• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lemania TG 195

Bristol

Breitling
Vet inte om jag hamnat rätt nu men här är min fråga. Jag har fått en fin Lemania TG 195, årtal 1954 tror jag, som jag ska sälja. Har någon tips om var och hur som är det bästa sättet? Ber er om råd. Tack!
 

Bilagor

  • 20240324_154101.jpg
    20240324_154101.jpg
    343.8 KB · Visningar: 8
  • 20240324_154418.jpg
    20240324_154418.jpg
    386.7 KB · Visningar: 6

13ZN

Breitling
Jag antar att det inte spelar stor roll var du försöker sälja just denna. Fin urtavla och originalvisare, så den borde hamna mellan 30-40 oavsett om du säljer på Tradera, Kaplans, Auctionet eller utomlands. Dock: bakboetten med de mindre kronorna är inte den vanliga för tg 195 och kan ev påverka priset?
 

Bristol

Breitling
Jag antar att det inte spelar stor roll var du försöker sälja just denna. Fin urtavla och originalvisare, så den borde hamna mellan 30-40 oavsett om du säljer på Tradera, Kaplans, Auctionet eller utomlands. Dock: bakboetten med de mindre kronorna är inte den vanliga för tg 195 och kan ev påverka priset?
Tack för bra svar! Jo jag har sett klockor med de större kronorna. Intressant att veta att det kan påverka priset. Den är fin, går mycket bra och ställfunktionen fungerar perfekt. Fin boett, skarpa kanter. Säljer den på något vis. Ska först ta klockan för en besiktning hos en urmakare så jag lite mer vet vad jag säljer. Hur skulle du göra? Vilken auktionsfirma är vettig? Här, eller tradera eller de andra? Om du ids svara är jag glad men också nöjd med ditt svar så här långt. Tack!
Erik
 

13ZN

Breitling
Med dina foton, egen utförlig och korrekt beskrivning samt ett reservationspris, så skulle jag nog själv i första hand testa en marknadsplats där inte provisionerna riskerar att äta upp så stor del av kakan.
 

Sthlm-Nicklas

Panerai
2-Faktor
Hej!

Jag skulle besöka Kaplans eller Bukowskis.
@Bristol


 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Jag antar att det inte spelar stor roll var du försöker sälja just denna. Fin urtavla och originalvisare, så den borde hamna mellan 30-40 oavsett om du säljer på Tradera, Kaplans, Auctionet eller utomlands. Dock: bakboetten med de mindre kronorna är inte den vanliga för tg 195 och kan ev påverka priset?

Inte den ’vanliga’ bakboetten? Du får gärna utveckla. Finns ju några olika varianter av bakboetter - iaf. två olika. Jag ser spontant inget fel på denna, är å andra sidan ingen expert så lär mig gärna.
 

105.012

Cartier
2-Faktor
Du kan säkerligen få någon eller några som vill köpa här.

För att få en värdeindikation kan du hålla koll på de 2st som ska säljas via Bukovskis klockauktion i slutet på månaden. Om du har någon som vill köpa kan du alltid vänta lite och se var de landar på för att få en bättre känsla av dess värde. Känns som att din matchar bäst med den första av de två i bättre skick.

Kan vara bra att veta att på ett ställe som Kapalans eller Bukovskis så kostar det en del att sälja. Budet som vinner kostar köparen extra +20% (vilket man räknar med som köpare). Så låt oss säga att högsta budet landar på 35 000kr då kostar det köparen 42 000kr. Som säljare får man också betala 15% av budat belopp (om man inte förhandlat om annat). Dvs 35 000kr -5250kr. och får då ut 29 750kr. Vilket betyder att Bukovskis tar ca 30% av kakan vilket i detta exempel motsvarar 12 250kr.

Så budat på ovan +0-10% kanske är ett rimligt pris att sälja för privat.

Annars är det nog en bra idé att lägga ut på Tradera med en längre auktionstid och med avslut en vettig tid + reservationspris. Tror säkerligen du får ut mer än via ett auktionshus för denna typ av klocka.
 

Bristol

Breitling
Tack! Ja verkligen bra att få veta. Det är för mycket att betala för både köpare och säljare i provision.
Jag ska idag till urmakare för att få den kollad så jag vet vad jag säljer. Har förstås funderat på Tradera så därför är urmakarens referens antagligen till nytta. Hur skulle du göra på Tradera? Många skarpa bilder förstås och god beskrivning. Du skriver " och med avslut en vettig tid ". Menar du vettig tid på dygnet, en söndagskväll? Utrop en krona med reservationspris? En månads auktionstid kanske?
Strålande om du vill utveckla! Oavsett, tack för fin info hälsar Erik
 

Watcheyes

Cartier
Du kan säkerligen få någon eller några som vill köpa här.

För att få en värdeindikation kan du hålla koll på de 2st som ska säljas via Bukovskis klockauktion i slutet på månaden. Om du har någon som vill köpa kan du alltid vänta lite och se var de landar på för att få en bättre känsla av dess värde. Känns som att din matchar bäst med den första av de två i bättre skick.

Kan vara bra att veta att på ett ställe som Kapalans eller Bukovskis så kostar det en del att sälja. Budet som vinner kostar köparen extra +20% (vilket man räknar med som köpare). Så låt oss säga att högsta budet landar på 35 000kr då kostar det köparen 42 000kr. Som säljare får man också betala 15% av budat belopp (om man inte förhandlat om annat). Dvs 35 000kr -5250kr. och får då ut 29 750kr. Vilket betyder att Bukovskis tar ca 30% av kakan vilket i detta exempel motsvarar 12 250kr.

Så budat på ovan +0-10% kanske är ett rimligt pris att sälja för privat.

Annars är det nog en bra idé att lägga ut på Tradera med en längre auktionstid och med avslut en vettig tid + reservationspris. Tror säkerligen du får ut mer än via ett auktionshus för denna typ av klocka.
Pax på den risiga 😀
 

13ZN

Breitling
Inte den ’vanliga’ bakboetten? Du får gärna utveckla. Finns ju några olika varianter av bakboetter - iaf. två olika. Jag ser spontant inget fel på denna, är å andra sidan ingen expert så lär mig gärna.
Nej, det är inget fel på denna, men ev är varianten med tre kronor i mindre format inte lika vanliga som de med större tre kronor. Insidan av bakboetten brukar ha märkning 30/2 eller 30/3 (beroende på olika gängning?). Bakboett med tre kronor i mindre format kan även ha märkning med endast "30", har jag sett.
 
Topp