• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Marcels watch - Prissättning

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Förfalskat, hos oss benämnt som aftermarket eller även "ej original / ej OEM med tillverkarens logo" (vår uppfattning av begreppet här skiljer sig mest troligt inte från din?). Ja, det har vi också gjort som alla auktionshus också gjort, som flera andra handlare också gör, som flera har gjort på alla forum världen över. Även detta hae vi skrivit ut. Vill du inte ha det, köp det inte. :)
Väljer att svara på det mest anmärkningsvärda och inte det andra dravlet.

Här skriver du alltså rakt ut att ni säljer olagliga piratkopior men väljer att benämna det som "ej original / ej OEM med tillverkarens logo".

Detta säger allt om er seriositet. Ni tar inte bara ockrarpriser och missar omålade tavlor/frankens. Ni säljer piratdelar och skäms inte ens för det, för att ni kallar det något annat?

Hur många gånger ska jag behöva förklara detta: att sälja piratkopior med andra företags logotyper på är OLAGLIGT!

Så korkat så jag vet inte ens vad jag kan skriva mer, när du inte ens fattar något så enkelt.

Och nej, alla andra gör inte så. Om t ex Kaplans eller Bukowsiks råkar sälja en kopia av någonting så är det av misstag, och om de får reda på det så åtgärdas det. Ingen seriös aktör säljer uppsåtligt piratkopior som ni gör. Finns heller inte något seriöst klockforum i hela världen som tillåter handel med piratkopior, inkluderad KS.
 
Senast ändrad:
M

Marcel Watch Group AB

Guest
Gör andra fel så betyder det inte att det är ok att fortsätta göra fel "för att alla andra ändå gör det". Var vägledande istället och släpp förfalskningarna och piratkopiorna.
Det är inte det vi försöker säga och vi håller med dig om vad du säger i sak. Vi gör dock skillnad i att vi alltid skirver ut det, vilket övrigt nämnda oftast inte gör.

Som nämnts tidigare jobbar vi oss bort från am-delar men i vissa fall är det mer problematiskt än andra då det verkligen är vad vissa kunder vill ha :) främsta exemplet är constellation pie pan-kronan till 168.005. Men som sagt, vi jobbar på det och kommer fortsätta jobba på det.

I övrigt håller vi som sagt med dig.

@JensBP vi tror att vi inte kommer så mycket längre :). Du får vara arg, det är ok, du får kalla det vad du bäst anser lämpligt det är också okej, vill du göra skillnad hänge dig åt att jaga am-delar i alla branscher världen över.

Det du skriver stämmer, vi har haft delar som du benämner som piratkopior monterade på klockor som vi sagt, helt korrekt och vi har öppet berättat om det, du får det att framstå som revolutionerande? Vi tror att det är bättre och mer förtroendeingivande att veta om att det är så än att behöva låta kunden eller ngn annan upptäcka det i efterhand för att kunna häva köpet/ångra sig. Vi anser alltid det är bättre att veta vad vi säljer och berätta om det så att kunden kan avstå från att köpa det. Håller du inte med om det får det stå för dig. Längre än så kommer vi nog inte.

/M
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Det är inte det vi försöker säga och vi håller med dig om vad du säger i sak. Vi gör dock skillnad i att vi alltid skirver ut det, vilket övrigt nämnda oftast inte gör.

Som nämnts tidigare jobbar vi oss bort från am-delar men i vissa fall är det mer problematiskt än andra då det verkligen är vad vissa kunder vill ha :) främsta exemplet är constellation pie pan-kronan till 168.005. Men som sagt, vi jobbar på det och kommer fortsätta jobba på det.

I övrigt håller vi som sagt med dig.

@JensBP vi tror att vi inte kommer så mycket längre :). Du får vara arg, det är ok, du får kalla det vad du bäst anser lämpligt det är också okej, vill du göra skillnad hänge dig åt att jaga am-delar i alla branscher världen över.

