• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Edin

Panerai
Ja då var årets första vansinnesprojekt igång - trapprenovering!

Är lite dålig på det här med att ta bilder innan jag börjar men vi går från en lackgul furutrappa av U modell.

Verktygsarsenalen för detta projekt består av lackfräs, slipmaskin(er), en miljon sandpapper, sickel, stor- och liten färgskrapa. Tur är att bara trappsteg och nos ska bli trärent.
IMG_9046.jpeg



IMG_9048.jpeg

IMG_9058.jpeg

IMG_9043.jpeg


Planen är någon form av bets på stegen (ska riva av ett extra steg från vinden som provbit), vitt på vagnsstycken och sättsteg.
 
Senast ändrad:

mofo

Audemars
2-Faktor
Man fäster väl med expanderbultar inifrån?

Finns nog olika lösningar. Du kan ha 250kg skåp utan bultar. Du kan köra med bultar el bygga in/ner skåpet. Det sistnämnda är fräsigast men trist om något krånglar. Har inte sett/sökt efter om det finns särskilda sånna. Kanske rostar krånglar om man utsätter de för fukt i mark/vägg?

Följer med instruktioner hur de fästs. Fästs inifrån skåpet och ut i något material.

Sen är det ju olika klassning på skåpen men det är en annan story.

Tungt att öppna luckan uppåt?
Vad har källaren för konstruktion?

Vi har ett litet ingjutet kassaskåp i källaren. Skulle klassa det mer som ett värdeskåp är kassaskåp. Det är gjutet som i en ”sockel” men vi har tänkt behålla det den dag vi bilar upp källaren och renoverar den. Kanske sätta det under en garderob med dubbelbottnad så det inte syns. 🙃

Tanken är att ha ett sånt golvkassaskåp då min tanke är att det skulle vara hemligt...
Det kanske är ganska klyddigt?

Har länge funderat på att bara köpa ett tungt nog kassaskåp så ingen pallar med sig att ge sig på det om det skulle vara så.. problemet är ju att de är stora och fula.
Skulle man få för sig att göra något annat i källaren och kassaskåpet står där är man ju rökt.
 

Edin

Panerai
Frågan är vad du ska ha kassaskåpet till mofo?
Vi har ingenting i vårat. Det står just nu bakom massa flyttkartonger och jag tror inte det kommer bli några grejer i det med
Tiden heller. Kanske nycklar och klockor/smycken då man åker bort. Annars vet jag inte ens vad vi ska ha det till.
Men känns samtidigt dumt att kasta när man har det..
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Jag har bankfack men vill inte förvara allt där...
@Edin tanken är väl att ha klockor smycken och lite annat smått o gått där..
De saker man har hemma som är klockrelaterat vill jag helst ha i kassaskåp..
Jag har för mig att bankfacket kommer att upphöra imon något år så kan vara bra att vara förberedd.
Blir väl att jag köper/får ett på avhämtning på blocket eller nått.

Får man ha vapen i "vanligt" kassaskåp?
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Jag har bankfack men vill inte förvara allt där...
@Edin tanken är väl att ha klockor smycken och lite annat smått o gått där..
De saker man har hemma som är klockrelaterat vill jag helst ha i kassaskåp..
Jag har för mig att bankfacket kommer att upphöra imon något år så kan vara bra att vara förberedd.
Blir väl att jag köper/får ett på avhämtning på blocket eller nått.

Får man ha vapen i "vanligt" kassaskåp?
För att tillåtas ha vapen i ett skåp ska det vara märkt med 3492. SS och SSF är båda ok vill jag minnas.

Har man plats kan man inte få ett skåp stort nog. Nu jagar ju jag iofs också men mitt skåp är ca 1m brett, 2m högt och ca 0,5m djupt. Jävlar vad prylar jag har där. Det är, förutom vapen, datorer, extranycklar, hårddiskar, klockboxar, brandklassade väskor/boxar med pass osv.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Jag har bankfack men vill inte förvara allt där...
@Edin tanken är väl att ha klockor smycken och lite annat smått o gått där..
De saker man har hemma som är klockrelaterat vill jag helst ha i kassaskåp..
Jag har för mig att bankfacket kommer att upphöra imon något år så kan vara bra att vara förberedd.
Blir väl att jag köper/får ett på avhämtning på blocket eller nått.

Får man ha vapen i "vanligt" kassaskåp?
Tänker att det kanske går att göra någon annan lösning/variant. Tänk en varmvattenberedare eller nått som lönnfack :)
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Har lekt hantverkare för första gången nu sen man blev husägare. Trappan ner till källaren var en sliten ful linoleummatta så vi bestämde oss för att lägga heltäckningsmatta.
Skönare att gå på och mindre halkig.

