• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Liten sportklocka i stil med OP och DJ

Jag vill inte utge mig för att vara en mästare på att hitta nya klockor att drömma om, det är mest samma gamla vanliga som man någon gång har snubblat över här på KS. Hursom har jag länge tänkt på, och så gott jag kunnat, försökt hitta en klocka i stil med (men ej hommage av) de klassiska 36mm sportklockorna Rolex tillverkar. Longines conquest var en kandidat, men med den minsta storleken på 39 blev den alldeles för stor. Seiko Sarb033/035 var nästa kandidat (och har råkats beställa) men saknar skruvad krona och är fortfarande lite för stor, åtminstone på pappret. Fler kandidater har funnits men ströks från listan i princip samma sekund de hamnade på den av samma anledningar som här ovan. Att Omega valde att frångå sin midsize á 36.25mm med aquaterran var en besvikelse.

Så! Är det någonting jag har missat? Alla prisklasser och tillverkare är välkommna så länge de uppfyller följande punkter;
  1. Diameter <38mm
  2. Klarar minst 10 bar
  3. Har skruvad krona
  4. Automatiskt urverk
  5. Kommer på länk
  6. Tillåter mig att delta i lume show trådarna

Jag hoppas att någon här sitter inne på en väl bevarad hemlighet och kan tänka sig att dela med sig av den. PM går bra. Jag är inte främmande för blodseder och hemliga sällskap, således kan punkt 6 strykas så länge klockan har lume.

Mvh :)
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Tudor Black bay 36 kanske kan vara nåt?
Agreed.

Kör på en BB36. Klarar dina krav och är dessutom skitsnygg.
@JohnZ har en och kanske kan berätta mer!

image.jpeg
 
Agreed.

Kör på en BB36. Klarar dina krav och är dessutom skitsnygg.
@JohnZ har en och kanske kan berätta mer!

image.jpeg

Har något svårt för kronhalsen, men den sägs ju upplevas bättre i verkligheten.. Helt klart något som ska ges en ärlig chans nästa gång jag tar mig in till storstaden! Vet inte hur den har undgått mig, det är ju inte som att jag inte visste att den fanns. o_O Då är ju frågan, om jag bestämmer mig för den, om man ska ta nuvarande modell eller vänta och se vad som släpps på basel? :D
 

cornil

Cartier
Har något svårt för kronhalsen, men den sägs ju upplevas bättre i verkligheten.. Helt klart något som ska ges en ärlig chans nästa gång jag tar mig in till storstaden! Vet inte hur den har undgått mig, det är ju inte som att jag inte visste att den fanns. o_O Då är ju frågan, om jag bestämmer mig för den, om man ska ta nuvarande modell eller vänta och se vad som släpps på basel? :D
Med tanke på att denna modell är ny för i år så har jag svårt att tro att det kommer komma några uppdateringar av den inom de närmaste åren. Men vem vet...
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Hamilton kaki field ska ha en sådan motsvarighet. Vet att @Moorflax har haft en sådan, kanske kan han bistå med bild och ref? :angel:
Jag hade min Hamilton någon månad och kände väl att den var lite i minsa laget. Den var trevlig och lite lyxig med sin fina länk. Den gjorde inte så mycket för mig dock. Känslorna var ganska svala och jag krängde iväg den.
Vet inte vilken referens det är på den.

WP_20160801_18_49_25_Pro.jpg


WP_20160803_10_50_53_Pro.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag vill inte utge mig för att vara en mästare på att hitta nya klockor att drömma om, det är mest samma gamla vanliga som man någon gång har snubblat över här på KS. Hursom har jag länge tänkt på, och så gott jag kunnat, försökt hitta en klocka i stil med (men ej hommage av) de klassiska 36mm sportklockorna Rolex tillverkar. Longines conquest var en kandidat, men med den minsta storleken på 39 blev den alldeles för stor. Seiko Sarb033/035 var nästa kandidat (och har råkats beställa) men saknar skruvad krona och är fortfarande lite för stor, åtminstone på pappret. Fler kandidater har funnits men ströks från listan i princip samma sekund de hamnade på den av samma anledningar som här ovan. Att Omega valde att frångå sin midsize á 36.25mm med aquaterran var en besvikelse.

Så! Är det någonting jag har missat? Alla prisklasser och tillverkare är välkommna så länge de uppfyller följande punkter;
  1. Diameter <38mm
  2. Klarar minst 10 bar
  3. Har skruvad krona
  4. Automatiskt urverk
  5. Kommer på länk
  6. Tillåter mig att delta i lume show trådarna

Jag hoppas att någon här sitter inne på en väl bevarad hemlighet och kan tänka sig att dela med sig av den. PM går bra. Jag är inte främmande för blodseder och hemliga sällskap, således kan punkt 6 strykas så länge klockan har lume.