Det du skriver stämmer, vi har haft delar som du benämner som piratkopior monterade på klockor som vi sagt, helt korrekt och vi har öppet berättat om det, du får det att framstå som revolutionerande? Vi tror att det är bättre och mer förtroendeingivande att veta om att det är så än att behöva låta kunden eller ngn annan upptäcka det i efterhand för att kunna häva köpet/ångra sig. Vi anser alltid det är bättre att veta vad vi säljer och berätta om det så att kunden kan avstå från att köpa det. Håller du inte med om det får det stå för dig. Längre än så kommer vi nog inte.

/M
Jag har inte ens klagat på AM-delar. Blanda inte äpplen och päron. Ni pratar om att ni säljer piratkopior här, i strid med svensk lag, alltså olicensierade produkter med logotyper som ägs av respektive tillverkare.

Exempel:

1. AM-delar är t ex en omärkt jubilee-länk som passar till en Rolex. De har inte patent på designen. Laglig att sälja. Den har inga Rolex-märkningar.

2 .Piratkopia är däremot om samma länk har Rolex-märkningar. Då är den olaglig att sälja i Sverige. Varumärkesbrott. Det spelar ingen roll om man säger att det är en förfalskning, man får inte sälja piratkopior i Sverige oavsett om köparen vet om det eller inte.

Ni är sjukt oseriösa som inte ens kan förstå en så enkel sak.
 

Platinum

Cartier
Måste bara fråga, @Marcels Watch Group

Vad tycker ni om exempelvis någon/några skulle tillverka eller börja sälja saker med er logga/ert namn på? KS har ju en hel del medlemmar med kontakter så vi kan ju säkerligen hitta både det ena och det andra att sälja som "Marcel Watch Group". Kanske hade varit lite coolt med en klocka från "Marcel" som egentligen inte har något med er att göra förutom att er logo och ert namn står tryckt på denna?

Tror inte att det hade varit särskilt uppskattat från er sida, i alla fall inte i det långa loppet (Kunder som kommer till er av misstag för saker ni inte tillverkar, andra som gör sig vinst på ert varumärke etc).

Precis samma sak med varumärkeskopior. Bara lägga av med detta om man på något sett är en seriös företagare som är verksam i en relativt modern västerländsk marknad där lagar (och moral) förbjuder detta.

I övrigt får ni mycket skit för både det ena och det andra vilket jag inte har någon större kommentar på. Uppenbarligen finns det en marknad för det och är era kunder nöjda och ni går med vinst så good for you. :)

Vill inte sprida något större hat, men piratkopiering och liknande är ju ett big no-no, kom igen.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Det är inte det vi försöker säga och vi håller med dig om vad du säger i sak. Vi gör dock skillnad i att vi alltid skirver ut det, vilket övrigt nämnda oftast inte gör.

Som nämnts tidigare jobbar vi oss bort från am-delar men i vissa fall är det mer problematiskt än andra då det verkligen är vad vissa kunder vill ha :) främsta exemplet är constellation pie pan-kronan till 168.005. Men som sagt, vi jobbar på det och kommer fortsätta jobba på det.

I övrigt håller vi som sagt med dig.

@JensBP vi tror att vi inte kommer så mycket längre :). Du får vara arg, det är ok, du får kalla det vad du bäst anser lämpligt det är också okej, vill du göra skillnad hänge dig åt att jaga am-delar i alla branscher världen över.

Det du skriver stämmer, vi har haft delar som du benämner som piratkopior monterade på klockor som vi sagt, helt korrekt och vi har öppet berättat om det, du får det att framstå som revolutionerande? Vi tror att det är bättre och mer förtroendeingivande att veta om att det är så än att behöva låta kunden eller ngn annan upptäcka det i efterhand för att kunna häva köpet/ångra sig. Vi anser alltid det är bättre att veta vad vi säljer och berätta om det så att kunden kan avstå från att köpa det. Håller du inte med om det får det stå för dig. Längre än så kommer vi nog inte.

/M
Jag känner inte till just den Constellation-kronan. Men jag antar att det är en förfalskning med Omega-logo på, eller?

