• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Marcels watch - Prissättning

M

Marcel Watch Group AB

Guest
https://www.barnebys.se/blogg/marcels-watch-group
Skärmklipp 2020-04-04 16.01.30.png


Ni är ett nystartat klockföretag som säljer kopior, reprints och frankens. Du säger ju det själv, forska lite om handlaren och avstå köp.
Precis så säger vi! :D därav är vi här och svarar på frågor för att alla som faktiskt googlar oss och hittar hit kan få se vad som frågas och vad som svaras. Tycker någon att det är bättre att vi sticker huvudet i sanden och inte svarar på frågor eller har dialog med klockälskare som finns här? :)

Vi säger som sagt också att har vi fel, så äger vi gärna det och rättar oss :) därför ska vi kolla det en vända med våra aftermarketdelar :) Kanske får vi byta ut dem.

Vänligen

Marcels Watch Group
 

HSK

Patek
2-Faktor
Är nog inte med på vad det säger mer än vad ett varumärke är?

Vi kommer som sagt undersöka saken närmare :) och det vi vill kolla är huruvida det är olagligt att sälja en klocka som har ett armband som har en krona som har en omega-logo som inte är tillverkad av Omega (kanske inte så specifikt som Omega). :)
Det var du själv som undrade var gränsen gick och hur man avgör huruvida det är en piratkopia eller ej och jag hänvisade till en lag där det förklaras vad som omfattas av immaterialrätten där bl.a. namn och logotyper ingår. I Sverige är det är inte olagligt att köpa en piratkopia (i egenskap av privatperson) så länge syftet inte är att sälja den vidare. Jag vet inte vad som gäller för företag vid inköp av piratkopior men har väldigt svårt att tänka mig att det skulle vara OK med tanke på att hela syftet med inköpet är att sälja den vidare.

Just Omega kan eventuellt vara ett gränsfall då det är en rätt generisk logotyp och jag vet inte hur pass skyddad den är men det kanske någon annan som är mer insatt kan svara på. :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
@Aurum Blå geneve, renoverad tavla står utskrivet, trasig lack på renoveringen, står utskrivet? Seamster 30, front case replaced? står utskrivet 14390 front explicit utskrivet (dock lite fel ställe, står under höjd, kan instämma att det är dåligt). Geneve noir ser vi faktiskt inte problemet med? Menar du att urtavlan är renoverad är den kontrollerad med otto frei i usa där den också är köpt :) vi har valt att lita på deras expertis.


Vänligen

Marcels Watch Group
? Säker på att du kommenterade de tre jag länkade? Rätt svar är nämligen, ommålad, ommålad och falskt skinnband. Det är de uppenbara felen som man inte får missa att skriva ut om man är värderingsman.
 
M

Marcel Watch Group AB

Guest
Du menar svart tavla ommålad, blå tavla ommålad (båda genève) vilket vi har besvarat? Falskt skinnband är också köpt hos Otto Frei (dock länge sedan) och vi misstror inte dem för att sälja falska band (seamaster)? Vi har inte kontrollerat det närmare.

@HSK vi ska kolla det närmare och återkomma :)

Vänligen

Marcels Watch Group
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Det var du själv som undrade var gränsen gick och hur man avgör huruvida det är en piratkopia eller ej och jag hänvisade till en lag där det förklaras vad som omfattas av immaterialrätten där bl.a. namn och logotyper ingår. I Sverige är det är inte olagligt att köpa en piratkopia (i egenskap av privatperson) så länge syftet inte är att sälja den vidare. Jag vet inte vad som gäller för företag vid inköp av piratkopior men har väldigt svårt att tänka mig att det skulle vara OK med tanke på att hela syftet med inköpet är att sälja den vidare.

Just Omega kan eventuellt vara ett gränsfall då det är en rätt generisk logotyp och jag vet inte hur pass skyddad den är men det kanske någon annan som är mer insatt kan svara på. :)
Kontexten lär väl vara avgörande? Om det gäller armband, signerade kronor eller spännen kan det knappast råda några tvivel om vilket märke som kopieras.
 

