Tack för det! Tur jag frågade märker jag.
Antar att denna är orimlig?
SEIKO GRAND QUARTZ 9943-8030 Navy dial. [ Crystal ]. VG : Very Good (the item is opened for use, but still good condition). EX : Excellent (the item is opened for use, but still excellent condition). [ Notation of back cover ].
www.ebay.com
Kul att du intresserad dig för GQ. Både KQ, GQ och dess föregångare representerar en unik möjlighet gällande design, kvalité och teknisk utveckling. Marknaden har inte mognat.
Ang. din länkade annons, personligen hade skadan på vänstra sidan fått mig att leta vidare. Annars en mycket snygg modell med strukturerad mörkblå tavla. De vita/silvriga är helt klart vanligare på KQ/GQ.
I dokumentären O’Mast håller Antonio Leonelli, en napolitansk skräddare, upp en kavaj med handsydda stygn. Han ser in i kameran och ställer frågan: ”Vad är det här värt? Det finns många aspekter av det här yrket, tyvärr är det få som vet om det”.
Grand Quartz, 4843-8041, oanvänd.
Vad skulle Seiko ta betalt för en liknande modell idag?
Har dom ens kunskapen, viljan?
De flesta moderna modeller jag ser är för stora, tjocka och har rundade former. Generiska och tråkiga länkar.
Värdet för mig är alla de timmarna man lagt ner på att lära sig om historien, de olika modellerna, den tekniska utvecklingen av quartz. Videos, forum, annonser. Att hitta rätt exemplar, vinna en svettig budrunda, få hem den och känna lukten av 45 år gammal låda. Ta fram och översätta det handskrivna garantikortet. Vad är det här värt?