Om så är fallet så är ju det enkelt löst. Er urmakare kan ta loss kronan, och fila ner loggan, sedan polera den fint. Voila, så har ni en omärkt AM-krona som fungerar utmärkt. Då framstår ni som mer seriösa.

Eller så kastar ni piratkronan, och sourcar fram en originalkrona. Det är det bästa och framstår som mest seriöst. Då kan ni säkert få mest betalt för klockan också.
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Begrepp - syftande till majoritet, ditt ordval "flesta".

Förfalskat, hos oss benämnt som aftermarket eller även "ej original / ej OEM med tillverkarens logo" (vår uppfattning av begreppet här skiljer sig mest troligt inte från din?). Ja, det har vi också gjort som alla auktionshus också gjort, som flera andra handlare också gör, som flera har gjort på alla forum världen över. Även detta hae vi skrivit ut. Vill du inte ha det, köp det inte. :)

Vilket ansvar mer än att vi berättar om det och garanterar våra kunder att beskrivningarna på vår sida stämmer menar du att vi ska ta? Vi låter också alla som köpt en klocka få ett andra utlåtande, vill de dubbelkolla hos oberonede sakkunnig kan de göra det, har vi fel i vår beskrivning betalar vi kostnaden som uppstått för utlåtandet och kunden får lämna tillbaka klockan utan kostnad. Vilket annat ansvar vill du att vi tar?

Franken, som sagt, mest troligt inte.

Ommålat/renoverar/omtryckt - ja, är det problematiskt på något sätt? Finns som sagt många som betalar för att renovera sin urtavla. De flesta märken renoverar också urtavlor. Varenda auktionshus säljer renoverade urtavlor, vi gör det också som så många andra handlare. Vi skriver alltid ut att det är så, ändå säljer vi dem, både på vår sajt, på tradera, på chrono24. Precis som att vissa vill ha polerare boetter, utbytta visare, relumad urtavla, nytt glas, etc. Vill du inte ha en renoverad urtavla eller något av det övriga vi nämnde, köp det inte. Ganska enkelt kan man tycka :).

/M
1. Varumärkesförfalskningar är olagliga. Tomteutttycket ”Aftermarket med tillverkarens logotyp” faller in under detta.

2. Renoverade ur är inte problematiskt såvida de beskrivs korrekt, det görs inte era.

3. Ni är slingriga lurendrejare och för varje inlägg som saknar en pudling kring 1 och 2 får er att framstå som allt pajjigare. Gör om och gör rätt. Handlarpriser är inget konstigt, det förekommer hos alla handlare, men en sådan oerhörd oärlighet och ovilja att erkänna fel är uppseendeväckande.
 

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor
En start är ju detta, tar ca 5 min att fylla i. Finns rekvisit så det räcker bara i denna tråden för en anmälan.

 

mace

Cartier
2-Faktor
Måste bara fråga, @Marcels Watch Group

Vad tycker ni om exempelvis någon/några skulle tillverka eller börja sälja saker med er logga/ert namn på? KS har ju en hel del medlemmar med kontakter så vi kan ju säkerligen hitta både det ena och det andra att sälja som "Marcel Watch Group". Kanske hade varit lite coolt med en klocka från "Marcel" som egentligen inte har något med er att göra förutom att er logo och ert namn står tryckt på denna?

Tror inte att det hade varit särskilt uppskattat från er sida, i alla fall inte i det långa loppet (Kunder som kommer till er av misstag för saker ni inte tillverkar, andra som gör sig vinst på ert varumärke etc).

Precis samma sak med varumärkeskopior. Bara lägga av med detta om man på något sett är en seriös företagare som är verksam i en relativt modern västerländsk marknad där lagar (och moral) förbjuder detta.

I övrigt får ni mycket skit för både det ena och det andra vilket jag inte har någon större kommentar på. Uppenbarligen finns det en marknad för det och är era kunder nöjda och ni går med vinst så good for you. :)

Vill inte sprida något större hat, men piratkopiering och liknande är ju ett big no-no, kom igen.