Mvh :)
Varför skruvkrona?
 
Om du kan tänka dig att acceptera 6 ATM så finns ju IWC ref IW324002. Snyggare på läder IMO men här en en bild med länk:
image.jpeg
Jag gillar att kunna bada med klockan och lever owg livet när jag reser, så tyvärr.

Med tanke på att denna modell är ny för i år så har jag svårt att tro att det kommer komma några uppdateringar av den inom de närmaste åren. Men vem vet...
Det var mest en referens till tudor-tråden. Många vilda spekulationer har ju vädrats där!

Jag hade min Hamilton någon månad och kände väl att den var lite i minsa laget. Den var trevlig och lite lyxig med sin fina länk. Den gjorde inte så mycket för mig dock. Känslorna var ganska svala och jag krängde iväg den.
Vet inte vilken referens det är på den.

WP_20160801_18_49_25_Pro.jpg


WP_20160803_10_50_53_Pro.jpg
Det ger ett lite rörigt intryck med en sådan länk och dubbla markeringar för timmarna tycker jag, men ett kul förslag, har inte sett den tidigare!

Far min har alltid sagt att det inte går att bada med klockor utan skruvad krona. Fel är det ju, men det har satt sig i huvudet.

Jag letar också efter en sådan klocka. Typ konstant :)
Tudor ligger bra till.
Då får jag önska god jaktlycka till dig! Vad har du gått igenom än så länge?

Är denna för stor med sina 38,5mm?
Sinn 556i.
Sinn556onstdbracelet.jpg
Tyvärr är den nog det.

? Jag förstår att du letar nåt liknande men varför inte bara köra på?
IMG_5291.JPG
Är avigt inställd till rolex. Deras klockor höjs till skyarna men ibland läser man om någon som fått ett snett index eller liknande. Det skulle döda illusionen om att det finns en klocka utan några fel vid tillverkningen. Med andra tillverkare kan jag acceptera ett litet märke eller ojämn lyspasta. Sen undviker jag gärna att folk ser att det är en dyr klocka, om det nu är det.

alla kan inte bära upp rolex...
En utmaning? :bored:
 

meijlinder

Rolex
2-Faktor
Jag gillar att kunna bada med klockan och lever owg livet när jag reser, så tyvärr.
IWC presenterar WR lite annorlunda än andra. Från deras egen sida:
http://www.iwc.com/en/water-resistant/
By way of explanation: an IWC watch with an indicated water-resistance of 1 bar is protected against splashing water. With water-resistance of 3 bar, the watch can be worn when swimming or skiing, and at 6 bar it will have no problem with water sports or snorkelling.
water_resistance_EN_Bild.afbdb5aa9619ad67856c4259f1d4abce.jpg
 
IWC presenterar WR lite annorlunda än andra. Från deras egen sida:
http://www.iwc.com/en/water-resistant/
By way of explanation: an IWC watch with an indicated water-resistance of 1 bar is protected against splashing water. With water-resistance of 3 bar, the watch can be worn when swimming or skiing, and at 6 bar it will have no problem with water sports or snorkelling.
water_resistance_EN_Bild.afbdb5aa9619ad67856c4259f1d4abce.jpg
Väldigt intressant! Vet inte om det öppnar upp för den helt, men då kan jag iaf överväga den seriöst! :)

Glycine Combat 6 finns ju i 36 mm. Riktigt snygg men tror inte att den har skruvad krona.
csm_3916_19_MB_2_8c211b2787.png
Snygg, ja! Snabb googling gav dock 50meter wr, antagligen enligt den konventionell skalan.

Väldigt cool klocka! Giller den också bättre än op och DJ!:D

En omega Aqua Terra 150 finns väl på 38.5
38 är ett absolut max. Helst ska den vara betydligt mindre.

Om TS kommer över sin "Rolex noja" så är både Exp 36 och OP 36 svårslagna. Värt att tänka på är att även om de har samma mått så bärs OP 36 betydligt större.
Hur kommer det sig? Kortare l2l och bredare luggar hos op?

CWC G10 missar de flesta bockar i din kravspec, men för runt 1000kr är den löjligt bra.

g10-00.jpg
Tycker den ser väldigt... utstansad ut. Har den fasta springbars som dykarna? För det är ju rätt coolt!
 
Topp