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
@Zorin Vi har under åren varit flera olika konstellationer, både avseende koncernstruktur, delägare och tilltänkta delägare. Därav ändrade vi till "group" när vi lämnade Handelsbolag som vi först hett (Marcels Handelsbolag) :). I dagsläget ingår 2,5 personer direkt eller indirekt i just Marcels.


Vänligen

Marcels Watch Group

Okej, är då detta den gamla "koncern-konstellationen" med Kickstarter kampanjen Nikolaj Redmayne mm. som sen blev er "Marcels Watch Group" på 2,5 personer?

koncern.png


NikolajRedmayne.png
 
M

Marcel Watch Group AB

Guest
Okej, är då detta den gamla "koncern-konstellationen" med Kickstarter kampanjen Nikolaj Redmayne mm. som sen blev er "Marcels Watch Group" på 2,5 personer?

Nej, det är den nuvarande :) det såg annorlunda ut 2016 såväl som 2018 och 2019.

Vänligen

Marcels Watch Group
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Under "Remark" på Geneve :)

Vänligen

Marcels Watch Group
Inte på den svenska versionen. Gissar jag rätt om jag tror att det är avsiktligt? Att det finns där på den engelska som ett slags alibi för den vilseledande beskrivningen på den svenska versionen som man först möter och förmodligen inte byter ut om man har svenska som modersmål?
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Är det här tydligt för okunniga köpare? Egenpåhittade graderingar av tavla, urverk och boett. Vad betyder A1? Riverside? Faint? VVSD? Grade A? P-SurfaceP? Någonstans bland allt det här fluffet ska en okunnig köpare hitta informationen om att allt är inte står rätt till alltså.
Skärmklipp 2020-04-04 17.41.28.png
Skärmklipp 2020-04-04 17.41.15.png
Och bara 3 månaders garanti? Hade trott det var ett år eftersom garantin framhållits som ett skäl till "premiumpriserna".

Skickgraderingarna säger mig ingenting, Förvirrande som sagt. Vet ej var de graderingarna kommer från. Känns som de mer är där för att ge ett insatt och kunnigt intryck än att lämna vettig info.
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Hoppas att någon orkar gå igenom annonserna och polisanmäla alla klockor med delar som är kopior, så kanske vi blir en oseriös handlare mindre.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Är det här tydligt för okunniga köpare? Egenpåhittade graderingar av tavla, urverk och boett. Vad betyder A1? Riverside? Faint? VVSD? Grade A? P-SurfaceP? Någonstans bland allt det här fluffet ska en okunnig köpare hitta informationen om att allt är inte står rätt till alltså.
Skärmklipp 2020-04-04 17.41.28.png
Skärmklipp 2020-04-04 17.41.15.png

VVS är ju diamant-lingo. (Very very small inclusions). River är också diamant-beteckning.

Ehum.
 
Högst roande tråd, gått fram och tillbaka, upp och ner.
Lite tips till @Marcels.se om att käfta med folk som @Aurum och @yonsson är att de i de allra flesta fallen har bättre koll än även många som jobbar i branschen, inte minst entusiaster.
Personligen är de inte mina favoritpersoner, men jag respekterar deras kunskap och engagemang enormt på det här forumet. Om de säger att något inte är kosher, så är det förmodligen så. De har ingen ekonomisk vinning i att göra så, medan du har däremot en ekonomisk vinning i att försöka dölja eller släta över ett fel.
För övrigt, Svenska Handelskammaren har förvånandsvärt dålig insikt på denna djupa nivå i branschen, och att bli en auktoriserad värderingsman är inte särskilt svårt om man har en butik och företag. Har sett en hel del riktigt kassa värderingar, hela eller delaktiga förfalskningar som missats av människor som är auktoriserade.

Är även nyfiken som urmakare själv, vad en "miniservice" är, och vart er/era urmakare pluggade och deras tidigare erfarenhet. Min magskänsla säger att ni slarvat med en del annat som bevisats tydligt här, så är risken stor att ni slarvat med annat också.
En duktig urmakare med erfarenhet av dessa märken, framförallt vintage där originaldelar är viktigt, blir rätt vresiga när man nämner aftermarket delar.