Tur då att Marcel har sina originalboxar om det börjar dyka upp kopior på boxar med deras namn på. 😎
 
M

Marcel Watch Group AB

Guest
Måste bara fråga, @Marcels Watch Group

Vad tycker ni om exempelvis någon/några skulle tillverka eller börja sälja saker med er logga/ert namn på? KS har ju en hel del medlemmar med kontakter så vi kan ju säkerligen hitta både det ena och det andra att sälja som "Marcel Watch Group". Kanske hade varit lite coolt med en klocka från "Marcel" som egentligen inte har något med er att göra förutom att er logo och ert namn står tryckt på denna?

Tror inte att det hade varit särskilt uppskattat från er sida, i alla fall inte i det långa loppet (Kunder som kommer till er av misstag för saker ni inte tillverkar, andra som gör sig vinst på ert varumärke etc).

Precis samma sak med varumärkeskopior. Bara lägga av med detta om man på något sett är en seriös företagare som är verksam i en relativt modern västerländsk marknad där lagar (och moral) förbjuder detta.

I övrigt får ni mycket skit för både det ena och det andra vilket jag inte har någon större kommentar på. Uppenbarligen finns det en marknad för det och är era kunder nöjda och ni går med vinst så good for you. :)

Vill inte sprida något större hat, men piratkopiering och liknande är ju ett big no-no, kom igen.
Hittills mest konstruktiva sättet att få oss ändra uppfattning om am-delars vara eller icke-vara ;).

Nej, det hade inte varit uppskattat från vår sida :( (om det inte var sjukt häftiga saker som gav oss en skjuss så klart 😂😂😂) vi hade stämt för varumärkesintrång vilket vi också varit fullt medvetna om att vi kunnat bli stämda för.

Vi håller med dig såväl som @JensBP & co. om att det alltid är bättre med endast original (eller omärkt), vilket vi som ovan nämnts jobbar mot (och som också redan nu tydligt syns på vårt produktsortiment).

Jens förslag om slipning, ska uppriktigt fundera på det haha ;)

@grodslukarenx 1. vår uppfattning skiljer sig inte från din?

2. Vi är av uppfattningen att vi har beskrivit våra produkter i sak korrekt, fel har förekommit som vi antingen upptäckt själva eller blivit informerade om. Dessa fel har kunnat vara alkt från färgern på armbandet till renoverad urtavla såväl som boettens material såväl som stav- skrivfel.

3. vi är ganska villiga att erkänna våra fel vill vi påstå, åtminstone i sak. I frågor om tycke (t.ex. prissättning) kan vi vara ganska envisa ;).

/M
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Så dom finns på Chrono24 också, kanske någon på första sidan kan göra redigera sitt inlägg och skriva på engelska vad dom håller på med.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Hittills mest konstruktiva sättet att få oss ändra uppfattning om am-delars vara eller icke-vara ;).

Nej, det hade inte varit uppskattat från vår sida :( (om det inte var sjukt häftiga saker som gav oss en skjuss så klart 😂😂😂) vi hade stämt för varumärkesintrång vilket vi också varit fullt medvetna om att vi kunnat bli stämda för.

Vi håller med dig såväl som @JensBP & co. om att det alltid är bättre med endast original (eller omärkt), vilket vi som ovan nämnts jobbar mot (och som också redan nu tydligt syns på vårt produktsortiment).

Jens förslag om slipning, ska uppriktigt fundera på det haha ;)

@grodslukarenx 1. vår uppfattning skiljer sig inte från din?

2. Vi är av uppfattningen att vi har beskrivit våra produkter i sak korrekt, fel har förekommit som vi antingen upptäckt själva eller blivit informerade om. Dessa fel har kunnat vara alkt från färgern på armbandet till renoverad urtavla såväl som boettens material såväl som stav- skrivfel.

3. vi är ganska villiga att erkänna våra fel vill vi påstå, åtminstone i sak. I frågor om tycke (t.ex. prissättning) kan vi vara ganska envisa ;).

/M
Tror tyvärr fortfarande du inte förstår skillnaden mellan en AM-del och en piratkopia/varumärkesförfalskning eftersom du blandar ihop begreppen. Jag tror inte jättemånga på KS direkt klagar på AM-delar om man är tydlig med att informera om det.

