• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Med tanke på hur otroligt bra kopior är, vad ger egentligen ett lyxur dess värde längre?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Johan82

Breitling

Med tanke på att kopior har blivit så bra att de i princip är identiska med originalen, vad ger egentligen en lyxklocka dess värde förutom det faktum att folk köper dom för det priset? Jag menar, med detta i åtanke, förutom den monetära aspekten, tar detta inte bort all den där "wow, jag kan inte fatta att jag har den här otroliga klockan som är helt fantastisk och absolut värd kostnaden" känslan om du har en äkta Rolex tex? Gör detta inte Rolexen mer till en meningslös metallklump? Det är som om du kunde göra falskt guld som var exakt detsamma som äkta guld - inte bara hur det ser ut. Eller diamanter. Eller vad som helst. Ok nu är det ju inte EXAKT samma, men ni fattar vad jag menar. Känns det inte som att det helt och hållet gör dina äkta saker...värdelösa? Jag antar åtminstone att ni bryr er om klockor på andra sätt än vad de kan säljas för just nu. Scarcity-aspekten av lyxklockor gör ju en enorm del av hela poängen med dom och det känns rätt mycket som att replikor/franken-klockor helt och hållet pajjar det. Jag känner personligen iaf att det gör att den där klockpassionen rinner ut i sanden.
 

Johan82

Breitling
Jag hade inte ätit avföring även om det såg ut och smakade som tårta.
Jag vet ju fortfarande vad det är jag verkligen äter.
Men vi är alla olika.

Men grejen är ju att den liknelsen faller helt platt med tanke på hur oerhört nära replikorna är originalen nu. Så det är ju snarare en kondisbakad tårta vs en hemmagjord tårta som är näst intill identisk.
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Då är det väl bara att köpa. Det är ju du som ska äga den.
Tror inte att det är ett läskande alternativ för många på ett entusiastforum.
 

Ådi

Cartier
2-Faktor
Har jag förstått det rätt: propagerar du FÖR att man ska köpa kopior? På detta forumet?
Då får du nog lite motvind och uppförsbacke.
Dessutom tror jag att det strider mot forumets regler, om det nu spelar dig någon roll. Känns som att du är på fel forum i vilket fall som helst.
 

Johan82

Breitling
Då är det väl bara att köpa. Det är ju du som ska äga den.
Tror inte att det är ett läskande alternativ för många på ett entusiastforum.

Givetvis. Men det var ju inte frågan. Frågan jag har är vad som ger er som svarar det värde som ni uppfattar era klockor att ha, med tanke på replikor och frankenklockor och hur oerhört nära originalen dom är nu och kommer att fortsätta komma i framtiden. Det är alltså inte en "jaha, men köp den då"-diskussion. Inte heller är det en "jag tror inte att folk vill köpa X eller Y"-diskussion. Jag är helt enkelt nyfiken på hur ni tänker kring det och vilka delar, andra än priset, som ger era klockor det uppfattade värdet dom har för er.
 

Johan82

Breitling
Har jag förstått det rätt: propagerar du FÖR att man ska köpa kopior? På detta forumet?
Då får du nog lite motvind och uppförsbacke.
Dessutom tror jag att det strider mot forumets regler, om det nu spelar dig någon roll. Känns som att du är på fel forum i vilket fall som helst.

Ah nej. Missförstånd. Se mitt senaste svar till "Alarik". Jag är inte för eller emot någonting här. Jag är helt enkelt nyfiken på hur ni ser på saken. Inget annat.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Givetvis. Men det var ju inte frågan. Frågan jag har är vad som ger er som svarar det värde som ni uppfattar era klockor att ha, med tanke på replikor och frankenklockor och hur oerhört nära originalen dom är nu och kommer att fortsätta komma i framtiden. Det är alltså inte en "jaha, men köp den då"-diskussion. Inte heller är det en "jag tror inte att folk vill köpa X eller Y"-diskussion. Jag är helt enkelt nyfiken på hur ni tänker kring det och vilka delar, andra än priset, som ger era klockor det uppfattade värdet dom har för er.
Du har inga klockor själv? Eller bara kopior?
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Det finns ju inget vettigt i att köpa en så dyr klocka egentligen (om vi bortser från att begagnatmarknaden för Rolex är som den är). Mer än känslan (kanske något du trånat efter länge och nu lyckats uppnå, kanske en examen du vill fira, kanske en god aktieutdelning eller bara grejen att köpa något så dyrt och samtidigt onödigt men ändå häftigt,... välj själv). Det är ju därför man köper man köper den. Eller åtminstone hoppas jag det när det gäller ett entusiastforum. Förhoppningsvis är det inte för att flasha och skryta.

Men om det är känslan så går den ju alldeles förlorad om man vet att man ljuger, för det är ju vad man gör. För sig själv och andra.
Samma sak gäller ju om man ska flasha med den. I den senare kategorin så lär du dock hitta både de som har äkta vara och de som ljuger.

Men om du ändå köper en kopia så blir smaken i munnen fadd och avslagen. För vad är det du bär? Inte en Rolex i a f. Så vad vill du visa för dig själv och andra egentligen?

Där har du mitt svar.
 

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Jag håller helt med och köpte därför en fin DJ nyligen. Ingen lär ju märka att den är fejk, eller vad tror ni?🤪😂 (Och ursäkta för att bilden kan vara lite suddig, jag tog den med min skosula)
IMG_7581.jpeg
 

Back

Vacheron
2-Faktor
Om man inte vill spendera ”stora belopp” (allt är relativt) så har man ju alla möjliga märken som håller på med homage. Dessa homage-klockor förstår jag inte får finnas då man kan se dem (1) kopior och (2) varumärkesintrång men där verkar det vara en gråzon för det står ett annat namn på tavlan. Mycket konstigt!

