• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Manlig nog att bära en liten klocka?

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Länge rockat en 42mm dykare med för ett tag sen skaffades en 36 mm vintage.
Va onekligen orolig att den skulle kännas för liten men är löjligt nöjd med henne!
Sträcker mig oftare efter KSen än POn idag (Beroende på situatio såklart)
83FBDABE-C02C-4C51-9C7B-2EE74F4132C1.jpeg


A122D80B-E30F-40D9-825B-3FADC1ADC7E9.jpeg

generellt är jag ingen ”liten” person med ca 2m och 100+ kg
42an känns vanlig på mig med 36 an har jag verkligen fattat tycke för!
Hear hear. Jag har ju också en PO och inga planer på att göra mig av med den. Men.. det är otroligt skönt att kunna dra på sig en annan favvoklocka som man inte konstant påminns om.
För mig handlar det om en 36mm DJ men jag leker med tanken att pröva något i 34-35mm. Men jag måste hitta något som funkar att bada med. Tyvärr känns det inte som att det finns många alternativ till en OP34..
tips mottages gärna :)
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Jag "återkom" till armbandsur för några få år sedan, och blev fullständigt perplex över de bisarra storlekarna som tydligen ansågs "normalt" numera. I ca 80 år eller nåt sånt så var liten (och tunn) klocka något man strävade efter, och plötsligt ska alla ha pajasstora klumpar på armen? Är man gammal nog så minns man platåskor och moonboots, jag får samma känsla här. Klumpiga, opraktiska, fula, saker som nån slags modemaffia lurat på fårflocken.

Själv har jag väl en "medelarm", ca 17,5cm runt om, 5,5-6cm bred, och jag går inte gärna över 40mm, eller L2L 48mm. (Min vänstra handled är lite udda till formen dessutom, lite rundare och inte så platt och bred i förhållande till omkretsen som den högra.)

Idag har jag en Smiths-replica, 36mm, men relativt lång, 47mm.
IMG_E1533.JPG
 

Flaan

Omega
Jag "återkom" till armbandsur för några få år sedan, och blev fullständigt perplex över de bisarra storlekarna som tydligen ansågs "normalt" numera. I ca 80 år eller nåt sånt så var liten (och tunn) klocka något man strävade efter, och plötsligt ska alla ha pajasstora klumpar på armen? Är man gammal nog så minns man platåskor och moonboots, jag får samma känsla här. Klumpiga, opraktiska, fula, saker som nån slags modemaffia lurat på fårflocken.
Håller med och får inte ihop det själv. Resonerar att klockan inte används på samma sätt som förr utan idag agerar förstärkare av personlighet och för att tackla ängslighet som vilken annan utsmyckning som helst. Ur den aspeketen är det inte konstigt att trenden gått mot större pråligare ur och som tyvärr klassiska tillverkare har känt sig tvugna att haka på för att hålla sig relevanta och lönsamma.
 

Flaan

Omega
Bra artikel, speciellt då den inte klumpar ihop allt <39mm (som jag märkt en del gör) utan belyser betydligt mindre storlekar också. Artikelns kommentatorsfält är fyllt av ignorans och ängslighet vilket var smått underhållande att läsa.
 
Bra artikel, speciellt då den inte klumpar ihop allt <39mm (som jag märkt en del gör) utan belyser betydligt mindre storlekar också. Artikelns kommentatorsfält är fyllt av ignorans och ängslighet vilket var smått underhållande att läsa.
A small ticker, he said, is “a sign of confidence: You don’t need a giant billboard of wealth on your arm.”
Food for thought.
 

Flaan

Omega
Hoppa in i en tidsmaskin och säg till Clark Gable att han är omanlig för att han har en liten klocka... ;)
Snyggt! En stor klocka hade sänkt hela looken

Absolut men tänk på att det inte fanns större armbandsur på den tiden (väl?). Om han hade varit aktiv idag hade han väl varit ambasadör för någon tillverkare och burit en jättemodell som lättre går att identifierea i rörelse och på foto tyvärr
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Absolut men tänk på att det inte fanns större armbandsur på den tiden (väl?). Om han hade varit aktiv idag hade han väl varit ambasadör för någon tillverkare och burit en jättemodell som lättre går att identifierea i rörelse och på foto tyvärr
Jag tror inte hade brydde sig om det gick att identifiera den. Manligheten satt inte (och sitter inte) i klockan.
 
Senast ändrad:

Punkster

Omega
Jag bär både Casio F91W och rejäla dykare, så det är väl en smaksak beroende av situation.

Just diametern bryr jag mig sällan om, det är viktigare med L2L imo. Så länge den håller sig under 50mm brukar det bli bra.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Absolut men tänk på att det inte fanns större armbandsur på den tiden (väl?). Om han hade varit aktiv idag hade han väl varit ambasadör för någon tillverkare och burit en jättemodell som lättre går att identifierea i rörelse och på foto tyvärr
Har alltid funnits större klockor än 32 mm.
 
Jag är av uppfattningen att dressur gör sig bäst under 33-34 mm. Det beror kanske på boettens utformning. Ju mer glas/urtavla och mindre bezel/boett desto mindre tycker jag att diametern ska vara för att undvika tefatseffekten. Jag har nomos i tanken när jag skriver detta. Rektangulära klockor får gärna vara under 30mm. Min take i alla fall. Här klassiska tankmått på en Corteal från 70-talet, 23x30 mm.
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2022-09-10 kl. 08.07.56.png
    Skärmavbild 2022-09-10 kl. 08.07.56.png
    507.3 KB · Visningar: 35

jostling

Omega
Den här är gränsfall för mig så ska göra mig av med den, 38mm Sarb033 på 19,5cm handled. Har insett att jag behöver minst 40mm för att känna mig obrydd
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    360.5 KB · Visningar: 25
  • Like
Reactions: Man
Topp