• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Längden på ett bandstift?

Hammerthrow

Omega
2-Faktor
Jag har länge funderat på om det finns någon generell standardlängd på ett bandstift i förhållande till bredden på bandhornen?
Om man antar att bandhornen är 21 mm, vilken bredd skall det då vara på stiften? Generellt.
Min undran är när man köper tredjepart.
Jo jag vet att det finns olika tjocklek på båda stiften samt toppen på stiften.
Jag har ett par Certina dykare till exempel, bägge med 21 mm bandhornsbredd.
Till den ena är stiftet 25 mm totalt medan det är intryckt 20 mm.

Till det andra uret är det ca 24 mm ej intryckt medan det är strax under 21 intryckt.

Det skiljer ju en del i omfång på bägge två men båda fungerar ju och båda är original.

Men finns det några regler för detta?
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Jag skulle säga att regeln är att köpa bandstift av rätt specad längd! Har du 20mm lugbredd, köp 20mm bandstift. Simple as that! Sedan har jag noterar att längden kan skilja sig men även "fjädringsvägen" så man får gå på att respektive tillverkare (av stiften) ger designat rätt.
 

Hammerthrow

Omega
2-Faktor
Jag skulle säga att regeln är att köpa bandstift av rätt specad längd! Har du 20mm lugbredd, köp 20mm bandstift. Simple as that! Sedan har jag noterar att längden kan skilja sig men även "fjädringsvägen" så man får gå på att respektive tillverkare (av stiften) ger designat rätt.
Men om man har en hög eller några ospecade? Nu har jag visserligen intte det men om man skulle ha det?
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Sedan är det viktigt att utformningen på själva "hanen" stämmer bra med hålet i boetten. Även om man valt rätt dimension kan det skilja sig även här. Tycker kvaliteten på stift är väldigt olika och ibland dåliga även original. Bäst av dom jag köpt har jag fått från watch obsession och Watch Gecko/Geckota.
 
Topp