• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Kamp

Omega
Huset är bara på 145kvm men med direktverkande el på element.
I dagsläget sitter det en luftvärmepump i vardagsrummet, men alla grannar har satt en i kapprummet med.
1300kvh i december tycker jag låter mycket, därav undran om det är lönt/läge att sätta in en till.


1675774944416.png
Vi flyttade nyligen in i ett hus från 69' på 140 kvm med luft-vattenpump - varmt vatten som går ut i radiatorer.

Försökte snåla efter bästa förmåga under december och landade på typ 1900kwh, så tycker inte alls att 1300 låter mycket.
 

RosaCasio

Cartier
Vi flyttade nyligen in i ett hus från 69' på 140 kvm med luft-vattenpump - varmt vatten som går ut i radiatorer.

Försökte snåla efter bästa förmåga under december och landade på typ 1900kwh, så tycker inte alls att 1300 låter mycket.
1300kwh är för en ensam kvinna +55.
Vi kommer flytta in med 3 barn och antagligen vara hemma mycket mer...är såklart nervös över kostnaderna och det är mest det jag tänker på när det gäller en extra luftvärmepump.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
1300kwh är för en ensam kvinna +55.
Vi kommer flytta in med 3 barn och antagligen vara hemma mycket mer...är såklart nervös över kostnaderna och det är mest det jag tänker på när det gäller en extra luftvärmepump.
Som många andra skrivit redan kommer du nog inte ned i förbrukning med en till luft-luft pump om den befintliga inte är gammal och ger dålig effekt.
Med 5 i familjen är det snarare varmvattnet som kommer öka förbrukningen jämfört med tidigare ägare och det påverkar inte en luft-luft pump till.
Du kan ju förbruka rätt mycket kwh för de 20-25k en till LVP kostar att installera.

1300kwh för ett december som var rätt så kall låter inte alls särskilt högt dock, jag skulle testat maxa luftvärmepumpen och stänga av samtliga element om du vill snåla med förbrukningen men då lär värmen bli sämre fördelad också.
 

Edin

Panerai
1300kwh är för en ensam kvinna +55.
Vi kommer flytta in med 3 barn och antagligen vara hemma mycket mer...är såklart nervös över kostnaderna och det är mest det jag tänker på när det gäller en extra luftvärmepump.
Svårt att tro, likt andra sagt, att du kommer kunna spara mycket på att installera ytterligare en luft/luft pump. Att mer varmvatten lär gå åt är en sak men det jag tror ni ska tänka på mest är hur och när ni kör tvätt/diskmaskin och inte köra halvfulla maskiner om det är en (o)vana ni har. Vi kör allt nattetid oavsett vad tidningarna säger gällande brandrisk osv. Brandlarm sitter nära intill alla maskiner dock.

Gjorde själv av med 1551 kw/h i december vilket vi tyckte var bra (jämfört med vänner och bekanta). Villa byggd -36 utan vare sig tilläggsisolering eller nya fönster men bergvärme.
 
Huset är bara på 145kvm men med direktverkande el på element.
I dagsläget sitter det en luftvärmepump i vardagsrummet, men alla grannar har satt en i kapprummet med.
1300kvh i december tycker jag låter mycket, därav undran om det är lönt/läge att sätta in en till.


1675774944416.png
Ovanvåning?
I kapprummet ser ut som en bra placering för att sprida värme i hall och kök.
Du behöver stänga av/sänka el-element för att spara energi.
 

Edin

Panerai
Coolt hus
Verkligen!
Att han sen även tillverkat (som jag förstår det) fönsterkarmar, skjutdörrar, entredörrar sjäv och även skapat en hel del av all panel själv från råtimmer är imponneradne!
 