Du har ingen skyldighet att förklara dig för mig, men väljer du att skriva en vägg av text som är svårare att tyda än en ursprungsbibel på grekiska, så vet ni nog alla vad svaret är reda.

Känns lite som att ni trodde att vi var ett entusiastforum av "happy idiots" ni kunde släta över lite lätt. Verkar som att ni hamnade på djupt vatten rätt fort.
 

MeaCulpa

Breitling
Hej!

Evighetslurker här men jag måste fan kommentera det här. Är det här på allvar? Det verkar ju vara någon metasketch: 1)juriststudenter som säljer fakeklockor och påstår sig vara av uppfattningen att det är lagligt bara man säger att det är fake (vilket det så vansinnigt uppenbarligen inte är för den som så bara har den minsta juridiska allmänbildning); som därtill 2) säljer franken med otroligt märkliga påståenden om skick mm; 3) driver en juristbyrå där en av dom påstår sig ha erfarenhet av immaterialrätt (vilket, påståendet om erfarenhet av immaterialrätt eller ej, är så otroligt olämpligt redan av 1); som lök på laxen 4) är en av dom tydligen värderingsman för klockor med uppgiven specialitet ”Vintageklockor” vilket känns lika lämpligt som att låta Krister Pettersson vara ordförande i den lokala Godtemplarföreningen när 2) beaktas.

Jag vet att götlaborg är skojfriskt men någon jävla gräns måste ju få finnas t.o.m. där.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
God eftermiddag!

Vi håller nog inte riktigt med om det. Frågan vara om det var överpris på klockan och svaret blev då från de flesta att de tycker att det är det jämfört mot andra (kanaler). Det är alltså de flestas åsikt även om den av flera nyanserats med att det beror på vad man jämför mot och att klientelet på forumet här kanske inte så ofta väljer att köpa av handlare. Vi kom in i diskussionen med svar på frågan att vi förmodligen är dyrast i stan, kanske till och med i världen (@marconimotet) ;) (även om vi inte tror det). Precis som vi flera gånger tidigare också påpekat och också försökt förklara varför det kan uppfattas så, kanske framförallt i detta forum.

Mot det svaret till @URsinne, som först sa att hen inte ville "diskutera" med oss till att ändra till det till att ts redan fått svar och att vi leker retoriska lekar, vill vi förtydliga vad vi faktiskt gör. Det första är att ge lite nyans; vi tror att det är fel att berätta för någon att det är jämförbart att ropa hem en klocka på tradera (el. dyl.) för ett lägre pris och tro att allt är guld och gröna skogar. Vi har flera gånger påtalat att det är skillnad på olika kanaler därav är priset olika på olika kanaler. Vi är inte en traderasäljare (som också getts exempel på) som säljer klockor "i befintligt skick". Vi har åtaganden vi efterlever gentemot de som handlat av oss vilket många (inte alla) som säljer på de kanalerna inte har. Detsamma gäller när det kommer till äkthet, vi garanterar att det inte är några kopior, man får gärna gå till tredje man och få det verifierat och vi betalar för den kostnaden och pengarna tillbaka om något vore en kopia, det gäller t.ex. inte hos de större nätauktionerna så som bukowskis, kaplans och många andra, de säljer utan garantier, vi gör inte det.

Så kontentan, som vi försökt få fram och som andra också lyft (@LordTTK) & @Patrik J (för övrigt, Viktor Wootan på bas är inte heller helt dum :D ), ja, vi är dyra jämfört mot vissa kanaler, men jämfört mot andra ligger vi på samma prisnivå. Vi har tagit upp flera exempel på liknande "butiker" online såväl som fysiska som jämförelse, vi har lyft Chrono24 och vi har gett förslag på i alla fall en annan butik (den enda vi vet) som är billigare men som håller mycket hög klass. Vad vi utöver det har besvarat är godtyckliga påståenden om oss, våra priser, vår eventuella heder, vår eventuella affärsidé, etc. Dessa subjektiva uppfattningar om oss som butik är, som vi flera gånger sagt, välkomna, vi tar gärna en saklig diskussion om dem (därav transparens som vi nämnt) men vi låter inte andra, som dessutom inte varken vet något om sakerna de uttalar sig om och gör irrelevanta jämförelser, för att sätta oss i en viss dager uttala saker utan att ha saklig grund för det varför vi mer än gärna svarar och som sagt mer än gärna tar diskussionen om de sakerna, kanske kan det hjälpa någon att få förståelse, kanske inte. :)

