• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

Dejt ikväll så plockade fram vad jag tror kan vara bra kandidater.

Vilken hade ni valt?
IMG_3947.jpeg
Beror på aktivitet. Inomhus? Tuxedo eller MI. Utomhus? GS eller ON!
 

S.L

Vacheron
2-Faktor
Apropå frakt inom EU, fick ett efterlängtat paket från @Tjabo idag som verkar ha förvägrats lufttransport,
7416C5C3-2FB3-462D-BD11-B0AA09E5D157.jpeg

Väldigt bra iaf att det inte gick i retur till avsändaren som det hänt mig en gång.
Tog inte heller längre tid än normalt trots att det gick som landtransport istället, slutet gott allting gott. 🙂
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Apropå frakt inom EU, fick ett efterlängtat paket från @Tjabo idag som verkar ha förvägrats lufttransport,
7416C5C3-2FB3-462D-BD11-B0AA09E5D157.jpeg

Väldigt bra iaf att det inte gick i retur till avsändaren som det hänt mig en gång.
Tog inte heller längre tid än normalt trots att det gick som landtransport istället, slutet gott allting gott. 🙂

Fy va flyt. Givet att jag sitter på en kobbe i Mexikanska golfen hade det blivit riktigt stökigt om den gått i retur!

DD: myggspray 😁😩
 
Testar Bortnikoff- Lao Oud ikväll. Väldigt bra tryck i den indiska ouden. Lite kakao, blommor, kryddor, trä. @Stevo hade diggat denna stenhårt. Sambon kom precis hem: ”Vad f*n är det som luktar? Har du trampat i hundbajs eller… Är det parfym? Klart det är… VÄDRA!” Kvalitetstecken 🤪 Hon brukar inte ha några större problem med denna typ av doft men denna var tydligen lite too much. Åtminstone idag.



375x500.69178.jpg
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Testar Bortnikoff- Lao Oud ikväll. Väldigt bra tryck i den indiska ouden. Lite kakao, blommor, kryddor, trä. @Stevo hade diggat denna stenhårt. Sambon kom precis hem: ”Vad f*n är det som luktar? Har du trampat i hundbajs eller… Är det parfym? Klart det är… VÄDRA!” Kvalitetstecken 🤪 Hon brukar inte ha några större problem med denna typ av doft men denna var tydligen lite too much. Åtminstone idag.



375x500.69178.jpg

Först var jag stall-älskaren i tråden. Sen kom Nic med sina galna kreationer och nu är Stevo exkrement - älskaren. Grejen är att Niklas egentligen gillar stall mest. Han bara gömmer sig bakom de där söta bakverksdoftande sakerna för att inte framstå som lika excentrisk som oss andra!
 

Stevo

Omega
Testar Bortnikoff- Lao Oud ikväll. Väldigt bra tryck i den indiska ouden. Lite kakao, blommor, kryddor, trä. @Stevo hade diggat denna stenhårt. Sambon kom precis hem: ”Vad f*n är det som luktar? Har du trampat i hundbajs eller… Är det parfym? Klart det är… VÄDRA!” Kvalitetstecken 🤪 Hon brukar inte ha några större problem med denna typ av doft men denna var tydligen lite too much. Åtminstone idag.



375x500.69178.jpg
Jag har både Oud Maximus och Mysterious Oud och jag älskar båda två. Har länge funderat på att köpa till både Lao Oud och Triad, men inte riktigt hunnit ta det steget ännu. Men den dagen kommer säkerligen inom kort tror jag 😁
Den Indiska Oud noten är kungen av alla Ouds enligt mig 😛
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Jag har både Oud Maximus och Mysterious Oud och jag älskar båda två. Har länge funderat på att köpa till både Lao Oud och Triad, men inte riktigt hunnit ta det steget ännu. Men den dagen kommer säkerligen inom kort tror jag 😁
Den Indiska Oud noten är kungen av alla Ouds enligt mig 😛

Triad är inte mycket barnyard. Sålde träkorksversionen till @Notorious Niklas (tror jag). Den är dock väldigt fin!
 

dauit

Panerai
2-Faktor
Kvinnan kommer med största sannolikhet mest uppskatta Millesime Imperial.
Men jag hade valt Tuxedo ändå.
Blev MI, tillräckligt crowd pleasing.
Beror på aktivitet. Inomhus? Tuxedo eller MI. Utomhus? GS eller ON!
Va inomhus så blev MI. T om dejten hann säga ”du luktar gott” innan jag hann säga det om hennes parfym. Så första intrycket gick ju bra!

ON tar jag på mig när jag dejtar mig själv, så att säga!
 

