• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kronaby (nytt Svenskt klockmärke) Scweiziskt urverk med digital touch.

Forest Road

Breitling
2-Faktor
Det blir ju lite anekdotisk bevisföring men min Kronaby har fungerat felfritt det halvår eller så som jag haft den. Men det skulle vara intressant att höra vad en återförsäljare har att säga om mängden garantiärenden.
 

adress

Friends of KS
Innan du skickar tillbaka den så kan det vara ide att kolla med en jurist så att du inte skickar klockan och sedan ingår din fordran i den allmänna konkursen (dvs du får väldigt lite, om något alls). Jag säger inte att det ÄR så, men det kan vara ide att kolla upp för att vara på den säkra sidan innan du skickar.
Har inte betalt fakturan ännu så det problemet lär inte uppstå
 

adress

Friends of KS
FB081C94-81D2-4DD6-882F-DBE031136195.jpeg
Så är det garanterat. Har inget emot att betala (rätt belopp) om jag bestämmer mig för att behålla den.
Konstigt nog är hemsidan uppdaterad nu på em med pusch för Alla Hjärtans dag.
Kanske the show must go on....
 

adress

Friends of KS
FB081C94-81D2-4DD6-882F-DBE031136195.jpeg

Konstigt nog är hemsidan uppdaterad nu på em med pusch för Alla Hjärtans dag.
Kanske the show must go on....
Vände mig idag direkt till källan. Detta var svaret jag fick;

Hello Bo,

Thanks for reaching out to us. We can confirm that as of yesterday, Anima (the owner of Kronaby) has been declared bankrupt. Our main focus is now to continue the positive ongoing dialogues we have with a number of investors, in order to secure the forthcoming growth of our business.
For now the business sustains and the company operations continues. This also means that our app and watches are fully functional.

/Kronaby Team
 

exxpert

Omega
2-Faktor
Men dom berättar inte varför.... Oavsett den modellen jag vill ha finns inte med i utbudet.
Jag tror att många butiker helt enkelt försöker hålla huvudet högt och låtsas som det regnar tills dom ser vad som händer med konkursboet och först efter ett eventuellt misslyckande av andra investerare då först sänka priset på grejerna. Antagligen har väl butikerna inte supermarginal på klockorna heller.
 

adress

Friends of KS
Jag tror att många butiker helt enkelt försöker hålla huvudet högt och låtsas som det regnar tills dom ser vad som händer med konkursboet och först efter ett eventuellt misslyckande av andra investerare då först sänka priset på grejerna. Antagligen har väl butikerna inte supermarginal på klockorna heller.
Kan vara rätt. Beträffande marginalen - är nog inköpspris plus moms dom säljer dessa för.
Men som sagt - begränsat antal. Om jag behåller min - så ligger priset bara ngt högre - efter kompensation för diverse strul.
Jag tror Kronaby fixar det - och helt klart programvaran. Vi får se
 

ScubaKing

Audemars
Jag tycker Kronaby ser OK ut rent designmässigt, men funktionerna tilltalar inte mig alls, den är lite av en kort förlängning av vissa funktioner på mobiltelefonen. Det är inte en riktig smartklocka och heller inte en riktig vanlig klocka i mina ögon. Jag kan dock verkligen rekommendera Galaxy Watch 46mm som är en av dem bästa klockor jag någonsin ägt.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Jag ställer fortfarande frågan vilket problem den löser som smart watch.
Vid notis måste jag ändå ta upp mobilen för att se vad jag fått - för mig är det hela grejen, att slippa det.
 

ScubaKing

Audemars
Jag ställer fortfarande frågan vilket problem den löser som smart watch.
Vid notis måste jag ändå ta upp mobilen för att se vad jag fått - för mig är det hela grejen, att slippa det.

Huvudet på spiken. Den löser inga problem, den är en förlängning (om än rätt kort) till din mobiltelefon. Den talar om när något händer på din mobil, med en vibration. Den talar inte om vad som händer, bara att något händer. Den kan räkna dina steg, men detta kan ju mobilen i sig självt göra. Du kan använda klockan som en tryckknapp för att ta en bild med mobilen (hur viktig är den funktionen?). Du kan även hitta mobilen med hjälp av klockan om du är i direkt närhet av den, och om mobilen inte är på ljudlös. Och den ser ut som en riktig klocka och inte en smartwatch, där har du det. Tror jag fick med dem stora funktionerna. Rätta mig om jag har fel :)
 

Bkapten

Omega
Huvudet på spiken. Den löser inga problem, den är en förlängning (om än rätt kort) till din mobiltelefon. Den talar om när något händer på din mobil, med en vibration. Den talar inte om vad som händer, bara att något händer. Den kan räkna dina steg, men detta kan ju mobilen i sig självt göra. Du kan använda klockan som en tryckknapp för att ta en bild med mobilen (hur viktig är den funktionen?). Du kan även hitta mobilen med hjälp av klockan om du är i direkt närhet av den, och om mobilen inte är på ljudlös. Och den ser ut som en riktig klocka och inte en smartwatch, där har du det. Tror jag fick med dem stora funktionerna. Rätta mig om jag har fel :)

Jag tycker GPS-funktionen är rätt smidig också. Om man till exempel är ute & vandrar i en okänd stad och vill kunna hitta tillbaka till vissa ställen.
 

