• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Liten JLC Reverso GTG

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
I höst ska jag hitta en ny klädsel till Min Duo. Jag är inte så förtjust i länken men någon som vet vad det kostar begagnat och hur svårt det är att hitta? Annars lutar det nog åt ett lite mörkare Cordovan. Dessutom måste den in på service. Det lär väl inte bli en billig resa... Och om jag förstått det rätt tar det lång tid...
Om du finns i Sthlm kan du ju låna min länk ngn vecka. Kan inte bestämma mig för om den e snygg eller inte :)

5000kr+ samt 7 veckor tog det för min på Nymans.
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Tack för tipset. Ibland känns det som jag stundtals är den mest frekvente svenske besökaren där. Men har aldrig tänkt på att det finns en reservdelsavdelning..:)



Reverson är helt grym som dressare. Jag köpte Duo då jag tycker det är lite speciellt att ha två klockor i en..:) Jag är så barnslig att jag gillar att ha den vita sidan upp på dagen under möten och sedan om det är middag på kvällen flippar jag över till den mörka sidan..;)

Samma här! :)
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Svinlätt; classique är för liten, grande taille är vad vi i tråden har även om min gran' sport är pyttelite större än gt, grande reverso är lite större och så 976 som är ytterligare lite större. Lite betyder på reversospråk just lite, skillnaderna är inte enorma. Sen bär de ofta större än vad måtten vill påskina pga wrist presence.... Så finns ju squadramodellerna men de är ju fyrkantiga :confused:
Jag e fn själv osäker på om jag har classique eller inte :)
 

DrDre

Patek
Man kanske skulle ha en reservo som dressare... Verkar dock vara en djungel med alla varianter och storlekar.

Det är väl kanske inget jätteproblem, men det är lite rörigt med storlekarna. Tidigare fanns det classic och GT (Grande Taille) men nu har det nog tillkommit några fler modeler. Classic har samma storlek som originalet från 30-talet (var det kanske 1931?) och den kan man ofta få beg till rimliga priser. Sedan är GT lite större (det är den jag har på mina bilder). Den har dock samma proportioner som originalet. Jag kan ha fel, men har fått för mig att man gjorde en modell av GT för några år sedan. För att komplicera det hela ytterligare så bytte man ref nummer fast klockorna ett tag var identiska. Det är en jäkla trevlig klocka och jämfört med många andra dresswatches så har den en lite egen profil och man känner ju igen den ganska lätt. Mitt tips om du funderar på en Reverso är Classic kan vara I minsta laget. Så prova den innan du köper någon, annars finns risken att du kan bli lite besviken.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Det är väl kanske inget jätteproblem, men det är lite rörigt med storlekarna. Tidigare fanns det classic och GT (Grande Taille) men nu har det nog tillkommit några fler modeler. Classic har samma storlek som originalet från 30-talet (var det kanske 1931?) och den kan man ofta få beg till rimliga priser. Sedan är GT lite större (det är den jag har på mina bilder). Den har dock samma proportioner som originalet. Jag kan ha fel, men har fått för mig att man gjorde en modell av GT för några år sedan. För att komplicera det hela ytterligare så bytte man ref nummer fast klockorna ett tag var identiska. Det är en jäkla trevlig klocka och jämfört med många andra dresswatches så har den en lite egen profil och man känner ju igen den ganska lätt. Mitt tips om du funderar på en Reverso är Classic kan vara I minsta laget. Så prova den innan du köper någon, annars finns risken att du kan bli lite besviken.

Mmm, måste nog provas först. NK säljer ju JLC tex, så det borde ju vara en smal sak att ordna

Ett trevligt klipp på ämnet (observera att herrn till höger - Straight Six - har en 1530...):
 

Sond

Patek
Det är väl kanske inget jätteproblem, men det är lite rörigt med storlekarna. Tidigare fanns det classic och GT (Grande Taille) men nu har det nog tillkommit några fler modeler. Classic har samma storlek som originalet från 30-talet (var det kanske 1931?) och den kan man ofta få beg till rimliga priser. Sedan är GT lite större (det är den jag har på mina bilder). Den har dock samma proportioner som originalet. Jag kan ha fel, men har fått för mig att man gjorde en modell av GT för några år sedan. För att komplicera det hela ytterligare så bytte man ref nummer fast klockorna ett tag var identiska. Det är en jäkla trevlig klocka och jämfört med många andra dresswatches så har den en lite egen profil och man känner ju igen den ganska lätt. Mitt tips om du funderar på en Reverso är Classic kan vara I minsta laget. Så prova den innan du köper någon, annars finns risken att du kan bli lite besviken.
Har du mm på modellerna? Tänkte om du har det enkelt tillhanda. Annars ska jag kolla. Jag trodde jag hade koll på detta med JLC men det kan vara så att jag är i början på ny kunskap... Jag var tex ganska säker på att lebens Duo är Classic. Min Reverso Duo är nog en Classic. Det var så jag tänkte när jag köpte den. Orginalstorleken.
 