Se min förklaring ovan med exemplet om jubileelänk om skillnaden.
 

3R1K

Cartier
Måste säga att jag har ruggigt svårt att tro på dessa nästan fånigt överdrivet säljande och positiva kundomdömena. De påminner starkt om de på Google som skojaren låtit sin syster, affärskompanjoner och vänner skriva.

Säljer man frankens, delar som är piratkopior, omålade tavlor, kränger loppisprylar till mångdubbelt marknadsvärde och som tidigare hittar på fejkade omdömen om sitt företag på google, så har man noll kredibilitet i klockbranschen. Ren skojare.

Du kan tro på dem. Ej överdrivet utan bara mina genuina reflektioner. Jag har ingen 'horse in this race' utan är bara en kund och tyckte det var relevant att dela med mig att jag är en nöjd sådan.
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Det är inte det vi försöker säga och vi håller med dig om vad du säger i sak. Vi gör dock skillnad i att vi alltid skirver ut det, vilket övrigt nämnda oftast inte gör.


/M

Cyniskt. Folk efterfrågar inte falskmärkta saker, de vet inte bättre. Ni kommer undan för att Tradera et. al. inte har lika snabb koll på små spännen mm. Hade ni sålt oäkta chanelväskor hade de varit borttagna inom 12h, oavsett om ni skrev att de var ”am” eller någonting annat löjligt.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Vad tror du Christoffer, hade det inte bara varit enklare att pudla och säga att vi har gjort fel och tänker ändra på oss istället för att fortsätta hävda att det bland annat är helt ok att sälja varumärkeskopior så länge man uppger det..... När man inte trodde att du kunde gräva din egen grop djupare så tar du helt plötsligt fram en grävmaskin... Halleluja
 

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
Jag har inte hängt med i diskussionen till 100% men har de alltså sålt fakedelar på klockor, tex spännen? Jag har bara reflekterat över att prissättningen är helt galen.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Tänkte inte skriva i tråden och det jag skriver är ju en upprepning av vad alla andra skrivit.

Strunt samma om en handlare tar överpris för sina produkter. Det råder fri prisättning oavsett vad KS tycker om det. Gäller ju inte bara klockor. Tjänar en handlare bra på att sälja loppisgrejer till överpriser? Good for them och jäkligt trist för de som blir lurade.

Men att sälja fejk-delar är inte ok på någon nivå, varken juridiskt eller moraliskt. Tycker det märkligaste är hur handlaren i mitt tycke använder konstiga omskrivningar i varubeskrivningen för den del av klockan som är fake / piratkopia.

Vet ens en oinsatt kund vad "aftermarket / ej OEM med tillverkarens logo" betyder?

Hade jag varit oinsatt hade jag inte trott att klockan ni säljer kommer med delar som är fake - speciellt inte när ni för övrigt använder komplicerade beskrivningar och graderingar (som är för ädelstenar!) för att med precision fastställa graden av kvalitéten på era produkter. Detta förfarande skickar ju en tydlig signal till en presumtiv kund att ni är superseriösa och framförallt ärliga.

Varför skulle jag då som kund ifrågasätta om en produkt ni säljer innehåller fake eller inte?

Ni har bara två alternativ som jag ser det.
Antingen sluta sälja varor med fejkdelar eller tydligt upplysa kunden att produkten innehåller piratkopia/fake-delar och att detta är olagligt.
 
Senast ändrad:

Donkii

Boushh
2-Faktor
Tänkte inte skriva i tråden och det jag skriver är ju en upprepning av vad alla andra skrivit.

Strunt samma om en handlare tar överpris för sina produkter. Det råder fri prisättning oavsett vad KS tycker om det. Gäller ju inte bara klockor. Tjänar en handlare bra på att sälja loppisgrejer till överpriser? Good for them och jäkligt trist för de som blir lurade.

Men att sälja fejk-delar är inte ok på någon nivå, varken juridiskt eller moraliskt. Tycker det märkligaste är hur handlaren i mitt tycke använder konstiga omskrivningar i varubeskrivningen för den del av klockan som är fake / piratkopia.

