• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Manuell Omega söker identitet!

e.kanon

Breitling
IMG_0660.JPG
Hej, jag har haft farfars famla Omega i ägo ett tag nu utan att veta något om den och hittar inget på nätet (läs Google) heller som kan förtälla om dess årtal, modell, värde etc etc. Jag ska ta och byta glas på den då den är lite repig efter ett hårt liv, lika så få ett armband gjort så jag kan börja använda den då jag tycker den är väldigt vacker. Men, jag vänder mig hit till er för att höra mig för om någon har kan veta mer om årtal och modell etc?
Det jag kan säga är att den är manuell, urtavlan är i gul/guld lite lätt skimrande och skulle gissa på att siffrorna och visarna är i 14k guld. Kanske 40-60tal?!
Tacksam för allt som kan ge mig en ledtråd som för mig närmre dess historia!

Se min profilbild för bild på klockan samt bifogad i tråden.
 

Vic

Omega
För att få vettiga svar behöver du öppna klockan och kolla på urverket och på insidan av boettlocket. Där står modell och serienummer samt vilket urverk som sitter i den. Passa på när du får glaset bytt. Ta bilder och lägg upp dem här så kan du får veta allt om klockan.

Om du ska använda den bör du låta en urmakare göra en service. Olja i klockan har t.ex torkat med åren och smörjer inte som den ska, vilket sliter på urverket, klockan kommer inte att gå som den ska och till slut sluta fungera.
 

Psykel

Patek
Nu är jag långt ifrån expert på Omega, men får förlig att dom inte tillverkade några klockor med subsekund efter 1960. Så min gissning är tidigare. Tycker siffrorna är typiskt 50-tal. Mina Seiko från 50-talet med sifferindex har liknande typsnitt.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Skulle tippa på en ck2639 från tidigt 50-tal. Tavlan ser trevlig ut med våffelmönster. Borde sitta ett cal 265 urverk i den?

Fundera lite om du verkligen vill byta glas, många gånger hjälper det att putsa upp det med en trasa och lite tandkräm/displaypolish/häxans puts/autosol
 

e.kanon

Breitling
Tack alla för tips, ska ta den till urmakaren och öppna för att veta exakt. Återkommer med mer foton då. Tror ändå att jag behöver byta glas, några ganska djupa repor men ska prova polera själv först. :)
 

Psykel

Patek

Psykel

Patek
Sant! Men det kan i vissa fall även gå att få bort sprickor om de inte är i genom hela glaset, aka torrsprickor. Men då måste glaset vara lite tjockare.
Mjo, sant. Men det är kanske inget man som förstagångsklockpillare ska ge sig på. Bättre att då byta glas isåfall, tycker jag. Tänker kostnad kontra eget arbete. Jag skulle exempelvis inte ge mig på att slipa ner ett mar millimeter plexi för att få bort en spricka när jag kan byta glaset för några hundringar.
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Mjo, sant. Men det är kanske inget man som förstagångsklockpillare ska ge sig på. Bättre att då byta glas isåfall, tycker jag. Tänker kostnad kontra eget arbete. Jag skulle exempelvis inte ge mig på att slipa ner ett mar millimeter plexi för att få bort en spricka när jag kan byta glaset för några hundringar.
Instämmer!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Mjo, sant. Men det är kanske inget man som förstagångsklockpillare ska ge sig på. Bättre att då byta glas isåfall, tycker jag. Tänker kostnad kontra eget arbete. Jag skulle exempelvis inte ge mig på att slipa ner ett mar millimeter plexi för att få bort en spricka när jag kan byta glaset för några hundringar.
Dock värderar vissa människor högre att det sitter ett gammalt glas på. Torrsprickor är inte alltid något dåligt. :) sedan får ju var och en göra som de vill...
 

e.kanon

Breitling
IMG_0740.JPG
Ska ta mig till urmakaren och öppna den mina gamla klockor i veckan. Här har jag två andra som jag också gärna vill veta mer info om. De tillhörde min morfar.
 

e.kanon

Breitling
Skulle tippa på en ck2639 från tidigt 50-tal. Tavlan ser trevlig ut med våffelmönster. Borde sitta ett cal 265 urverk i den?

Fundera lite om du verkligen vill byta glas, många gånger hjälper det att putsa upp det med en trasa och lite tandkräm/displaypolish/häxans puts/autosol


Nu har jag nummer och allt, försöker att hitta på Google (speciellt de två första) men utan så många träffar. Vad tror ni?
IMG_0784.JPG
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Nu har jag nummer och allt, försöker att hitta på Google (speciellt de två första) men utan så många träffar. Vad tror ni?
IMG_0784.JPG
Använd numret som står på verket och jämför med den här tabellen.
Från vänster

Vänster: 12746422 = 1950-52
Mitten: 18331869 = 1961
Höger: 25067600 = 1967

Vet inte om det stämmer precis på året, men väldigt nära iaf.
OmegaMovementChart.jpg


Vad är det mer för information du är intresserad av?
Siffran längst ner är modellen och högst upp vilket urverk (kaliber).
 
Senast ändrad:
Topp