DrDre

Patek
Jag e fn själv osäker på om jag har classique eller inte :)

Jag är inte ngn expert på Reversos, så ta allt jag säger med viss skepsis, men nog saknar väl Classique sekundvisare? Och så har kronan på Classique en helt annan utformning jfr med GT. På Classique så sticker den ut ganska mkt, dvs är ungefär like tjock i diameter som den är hög, medan GT's har en större diameter och är lite plattare.
 

DrDre

Patek
Har du mm på modellerna? Tänkte om du har det enkelt tillhanda. Annars ska jag kolla. Jag trodde jag hade koll på detta med JLC men det kan vara så att jag är i början på ny kunskap... Jag var tex ganska säker på att lebens Duo är Classic. Min Reverso Duo är nog en Classic. Det var så jag tänkte när jag köpte den. Orginalstorleken.

Jag har tyvärr inte det. Jag hade lite mer koll när jag köpte min, den det var ganska länge sedan. Jag tror dock så här: Classique är den gamla originalstorleken. Den har utstående krona och saknar sekundvisare. Grande Taille som kom i början på 90-talet är den storlek jag har och jag är nästan säker på att ni två har samma storlek. Relativt nyligen (ett par år sedan) så kom det en ny variant av GT som var aningen större men att man då samtidigt hade kvar GT'n från 90-talet i sortimentet.

Min är ref 270.862 och jag är säker på att det är en ca 10 år gammal GT. Men som sagt, när jag letade efter min så noterade jag att det fanns flera olika ref nummer för samma storlek.

Ang service, så hade jag inne min hos DrWatch för ca 2 år sedan. Fort, smidigt och billigt. Den har funkat perfekt sedan dess. Vilket den iofs gjorde även innan servicen.
 

DrDre

Patek
Jag tar tillbaka vad jag just skrev om två olika Reverso GT. Det har bara funnits en storlek och det är den jag har. Det jag trodde var en större och nyare variant av GT heter inte Reverso Grande Taille, den heter Grande Reverso. Så det borde vara så att det bara finns en storlek av Reverso Grande Taille och att den som är aningen större som kom för några år sedan heter bara Grande Reverso. Ursäkta röran.
 

Reize

Omega
En av de få "tank"-formade klockorna jag gillar. Sjukt coola :)
Reverson är faktiskt inte tankformad utan bara rektangulär. Cartier Tank har fått sitt namn och formgivning ifrån stridsvagnarna under WW1 som var rektangulära med ett kvadratiskt kanontorn. Detta representeras i klockan som en rektangulär boett med kvadratisk urtavla (iaf på den ursprungliga modellen).
tirJnBB.jpg

Så ska man vara petig är inte JLC Reverso tankformad.
 

Sond

Patek
Undrar om du inte är inne på rätt spår. Reverso Duo verkar ha samma storlek som GT(eller vad de nu heter). Den är större än Classic. Sedan är det väl så att när JLC uppger storlek så tar de längden inkl luggarna..? För om det är så så är min Reverso Duo i storlek som en GT.
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Jag tar tillbaka vad jag just skrev om två olika Reverso GT. Det har bara funnits en storlek och det är den jag har. Det jag trodde var en större och nyare variant av GT heter inte Reverso Grande Taille, den heter Grande Reverso. Så det borde vara så att det bara finns en storlek av Reverso Grande Taille och att den som är aningen större som kom för några år sedan heter bara Grande Reverso. Ursäkta röran.
As stated above, classique, grande taille, grande, 976...:)
 

Icaras

Rolex
Reverson är faktiskt inte tankformad utan bara rektangulär. Cartier Tank har fått sitt namn och formgivning ifrån stridsvagnarna under WW1 som var rektangulära med ett kvadratiskt kanontorn. Detta representeras i klockan som en rektangulär boett med kvadratisk urtavla (iaf på den ursprungliga modellen).
tirJnBB.jpg

Så ska man vara petig är inte JLC Reverso tankformad.
Fick fel för mig! Nog annan modell jag tänkte på, stridsvagnarna har jag däremot koll på :)
 

Sond

Patek
Sitter och funderar. Jag har alltid trott att min Duo hade måtten från Classic. Jag var lite tveksam till om den skulle bli för liten. Provade ett par vanliga Reverso innan jag bestämde mig. Okey, på gränsen till liten. Men det vägdes upp av att det var en riktig klassiker. När jag väl köpte en Duo senare så kändes den inte så liten längre. Har sedan tänk att, ni vet begreppet, den bärs större... Nu kan jag bara sitta och småle åt situationen. Det var inte så konstigt att den kändes lite större. Den är ju för f_n större..:)
 

Rivalen

Rolex
Hoppas jag nån gång känner att jag kan unna mig denna klocka som man kan flippa utan att behöva sälja den. :p Stort grattis till dessa underbara klassiker.
 
Topp