• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Luminox vs Traser

mouqvist

Rolex
Funderar på att skaffa en "military/tactical/allround/en sån som får mig att känna mig som tuffing"-klocka och skulle vilja få lite svar från er.
Ställde frågan på WUS och klistar in texten utan översättning, det ju söndag och jag är lat!
Vad tycker ni själva?

I am thinking of buying a military watch with tritium tubes and i cannot make up my mjnd because of the many differents models
I have narrowed my search to Luminox and Traser watches and would like to know which brand you recommend.

The models that i like most are the Luminox 3001, 3051 or 3151 (note quite sure of what to think about resin cases, i hear that they withstand temperature variations better but i am suspiscious about a non-screwed crown or these small screws holding the case back even if i have owned a 3051 and was very pleased with it but something just kept bugging me) and the traser 6504 or 6506. The battery life is also a parameter to take into consideration but it is difficult to get some good information on the internet. WR 200m is a must for me. Finally, rubber or silicone strap?

So, once again, Luminor or Traser, and why?
 

jabla

Sarlacc
Funderar på att skaffa en "military/tactical/allround/en sån som får mig att känna mig som tuffing"-klocka och skulle vilja få lite svar från er.
Ställde frågan på WUS och klistar in texten utan översättning, det ju söndag och jag är lat!
Vad tycker ni själva?

Jag är också lat så lite bilder hade underlättat. :)
 

vekktah

Cartier
Har haft luminoxen och klämt på trasern. Tycker trasern vinner med ca 1000poäng. Men luminoxen är lite småskön på sitt sätt.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ett tips är att kolla in en klocka med tritiumtuber innan du handlar om du inte redan gjort det. Jag köpte en prometheus jellyfish och den lös knappt i totalt mörker så jag blev sjukt besviken.
 
Jag har luminox 3051.BO, men har klämt på Traser också.
Så här i efterhand hade jag valt Traser, mest för att den känns lite mer toolish. Luminox är lite G.I Joe (Actionfigurerna från barndomen då)...
Jag är nöjd med min, inget snack om saken. Och rondaverket ska ha en batteritid på 54 månader om jag inte minns fel.
Lätt, tack vare resin boetten, och sitter bra på ett nato.
suz8BoJ.jpg
QT7D06f.jpg
EiXlsTC.jpg
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Har inte haft någon luminox men har haft tre olika traser. De är bra grejor och tritium tuberna lyser bra. Det är bara synd att de går nit större klockor, 45mm tycker jag är för stort annars hade jag lätt köpt deras nya P6600.
 

Jaggis

Who dares wins!
2-Faktor
Kör en Traser med boett i stål gängat boettlock och med skruvad krona. Inget plastigt junk från Luminox med boett i komposit, boettlock som hålls fast av små skruvar och push/pull-krona. Enkelt val ju ;)
 

P-A

Sir Spamalot
Jag har slitit min Luminox hårt och den håller väldigt bra tycker jag.
Sitter fint på nato och lyser bra.
 

PIC

Cartier
2-Faktor
Jag är i den gröna firman och kör Traser.
Oklart vilken modell då den är lite äldre men tror det är en 6502 men utan länk.
 

mouqvist

Rolex
Köpte nyligen en limiterad version av Commander modellen med bezel i titan och orange och blå lume, jfm den vanliga med kolfiberbezel grön lume. Mycket grymma klockor för en rimlig peng

F18F4C7B-0BF5-43BE-B348-6EC4254B24E4.jpeg
FCAB82A5-DBE3-443F-92BC-5C05DF8F6AC1.jpeg
 

mouqvist

Rolex
Har redan ägt en skx007, mycket bra klocka.
Men sedan ett par dagar tillbaka äger jag bara quartzklockor. Det blir så bekväm att bara ta på sig klockan utan att behöva ställa om tid och datum. Dessutom är jag nojig när det gäller tidhållningen. Jag har inte sagt adjö till mekaniska klockor dock.
 
Topp