IMG_7353.jpeg

Gjorde en grov beräkning på vad som gick åt och köpte 2 kvm extra matta.
IMG_7355.jpeg

Sedan gjorde jag mallar i bygg papp för att få så bra passform som möjligt.
IMG_7357.jpeg
IMG_7358.jpeg

Sedan limm och skjuta dit den med några klammer från en tryckluftpistol.

De raka stegen va ganska enkelt. Men de vridna och golvet innanför garaget där fick man snitta sig runt listerna. Men blev helt ok det med.
IMG_7387.jpeg

IMG_7389.jpeg

IMG_7388.jpeg

Ungefär en dags jobb innan det var färdigt och är supernöjd med resultatet.
IMG_7396.jpeg
 

D..S..

Panerai
Har lekt hantverkare för första gången nu sen man blev husägare. Trappan ner till källaren var en sliten ful linoleummatta så vi bestämde oss för att lägga heltäckningsmatta.
Skönare att gå på och mindre halkig.

IMG_7353.jpeg

Gjorde en grov beräkning på vad som gick åt och köpte 2 kvm extra matta.
IMG_7355.jpeg

Sedan gjorde jag mallar i bygg papp för att få så bra passform som möjligt.
IMG_7357.jpeg
IMG_7358.jpeg

Sedan limm och skjuta dit den med några klammer från en tryckluftpistol.

De raka stegen va ganska enkelt. Men de vridna och golvet innanför garaget där fick man snitta sig runt listerna. Men blev helt ok det med.
IMG_7387.jpeg

IMG_7389.jpeg

IMG_7388.jpeg

Ungefär en dags jobb innan det var färdigt och är supernöjd med resultatet.
IMG_7396.jpeg
Snyggt. Jag har en hemsk trapp hemma som jag undrat vad jag ska göra av. Min trapp är U-form. Men har du använt ett och samma stycke? Eller kan man skarva någonstans utan att det syns?
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Snyggt. Jag har en hemsk trapp hemma som jag undrat vad jag ska göra av. Min trapp är U-form. Men har du använt ett och samma stycke? Eller kan man skarva någonstans utan att det syns?
Jag har skarvat under varje steg då det var mycket lättare att hantera mattan i mindre stycken. Det är även ett undanskymt ställe då överhänget är ca. 2cm.
IMG_7406.jpeg

Sedan har jag skjutit klammer med spikpistol med 5 cm mellanrum på varje sida skarven plus att det är limmat med golvlim. Skönt att bara ha stift på ett undanskymt ställe så man slipper fastna med en strumpa ifall nått stift skulle lossna och sticka ut.

Sen har jag ingen aning om hur en professionell mattläggare skulle göra. 😅

Men till 14 steg och en avsats ca. 9kvm totalt gick det åt 2 liter lim och ett par hundra klammer och en hel del papper och maskeringstejp.

Mattan kosta 129kr/kvm på Bauhaus, lim 169 kr/liter, en bra mattkniv och lite förbruknings varor som limspridare och pensel. Hela projektet klara sig under 2000kr plus en supernöjd fru, priceless 🥳
 

Kalkyl

Panerai
2-Faktor
Hej alla!

Fantastisk tråd för mig som nybliven husägare och mäkta imponerad av ert arbete :).
Har införskaffat ett hus från -66 som är i gott skick men där fjällpanelen behöver bytas.
För en som är hyfsat händig, är detta ett svårt ingrepp? Är det "bara att" riva ner det gamla och spika upp nytt i befintliga reglar?
IMG_0604.jpeg
 
Hej alla!

Fantastisk tråd för mig som nybliven husägare och mäkta imponerad av ert arbete :).
Har införskaffat ett hus från -66 som är i gott skick men där fjällpanelen behöver bytas.
För en som är hyfsat händig, är detta ett svårt ingrepp? Är det "bara att" riva ner det gamla och spika upp nytt i befintliga reglar?
IMG_0604.jpeg
Typ så. Men om den suttit där sedan 66 hade jag nog rivit reglar och vindpapp också.

Släpp försiktigt på takplåten (antar att det är takpapp) så går det bra att byta översta längden också. Är taket från 66 hade jag börjat planera det bytet också.
 

Kalkyl

Panerai
2-Faktor
Typ så. Men om den suttit där sedan 66 hade jag nog rivit reglar och vindpapp också.

Släpp försiktigt på takplåten (antar att det är takpapp) så går det bra att byta översta längden också. Är taket från 66 hade jag börjat planera det bytet också.
Tack för input!
Taket lades om med ny papp och visst plåtarbete 2016.
 

