• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Konsten att bära en klocka

Kvisten

Cartier
2-Faktor
Vad finns det för olika (normala) sätt att bära en klocka på? Hur bär ni olika typer av klockor? Personligen gillar jag att bära klockor med stållänk rätt löst, men små (34 mm) vintageklockor med läderarmband bär jag tight, långt under vristen. Klockor med natoband bär jag också riktigt tight. Träningsklockor (Casio F-91W & G-shock) bär jag "baklänges", så att själva klockan hamnar på undersidan arm - det känns som att det är lättast så när man springer. Gianni Agnellis klockautanpåskjortärmen har jag inte vågat mig på än, men den känns också skön om man lyckas med outfiten som helhet.

Så, hur gör ni, och finns det några generella regler? En grej som jag alltid har stört mig på är när högerhänta killar bär klockan på höger hand. Är det inte så att klockan ska bäras på vänster om man är högerhänt och vice versa om man är vänsterhänt?


Så här kör jag med stållänk - löst, lyxigt och fint:

Jennifer-Aniston-Rolex-Day-Date.jpg



Små vintageklockor bärs bäst tight, lite längre ner (eller är det upp?) på armen:

kutcher_jobs.jpg



Jag gillar Ryan Goslings stil, men gillar verkligen inte hur han bär moderna läderklockor på själva vristen så här:

story_31980_Gosling_watch.jpg



John Mayers stil är bättre:

John-Mayer.jpg

mayerjohn.jpg



John C. "Dr. Cox" McGinley med sin säregna stil - så här kör jag med plastklockor när jag idrottar:

BurnNoticeMcGinley_Panerai.jpg



Och klassikern, så klart:

gianni-agnelli-2.jpg
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Hipsters bär vintageklockor lång upp på armen, har jag märkt.

Vet dock inte varför det skulle vara lyxigt att bära klockor löst på länk.

Även om jag bär lite tajtare när det är annat än länk.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Vad säger man?

Jo: Det finns inga regler. Det sätt som en person föredrar att bära sin klocka är normalt för den personen.

Däremot, så finns det mer eller mindre vanligt förekommande sätt att bära en klocka och du tangerar flera av dem. Men det finns inga regler (tål att upprepas).

Och visst är det synd att ödsla energi på att irritera sig på det där med höger eller vänster. Eller hur?

mvh A
 
St-Moritz-1979-Gianni-Agnelli.jpg


Den här bilden har alla sett tusen gånger, men det spelar ingen roll. Det är så mäktigt att man kan se den hur många gånger som helst. Allt, precis allt är helt rätt på bilden. Posen, klockan, solbrillorna, kläderna. Vilken hjälte för oss klocknördar! :woot:
Mitt liv skulle absolut vara sämre om jag inte hade fått se den här bilden.
 

Sond

Patek
St-Moritz-1979-Gianni-Agnelli.jpg


Den här bilden har alla sett tusen gånger, men det spelar ingen roll. Det är så mäktigt att man kan se den hur många gånger som helst. Allt, precis allt är helt rätt på bilden. Posen, klockan, solbrillorna, kläderna. Vilken hjälte för oss klocknördar! :woot:
Mitt liv skulle absolut vara sämre om jag inte hade fått se den här bilden.
Håller helt med. För oss dödlig får det bli smygläsning. Skulle jag komma så där till jobbet skulle inget fungera mer. Någonsin...
 

Kvisten

Cartier
2-Faktor
Den här bilden har alla sett tusen gånger, men det spelar ingen roll. Det är så mäktigt att man kan se den hur många gånger som helst. Allt, precis allt är helt rätt på bilden. Posen, klockan, solbrillorna, kläderna. Vilken hjälte för oss klocknördar! :woot:
Mitt liv skulle absolut vara sämre om jag inte hade fått se den här bilden.


Kan inte annat än instämma. Kolla hur glasögonen går över öronen och inte bakom. :) Det enda som är lite fult är ju byxorna som förvandlas till en strumpa vid låret (eller kan det vara en strumpa över byxorna?). Ser ju lite gubbig ut med de taniga benen :)
 
St-Moritz-1979-Gianni-Agnelli.jpg


Den här bilden har alla sett tusen gånger, men det spelar ingen roll. Det är så mäktigt att man kan se den hur många gånger som helst. Allt, precis allt är helt rätt på bilden. Posen, klockan, solbrillorna, kläderna. Vilken hjälte för oss klocknördar! :woot:
Mitt liv skulle absolut vara sämre om jag inte hade fått se den här bilden.


Tycker mest det ser larvigt ut. Kanske har han kontaktexem och kan inte bära klocka och glasögon som vi andra?
 