Stevo

Omega
Triad är inte mycket barnyard. Sålde träkorksversionen till @Notorious Niklas (tror jag). Den är dock väldigt fin!

Stämmer! Minimal barnyard men helt fantastisk doft!
Jaså där ser man. Jag trodde att Triad också var lite åt stall hållet med tanke på man listar Både Thai Oud och Hyrax högs upp på notlistan på Fragrantica.
Det är ju lite det som är bekymret med både ALD och Bortnikoff. Man har nästan inget annat val än att blind köpa dessa parfymer.
Hittills har jag lyckats bra med mina blindköp med Bortnikoffs, men med ALD har det varit lite hit & miss med. Den senaste från ALD - Royal Barn är dock ganska trevlig trots allt.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Sprang på en Mexikansk parfymbutik igår här på ön. Rätt oväntat faktiskt. Min otroligt dampiga 5 åring röjde på nån lekplats och jag såg den av en slump.

De hade bara Mexikanska märken. Nåt all natural från Valladolid. Varje doft var en not (Ros, apelsin, agave osv). Fina men blev lite ”meh”.

Sen butikens huvudmärke som var fina men lite generiska. Sen sprang jag in i ett märke som heter Sandovalis. Fastnade för deras ”Jardins de Merida”.

(Merida är en grym stad här på Yucatan).


Den är ruskigt fransk i stilen. Otroligt fin och välstämd. Lutar åt det feminina hållet (om man bryr sig om sånt).

Den blev det!

Kul med nya intryck!
 

Nic

Rolex
2-Faktor
Jaså där ser man. Jag trodde att Triad också var lite åt stall hållet med tanke på man listar Både Thai Oud och Hyrax högs upp på notlistan på Fragrantica.
Det är ju lite det som är bekymret med både ALD och Bortnikoff. Man har nästan inget annat val än att blind köpa dessa parfymer.
Hittills har jag lyckats bra med mina blindköp med Bortnikoffs, men med ALD har det varit lite hit & miss med. Den senaste från ALD - Royal Barn är dock ganska trevlig trots allt.
Bortnikoff finns det väl egentligen ingen vettig anledning att blindköpa?
Deras dofter är vanligtvis varken limiterade eller svåra att testa innan köp. Finns ju t.o.m. att hitta på Gents numera, även om jag hellre sponsrar Ecuación Natural.
Det går även att hitta prover via svenska Facebook-grupper och dylikt.
 

G.Clooney

Cartier
Gällande ditt inlägg i "meddelande-tråden" @Hitsville ...

Det är en stenhård kamp det där. Jag jobbar frekvent på att hålla min samling kring 50 flaskor. Ligger på prick 60 just för sekunden. Problemet egentligen är att jag hade klarat mig fint på dekanter om cirka 3-5 ml, med facit i hand, men hur kul är det? Det är flaskorna man vill ha. Sen använder man oftast mindre än 10% av volymen, köper på sig ännu fler, och sen tvingas man rannsaka sig själv och kränga av ett gäng då och då. Mitt trick ligger i att jag har en avsedd yta för mina parfymer där det inte rymmer så mycket mer än ca 60 st, så man tvingas ta tag i det med jämna mellanrum. Vissa flaskor går man mer bet på, vissa mindre. Det är ju svårt att inte lockas av nya förmågor. Och med samples/dekanter blir jag märkligt nog jättekräsen. "Nä, den där var väl inget särskilt". Vet att flera har det så. Summa summarum är det som @bleppo sa: "Kärleken till en doft är flyktig". Och blindköp är de bästa köpen.
 

S.L

Vacheron
2-Faktor
Är det någon trådmedlem som bor i USA och skulle kunna tänka sig att vara behjälplig med inköp/frakt av dofter som bara säljs i staterna?
Frågar åt en vän… (delvis sant! 😂 )
 

errare

Omega
Är det någon trådmedlem som bor i USA och skulle kunna tänka sig att vara behjälplig med inköp/frakt av dofter som bara säljs i staterna?
Frågar åt en vän… (delvis sant! 😂 )

Vilka dofter tänker du på? Min far är där 4-5 gånger om året så har själv tänkt beställa något kul, men vad vet jag inte.
 

Nic

Rolex
2-Faktor
Det är dofter som bara kan beställas online vad jag vet, primärt är det dofter från St. Clair och Darren Alan som jag klurar på.
Har du inte koll på det redan så sätt upp dig på Sainte Celliers nyhetsbrev. Brooke som driver verksamheten har ordnat gruppbeställningar från St. Clair en gång per år de senaste par åren. Passade på att köpa några flaskor i somras.
 
Topp