Edin

Panerai
Det är väll egentligen "bara" att byta. Men tar man ner det som sitter där vet man ju inte hur det ser ut bakom så man får nog förbereda sig för att det är mer att göra så man inte blir överraskad negativt. Är det itne så, då blir man överaskad positrivt och är klar snabbare och billigare.
 

zeke_varg

Omega
Är taket plåt, tegel el nån utrullad asfaltshistoria/ytpapp?

Vi hade en sån brun ram runt vårt garagetak som bilden. Taket vårt lades 1970 gissar vi med sån svart ytpapp. Den var det hål på så vi fick lägga om taket/byta vissa delar i väggen. Vi körde plåttak nu.

Med lite tur, om virket är bra nog, är det en liten insats som krävs. Byta ut trasiga. Slipa. Måla. Klart.

Gör inte jobb som inte behövs. 😀
 
Senast ändrad:

Kalkyl

Panerai
2-Faktor
Är taket plåt, tegel el nån utrullad asfaltshistoria/ytpapp?

Vi hade en sån brun ram runt vårt garagetak som bilden. Taket vårt lades 1970 gissar vi med sån svart ytpapp. Den var det hål på så vi fick lägga om taket/byta vissa delar i väggen. Vi körde plåttak nu.

Med lite tur, om virket är bra nog, är det en liten insats som krävs. Byta ut trasiga. Slipa. Måla. Klart.

Gör inte jobb som inte behövs. 😀
Plattak med ytpapp och plåtarbeten som byttes 2016 så jag hoppas den håller några år till :)
Skönt! Ligger plåten över takpappen eller är pappen uppvikt på? Om den ligger över kan du skruva loss hela plåten så blir det enkelt att arbeta.

Jag misstänker att det jobbigaste i hela projektet kommer vara att få ner markisen och byta där bakom 😊
vill minnas att plåten låg över takpappen så håller tummarna för det!
Haha, jäkla markis att vara i vägen :)
 

Edin

Panerai
Bakom markisen trorde fasaden vara bra så det kanske bara räcker att måla. Den övre skyddar ju fasaden som markisen sitter på. Min gissning i vart fall.
 

MrIzoard

Panerai
2-Faktor
Utomhussäsongen börjar närma sig så smått och mossa är något som det finns gott om i gräsmattan.
Hur angriper man den på bästa sätt och när?
Kommer förmodligen inte skaffa någon robotgräsklippare nu första sommaren (har sett att de gör en hel del nytta för gräset annars).
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Utomhussäsongen börjar närma sig så smått och mossa är något som det finns gott om i gräsmattan.
Hur angriper man den på bästa sätt och när?
Kommer förmodligen inte skaffa någon robotgräsklippare nu första sommaren (har sett att de gör en hel del nytta för gräset annars).
Jag ska inte ge tips om hur man bekämpar* för jag kan inte påstå att jag någonsin lyckats särskilt väl men kan ju iallafall bidra med att lugna lite och ha lite is i magen. Vid den här tiden ser mossan alltid mycket värre ut än den är, man får känslan att det inte finns någon gräsmatta kvar som kan återhämta sig utan bara mossa, men när gräset börjar komma igång så behöver det inte vara så problematiskt mycket mossa som man först trodde under förvåren.

* Undvik absolut att riva och satsa på luftning och vertikalskärning är väl det teoretiska svaret tror jag.
 
Ja då var årets första vansinnesprojekt igång - trapprenovering!

Är lite dålig på det här med att ta bilder innan jag börjar men vi går från en lackgul furutrappa av U modell.

Verktygsarsenalen för detta projekt består av lackfräs, slipmaskin(er), en miljon sandpapper, sickel, stor- och liten färgskrapa. Tur är att bara trappsteg och nos ska bli trärent.
IMG_9046.jpeg



IMG_9048.jpeg

IMG_9058.jpeg

IMG_9043.jpeg


Planen är någon form av bets på stegen (ska riva av ett extra steg från vinden som provbit), vitt på vagnsstycken och sättsteg.
Hur mycket dammar det när du har dammsugaren kopplad? Är det fortfarande nödvändigt att plasta dörrar osv?
 

Edin

Panerai
Hur mycket dammar det när du har dammsugaren kopplad? Är det fortfarande nödvändigt att plasta dörrar osv?
Jag har bara stängt dörrarna till övervåningen och det har inte blivit dammigt i sovrummen där uppe. Nere har jag stängt dörren till vardagsrummet men inte plastat. Lackfräsen blir klart värst. Slipmaskinen är det bra sug i med damsugaren kopplad.
Men vist dammar det. Dock är det minimalt jämfört med utan damsugare!!
 
Jag har bara stängt dörrarna till övervåningen och det har inte blivit dammigt i sovrummen där uppe. Nere har jag stängt dörren till vardagsrummet men inte plastat. Lackfräsen blir klart värst. Slipmaskinen är det bra sug i med damsugaren kopplad.
Men vist dammar det. Dock är det minimalt jämfört med utan damsugare!!
Gött, tackar. Ska flyga på trappan nu när ungarna åker på sportlov.
 

zeke_varg

Omega
Ja då var årets första vansinnesprojekt igång - trapprenovering!