RosaCasio

Cartier
Ovanvåning?
I kapprummet ser ut som en bra placering för att sprida värme i hall och kök.
Du behöver stänga av/sänka el-element för att spara energi.
Ja, planen är att stänga av element så mycket det går och ersätta med luftvärmepump. Men när jag läser så verkar det knappt vara lönt med en luftvärmepump till i huset. Personligen tänkte jag att om man får ner kWh med 500 tre-fyra månader om året så är den betald på några år. Bor i SE4...suck
 

Putteman

Cartier
Ja, planen är att stänga av element så mycket det går och ersätta med luftvärmepump. Men när jag läser så verkar det knappt vara lönt med en luftvärmepump till i huset. Personligen tänkte jag att om man får ner kWh med 500 tre-fyra månader om året så är den betald på några år. Bor i SE4...suck
Förstår önskemålet, men så mycket lär inte förbrukningen gå ner tyvärr. Jag hade börjat med att testa att stänga av elelementen helt och se hur värmespridningen blir med den befintliga LLVP. Jag gissar att värmen kommer räcka till, men det kommer vara ganska stora temperaturskillnader. Samtidigt så produceras en del värme i köket från diverse vitvaror, så inte säkert det blir så stor skillnad ändå.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Ja, planen är att stänga av element så mycket det går och ersätta med luftvärmepump. Men när jag läser så verkar det knappt vara lönt med en luftvärmepump till i huset. Personligen tänkte jag att om man får ner kWh med 500 tre-fyra månader om året så är den betald på några år. Bor i SE4...suck
Jag tror det är väldigt optimistiskt att komma ner i 700wh förbrukning under vintermånaderna i ett 70-tals hus med 5 i familjen, oavsett uppvärmning.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Hm, den förbrukningen har jag på 20 kvm i ett sekelskifteshus. Kanske dags att be hyresgästen dra ner på värmen?
För 20kvm låter det mycket men inte så svårt att komma upp i den förbrukning om man har direktverkande el och använder mycket varmvatten. Speciellt om det är en gammal fastighet som antagligen inte är lika isolerad som en modern.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
För 20kvm låter det mycket men inte så svårt att komma upp i den förbrukning om man har direktverkande el och använder mycket varmvatten. Speciellt om det är en gammal fastighet som antagligen inte är lika isolerad som en modern.
Jo det är direktverkande el med två varmvattenberedare. Årsförbrukningen är ca 4500 kWh så vi går mot bättre tider.
 

jamesfranco

Audemars
Friends Of KS
På jakt efter ny kyl/frys (kombi), vad har ni för vitvaror? Och varför valde ni just dom?

Vi kommer i år att göra om köket så kommer förmodligen vilja ha samma märke på alla vitvaror till slut.

Men just nu är det en kyl/frys som behövs då jag tror frysen håller på att ge sig.

Är det Miele man ska ha?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Är det Miele man ska ha?
Kan bjuda på riktigt dåliga erfarenheter av Electrolux - dörren ramlade bort av sig själv(!) - i övrigt funkar nog det mesta. Just nu har vi Bosch, råkade mest vara bra pris på det när vi köpte.

Ett kylskåp är en kall låda med en kompressor. Kompressorn köps in av Danfoss av nästan alla europeiska märken. I princip allt annat är design. Dvs, köp Miele om du vill men rationellt "bättre" är det sällan ;)
 

jamesfranco

Audemars
Friends Of KS
Kan bjuda på riktigt dåliga erfarenheter av Electrolux - dörren ramlade bort av sig själv(!) - i övrigt funkar nog det mesta. Just nu har vi Bosch, råkade mest vara bra pris på det när vi köpte.

Ett kylskåp är en kall låda med en kompressor. Kompressorn köps in av Danfoss av nästan alla europeiska märken. I princip allt annat är design. Dvs, köp Miele om du vill men rationellt "bättre" är det sällan ;)
Tack för input!
Jag är med i resonemanget. Då kanske jag väljer att kika på vad vi vill ha för märke på övriga vitvaror.
 
