• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

Veratio

Cartier
Jag håller med.
Opinel tillverkar prisvärda knivar av olika slag. Har nu under några år använt deras "Mushroom knife nr. 08" vid svampplockning/rensning och den fungerar utmärkt. Enda nackdelen är att jag inte är speciellt förtjust i borsten. Men den saken är ju högst individuell.
Sedan använde ju Picasso en Opinel som palettkniv - bara en sån sak.

Har den som svampkniv också. Tyckte borsten blev bättre efter 10-15 ggr i skogen, den gav med sig lite. Nöjd, vass som få och faktiskt cool!!
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Hej alla knivtokar!
Har kommit på att jag behöver en fällkniv. Den kommer väl mest användas till att skära äppelklyftor i parken och ibland något mer, men som ni hör behöver jag ingen 5000kronorskniv. Dock gillar jag inte att köpa skit så vill ändå ha något som känns trevligt och hållet skaplig kvalitet. Jag skulle tycka det var snyggt med trähandtag men är väl inte nödvändigt.

Tänker att den inte bör kosta mycket mer än 1k. Finns det några tips?
@BarbaBaba har redan sagt allt jag skulle säga. Du ska ha en Opinel.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Den ena är kolstål (carbone) och den andra rostfritt (inox).
97113BE5-B13A-4C3B-BD19-6EFADA10D221.jpeg

Kolstålet är förpatinerat så det varken släpper eller tar rost. Bara att torka av och olja ibland.
809AF663-5959-460E-A468-F2D14AFCB66B.jpeg

Det rostfria har jag polerat till spegelglans
 

Johan K

Friends of KS
Nu får det nog räcka med nya knivar på ett tag. Kan ha fått hem den perfekta edc-kniven i quietcarry waypoint.
Liten och lätt i titan med smidigt clip, bra utfällning, forsforbronsbrickor, lc200n linerlock med keramiskt detentboll och blad av vanax superclean. Skär som attan med tunn hollow grind. Borde gå att bada med utan rostproblem. Helt stentvättad så behöver man inte bry sig om repor.
20200618_195855.jpg
Älskar den!
20200618_195845.jpg
20200618_195925.jpg
20200618_195918.jpg
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Nu får det nog räcka med nya knivar på ett tag. Kan ha fått hem den perfekta edc-kniven i quietcarry waypoint.
Liten och lätt i titan med smidigt clip, bra utfällning, forsforbronsbrickor, lc200n linerlock med keramiskt detentboll och blad av vanax superclean. Skär som attan med tunn hollow grind. Borde gå att bada med utan rostproblem. Helt stentvättad så behöver man inte bry sig om repor.
20200618_195855.jpg
Älskar den!
20200618_195845.jpg
20200618_195925.jpg
20200618_195918.jpg


Ser smidig och nätt ut. Men ändå med ett kapabelt blad. Vad kostar en sån?
 

Johan K

Friends of KS
Ser smidig och nätt ut. Men ändå med ett kapabelt blad. Vad kostar en sån?
295 usd, men då den inte går att hitta i Sverige blir det med frakt och tull runt 4 lax. Den ser ju inte ut att kosta det, men jag gillar att den går lite under radarn. Träffade så rätt i vad jag var ute efter att jag inte kunde låta bli. Svårt att hitta Vanax-alternativ generellt. Knivtok indeed!
 

Arvis

Cartier
2-Faktor
F
Nu får det nog räcka med nya knivar på ett tag. Kan ha fått hem den perfekta edc-kniven i quietcarry waypoint.
Liten och lätt i titan med smidigt clip, bra utfällning, forsforbronsbrickor, lc200n linerlock med keramiskt detentboll och blad av vanax superclean. Skär som attan med tunn hollow grind. Borde gå att bada med utan rostproblem. Helt stentvättad så behöver man inte bry sig om repor.
20200618_195855.jpg
Älskar den!
20200618_195845.jpg
20200618_195925.jpg
20200618_195918.jpg
Förstod knappt ett ord men cool kniv! :)
 
Topp