Slutligen vill vi också nämna att det är smått nedlåtande mot andra, speciellt våra kunder, som vi vet också finns här, att mer eller mindre påstå att "alla som handlar av Marcels (eller annan, om existerande, lika dyrt ställe) är idioter", det gynnar inte någon, varken den som har den åsikten, den som har handlat eller oss. Det är inte heller ett inbjudande sätt att till ett forum, som består av klockälskare oavsett var och för hur mycket man inhandlat vad man är glad och nöjd över, välkomna eller benämna medlemmar och vi står gärna för att nyansera diskussionen åt det hållet, att det är okej att köpa sina ägodelar till det pris man gör för att man värdesätter andra saker än andra. :) Vi alla här har förmodligen den saken gemensamt, vi älskar klockor i alla former och färger och vi vill dela den passionen oavsett vad. Att vi är dyra jämfört med vissa kanaler, javisst, vi skriver under på det, men att säga det på ett trevligt sätt och kunna acceptera att vissa butiker är dyrare än andra tycker vi är en del av hela den fantastiska klockmarknaden som finns därute :D. Sist men inte minst, det missgynnar väl ingen klockägare på detta forum att vi, ensamma eller tillsammans med andra överprisade butiker, bidrar till ett stigande värde på vintageklockor, vi hade då åtminstone inte haft något emot att värdet på våra ägodelar gick upp :)

Med detta sagt kanske tråden slutar här och vi önskar alla en trevlig helg och bjuder på en trevlig Seamaster-tavla (visare är ej original så slipper Ni påpeka det (denna kan inte köpas hos oss då den sedan länge är såld så bör ej ses som en annons)) :D

Vänligen

Marcels Watch Group

(Varning! A kanske pretentiös Wall av text. Ursäktar mig på förhand)

Du diskuterar tråkigt nog inte på ett schysst sätt heller Marcel.
Du verkar hoppas att det som skrivs inte läses och kan då lägga till rätta genom att hitta på saker i efterhand som inte står nånstans. Du vet mycket väl att det inte enbart, från mig inte främst, jämförts med Traderaauktioner vilket jag påmint dig om redan. Utan resultat.

Att det redan svarats på dina frågor som ställs av dig för att blanda bort sakfrågan, innebär naturligtvis att - du- redan fått svar fast du ändå nöter sida upp och ned som en papegoja med samma trams. Alltså var det inte ts som svarats enbart, utan dig på dina frågor. Läs det som skrivits istället för att tugga om allt.

Det är lustigt att du tar upp det som att det är främst jämförelser med Traderaauktioner när du vänder dig till mig. Om du känt till något om vad jag skrivit och sagt hade du vetat att jag brukar påtala skillnaden mellan privata priser och professionella handlares priser när folk frågar vad vissa klockor är "värda" i de fall jag till äventyrs skulle ha något att säga, och då inte som något negativt vilket nog förvånar dig och gör din argumentation väldigt konstig.

Jag rekommenderar att du till exempel försöker tillgodogöra dig tråden inne i köpguideavdelningen (eller på vintage kanske det är när jag tänker efter, minns inte) som riktar sig till nytillkomna klockintressenter som vill veta vad deras klockor är "värda" och handlar om värdering, du kanske rent av lär dig något. Vi har alla säkert mycket att lära, varje dag, även jag förstås. Där berör ett särskilt litet stycke kortfattat det här med privata och icke privata klockaffärer och varför skillnaden finns, eller bör finnas, och inte utan vidare kan jämföras rätt av. Du kommer att märka där att jag inte på något sätt är särskilt kritisk generellt gentemot det utan tvärtom poängterar att det bör beaktas.

