• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Konsten att hitta hem igen. (Liten paketöppning)

klockodile

Dundee
2-Faktor
Min väg in i Seikoträsket gick via en SKX031. Men punkten som fick det hela att gå överstyr var när jag köpte min Flightmaster - SBDS001. Jag hade innan dess ingen aning om att Seiko faktiskt producerade high-end klockor. I dag vet nog alla vad Seiko kan, men vid den tidpunkten var det mer en kamp med fördomar som gjorde mig nyfiken. Jag fortsatte min resa och eftersom jag är kronografintresserad blev det naturligt att gå in på det spåret.
Ett axplock av några av de Seikokronografer som passerat min klocklåda. Dessa samlade jag ihop för runt 5 år sedan för ett gruppfoto.
%255BUNSET%255D

Några till har sedan dess inhandlats.

Jag upptäckte snabbt att Seiko gärna låg i framkant av den tekniska och kvalitetsmässiga utvecklingen. Bara en sådan sak som att Izul kronografen (den vita bullhead Spring Driven) kom ut före Omega och TagHeuers moderna bullhead gjorde att jag verkligen inte ville ha något annat märke på kronografen jag hade på armen.

Ananta dykaren längst ned har för övrigt det grymmaste automatiska urverket IMHO. 8R39 delar många komponenter med GS urverken.

Av olika anledningar har alla mina kronografer spritts för vinden på olika klockforum. Så i förrgår ägde jag 0 st Seiko kronos. Verkligen chockerande!

I går hade vi ju en liten release uppe i Stockholm. SLA017 är en riktigt bra dykare och jag gillar verkligen min. Men det är inte den vi skall prata om här.

En av Japans bästa tillgångar är att man gärna ser värdet i att eftersträva och uppnå perfektion, inte för att tjäna något på det utan bara för att det är rätt och ger tillfredsställelse.

Urushi handlar om en tidskrävande teknik för att lacka och pigmentera lager på lager för att uppnå en önskad ljusbrytning/reflektion i rätt färg (er).
https://www.seikowatches.com/world/tokinowaza/tamura/interview/

Säger 8R48 er något speciellt? Det är en uppföljare till 8R28 med uppgraderade komponenter och en guldfärgad rotor. Specifikationen är liknande. Jag pratar naturligtvis om urverket.
Pelarhjulsaktivering och blixtsnabb återställning av kronografen genom en finurlig mekanism som Seiko kallar "3 point hammer" gillas av mig iaf.

Var var jag nu då? Ja just det... min brist på Seiko kronografer.

Den är löst nu iom att jag fick inspektera klockan det här handlar om med lupp. Otrolig finish och en måttfullhet som ändå vägs upp av detaljrikedom. Jag var mållös och förälskad när jag var färdig. Den här automatiska kronografen har på något vis besjälats av vad Seiko vill att en fin klocka skall vara.
LITE MOBILBILDER:

En kul detalj var Kobra Kai märket (tack @yonsson )
20170702_190710.jpg

Väldigt smal och lång box.
Den är tillverkad i Japan (hmmm... SLA017 boxdödare?)
20170702_190859.jpg

Inuti en balsaträlåda med kanske lite för mycket text. För mig hade SEIKO räckt.
20170702_190954.jpg

Och vad ligger nu i den? Jo en svart avgrundssvart kronograftavla. SRQ021J1 är modellnumret.
20170702_192135.jpg

De vita tim, minut och sekundvisarna kontrasterar underbart mot den svarta tavlan. De poppar nästan ut ur safirglaset.

Jaja, du får väl vara med också då, fast bara i bakgrunden.
20170702_192116.jpg


Baksidan är det inget fel på.
20170702_192459.jpg


Avslutar med ett handledsfoto.
20170702_192026.jpg

Specifikation
  • Seiko "60th Anniversary Limited Edition" SRQ021J1.
  • Urverk – 8R48, Automatisk kronografkaliber, 28,800 vibrationer i timmen (8 slag per sekund = 4Hz).
  • Komplikationer: Kronograf, datum.
  • Gångreserv: cirka 45 h.
  • Boettmaterial – Rostfritt stål.
  • Boettmått– D=42mm utan krona/ tjocklek 15.2mm.
  • Tavla – Urushi lackerad mässing, svart med silverfärgade index.
  • Glas – AR behandlad safir.
  • Vattentålighet: 10 bar. 100 m vattenpelare.
  • Magnetskydd: 4,800 A/m.
  • Band – 3-ledat viklås med tryckknappsöppning / krokodilläder.
  • Limiterad till 1,000 st.
Nu känns det lite bättre igen.

Tack för mig!
 
Senast ändrad:

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Min väg in i Seikoträsket gick via en SKX031. Men punkten som fick det hela att gå överstyr var när jag köpte min Flightmaster - SBDS001. Jag hade innan dess ingen aning om att Seiko faktiskt producerade high-end klockor. I dag vet nog alla vad Seiko kan, men vid den tidpunkten var det mer en kamp med fördomar som gjorde mig nyfiken. Jag fortsatte min resa och eftersom jag är kronografintresserad blev det naturligt att gå in på det spåret.
Ett axplock av några av de Seikokronografer som passerat min klocklåda. Dessa samlade jag ihop för runt 5 år sedan för ett gruppfoto.
%255BUNSET%255D

Några till har sedan dess inhandlats.

Jag upptäckte snabbt att Seiko gärna låg i framkant av den tekniska och kvalitetsmässiga utvecklingen. Bara en sådan sak som att Izul kronografen (den vita bullhead Spring Driven) kom ut före Omega och TagHeuers moderna bullhead gjorde att jag verkligen inte ville ha något annat märke på kronografen jag hade på armen.