Kan bjuda på riktigt dåliga erfarenheter av Electrolux - dörren ramlade bort av sig själv(!) - i övrigt funkar nog det mesta. Just nu har vi Bosch, råkade mest vara bra pris på det när vi köpte.

Ett kylskåp är en kall låda med en kompressor. Kompressorn köps in av Danfoss av nästan alla europeiska märken. I princip allt annat är design. Dvs, köp Miele om du vill men rationellt "bättre" är det sällan ;)
Enig. Skippa Electrolux. Har deras dyrare frys och den låter så jävla illa så jag funderar att slänga ut den trots att den bara är några år gammal och kostade 20’. Helt normalt var bedömningen när servicekillen var här, 800 pix fick jag betala för besöket också.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
På jakt efter ny kyl/frys (kombi), vad har ni för vitvaror? Och varför valde ni just dom?

Vi kommer i år att göra om köket så kommer förmodligen vilja ha samma märke på alla vitvaror till slut.

Men just nu är det en kyl/frys som behövs då jag tror frysen håller på att ge sig.

Är det Miele man ska ha?
Vet inte hur de är på frysar, men jag köpte en Miele tvättmaskin med skontrumma. Den kostade några tusen mer men var bättre på allt allt allt. Den största vinsten var att dyra kläder blev riktigt rena och slets mindre så de höll längre. Jag skulle absolut ha med Miele i sökningen.
 

LS

Panerai
2-Faktor
Jisses! Berätta gärna mer! Vad ska göras?
Lite småfix, typ måla om och så… 🤣

Bilderna ovan är från den 15 november. Några dagar senare dumpade någon meter blötsnö och vi spenderade tid med att skotta snö från väderskyddets tak, vardagsrummet och köket. Kändes som målet var ganska långt borta just då…

Vi höjer ovanvåningen/vinden samt bygger ut lite åt ena sidan och förlänger ovanvåningen dit. Från början var det ca 1,9m i nock uppe med väldigt brant taklutning så mer eller mindre oanvändbar yta. Höjer till närmare 3m i nock och ca 1,5m väggliv längst ut.
Oväntat nog blev det mer/dyrare/långsammare än beräknat. Vem kunde ana.

Bjälklaget var alldeles för klent. Reglat cc 120cm med 120x35 balkar om jag minns rätt, på 20-talet. Konstruktören ansåg att 220x45 cc30 var det som krävdes pga inga bärande väggar på nedre plan. Så det var bara att riva bjälklaget också.
Främre fasaden var helt skev/vågig/sämst isolerad så valde att riva den också. Och väggen längst bort på bilderna revs också då utbyggnaden hamnar där.
När vi ändå höll på kan vi lika gärna byta hela fasaden.
Borrat för bergvärme och lagt slingor i alla golv.
Dragit om all el och såklart bytt alla ytskikt, kök osv.

Litet projekt men börjar komma i mål med utsida och nedre plan. Över budget och efter i tidsplan men ingen katastrof alls. Vi gjorde så väldigt mycket mer än planerat att det nästan får anses både billigt och snabbt i sammanhanget, även om plånboken gråter och banken gnuggar händerna. Fått tag på en lokal riktigt bra byggare som levererat bra resultat och gått att resonera med hela vägen.

Så här ser det ut idag. Ska posta lite bilder från byggets gång.

17AAA694-DBEA-4E54-8DDA-2A4450DE173E.jpeg


Huset när vi köpte det förra våren
5ACEDB70-8720-4E65-AEDA-2DE2F894FFEB.jpeg


Här kan man se det förra bjälklaget
AEC01880-3F1D-474F-9C1C-5799B48EB330.jpeg
 
Senast ändrad:
Lite småfix, typ måla om och så… 🤣

Bilderna ovan är från den 15 november. Några dagar senare dumpade någon meter blötsnö och vi spenderade tid med att skotta snö från väderskyddets tak, vardagsrummet och köket. Kändes som målet var ganska långt borta just då…

Vi höjer ovanvåningen/vinden samt bygger ut lite åt ena sidan och förlänger ovanvåningen dit. Från början var det ca 1,9m i nock uppe med väldigt brant taklutning så mer eller mindre oanvändbar yta. Höjer till närmare 3m i nock och ca 1,5m väggliv längst ut.
Oväntat nog blev det mer/dyrare/långsammare än beräknat. Vem kunde ana.