Är lite dålig på det här med att ta bilder innan jag börjar men vi går från en lackgul furutrappa av U modell.

Verktygsarsenalen för detta projekt består av lackfräs, slipmaskin(er), en miljon sandpapper, sickel, stor- och liten färgskrapa. Tur är att bara trappsteg och nos ska bli trärent.
IMG_9046.jpeg



IMG_9048.jpeg

IMG_9058.jpeg

IMG_9043.jpeg


Planen är någon form av bets på stegen (ska riva av ett extra steg från vinden som provbit), vitt på vagnsstycken och sättsteg.

Du kanske redan är klar men här är de vi körde..

Testa och kör på en planka och torka av. Så märker du upp 5 olika områden på plankan och stryker på så du får 1-5 strykningar på områdena och bestäm hur vitt ni önskar som slutresultat. Jag tror vi har 3 lager bets.

IMG_4835.png IMG_4836.png
 

Edin

Panerai
Du kanske redan är klar men här är de vi körde..

Testa och kör på en planka och torka av. Så märker du upp 5 olika områden på plankan och stryker på så du får 1-5 strykningar på områdena och bestäm hur vitt ni önskar som slutresultat. Jag tror vi har 3 lager bets.

IMG_4835.png IMG_4836.png
Långt ifrån...
Planen var att kröa ett-två steg om dan. Men har på tok för mycket på jobbet så slutar inte jobba förens runt 18. Men hey, det är ingen egenlig stress.
Vi hade tur i att ha ett antal extra trappsteg på vinden som jag lackfräst och sen slipat med 120 papper (hade itne finare hemma) som vi ska testa på. Vi har/kommer ha ekgolv på båda planen trappen möter så vi vet itne vad vi vill riktigt. Men vi vet vi inte vill ha nikotingul lack. Sättsteg och vagnstycken ska dock bli vita. Vi har även en fräsig (läs överjävlig) profil på trappnosen som är riktigt mysig att skrapa/slipa...

Antar ni valde betsen du länka men vad har ni för Träslag i trappen? Vi har mest kollat på Osmo då vi haft dom tidigare och dom har en version med halkskydd (R9) i som känns smart.
 

Edin

Panerai
Någon här som har koll på vart man ska vända sig för att få hjälp med att räkna på- och få konstruktionsritningar för öppning och avväxling av bärande vägg/ar?

Drar frågan igen då det var en smärre djungel och skapligt dåliga resultat på mina känningar och förfrågningar...
Är det någon som har koll på en bra konstuktör i Stockholmområdet som inte vill ha 40k för att ta fram konstruktionsritningar och beröknignar att utgå ifrån för att göra en avväxling av bärande vägg?
 

zeke_varg

Omega
Drar frågan igen då det var en smärre djungel och skapligt dåliga resultat på mina känningar och förfrågningar...
Är det någon som har koll på en bra konstuktör i Stockholmområdet som inte vill ha 40k för att ta fram konstruktionsritningar och beröknignar att utgå ifrån för att göra en avväxling av bärande vägg?
Går du helt bet så låter det fan värt o skicka en limmo o hämta upp ”min” konstruktör i Dalarna. Kan ju förstås vara enkla grejer vi gjort men 40 loppor låter för jävla sjukt för en balkjävel och ett ritpapper.

Hon dök upp en gång o resten kördes via tele och mejl.


IMG_4839.png
 
Senast ändrad:

Edin

Panerai
Håller helt med om orimligheten. Det finns nån här i Nynäs men ingen har återkommit med ens offert på förfrågan. Blir mest provocerad av det så funkade iväg säkert ett dussin offertförfrågningar nu på kvällen.
Kan ju dela vad det är vi vill få gjort. Och ja, det är kanske inte det enklaste men inte sjutton år det raketforskning..

IMG_9071.jpeg


Jag kan säkert ha storhetsvansinne men det är ju där jag behöver hjälp. Mellan matrum vardagsrum är det redan öppnat. Men vi vill öppna mer då det är för trångt om man ska köra bord genom öppningen. I köket ska vi spara 70-80 vem mot ytterväggen men sen ta bort allt till murstock. Och jag vet att väggen är bärande
 

Fergi

Rolex
2-Faktor
Vet inte om de är rätt ställe..men har googlat men inte hittat svaret! Hur tusan tar man bort lådfronten på ett ikea kök från 2013 (faktum) är en grå plastbit med böjd pil på som man kan ”vika” undan och därbakom 2 skruv..
 
Topp