Kvisten

Cartier
2-Faktor
Gianni Agnelli bar perfekt skräddarsydda kostymer, de finaste skjortorna som finns samt slipsar, bröstnäsdukar och andra accessoarer av finaste material och kvalitet. Och så tar han på sig überflashiga Guucikängor som inte har någonting med outfiten att göra, sätter slipsänden innanför byxorna och sätter klockan (nästan uteslutande Pateks) utanpå skjortärmen. Det han gjorde var ren sprezzatura. Ett oinvigt öga kan se honom och tänka "sicken jäkla senil gubbe", men han lade ner extremt mycket tid (och pengar) på att planera sina outfits in i varje detalj samt att bryta av med udda saker, så som dessa glasögom, som många skulle sagt ser löjliga ut. Sprezzatura innebär att man planerar sin outfit in i minsta detalj, tar på sig allting "rätt", men så fort man har tagit på sig kläderna så glömmer man allt som hänt tidigare, glömmer planeringen av outfiten och blir helt omedveten om sina kläder. Glasögonen i föregående bild må se löjligt omedvetna ut, men tro mig, allt är väl inplanerat - all är medvetet ihopsatt och buret.

Agnellis stil är en nästintil omöjlig stil att träffa "rätt" i, och det är ytterst få som lyckas. Det går nog inte alls om man inte är stenrik italienare. Agnelli lyckades big time, och han anses vara en av historiens mest välklädda människor. Med rätta, i min mening. Sedan att han var Italiens genom tiderna rikaste man skadar ju inte. (Han har själv sagt att han bär klockan utanpå skjortärmen för att hans tid var så dyrbar att han inte kunde slösa tid på att hålla på och dra upp ärmen varje gång han ville se vad klockan var.)
 

Simich162

Breitling
Äh! Tycker Agnellis stil är överdriven. Men det är okej, för att han är rik. Vad är det man brukar säga..? "Rika människor är excentriska medan fattiga är galna." :) Man kan vara lite over the top eller egen och ändå få det att se bra ut. Två italienare med lite säregen stil som får det att se riktigt snyggt och coolt ut är, enligt mig, dessa:

Valentino Ricci med sina puffiga kavajaxlar
Via-Lungarno-Amerigo-Vespucci-Florence-valentino-ricci-pinstripe-suit-e1373625180414.jpg


...och Wanny Antonio di Filippo
pitti.jpg


Dåligt exempel på axlarna på Valentino där, men tog exempel med klockor så jag inte var helt OT. :)
 

Kvisten

Cartier
2-Faktor
Äh! Tycker Agnellis stil är överdriven. Men det är okej, för att han är rik. Vad är det man brukar säga..? "Rika människor är excentriska medan fattiga är galna." :)

Sedan får man ju inte missa omständigheterna. En excentrisk stil är inte lika excentrisk idag som den skulle ha varit för 30 år sedan. Herregud, för att vara lite ovanlig så krävs det idag att man har på sig köttklänningar. Agnelli gjorde sin grej för många årtionden sedan, i en mer traditionell värld. Och sedan körde han på stenhårt även som 80-åring, vilket gör honom one of a kind i min bok. Titta på the Duke of Windsor, som också anses vara en av de mest välklädda männen i historien. Då var han rätt unik. Idag är 20 % av ungdomar i Sverige lika välklädda som han var.
 

Haddoque

Omega
2-Faktor
St-Moritz-1979-Gianni-Agnelli.jpg


Den här bilden har alla sett tusen gånger, men det spelar ingen roll. Det är så mäktigt att man kan se den hur många gånger som helst. Allt, precis allt är helt rätt på bilden. Posen, klockan, solbrillorna, kläderna. Vilken hjälte för oss klocknördar! :woot:
Mitt liv skulle absolut vara sämre om jag inte hade fått se den här bilden.

Grym! / Skum...!
 

Bolio

Panerai
1.Agnellis stil?
2.Guld dinka = super löst = lyxigt?
3.Ovanpå skjortan?

1. Vem vill se ut så där? Om det bara är en person som kan komma undan med det vad är det då värt.

2. Kan ha helt fel nu, men vad jag kunnat se är jag glad att jag sluppit se Urinvånaren eller Målarn med den slappheten på länken.

3. Känns inte ens som att jag behöver lämna en kommentar.

Har väll riskerat livet nu i och med detta inlägg :nailbiting: men här var det mycket som inte tilltalar mig överhuvud taget.

Hur bär jag då mina ur?
Har på senare tid burit klockan på höger hand om jag inte har nått inslag av guld i den pga att vigsel ringen är i guld.
Utöver detta har jag beatern tajt men annars sitter de andra så pass löst så den kan glida över knölen mellan handleden och under armen utan att för den sakens skull hamnar på slagsida.

Skönt ändå att vi alla är olika för annars skulle nog livet bli bra tråkigt.
 

hedbrg

Panerai
Bär strax nedanför (ner mot handen) knölen så pass löst att uret kan glida smärtfritt lika långt uppåt armen om knölen som den hänger nedanför normalt sett.

Förvirrat? Kan nog lösa ett diagram (ungefär inverterad normalfördelning) med lämpligs cpk och cp-värden som inte hänger med...
 

F-L-P

Panerai

vet faktiskt inte vad han bär, men den klockan han förknippas mest med måste ju vara hans tidiga led digitalare i guld.
Förstår inte varför de inte var dragit iväg i pris än. Var ju the shit och snordyra för inte allt för många år sedan, samt en viktig del av historien.
 
Topp