• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Som jag sagt innan, kan du inte springa så byt av det mot cykel+rodd, det gör underverk!
Jo men.......det är ju så jäääääävla trist.......born to run.....och allt det där.....PLUS den totala ångesten man översköljs med när man inte kan springa och ser alla löpare susa fram......önskar dem etterblära och skavanker....
 

MrIzoard

Panerai
2-Faktor
Sundsvall Trail nästa helg?

Vasan?
Sundsvall nästa helg, måste komma igång med mer långpass så jag känner mig inte helt redo.
Vasan är med på kandidatlistan :) (skönt att det finns så mycket platser kvar så man inte behöver boka sig i hur god tid som helst)
Är det någon som har något mer tips så bara tjonga in dem.
 

Oew

Rolex
Då var man anmäld till 25 plågsamma varv :bag:
AA3100ED-200E-4630-B680-ACB24DD079CD.jpeg
 
Senast ändrad:

Zingo

Rolex
Då var man anmäld till 25 plågsamma varv :bag:
Härligt lopp! Sprang en välgörenhetstävling i unga dagar där man skulle springa under 1 h så många varv man kunde på 400 m banan, tappade snabbt räkningen avseende antal varv..

PS, den strukna informationen syns väldigt bra på paddan.
 
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: Oew

Dingdong

Omega
Stockholm marathon hur ska man lägga upp? Självklart känner jag mig själv bäst. Funderar på att köra 25km lätt kring 5:30min/km för att sedan gasa på. Så ni kan grunda på vad ”bör” man kunna landa på?
Göteborgsvarvet: 1:44:45
Milen: 44:20
5km: 21:02
Löper ungefär 7-90km i veckan.
 

MrIzoard

Panerai
2-Faktor
@Dingdong Min erfarenhet är att ett jämnt tempo är det optimala för att få snabbast möjliga tid, medför dock risken att man kan vägga om man följer klocka och inte känsla....
Med tanke på att du skriver att du kör upp till 90 km i veckan så låter det som du är van vid distansen.
Min uppskattning/gissning blir runt 3:50.
Det finns en del sidor för att räkna ut sluttider på olika längder baserat på resultat på andra sträckor, surfa på det så hittar du säkert något.
 

Johe

Omega
Stockholm marathon hur ska man lägga upp? Självklart känner jag mig själv bäst. Funderar på att köra 25km lätt kring 5:30min/km för att sedan gasa på. Så ni kan grunda på vad ”bör” man kunna landa på?
Göteborgsvarvet: 1:44:45
Milen: 44:20
5km: 21:02
Löper ungefär 7-90km i veckan.

Förra året sprang jag midnattsloppet (milen) på 44:40, Bellmanstafetten (5 km, personbästa) på 20:37 och Stockholm Marathon på 3:24. Sprang ingen halvmara men pb:t på den sedan tidigare är 1:37. Så det känns som att vi är rätt jämna, gissar att du kunnat kapa Varvet några minuter utan trängseln? Med tanke på din veckomängd gissar jag att du är van vid lite längre sträckor och då tror jag nog att du bör kunna.komma ner runt 3:30. Kanske ännu snabbare, det är ju lite individuellt hur man klarar det. Är det första maran så kanske lite långsammare.

Skulle alla gånger rekommendera att starta i ett tempo som skulle vara realistiskt att springa hela sträckan i, varken snabbare eller långsammare. Det ska inte vara ansträngande i början. Huvudsaken man känner efter och lyssnar på kroppen hela loppet och anpassar därefter.
 

Oew

Rolex
Stockholm marathon hur ska man lägga upp? Självklart känner jag mig själv bäst. Funderar på att köra 25km lätt kring 5:30min/km för att sedan gasa på. Så ni kan grunda på vad ”bör” man kunna landa på?
Göteborgsvarvet: 1:44:45
Milen: 44:20
5km: 21:02
Löper ungefär 7-90km i veckan.
5:30 känns alldeles för långsamt, jag skulle gå ut i 5 eller kanske strax under och sen bara hålla i! Ingen minns en fegis
 
Hur går träningen inför maran för alla? Jag har precis kommit igång för någon vecka sedan igen efter min stressfraktur som nu verkar vara helt läkt, min tränare har fått mig att lova att jag inte ska springa snabbare än 4:30 fart de första veckorna men är inte så bra på att hålla det :) Lutar tyvärr att jag skippar maran i år alternativt agerar hare åt en vän som vill under 3. Sen till hösten får det bli någon annan mara där jag får satsa på att förbättra mina tider iallafall. Det enda positiva är att jag uppmätte mitt högsta Vo2 max någonsin förra veckan, så tror att formen kommer vara riktigt bra om en månad när jag fått lite mil i benen och börjat med lite fartpass.

Blev förkyld och fick problem med hålfot och häl på höger fot för två veckor sedan så det blir inget marathon för mig. Vågar inte riskera några skador. Jävligt trist då träningen gick bra och motivationen var på topp. Lycka till ni som ska springa! Ser fram emot race report.
 

Dingdong

Omega
5:30 känns alldeles för långsamt, jag skulle gå ut i 5 eller kanske strax under och sen bara hålla i! Ingen minns en fegis
Sant har tänkt så också men är rädd för värmen och att man kanske efter 25km drar på sig ett fruktansvärt tempo?

Edit: Ska gå ut första 10km 5:10 sen ner mot 5:00 och bara pannben så får vi se :)
 

Rey

Rolex
Körde ett litet traillopp idag utanför Östersund! Riktigt utmanande då jag mest kör asfalt och breda stigar i vanliga fall, här var det mer rötter än stig på stora delar av loppet. Var glad att jag kom ut med fötterna i behåll haha! Väldigt vackert, kan varmt rekomenderas!

20831957-3070-4635-802F-01FD83833833.png
 

Richard1987

Panerai
Fyfaaan vad jobbigt det var idag, svettas som en gris. 20C i skuggan och borde nog inte ha gymmat kl 00:00 inatt. Lätt årets värsta pass men krigade in sista 2 km
Screenshot_20180527-170828.png
 
  • Like
Reactions: Rey
Topp