• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kort historik om Sector - märket med sina bästa dagar bakom sig

johnz

Rolex
Jag har alltsedan jag fick en dykarklocka i 18-årspresent haft ett gott öga till det italienska märket Sector. Tänkte mig försöka göra kort rekapitulation av märkets historia.

Sector slog upp portarna när 70-talet var ungt, 1973, och började göra sportklockor. Genombrottet kom under det sena åttiotalet då aggressiv marknadsföring genom extremsporter gjorde företaget känt och framgångsrikt. Samarbete med atleter inom fridykning, klättring och extrem fallskärmshoppning och ensamseglatser över Atlanten gjorde att märket slog stort bland italienska tonåringar. Allt under devisen "No Limits" som förstås passade målgruppen perfekt. Något av en föregångare (marknadsföringsmässigt) till Red Bull skulle man kunna sammanfatta det hela med. Under en tid hade man ett "Sector No Limits Team" bestående av ett tjugotal sponsrade extremsportare som representerade klockornas livsstil.

I de mer exklusiva produkterna återfanns ETA-verk, både i Quartz och automatiska klockor. Den framgångsrika ADV-serien bestod av för tiden stora dykarkronografer.

Under 2000-talet chanserade tyvärr märket med återkommande samarbeten med olika klädmärken för att därefter köpas upp, först hamnade man under Bulgari-koncernens kappa och därefter i Morellatogruppen. Måhända lite paradoxalt blev det italienska märket som flyttat till Neuchâtel i Schweiz åter italiensktägt samtidigt som produktionen flyttades till Asien.

Numera är klockorna gjorda i Kina och har blivit både billigare och sämre. Även om man inte längre är lika dominerande som på 90-talet är Sector en stor aktör i framförallt Sydeuropa och sponsrar fortfarande idrottare, till exempel MotoGP-föraren Jorge Lorenzo (fram till 2015). Philip Watch och Cronostar är spin offs från Sector men det försöker jag att låta bli att tänka på.

Själv fick jag 1993 en Sector ADV5500 med blå urtavla köpt direkt av den svenska generalagenten, tror att kontoret låg någonstans på Kungsholmen i Stockholm dit jag fick följa med och välja ut modellen. Hittade sen en likadan på italienska motsvarigheten till Blocket som jag köpte för att ha som reserv om 18-års presenten skulle haverera. Så här långt har den tickat på helt felfritt. Har bara behövt byta batteri (och glas efter en marksyning).

Sen har en till tillkommit, en ADV450. Gillar symmetrin med reglage på båda sidorna av boetten (sorry eventuell begreppsförvirring - är inte helt bekant med lingot).

Vill gärna veta mer om Sector, och då företrädesvis från glansdagarna när de var swiss made. Så fyll gärna på eller korrigera om nått ovan är felaktigt.
 
Senast ändrad:

johnz

Rolex
IMG_2395.JPG
IMG_2395.JPG
IMG_2396.JPG
IMG_2397.JPG
IMG_2395.JPG
IMG_2396.JPG
IMG_2397.JPG
Och några bilder
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Mycket trevlig läsning och bra skrivet!

SECTOR was the shit på det sena 80-talet, kanske t.o.m i början av 90-talet, har haft 2, men ingen av dom finns kvar dessvärre!

En blev stulen och den andra gav jag bort till en polare av någon andledning! Kanske är läge och söka efter en Sector!
 
Topp