Ananta dykaren längst ned har för övrigt det grymmaste automatiska urverket IMHO. 8R39 delar många komponenter med GS urverken.

Av olika anledningar har alla mina kronografer spritts för vinden på olika klockforum. Så i förrgår ägde jag 0 st Seiko kronos. Verkligen chockerande!

I går hade vi ju en liten release uppe i Stockholm. SLA017 är en riktigt bra dykare och jag gillar verkligen min. Men det är inte den vi skall prata om här.

En av Japans bästa tillgångar är att man gärna ser värdet i att eftersträva och uppnå perfektion, inte för att tjäna något på det utan bara för att det är rätt och ger tillfredsställelse.

Urushi handlar om en tidskrävande teknik för att lacka och pigmentera lager på lager för att uppnå en önskad ljusbrytning/reflektion i rätt färg (er).
https://www.seikowatches.com/world/tokinowaza/tamura/interview/

Säger 8R48 er något speciellt? Det är en uppföljare till 8R28 med uppgraderade komponenter och en guldfärgad rotor. Specifikationen är liknande. Jag pratar naturligtvis om urverket.
Pelarhjulsaktivering och blixtsnabb återställning av kronografen genom en finurlig mekanism som Seiko kallar "3 point hammer" gillas av mig iaf.

Var var jag nu då? Ja just det... min brist på Seiko kronografer.

Den är löst nu iom att jag fick inspektera klockan det här handlar om med lupp. Otrolig finish och en måttfullhet som ändå vägs upp av detaljrikedom. Jag var mållös och förälskad när jag var färdig. Den här automatiska kronografen har på något vis besjälats av vad Seiko vill att en fin klocka skall vara.
LITE MOBILBILDER:

En kul detalj var Kobra Kai märket (tack @yonsson )
20170702_190710.jpg

Väldigt smal och lång box.
Den är tillverkad i Japan (hmmm... SLA017 boxdödare?)
20170702_190859.jpg

Inuti en balsaträlåda med kanske lite för mycket text. För mig hade SEIKO räckt.
20170702_190954.jpg

Och vad ligger nu i den? Jo en svart avgrundssvart kronograftavla. SRQ021J1 är modellnumret.
20170702_192135.jpg

De vita tim, minut och sekundvisarna kontrasterar underbart mot den svarta tavlan. De poppar nästan ut ur safirglaset.

Jaja, du får väl vara med också då, fast bara i bakgrunden.
20170702_192116.jpg


Baksidan är det inget fel på.
20170702_192459.jpg


Avslutar med ett handledsfoto.
20170702_192026.jpg

Specifikation
  • Seiko "60th Anniversary Limited Edition" SRQ021J1.
  • Urverk – 8R48, Automatisk kronografkaliber, 28,800 vibrationer i timmen (8 slag per sekund = 4Hz).
  • Komplikationer: Kronograf, datum.
  • Gångreserv: cirka 45 h.
  • Boettmaterial – Rostfritt stål.
  • Boettmått– D=42mm utan krona/ tjocklek 15.2mm.
  • Tavla – Urushi lackerad mässing, svart med silverfärgade index.
  • Glas – AR behandlad safir.
  • Vattentålighet: 10 bar. 100 m vattenpelare.
  • Magnetskydd: 4,800 A/m.
  • Band – 3-ledat viklås med tryckknappsöppning / krokodilläder.
  • Limiterad till 1,000 st.
Nu känns det lite bättre igen.

Tack för mig!
Stort grattis @klockodile! Mycket smakfullt val. Jag är glad att två av dina gamla fördes med vinden till mig :)
 

JesperO

Rolex
Grymt fin - lite tveksam till de (väldigt) vita visarna men ser fantastiskt ut.
Lite stor för mina handleder men sitter ju perfekt på dig.

En av Japans bästa tillgångar är att man gärna ser värdet i att eftersträva och uppnå perfektion, inte för att tjäna något på det utan bara för att det är rätt och ger tillfredsställelse.
hear hear!!! det är ju det som gör att det rycker i horologibaguetten...
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
Grymt fin - lite tveksam till de (väldigt) vita visarna men ser fantastiskt ut.
Lite stor för mina handleder men sitter ju perfekt på dig.


hear hear!!! det är ju det som gör att det rycker i horologibaguetten...
Ser kanske lite konstigt ut men de synkar väldigt bra med det silvriga.

42mm och som vanligt ganska bullig, men jag gillar det. Har personligen inget emot lite högre klockor (läs kronografer) men förstår att det kan vara en "turn off".
 
Senast ändrad:

klockodile

Dundee
2-Faktor
Lite bilder från i dag.
Tittar man på klockan rakt framifrån ringar halvmånen på kronografsekunden in axeln till timtotalisatorn perfekt.
20170704_192811.jpg

Inget fel på AR behandlingen!
20170704_192654.jpg

Älskar de här detaljerna, titta på den borstade och polerade ytan på nedre vänstra bandhornet.
20170704_192731.jpg

"Seiko-ormen" på kronan som det sig bör.
20170704_192713.jpg

Kupat glas ger bra djup.
20170704_192750.jpg
 

john b

Rolex
Lite bilder från i dag.
Tittar man på klockan rakt framifrån ringar halvmånen på kronografsekunden in axeln till timtotalisatorn perfekt.
20170704_192811.jpg

Inget fel på AR behandlingen!
20170704_192654.jpg

Älskar de här detaljerna, titta på den borstade och polerade ytan på nedre vänstra bandhornet.
20170704_192731.jpg

"Seiko-ormen" på kronan som det sig bör.
20170704_192713.jpg

Kupat glas ger bra djup.
20170704_192750.jpg

Fan va bra!
Tänk om nuffrorna varit handmålade dessutom?
 
Topp