Vet ens en oinsatt kund vad "aftermarket / ej OEM med tillverkarens logo" betyder?

Hade jag varit oinsatt hade jag inte trott att klockan ni säljer kommer med delar som är fake - speciellt inte när ni för övrigt använder komplicerade beskrivningar och graderingar (som är för ädelstenar!) för att med precision fastställa graden av kvalitéten på era produkter. Detta förfarande skickar ju ett tydligt sken till en presumtiv kund att ni är superseriösa och framförallt ärliga.

Varför skulle jag då som kund ifrågasätta om en produkt ni säljer innehåller fake eller inte?

Ni har bara två alternativ som jag ser det.
Antingen sluta sälja varor med fejkdelar eller tydligt upplysa kunden att produkten innehåller piratkopia/fake-delar och att detta är olagligt.
Jag ser hellre att Christoffer lägger ner verksamheten och blir av med sin titel som värderingsman för Handelskammaren. Uppdraget man har för Handelskammaren handlar till 100% om förtroende och jag vågar påstå att det förtroendet är som bortblåst vid det här laget. Eftersom att Christoffer anser att alla har fel och han har rätt samt refererar till Handelskammaren så kanske Handelskammaren skulle vara intresserade av att ge sin syn på hur deras värderingsman säljer piratkopior och dessutom inte ser något fel med det.
 

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Jag ser hellre att Christoffer lägger ner verksamheten och blir av med sin titel som värderingsman för Handelskammaren. Uppdraget man har för Handelskammaren handlar till 100% om förtroende och jag vågar påstå att det förtroendet är som bortblåst vid det här laget. Eftersom att Christoffer anser att alla har fel och han har rätt samt refererar till Handelskammaren så kanske Handelskammaren skulle vara intresserade av att ge sin syn på hur deras värderingsman säljer piratkopior och dessutom inte ser något fel med det.
Om fler skickar mejl till [email protected] så lär de åtminstone bli lite intresserade av ärendet och sitt egna arv & förtroende
 

Tigerrrr

Rolex
2-Faktor
Hej:)
Har nu också mailat handelskammaren och bifogat denna tråd. Pekade specifikt på de inägg där Christoffer (?) berättar om hans syn ang pirattillverkade tillbehör mm.
Förslagsvis gör ni andra det också. Och printscreena inläggen så att han inte kan ändra dem.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Hej:)
Har nu också mailat handelskammaren och bifogat denna tråd. Pekade specifikt på de inägg där Christoffer (?) berättar om hans syn ang pirattillverkade tillbehör mm.
Förslagsvis gör ni andra det också. Och printscreena inläggen så att han inte kan ändra dem.
Just aspekten med övervärderingar är väl det värsta om man är värderingsman. Om det skrivs värderingsintyg till klockorna han säljer med sina priser så är det ofta 2-3 ggr marknadspris. Detta blir ju helt felaktigt i händelse av t ex ett försäkringsärende om ett försäkringsbolag då betalar ut 2-3 ggr marknadsvärdet. Det gränsar till någon form av bedrägeri eller liknande faktiskt, väldigt gråa zoner om inte annat.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Just aspekten med övervärderingar är väl det värsta om man är värderingsman. Om det skrivs värderingsintyg till klockorna han säljer med sina priser så är det ofta 2-3 ggr marknadspris. Detta blir ju helt felaktigt i händelse av t ex ett försäkringsärende om ett försäkringsbolag då betalar ut 2-3 ggr marknadsvärdet. Det gränsar till någon form av bedrägeri eller liknande faktiskt, väldigt gråa zoner om inte annat.
Exakt så.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Viktigt att belysa att detta inte handlar om någon häxjakt, det handlar om en företagare som agerar högst tvivelaktigt på väldigt många plan och då personerna bakom företaget själva kliver in i diskussionen och fortsätter vidhålla att 100+ människor har fel men att de har rätt, ja då får man helt enkelt finna sig i att ett Forum med entusiaster sluter upp. Det Marcels håller på med är fel på så många plan
 