Din uppfattning om tradera är för övrigt ganska ytlig. Det kan betalas höga priser där. Orimligt höga. Jag har själv haft turen att få oskäliga priser för en del klockor. Såna som satts ut för en krona utan res. Det har alltså inte förespeglats något högt värde i och med ett begärt pris eller annat om jag får säga det själv. Ingen har varit missnöjd hittills efter vad jag fått höra åtminstone, glädjande nog.

Numer säljer jag ganska sällan nåt. Har ändå varit med sen pre-internet och senare ebay t.o.m före paypal fanns, eller åtminstone inte användes så vi krånglade med money orders och sånt för att få betalt. Bökigt som farao. Guldåldern:oldman: då Jänkarna var utsvultna på schweiziska vintagearmbandsur... Nåja hm, mittåt:pompus:..

Så jag har med andra ord sett mycket av traditionellt klockskojeri inom vintagesektorn för det är inget nytt, snarare en trist tradition. Nåt som kanhända inte är lika bekant för senare tillkomna och de som mest sysslar med nyare klockor.

Har själv hjälpt till att efter min ringa förmåga försöka medverka till att förbättra den situationen eftersom jag tror att klockhobbyn för alla intresserade blir lidande om det spårar ur hur mycket som helst.

En känd sida slog mer eller mindre vantarna i bordet kanske mest pga ockrare inom samlarsektorn så sidan blev ett slags rövartillhåll där inga vettiga affärer kunde eller ville göras. Dåligt rykte skrämde bort de bra säljarns och därmed kunderna. Katastrof. En omstart skedde där det lades stor vikt vid att stävja ocker, försäljning av förfalskningar/kopior m.m. inom bland annat, främst tillsammans med två andra kategorier, klockkategorin. Mycket tid och ideellt arbete gick åt men det funkade riktigt bra, ett tag. Säljarna kom tillbaka och köparna slogs om grejerna: När sätter ni ut nästa? Och så vidare.. Till dess att de flesta tröttnade på tidsåtgången och på att jaga mindre nogräknade och inga nya tog vid. Så blev allt som vanligt igen:rolleyes:

Så alltså, överpriser, tvivelaktiga objekt etc lönar sig inte för någon. Inte i längden. Se påtalandet av varningsflaggor i den vägen som en tjänst för alla inblandade.

Även för säljaren.
 
Känns nästan att trådskaparen är affären..
Och att det slog fel med att försöka göra smygreklam eller ”all reklam är bra reklam”.
Du är något på spåret här. Ser man till vad TS skriver på andra forum så faller bitarna på plats. Men varför kan man fråga sig..? Har nog 3 olika teorier om varför man skulle "stunta" på ett sådant vis.

Otroligt pinsamt av Marcels watch "group"
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Eftersom klockan som ts hänvisar till i bästa fall är värd hälften av vad ni säljer klockan för vore det väl rimligt att betrakta er verksamhet (i vart fall beträffande just denna försäljning) som en fallgrop för nybörjare?

Känns i alla fall lite så när man läser den nybörjarguide som ni själva har skrivit.

”För alla Er som tänkt att Ni skall inhandla en vintageklocka av rang behöver dels lite begrepp och dels lite kunskap. Det finns många fallgropar och tyvärr kan det sluta med att man betalar mycket pengar för en klocka som är värd mindre än hälften. För att göra det enkelt ger Marcels Watch Group ett par pointers att tänka på när det kommer till köp av vintageklockor.”
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
Hej igen KS :)

Nu har vi varit sjukt aktiva de senaste dagarna här, skoj men tidskrävande ;)

@Tigerrrr tack för åsikten, vi är som vi är med priser som vi har och vi uppskattar de som är benägna att åtminstone jämföra oss mot relevanta kanaler vilket vi inte anser att Trader eller eBay är. Sen har alla rätt till sina uppfattningar och en av dem är att vi är dyra. Det är som sagt okej att tycka det och var och envar har olika uppfattningar om vad som är prisvärt, dyrt och vad de värdesätter vid köp av allehanda olika saker :). Uppenbarligen delar inte vi allas åsikter precis som alla inte delar våra, förmodligen för att vi har olika preferenser och olika mål :).

