• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

Roddar ju hela tråden själv mer eller mindre ;-)

Ny Northwoods idag, en Michigan Jack i ’Bloodorange’ kamelben

2D0FD6B3-3723-4965-BC98-4E87B485BC26.jpeg

E4F3FF1A-A079-4D5E-BEAD-D1690F7B8117.jpeg

65664251-76C1-42D1-B5CA-D5443A95D755.jpeg

BEC94702-6D43-4FEC-A626-358E3907845E.jpeg
 
Senast ändrad:
Jag gillar också knivar o yxor och brukar också ägna mig åt lite amatörmässiga försök till hantverk/snickeri - har senaste tiden roat mig att forma om en Hultaforsyxa till något som är inspirerat av en stridsyxa från vikingatiden.
Det var ett roligt litet projekt, grovformade yxhuvudet med vinkelkap först och sen slipade med allt finare slipmedium ned till vårslippapper i kornstorlek 600 följt av polering.
Skaftet gjorde jag av orginalskaftet som kortades av och fick en lite annorlunda form, sen brände jag av det med en gasollåga. Ristade in lite "runor" och lindade sen handtaget med läder.
Rikard
 

Bilagor

  • IMG_2729.JPG
    IMG_2729.JPG
    317.1 KB · Visningar: 3
  • IMG_2899.JPG
    IMG_2899.JPG
    408.7 KB · Visningar: 2

Hellebring

Cartier
Jag gillar också knivar o yxor och brukar också ägna mig åt lite amatörmässiga försök till hantverk/snickeri - har senaste tiden roat mig att forma om en Hultaforsyxa till något som är inspirerat av en stridsyxa från vikingatiden.
Det var ett roligt litet projekt, grovformade yxhuvudet med vinkelkap först och sen slipade med allt finare slipmedium ned till vårslippapper i kornstorlek 600 följt av polering.
Skaftet gjorde jag av orginalskaftet som kortades av och fick en lite annorlunda form, sen brände jag av det med en gasollåga. Ristade in lite "runor" och lindade sen handtaget med läder.
Rikard
Kul! Det blev riktigt snyggt :)
 
Alltså det är fasen ditt fel att jag helt plötsligt känner att jag måste äga ett mamutben. :stop:

Mammut är coolt helt klart!

Allihopa är faktiskt grymt snygga!

Tackar...

Särskillt den orange.

Ja, den orangea är grym, dock så tror jag den blå är min favorit, sant att den blå och orangea är lite mindre då den modellen heter ’Broadway Jack’, syns inte sååå mycket på bilderna men det märks, dels lite mindre men oxå tunnare än den röda och mammuten som är ’Michigan Jack’

Dock fick blodapelsinen följa med idag...
99BEC09F-212C-4E02-B2B7-48825CE7056B.jpeg
 
Topp