• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Longines

Swizz beat

Patek
2-Faktor
Master Collection Chronograph får avsluta årets sista arbetsvecka
65C05F01-B0F0-45C8-8A56-B2122BC3E932.jpeg
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Longines är riktigt generösa som utan avgift bistår med denna tjänst. Utdrag från deras arkiv för 4 av mina Longines

20200109_142202.jpg
Hur gjorde du detta?
Har kontaktar Longines på ”history of your watch” avdelning på flera av mina vintage Longines men endast fått ett mail med information och alltså inget fysiskt papper!
 

R38148

Cartier
2-Faktor
Hej, ny medlem här.
Funderar på en Longines Record ref
L28214722.

Har tidigare varit lite tveksam till Longines men vill nu ha en prisvärd dressklocka med brunt läderarmband.
Vill gärna höra er input om Longines som märke rent generellt men också hur Longines record ”känns” på handleden.
Tacksam för alla svar.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Hej, ny medlem här.
Funderar på en Longines Record ref
L28214722.

Har tidigare varit lite tveksam till Longines men vill nu ha en prisvärd dressklocka med brunt läderarmband.
Vill gärna höra er input om Longines som märke rent generellt men också hur Longines record ”känns” på handleden.
Tacksam för alla svar.
Vad är du tveksam över? Hur den känns på DIN handled kan bara du svara på, du får ta dig till någon butik som har den inne och testa.
 

pac78

Omega
2-Faktor
Tack! Premium eller Super?
Jag har köpt alla sorter men klart är att man får vad man betalar för. Super är riktigt bra men kostar ju också dubbelt så mycket som premium. Vill man bara testa och se vad man tycker så kanske premium räcker. Jag tycker personligen inte att 300 kr är mycket men alla har ju olika referenser.
Lycka till!
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag ska hämta min La grande Classic efter batteri och glasbyte i morgon. Den är en riktig kontorsfavorit, men denna har jag inte sett förut
longines_L4.685.4.jpg
Det är tydligen också en La grande Classic fast mekanisk där min är kvarts. Ruskigt trevlig med lax-tavla
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Så, nu är den tillbaka där den hör hemma :happyhappy:
IMG_3826.jpg
Ska man verkligen "modda/uppgradera" en relativt ny och dyr klocka? Antagligen inte i normalfall, men jag köpte min för två år sedan med nästan 50% rabatt så jag tycker den förtjänar det ;) Original bandet rök direkt då det var riktigt läbbigt. Högglanslackat krokopräglat tunnt kalvskinn i 20/18 ersattes med ett Hirsch London 20/16. Originalglaset på 0,8mm utan AR ersattes nu med Cousinsuk´s egna Dome-glas (double-dome) på 1mm med AR.
IMG_3823.jpg
Det var lite av en chansning med glaset då det inte framgick hur mycket kupning det var, dessutom hette det bara "dome" vilket brukar betyda att det är slätt på undersidan och kupat på ovansidan. Det är dessa kupningar som kan ge lite kul förstoring / förvrängning av tavlan (om man vill ha det). Nu visade det sig vara kupat på båda sidor och med en kupning på under 1mm. Alltså utan någon förvrängning :) Skulle jag referera till någon annan klocka skulle jag säga att det blev som på Flagship Heritage.
IMG_3827.jpg

Avslutar med en "före-bild". Skillnaden är väldigt diskret, men bredvid samma modell med originalglas känns den precis som jag önskade, lite exklusivare :cigar:
IMG_3690.jpg
 

TimeFlies

Panerai

Blev riktigt imponerad av att Longines gjort en annual calendar, till ett i sammanhanget lågt pris.
Någon som har erfarenhet av ovanstående, eller någon annan av deras modeller med annual calendar?
Edit: Personligen tycker att det vore trevligt med de blå visarna, som finns på andra modeller, istället på klockan ovan.
Vad tror ni om det?
 
Senast ändrad:
Topp