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Viktigt att belysa att detta inte handlar om någon häxjakt, det handlar om en företagare som agerar högst tvivelaktigt på väldigt många plan och då personerna bakom företaget själva kliver in i diskussionen och fortsätter vidhålla att 100+ människor har fel men att de har rätt, ja då får man helt enkelt finna sig i att ett Forum med entusiaster sluter upp. Det Marcels håller på med är fel på så många plan
+1.
Skrev detta i PM till en forumkamrat. Inte menat med mina länkar att puscha en häxjakt utan snarare uppmärksamma och poängtera de ändå allvarliga fel som begås av just Marcel grp. Därav också länkarna till Konsumentverket och svenska handelskammaren, där endast information med laglig grund har förmedlats.
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Hittills mest konstruktiva sättet att få oss ändra uppfattning om am-delars vara eller icke-vara ;).

Nej, det hade inte varit uppskattat från vår sida :( (om det inte var sjukt häftiga saker som gav oss en skjuss så klart 😂😂😂) vi hade stämt för varumärkesintrång vilket vi också varit fullt medvetna om att vi kunnat bli stämda för.

Vi håller med dig såväl som @JensBP & co. om att det alltid är bättre med endast original (eller omärkt), vilket vi som ovan nämnts jobbar mot (och som också redan nu tydligt syns på vårt produktsortiment).

Jens förslag om slipning, ska uppriktigt fundera på det haha ;)

@grodslukarenx 1. vår uppfattning skiljer sig inte från din?

2. Vi är av uppfattningen att vi har beskrivit våra produkter i sak korrekt, fel har förekommit som vi antingen upptäckt själva eller blivit informerade om. Dessa fel har kunnat vara alkt från färgern på armbandet till renoverad urtavla såväl som boettens material såväl som stav- skrivfel.

3. vi är ganska villiga att erkänna våra fel vill vi påstå, åtminstone i sak. I frågor om tycke (t.ex. prissättning) kan vi vara ganska envisa ;).

/M
Om er uppfattning inte skiljer sig från min så säger ni emot er själva. Varför använder ni tomtebegreppet för era fakedelar, och varför säljer ni då dessa överhuvudtaget?

Ni beskriver inte saker ”i sak korrekt” - ni är stundtals förljugna, och stundtals vänder och vrider ni på saker tills det låter helt befängt, till exempel ovan begrepp.

Trots många fel så vägrar ni erkänna - så nu ljög ni igen. Priserna ger jag som sagt blanka fan i, vill någon handla av er för att de är lata eller korkade så får de väl göra det, men oärligheten straffar sig i längden.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Den här tråden bör säkerhetskopieras av forumledningen om det inte sker automatiskt för snart ramlar polletten ner och då lär herrn radera vartenda inlägg
 
M

Marcel Watch Group AB

Guest
Hej igen alla entusiaster,

Nu var det mycket på en gång, men vi ska försöka besvara lite av vad vi läst. Donkii, inget personligt men vi håller inte reda på alla så du får representera de övriga, d.v.s. när vi skriver donkii avser der även någon mer som håller med honom i den saken vi diskuterar. Håller du inte med, ta inte åt dig :)

1. Övervärderingar - nu vet vi ju inte vem som har värderat sin klocka eller ej hos oss men vi gör främst marknadsvärdesbedömningar, d.v.s. bedömningar om ett objekts marknadsvärde. Det är väldigt sällan detsamma som kvittovärdet, det känner säkert de flesta till. Så om en rolex daytona har ett visst kvittovärde är det nödvändigtvis inte marknadsvärdet. Det gäller en breitling 18K diamantklädd damklocka också precis som det gäller en omega seamaster de ville från 60-talet. Kontentan är alltså att vad vi säljer klockor för behöver ju inte stämma överens med ett värderingsintygs värde. Om någon har värderat sin klocka hos oss och anser att den är övervärderad är ni så klart välkomna att kontakta oss. Dock är förordnandet personligt och har väldigt lite med Marcels Watch Group att göra egentligen. Det finns också krav och riktlinjer för eb värderingsman. En av riktlinjerna är att denne ska vara oberoende, d.v.s. t.ex. inte utfärda en värdering på en klocka och sedan handla med klockan då det bl.a. skulle kunna främja jäviga undervärderingar (det har iofs ingen påstått). Ett krav som ställs är också att värderingsmannen har en ansvarsförsäkring vid fall där ett fel faktiskt begås. Detta har vi också talat om innan och det finns till som skydd för att en eventuell drabbad, försäkringsbolag eller privatperson ska kunna rikta anspråk mot värderingsmannen. :) hoppas att det förtydligade vissa frågetecken.