@meo_swe Ja, så kan det vara, för vissa, men mest troligt inte för alla eller så kan det vara så att alla inte har samma intresse i att bevaka auktionsslut och kanske kan det vara så att alla inte vill vänta in ett auktionsslut, men för de som kan är det skoj :) Auktioner kan vara roliga!

@Dt250 För de flesta verkar det finnas en rad olika sanningar, åtminstone finns en rad olika uppfattningar vilka man kan hålla för mer eller mindre sanningar (vi hänvisar till vår dialog med @Aurum om marknadspris, kan förslagsvis också googla diverse sanningsdefinitioner för den filosofiskt lagda :D ) Och ja, vi, med många många flera, verkar tydligen finna en marknad, om än inte på KS :D

@URsinne Vi vill hänvisa till äpplen och päron, vi har i vårt första svar hänvisat till butiker (online såväl som fysiska) som har jämförliga priser och kanske även åtaganden. Du vill jämföra mot nätauktioner, då borde du kanske istället jämföra eBay mot Trader eller Kaplas etc. Det hade kunnat vara en relevant jämförelse (fick ju även se lite skärmdumpar från Tradera när liknande objekt postades vilket kanske pekar på en skillnad mellan vad som generellt säljs där jämfört mot oss såväl som andra butiker?), det hade varit äpple mot äpple :) men som sagt, vi försöker inte påtvinga någon vår åsikt, men vi berättar den gärna, sen kan den delas eller ej :).

[EDIT] @URsinne vi kan också hänvisa till inlägget ovan detta ser vi nu :) Tack @BarbaBaba som på ett annat sätt säger vad vi försökt säga :)

@TobiasD Vi har inte för avsikt att vara nedlåtande eller hånande, var nog mer tänkt som ironiskt, självironiskt och i vissa avseende "syrligt" (svarar nog lite i förhållande till vad som skrivs till oss). Men vi ämnar som sagt inte att nedvärdera någon lika lite som någons åsikt varför vi säger att det är okej att tycka att vi är dyra, har fel, etc. Vi tar gärna diskussionen :) Transparansen, well, som vi har skrivit tidigare är att vi inte är så aktiva så att mail är oftare en snabbare och säkrare kanal för att få svar på frågor. Vi ber om ursäkt för otydlighet och ifall någon känt sig påhoppad av oss, det var inte vår avsikt. Vi vill dock understryka att vi gärna pratar och då oftast i samma tonläge som initieras i diskussionen :).

@yonsson Well, vi tror att vi kan vår affärsidé bättre än dig och vi tror att du hittar skitsnacket i våra långa texter bättre än oss ;) kan ibland också finnas viss substans i långa texter, testa läsa en bok, sjukt mycket text, men rätt bok kan också ha innehåll av relevans :D

Nu önskar vi trevlig kväll, helg och fredag!

Vänligen

Marcels Watch Group
Svammel.
Herreguuud.
Hade aldrig köpt här.
Mvh
Klockodile
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Kortfattat:
  • Piratkopierade delar, frankens och redials: Ja
  • Kundgrupp: Sådana som går att lura och inte vet marknadsvärden
  • Tydlighet: Nej, använder obskyra diamant-termer som inte går att applicera på klockor och som ingen ändå fattar
  • Kan man sälja sina klockor till dem: Ja, de betalar dock svindåligt enligt egen utsago
  • Ska man köpa klockor av dem: Ja, om man vill betala 2-3 ggr marknadspris och få fulservade klockor med piratdelar, och även ibland ommålade tavlor utan vetskap
Man får dock en putsduk, någon random box och ett hemgjort cert på köpet. Nice. Mäktigt mervärde.

Låter som en affärsidé som kommer att hålla detta. Lysande, Sickan.
 
Topp