Smeden

Panerai
Friends Of KS
Hur är det med "if this then that"-funktionen, har någon koll på den? Funktionen är luddigt beskriven på hemsidan.
 

roloj

Cartier
2-Faktor
Jag ställer fortfarande frågan vilket problem den löser som smart watch.
Vid notis måste jag ändå ta upp mobilen för att se vad jag fått - för mig är det hela grejen, att slippa det.
Frugan lägger sin mobil lite varstans och tack vare kronabyn märker hon ändå att det ringer. Find my phone, som fungerar även om telefonen är på ljudlös, använder hon dagligen.
Själv har jag ingen nytta av de funktionerna eftersom luren i princip alltid är i jeansfickan.
En riktig smartwatch skulle hon aldrig använda pga utseendet, storleken och batteritiden.
 

joelinho

Breitling
Jag har en Kronaby Sekel och är väldigt nöjd. Har inte märkt av några problem med kvalitén. Jag kommer ihåg när märket först lanserades och jag var intresserad redan då, men precis som många här skriver så kunde jag inte riktigt se nyttan med den. Så det blev inget köp den gången. Men för ett halvår sen ungefär såg jag att en på jobbet hade en Kronaby och jag tyckte den var sjukt snygg. Jag var sugen på en ny klocka så jag slog till och köpte en några dagar senare.

Måste säga att till skillnad från vanliga "smarta" klockor som ofta är, enligt mig, alldeles för stora och klumpiga, rätt fula också, med medioker batteritid så är Kronaby ett bra alternativ. Speciellt om man som jag inte är så intresserad av en aktivitetsklocka. Att räkna steg och liknande tycker jag är helt ointressant. Jag gillar att den ser ut som en vanlig klocka. Ingen som ser den vet att den är mer än så.

På jobbet sitter jag på möten rätt ofta och att då kunna stänga av ljudet med en knapptryckning på klockan och inte behöva ta upp telefonen ur fickan är något jag använder jättemycket. Den vibrerar lite diskret när någon ringer, vilket är rätt trevligt. I bilen kan jag starta/stoppa musiken via telefonen med en knapptryckning på klockan. Väldigt mycket trafiksäkrare än att pilla med mobilen och dessutom lagligt. Den här typen av enkla funktioner som gör livet lite enklare kombinerat med att den är sjukt snygg och jag aldrig behöver tänka på att ladda den, gör att jag gillar min Kronaby väldigt mycket.

Jag hoppas att företaget lyckas driva verksamheten vidare. För de har en bra produkt.
 

adress

Friends of KS
Har bara packat upp min ur kartongen - öppnat asken och kollat. Snygg modell.
Mer har det inte blivit. Konkursen kom emellan. Har fortfarande möjlighet att skicka tillbaka den - men tvekar. Appen verkar ju väldigt bra och lättanvänd. Tror som sagt dom klarar att driva Kronaby vidare på ngt sätt. Besked lär väl komma ganska snart.
”Joelinho” Välkommen i forumet.
 

Forest Road

Breitling
2-Faktor
Intressant. Bra för användarna att bolaget lever vidare men synd att inte fler anställda fick följa med.
 

adress

Friends of KS
Festina med 5 miljoner sålda klockor per år i över 90 länder bör väl kunna kränga några Kronaby också. Nu fick dom in en fot på marknaden ”smarta klockor”
 

givetvis

Omega
Själva konceptet med Kronaby är egentligen klockrent i mitt tycke. Men marknaden är ju stenhård generellt. Undrar däremot hur det hade gått för en snarlik modell som Apple istället hade lanserats? Klart den hade flugit i viss mån pga Apple, men i relation till varumärkets storlek, vad tror ni?
 

adress

Friends of KS
Ett inlägg/svar från Kronaby idag på Facebook efter fråga från någon.

”Hi Simon, thank you for all your questions. Kronaby has been acquired by Festina Lotus SA. This means the Kronaby brand will continue as normal with a development team in Sweden doing the necessary updates on the app/watch.”
 
Topp