• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Länk till tidiga SM300

easy rider

Brüno
2-Faktor
Jag är sugen på en länk till min SM 300, ref 14755. Jag har försökt att läsa på lite kring länkar och har inte blivit mycket klokare.
Skulle en 1175 länk passa? Vad jag förstått så gjordes de till Speedmastern, men kan den passa en Seamaster?
Hur är det med ändlänkar?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Har också funderat fram och tillbaka på detta. Har sett BOR på dem med vilket var rätt koolt. Bara ändlänkarna är tillräckligt stora så kan man ju fina till dem om det behövs. Kommer nog fixa hem någon sorts Omegalänk trots att jag tyckte mer om Omegan på band.
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Vad jag sett så ska 1171 länken funka . Med rätt ändlänkar :) Hur ser 1175 länken ut ?

http://gripenbro.se/artiklar/parts/omega.html

Hur lätta/svåra är 1171 att hitta?

Har också funderat fram och tillbaka på detta. Har sett BOR på dem med vilket var rätt koolt. Bara ändlänkarna är tillräckligt stora så kan man ju fina till dem om det behövs. Kommer nog fixa hem någon sorts Omegalänk trots att jag tyckte mer om Omegan på band.


Jo, ändlänkarna känns väl inte som något problem direkt, är väl lite som med Rolex gamla varianter, efter lite massage passar de flesta.
Gillar den helt klart på band, men alltid kul med länk och jag tycker den är rätt ball på det också.

9417907562_b7a24a9686_b.jpg
 

plattfot

Rolex
Jag är sugen på en länk till min SM 300, ref 14755. Jag har försökt att läsa på lite kring länkar och har inte blivit mycket klokare.
Skulle en 1175 länk passa? Vad jag förstått så gjordes de till Speedmastern, men kan den passa en Seamaster?
Hur är det med ändlänkar?



Jag kör men 1171 på min -66, men den har ju en annan boett än din.
Jag tog den länk jag har/hade till speedmastern, var tvungen att fila ner ändbitarna en aning på bredden för att få in dem mellan bandhornen.

Du kan låna min länk vid tillfälle om du vill testa, men vore det inte roligare med en 1039 eller rent av en 1505-länk?

Edit: det var kanske 7912-länken som satt på din Seamaster och inte 1505...
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Nej, skippa 1171, tycker länkbiten närmast ändlänken blir för bred då 1171 är för 20mm. Kan du tänka dig en modernare länk så kolla på 1125 med 617 ändlänkar de är gjorda för 19mm mellan bandhornen.
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
jag hade en 1067 back in the day som såg bra ut på en 19mm straight-lug Speedy, såg ut som en 1039 fast smalare tror jag, har dålig koll på SM reffarna, men denna kanske kan va till nån hjälp?

 

Diogenes

Cartier
Jag kör men 1171 på min -66, men den har ju en annan boett än din.
Jag tog den länk jag har/hade till speedmastern, var tvungen att fila ner ändbitarna en aning på bredden för att få in dem mellan bandhornen.

Du kan låna min länk vid tillfälle om du vill testa, men vore det inte roligare med en 1039 eller rent av en 1505-länk?

Edit: det var kanske 7912-länken som satt på din Seamaster och inte 1505...

Jag sitter på ett liknande problem. Jag har en 1175-länk men 633-ändlänkar som tyvärr är något för små. Eftersom det tycks vara omöjligt att finna 640-ändlänkar så funderar jag på om man kan fila ner 633-ändlänkarna men då i innermåttet för att passa länken - är det ens möjligt att få det bra och hur går man i så fall tillväga?

Mvh
D
 

rogart-63

Patek
Jag sitter på ett liknande problem. Jag har en 1175-länk men 633-ändlänkar som tyvärr är något för små. Eftersom det tycks vara omöjligt att finna 640-ändlänkar så funderar jag på om man kan fila ner 633-ändlänkarna men då i innermåttet för att passa länken - är det ens möjligt att få det bra och hur går man i så fall tillväga?

Mvh
D
Nästan ett helgerån :)
 
Topp