• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lyxproblem

Hej alla glada!

Nu är det så att far min köpt sitt första automatiska ur, en Omega Seamaster Diver 300m (212.30.41.20.01.003). Jag fick ärva hans Seamaster Quartz.
Problemer ligger i att han inte är van vid automatiska ur, då han har noll intresse för klockor, och han stör sig nu på att den stannar hela tiden :).
Hänt tycker det var skönare med quartz för den bara gick och han slapp tänka på att den skulle stanna.
Nu till frågan: Vad kan jag säga till honom för att få honom att inse den fina klockan han har? Jag vill få honom att uppskatta uret han köpt och att kunna se automatiken med våra ögon. Vad sägs om det lyxproblemet? :)
Ser fram emot era kommentarer!

Vänligen
littlebigger
 
Om den stannar hela tiden skulle jag också lacka ur (häpp!).
Hur ofta används den? Om dagligen borde den inte stanna om inte din far är helt stillasittande.
 

tissoter

Audemars
Han måste ha fler klockor som han varvar med är min första tanke!
En automat håller sig ändå minst en dag eller mer om inget är fel när den inte används.

Men för att lösa "problemet" så kanske du kan visa lite videos på youtube om hantverket bakom en mekanisk klocka ;)
 

Buffi

Panerai
Automat är väl inte för alla heller liksom. Quartz håller tiden bättre och behöver inte windas, så om man inte har något intresse av tekniken i en automat, eller dras mycket till estetiken av en särskild klocka så är ju kanske quartz ett bättre val.

Jag skulle t.ex. aldrig köpa ett mekaniskt ur till min fru, då hon ej bär klocka varje dag, och det finns gott om nice quartz-damur. Seamaster quartz är det ju inget fel på heller om man vill ha quartz som man.
 
Precis som föregående skribenter påpekat; skaffa en winder åt honom. Sedan kan du ju alltid berätta för honom att livet är för kort för batteridrivna klockor och att det är något alldeles speciellt med ett mekaniskt urverk; alla dessa små komponenter som arbetar tillsammans i perfekt harmoni, en del av dom är tunnare än ett hårstrå och som i urverk med co-axial gång också arbetar med fantastiskt små toleranser. Att vi människor är kapabla att utveckla och producera mekanik av den här klassen, dessutom förpackat i sådan elegant miniatyr, är tankeväckande och närmast magiskt. There are movements so perfect, you'd hardly think they were made by humans...


Sedan kan du ju alltid visa honom lite om produktionen också och tipsa honom att fördjupa sig och läsa på lite om den häpnadsväckande co-axial gången, i detta lilla filmklipp visserligen med kaliber 8500 medan det i din fars klocka sitter ett 2500D - men principen för impulsöverföring är exakt densamma. Lets start with a single, simple truth. Omegas co-axial calibers are the best series produced mechanical watch movements in the world...


Omega har också en fantastisk historia med manufakturkalibrar som går tillbaka till 1840-talet; numera är produktionen ett perfekt samarbete mellan människa och maskin.


En kvartsklocka är i jämförelse en autonomt arbetande, själlös maskin som klarar sig lika bra i skrivbordslådan. Men ett mekaniskt urverk behöver dig för att fungera och beroende på utförande skiljer de sig åt i funktion och gångkultur. Det är lätt att förälska sig i sådant; att uppskatta arbetet bakom utvecklingen och produktionen och dessutom, i våra dagar av slit-och-släng produkter, faktiskt kunna snegla på handleden och där njuta av ett tickande litet mästerverk som är byggt för att hålla i många, många år.

Eller också stannar du och din far här i Växjö nästa gång ni har vägarna förbi så kan vi snacka urverk, så får vi se vad jag kan stå till tjänst med :)

Vänligen
Forumets undersköterska
 
Tack för alla bra svar!
Videorna ska jag skicka till honom. Klockan går inte på 40 papp, som någon skrev, den är billigare än så. Den stannar efter ca 40h, som är normalt för 2500- verket.
Farsan skulle nog inte byta tillbaka och ge mig hans nya, han är lite för värde-medveten om klockan för det.
Men han gillar tanken att kunna lägga undan klockan en vecka och ta fram den för att sedan kunna bara ta på den igen. Han säger att den är som en Tamagotchi :) (för er som kommer ihåg vad det var).
Jag försöker illustrera att hans förra klocka var en sjysst BMW medan han nu har en Ferrari (grym analogi, eller hur?). Ferrarin kräver mer omvårdnad, men att det är värt det..

Några andra tips?
Ha en skön kväll alla Klocksnackare!!
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Varför lägger han undan klockan såpass länge? Har han andra klockor han använder istället?
Annars får du övertyga honom om att alltid bära klocka!:)
 

mouqvist

Rolex
Skönt med nån som kan punga ur en hyfsat stor summa pengar för att sen komma på att klockan inte funkar för dennes ändamål!
Ung som att vakna bakis i ett sunkigt motell i Las Vegas bredvid fulaste strippa som bär väldens största vigselring... jobbigt men det löser sig nog!
 

Malte

Omega
Veckans I-landsproblem :)?
Automat är nog helt enkelt inte för alla. Min mamma letade ny klocka för ett tag sedan och kikade på en automat från Longines som hon skulle ha till "lite finare", när jag förklarade att det var automat och vad det betydde så kunde hon inte fatta hur en klockan man måste ställa så ofta kunde vara så dyr... Häpp :)
 
Jo, problemen vi möter nu för tiden är kanske inte lika stora som förr i tiden..?
Han gillar iden att kunna ha klockan liggandes en vecka för att sedan kunna ta på sig den igen och inte behöva ställa om tiden..

Får se om jag övertygar honom :)
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Om pappa vill kunna lägga av klockan en vecka och ändå inte ha en kvartzare som bara tickar på kan han ju alltid titta på en klocka med rejält tilltagen gångreserv, tex Panerai 8 days, seiko springdrive eller likn...
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Jo, problemen vi möter nu för tiden är kanske inte lika stora som förr i tiden..?
Han gillar iden att kunna ha klockan liggandes en vecka för att sedan kunna ta på sig den igen och inte behöva ställa om tiden..

Får se om jag övertygar honom :)
Du behöver inte övertyga honom, säg åt honom att sluta gnälla eller så får han byta klocka. Hjälp gubben att sälja/byta automataren och hitta en schysst quartzare som han gillar och trivs med istället. Värdetappet på en sprillans Omega om han vill byta borde iofs vara en motiverande faktor till att ställa och dra upp den en gång i veckan:D
 

isbjörn

Panerai
En automat verkar inte vara rätt här, med tanke på användningsområde och bärarens (icke) intresse. Ingen idė att lära gamla hundar att sitta. Hjälp honom att skaffa en bra qvartsare istället. Lägg automaten i lådan och se tiden an....
 
Tack alla, vi får se vad som händer. Precis som isbjörnen sa så är det svårt med gamla hundar..
Ha en fortsatt skön dag!
 
Topp