• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Konstig Omega-tavla på Kaplans

Anders W

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Såg en Omega Seamaster 600 på Kaplans auktion 5 mars
http://www.kaplans.se/sv/sok?s=Omega+Seamaster+600&e=t.a-s

Jag har tidigare skrivit om samma slags fake-tavla
http://www.klocksnack.se/threads/omega-hitte-på-tavla.30192/

Jag har alltså bara sett denna tavla på Tradera och Bukowskis och ngn engelsk sajt. Hade inte väntat mig att den skulle dyka upp hos Kaplans som jag betraktar som mer kunniga om klockor.
Med den här tavlan har väl ingen klocka lämnat Omega?

T3NrMjZ.jpg
 

mrt4

Cartier
2-Faktor
Jag vet inte ja....

Den här klockan fick min far för 5-6 år sedan av sin 82 åriga granne. Den hade tidigare tillhört hennes man som avlidit och han hade köpt den ny, så med all säkerhet ingen redial på denna.

Mvh Robin

omega.jpg
 

Anders W

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Tycker fortfarande att det är otroligt klumpiga index och att det inte finns
någon harmoni med visarna. Den med likadana index som såldes på Bukowski (2 ggr)
hade dessutom Geneve under Omega-loggan. Omega är massproducerade klockor, så prova
gärna att bild-googla på Omega Seamaster 600. Borde komma upp fler om den här
tavlan var OK, tycker jag. I själva verket kommer knappt några upp med målade index alls, utom
redials från Indien.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
lite märklig är den. Som du säger Anders brukar dessa tavlor med målade index på gamla seamasters vara redials från asien. Dock mycket intressant ifall mrt4 kan dementera detta påstående.
 

mrt4

Cartier
2-Faktor
Bifogar en länk till mitt första inlägg på sydterfotumet år 2009. Bara så att ingen tror att jag hittade på historien igår... Utan för 6 år sen :)

http://www.network54.com/Forum/594638/thread/1246302486/Hejsan,+lite+bilder+p%E5+mina+klockor.

Skämt å sido. Självfallet kan damen ha glänt stt tex gubbens klocka blivit fuktskadad för 30 år sen och då kanske fått hjälp att renovera tavlan, det är förstås inte helt omöjligt när jag tänker efter.

Men en nyare redial från Indien kan det inte vara helt enkelt.

Klockan är inte kvar i min ägo, men jag ska kika igenom hårddisken hemma, kanske finns någon bild till.

Intressant diskussion i vilket fall!

Mvh Robin
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Ta-dam:

image.jpg


Källa: Omega - a journey through time.

Kvaliteten på Omegas målade tavlor från 60-talet är långt från den bästa, speciellt de svarta som ofta är i sämre skick med index som släpper och en känslig yta överlag. De gör ju knappast att de ser mindre mumbaifierade ut.;)

Målade tavlor är kanske lättare/billigare att måla om till skillnad från sunburst, pärlemor, guilloche eller andra varianter - kanske är det en orsak till att kreativiteten frodas i Mumbai.
 

POO

Panerai
Ta-dam:

image.jpg


Källa: Omega - a journey through time.

Kvaliteten på Omegas målade tavlor från 60-talet är långt från den bästa, speciellt de svarta som ofta är i sämre skick med index som släpper och en känslig yta överlag. De gör ju knappast att de ser mindre mumbaifierade ut.;)

Målade tavlor är kanske lättare/billigare att måla om till skillnad från sunburst, pärlemor, guilloche eller andra varianter - kanske är det en orsak till att kreativiteten frodas i Mumbai.



Eller så pågår det någon form av masspsykos där man ser ommålade tavlor på varenda handled. Där någons hunch blir till allmän sanning. Alla Omegor i hela världen kan inte ha varit i Indien och vänt.
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Eller så pågår det någon form av masspsykos där man ser ommålade tavlor på varenda handled. Där någons hunch blir till allmän sanning. Alla Omegor i hela världen kan inte ha varit i Indien och vänt.

Inget fel i att vara sunt misstänksam tycker jag, det cirkulerar en hel del ommålat därute och det verkar vara en vanligt förekommande fråga här på forumet när det gäller tveksamma objekt. Sen tycker jag man ska vara försiktig med att hänga ut företag/personer. Omegas bok känns som en relativt säker källa men även Omega kan ha fel.
 

POO

Panerai
Inget fel i att vara sunt misstänksam tycker jag, det cirkulerar en hel del ommålat därute och det verkar vara en vanligt förekommande fråga här på forumet när det gäller tveksamma objekt. Sen tycker jag man ska vara försiktig med att hänga ut företag/personer. Omegas bok känns som en relativt säker källa men även Omega kan ha fel.


Jag säger inte det jag bara tycker det är lite smått absurt emellanåt när ALLT är ommålat. Extra problematiskt blir det ju när de som inte vet men gärna vill förlitar sig på andra som inte vet för att verifiera vad de vill tro. Naturligtvis kan Omega ha fel men spontant känns det som om de har bättre på fötterna än tyckare på internet.
Detta är nu inte riktat mot TS specifikt utan en allmän tanke som illustrerades extra tydligt här.
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Jag säger inte det jag bara tycker det är lite smått absurt emellanåt när ALLT är ommålat. Extra problematiskt blir det ju när de som inte vet men gärna vill förlitar sig på andra som inte vet för att verifiera vad de vill tro. Naturligtvis kan Omega ha fel men spontant känns det som om de har bättre på fötterna än tyckare på internet.
Detta är nu inte riktat mot TS specifikt utan en allmän tanke som illustrerades extra tydligt här.

Jag ser gärna ett mer pedagogiskt fokus på diskussioner om "ommålade tavlor" och mindre av dömandet så länge det inte är rättfärdigat.
 

Anders W

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Ta-dam:

image.jpg


Källa: Omega - a journey through time.

Kvaliteten på Omegas målade tavlor från 60-talet är långt från den bästa, speciellt de svarta som ofta är i sämre skick med index som släpper och en känslig yta överlag. De gör ju knappast att de ser mindre mumbaifierade ut.;)

Målade tavlor är kanske lättare/billigare att måla om till skillnad från sunburst, pärlemor, guilloche eller andra varianter - kanske är det en orsak till att kreativiteten frodas i Mumbai.

Ha, ha där fick jag så jag teg! Får göra en pudel ;)
Tack Ariste
Jag skulle gärna ha någon av modellerna till vänster. Den högra tycker jag inte har något av Omegas vanliga balans och elegans.
 
Topp