. Men den verkar lite halvkrånglig. Man måste byta stav för olika vinklar osv om jag förstår den rätt? Vill ha lite mer "plug n play" 😊
Krångligt är väl subjektivt, jag tycker det är busenkelt men jag är ju van också 😅 vinkeln är samma, den ställer du med skruven högst upp. Du behöver bara byta stav om du ska ändra grit från grova till fina. En stav har grova grit (220, 320, 400) och en stav har finare (600, 800 och "ceramic super fine"). Realistiskt klarar man sig bra med de grova grit sen om man inte tvärt vill ha högpolerad yta. Har man "standardvarianten" har man bara en stav och då är det inget bytande, bara rotera den trekantiga slipstenshållaren när man ska byta grit. Den staven har 320/600/keramisk. Den har räckt långt för mig.
Staven och klämman sitter med starka magneter så systemet är helt verktygslöst.
 

Adro

Panerai
2-Faktor
Tack för tips. Men den verkar lite halvkrånglig. Man måste byta stav för olika vinklar osv om jag förstår den rätt? Vill ha lite mer "plug n play" 😊
Absolut enklast är ju några stenar. Man lär sig under en kväll hur man ska göra, speciellt om man har någon som kan visa en. Annars finns det mycket instruktioner på youtube.
Sen tar det inte mer än 5 minuter att slipa en kniv till perfektion
 

Olofgren87

Omega
2-Faktor
Dagens setup för mig. Kan varmt rekommendera Kunwu Knives, denna Pulsar konkurrerar ut mycket annat i lådan...! Så pass mycket att jag sålde två älsklingar jag aldrig trott jag skulle släppa vidare...
1000007236.jpg
 
Den här godingen bör dyka upp nån gång nästa månad. Ville ha en custom Swayback. Lät en knivmakare i Syd Afrika göra den, Johan Ellis. Han tog inspiration från Tony Bose modell av en Swayback.
Kanske Skulle valt en annan färg på materialet mellan bolstern och handtaget, då dom smälter ihop lite. Men förhoppningsvis är det bara bilden som ljuger lite. Trevlig kväll gott folk.
1000000541.jpg
1000000542.jpg
1000000543.jpg
 

Olofgren87

Omega
2-Faktor
Den här godingen bör dyka upp nån gång nästa månad. Ville ha en custom Swayback. Lät en knivmakare i Syd Afrika göra den, Johan Ellis. Han tog inspiration från Tony Bose modell av en Swayback.
Kanske Skulle valt en annan färg på materialet mellan bolstern och handtaget, då dom smälter ihop lite. Men förhoppningsvis är det bara bilden som ljuger lite. Trevlig kväll gott folk.
Wow den var fin! Ljus och mörk micarta?
 

Olofgren87

Omega
2-Faktor
Brun crosscut Micarta som bolster och Ivory G10 handtag, med tunna röda G10 liners. Ville ha Ivory micarta egentligen, men han hade inte det. Så då blev det G10.
Okej! Ja men G10 kan ju vara rätt trevligt om det är bra kvalle och bearbetning! Micarta är en favorit men tycker det ofta är för hårt polerat så det blir halkigt...
En slippie tar man ju sällan i så halkigheten blir ett problem iofs.
Riktigt fin custom hur som helst. Aldrig hört talas om just Johan Ellis men det ser ju riktigt schysst ut! Vad är det för bladstål, något kul? 😎
 
Topp