Bjälklaget var alldeles för klent. Reglat cc 120cm med 120x35 balkar om jag minns rätt, på 20-talet. Konstruktören ansåg att 220x45 cc30 var det som krävdes pga inga bärande väggar på nedre plan. Så det var bara att riva bjälklaget också.
Främre fasaden var helt skev/vågig/sämst isolerad så valde att riva den också. Och väggen längst bort på bilderna revs också då utbyggnaden hamnar där.
När vi ändå höll på kan vi lika gärna byta hela fasaden.
Borrat för bergvärme och lagt slingor i alla golv.
Dragit om all el och såklart bytt alla ytskikt, kök osv.

Litet projekt men börjar komma i mål med utsida och nedre plan. Över budget och efter i tidsplan men ingen katastrof alls. Vi gjorde så väldigt mycket mer än planerat att det nästan får anses både billigt och snabbt i sammanhanget, även om plånboken gråter och banken gnuggar händerna. Fått tag på en lokal riktigt bra byggare som levererat bra resultat och gått att resonera med hela vägen.

Så här ser det ut idag. Ska posta lite bilder från byggets gång.

17AAA694-DBEA-4E54-8DDA-2A4450DE173E.jpeg


Huset när vi köpte det förra våren
5ACEDB70-8720-4E65-AEDA-2DE2F894FFEB.jpeg


Här kan man se det förra bjälklaget
AEC01880-3F1D-474F-9C1C-5799B48EB330.jpeg
Jättehäftigt projekt! Går det att räkna hem jämfört med om man hade rivit den befintliga fastigheten och börjat på ny kula?
Svårigheten ligger väl i att man gör en bedömning baserat på vad man vet där och då. Har man tagit djävulen i båten får man ro honom i land. Att det dyker upp överraskningar som att t ex. bjälklaget är för klent kan man ju upptäcka rätt sent in i bygget tänker jag…?
Jag är iallafall grymt imponerad!
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Lite småfix, typ måla om och så… 🤣

Bilderna ovan är från den 15 november. Några dagar senare dumpade någon meter blötsnö och vi spenderade tid med att skotta snö från väderskyddets tak, vardagsrummet och köket. Kändes som målet var ganska långt borta just då…

Vi höjer ovanvåningen/vinden samt bygger ut lite åt ena sidan och förlänger ovanvåningen dit. Från början var det ca 1,9m i nock uppe med väldigt brant taklutning så mer eller mindre oanvändbar yta. Höjer till närmare 3m i nock och ca 1,5m väggliv längst ut.
Oväntat nog blev det mer/dyrare/långsammare än beräknat. Vem kunde ana.

Bjälklaget var alldeles för klent. Reglat cc 120cm med 120x35 balkar om jag minns rätt, på 20-talet. Konstruktören ansåg att 220x45 cc30 var det som krävdes pga inga bärande väggar på nedre plan. Så det var bara att riva bjälklaget också.
Främre fasaden var helt skev/vågig/sämst isolerad så valde att riva den också. Och väggen längst bort på bilderna revs också då utbyggnaden hamnar där.
När vi ändå höll på kan vi lika gärna byta hela fasaden.
Borrat för bergvärme och lagt slingor i alla golv.
Dragit om all el och såklart bytt alla ytskikt, kök osv.

Litet projekt men börjar komma i mål med utsida och nedre plan. Över budget och efter i tidsplan men ingen katastrof alls. Vi gjorde så väldigt mycket mer än planerat att det nästan får anses både billigt och snabbt i sammanhanget, även om plånboken gråter och banken gnuggar händerna. Fått tag på en lokal riktigt bra byggare som levererat bra resultat och gått att resonera med hela vägen.

