• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mäta handleden på rätt sätt?

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Hej.

Som rubriken lyder, hur mäter man handleden på rätt sätt?
Var mäter man? Över "leden"?

Mäter jag över leden får jag det till 19,5 cm, innebär det att jag ska ha en klocka som är 20cm+ ?
 

sharetracker

Cartier
Lämpligast är väl att mäta där du har klockan placerad?

Förvisso en bra ide men, om TS nu ska köpa en begagnad klocka och det står nått i stil med "passar handleder mindre än 19 cm" kan det vara bra att veta om det finns någon praxis kring handledsmätning. I annat fall kan TS köpa en klocka med för litet band om den säljande parten mätt på ett annat ställe än TS.

Så tänker jag :)
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Om det handlar om dödläge med 5 mm marginal är det nog lättast att bara ta upp det med säljaren för att redogöra hur mätningen har gått till.

Att utgå från klockans verkliga längd är väl lämpligast annars, så kan man sätta den vart man vill.
 

john b

Rolex
Mät insidan på en klocka som sitter bra.

Så kan man lätt jämföra med andra till salu. Står det dravel om att klockan nog passar upp till 19 cm handled kan det betyda nästan vadsomhelst.
 
Topp