2. Gällande våra priser (som beskrivit ovan är oberoende av värderingar). Vi vet inte så mycket mer vad vi ska säga där, vi har helt enkelt olika åsikt om det.

3. Fakedelar - ja, vi har sålt klockor som haft monterade fakedelar och vi känner till lagstiftningen på området. Vi har upplyst om det i beskrivningarna på objeket (aftermarket). Vi har sagt att vi har gjort det här innan också och förklarat hur vi ser på vårt handlande. Det har väldigt lite med ett personliga förordnande avseende värde att göra oavsett vad någon tycker om det. Som tillägg har vi också servat (och fortfarande servar) fakeklockor, bytt bort fake-delar i urverk, satt in fakedelar i urverk märkta såväl som omärkta på kundens begäran, satt in aftermarket-visare (fake men de har ju ingen logo så rimligtvis tycker åtminstone vissa här att det är ok, jens borde ju tycka att alla omärkta fejkdelar är ok?) på kunds begäran. Vissa gånger har kunden köpt delarna vissa gånger är de inköpta av oss.

4. Vad donkii, jens, nisse m.fl. tycker har vi redan förklarat att det är tyckande som vilket tyckande som helst, de har rätt att tycka vad de vill och det har även vi. Var moral kommer in här är vi nog inte med på, i synnerhet då moral som begrepp är högst subjektivt, sen kan vi ha en filosofisk debatt om moral i allmänhet, det är alltid skoj :D.

5. Att lägga in en "varningstext" eller använda just ordet piratkopia eller varumärkeskopia kan ju tänkas göra information tydligare, kanske något att fundera på.

6. Donkii kan få förklara hur Christoffer säger att han har rätt och att alla andra har fel med hänvisning till handelskammaren? Om du vill hänvisa till en facebook-tråd eller ett inlägg om värde i detta forum kanske det är bra att först förstå ingetdera är en värdering som gäller vid ett försäkringsärende, d.v.s. ett uttalande i en tråd eller över disk är värt ungefär lika mkt som ditt uttalande eller Gurra på gatans uttalande. Du förstår säkert att man måste lämna in objektet man vill ha värderat, få ett skriftligt intyg på värdet för att värderingsutlåtandet faktiskt ska ha någon bäring :)

7. Bedrägeri, hur någon får det till det förstår vi inte? Skulle Christoffer då vara i cahots med någon som värderar sin vintage seamaster till hiskiliga 13K, låtsas tappa bort den och får ut kontant 7-ish (beroende på bolag) som de sedan delar på med risk att åka dit för försäkringsbedrägeri? Eller hur tänkte du här (vem det nu var)?

8. Donkii igen, vi "vidhåller att 100+ människor har fel"? Ja, så kan det ju dessutom vara hahaha ;) men tror inte vi sagt att "du har fel" till 100 personer här. Det mesta i denna tråd handlar ju faktiskt om tyckande. Vill du påstå att vi bryter mot lagen och att det är fel, ännu har vi inte blivit fällda för något brott.

Vi kan ju avsluta med att säga att vi också är entusiaster :D därför är vi här på ks. Att vi inte skulle hålla med alla och vice versa visste vi redan men detta till trots finns vi här och som sagt, vi tror fortsatt på att transparens är bra :) och just det, vi snackar gärna klockor när som helst också bara att kika förbi eller skriva ;)

Vi säger så så länge så hörs vi säkert inom kort igen :D

/M
 
Topp