Så här ser det ut idag. Ska posta lite bilder från byggets gång.

17AAA694-DBEA-4E54-8DDA-2A4450DE173E.jpeg


Huset när vi köpte det förra våren
5ACEDB70-8720-4E65-AEDA-2DE2F894FFEB.jpeg


Här kan man se det förra bjälklaget
AEC01880-3F1D-474F-9C1C-5799B48EB330.jpeg
Kul projekt!
Var i landet är detta? (Typ)
 

LS

Panerai
2-Faktor
Jättehäftigt projekt! Går det att räkna hem jämfört med om man hade rivit den befintliga fastigheten och börjat på ny kula?
Svårigheten ligger väl i att man gör en bedömning baserat på vad man vet där och då. Har man tagit djävulen i båten får man ro honom i land. Att det dyker upp överraskningar som att t ex. bjälklaget är för klent kan man ju upptäcka rätt sent in i bygget tänker jag…?
Jag är iallafall grymt imponerad!
Det hade nog gått att få ett helt nytt nyckelfärdigt hus av billigaste varianten för bara lite mer pengar än vad vi kommer ha lagt på allt när det är klart. Men jag skulle säga att standarden på allt från isolering i väggar till ytskikt är väldigt mycket högre i huset nu än det hade varit med det alternativet. Vi har dessutom behållt den gamla charmen på ett helt annat sätt och kopplat ihop med två gamla utbyggnader. På totalen känns det ändå som rätt val så här långt. Charmigt som ett gammalt hus men med energiprestanda som ett nytt.

Problemet är givetvis allt man upptäcker längs vägen och särskilt då vi kör löpande räkning på våra byggare. Vi gör väldigt mycket själva för att hålla nere kostnaden men ett projekt av den här storleken är inte rimligt att göra själv vid sidan av eget företag och 8-månaders bebis. Det har varit mycket negativa överraskningar längs vägen men inga katastrofer jämfört med skräckexempel vi hört och sett. Vi landar nog ca 20-30% över budget men har då också fått ett mycket bättre resultat än vi räknade med från början. Då har vi iofs också gjort avkall på vissa saker längs vägen och lagt ett antal hundra timmar själva mer än vi räknat med.

Kul projekt!
Var i landet är detta? (Typ)
Tack! Det ligger strax utanför Stockholm i Nacka mot Värmdö-hållet. Lite lantligt och skärgård men ändå rimligt avstånd till människobyn när andan faller på :)

Jävlar, snyggt jobbat av alla inblandade. Bara trappan som var värd att spara? 😂
Ledsen att komma med dåliga nyheter men trappan befinner sig numera i de sälla jaktmarkerna 😕
 
Senast ändrad:

MaziK

Rolex
2-Faktor
jag har fått en fix ide att isolera loftet på garaget!

Har hitta följande isoleringsskivor som ser intressanta ut minst sagt! Tanken är att isolera snedtak samt väggarna på gavlarna
Lambdavärdet är grymt och skivorna är diffusionstäta. Tänker uftspalt för taket och sen bör det bara vara att bygga på?


Någon som hört något om dem eller använt dem! Varför jag kolla på liknande är att jag inte kan ha så mycket invändig isolering då det blir alldeles för låg takhöjd. Därav varför jag kollar på isoleringsskivor istället.

Edit: Bauhaus hade något liknande
 
Senast ändrad:

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Inte mitt hus detta gäller. Men är på Gran Canaria och jobbar remote några veckor så hyr en bungalow. På nätterna blir det ganska fuktigt, även inomhus. När jag vaknar på morgonen är det kondens på alla fönster och saker torkar inte riktigt. Finns det någon enkel quick fix man kan göra för att inte ha det så fuktigt inomhus? 😅
 
Topp