Med det sagt så går jag och poppar popcorn för det här ämnet kan leda till diskussioner med stort ’D’

IMG_3850.gif
 
Senast ändrad:

Lilavati

Cartier
2-Faktor
@Johan82 Är inte frågan egentligen lite knäppt ställd, något av en tankevurpa? Varför ska man betala premium för original när kopian ser lika dan ut? Ja, till att börja med är ju kopian en förfalskning, alltså inte laglig att köpa. Ska man ställa alla produkter i original mot en kopia just för att motivera värdet originalet anbringar? Nä, lite feltänkt väl?
 

Med tanke på att kopior har blivit så bra att de i princip är identiska med originalen, vad ger egentligen en lyxklocka dess värde förutom det faktum att folk köper dom för det priset? Jag menar, med detta i åtanke, förutom den monetära aspekten, tar detta inte bort all den där "wow, jag kan inte fatta att jag har den här otroliga klockan som är helt fantastisk och absolut värd kostnaden" känslan om du har en äkta Rolex tex? Gör detta inte Rolexen mer till en meningslös metallklump? Det är som om du kunde göra falskt guld som var exakt detsamma som äkta guld - inte bara hur det ser ut. Eller diamanter. Eller vad som helst. Ok nu är det ju inte EXAKT samma, men ni fattar vad jag menar. Känns det inte som att det helt och hållet gör dina äkta saker...värdelösa? Jag antar åtminstone att ni bryr er om klockor på andra sätt än vad de kan säljas för just nu. Scarcity-aspekten av lyxklockor gör ju en enorm del av hela poängen med dom och det känns rätt mycket som att replikor/franken-klockor helt och hållet pajjar det. Jag känner personligen iaf att det gör att den där klockpassionen rinner ut i sanden.

Att de är lika betyder inte mycket när de helt enkelt är billigare, sämre kvalitet och inte lika fint byggda. Där är värdet. Om kopiorna verkligen var lika bra, men för ett lägre pris så hade de kunnat jobba på Rolex.

Du får vad du betalar för.
 

Hallis

Panerai
2-Faktor

Med tanke på att kopior har blivit så bra att de i princip är identiska med originalen, vad ger egentligen en lyxklocka dess värde förutom det faktum att folk köper dom för det priset? Jag menar, med detta i åtanke, förutom den monetära aspekten, tar detta inte bort all den där "wow, jag kan inte fatta att jag har den här otroliga klockan som är helt fantastisk och absolut värd kostnaden" känslan om du har en äkta Rolex tex? Gör detta inte Rolexen mer till en meningslös metallklump? Det är som om du kunde göra falskt guld som var exakt detsamma som äkta guld - inte bara hur det ser ut. Eller diamanter. Eller vad som helst. Ok nu är det ju inte EXAKT samma, men ni fattar vad jag menar. Känns det inte som att det helt och hållet gör dina äkta saker...värdelösa? Jag antar åtminstone att ni bryr er om klockor på andra sätt än vad de kan säljas för just nu. Scarcity-aspekten av lyxklockor gör ju en enorm del av hela poängen med dom och det känns rätt mycket som att replikor/franken-klockor helt och hållet pajjar det. Jag känner personligen iaf att det gör att den där klockpassionen rinner ut i sanden.

Jag är rätt ointresserad av att aktivt stödja organiserad brottslighet. Men, alla är vi olika.
 

Med tanke på att kopior har blivit så bra att de i princip är identiska med originalen, vad ger egentligen en lyxklocka dess värde förutom det faktum att folk köper dom för det priset? Jag menar, med detta i åtanke, förutom den monetära aspekten, tar detta inte bort all den där "wow, jag kan inte fatta att jag har den här otroliga klockan som är helt fantastisk och absolut värd kostnaden" känslan om du har en äkta Rolex tex? Gör detta inte Rolexen mer till en meningslös metallklump? Det är som om du kunde göra falskt guld som var exakt detsamma som äkta guld - inte bara hur det ser ut. Eller diamanter. Eller vad som helst. Ok nu är det ju inte EXAKT samma, men ni fattar vad jag menar. Känns det inte som att det helt och hållet gör dina äkta saker...värdelösa? Jag antar åtminstone att ni bryr er om klockor på andra sätt än vad de kan säljas för just nu. Scarcity-aspekten av lyxklockor gör ju en enorm del av hela poängen med dom och det känns rätt mycket som att replikor/franken-klockor helt och hållet pajjar det. Jag känner personligen iaf att det gör att den där klockpassionen rinner ut i sanden.
Det här kan vara det bästa sättet att få ihop 50 inlägg för en försäljning. Det kan också vara det sämsta sättet att få ihop 50 inlägg för en försäljning 😂
 

Ricky Spanish

Omega
2-Faktor
Jag funderade på om man vänder på resonemanget, vad vill de som lägger 1000 usd eller vad det nu må vara på en väldigt nogsamt gjord fake uppnå med den?
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Det enda svaret som behövs - det är en kopia.
Med kopior kommer förutom barnarbete, trafficing, droghandel och finansiering av bland annat terrorverksamhet. Jag köper klockan för att jag uppskattar jobbet som ligger bakom.

Visa mig en kopia där hantverket och finnishen på urverket är jämförbart med originalet. Eller där de tekniska lösningarna i verket inte står i kontrast till varandra.
Där index och visare är gjorda till perfektion. Där materialvalen är i ett 1:1-förhållande.
Och även om du mot all förmodan skulle hitta den är det fortfarande en kopia.

Och för att runda av - jag köper klockan för egen skull. Någon som köper en kopia gör det av andra anledningar.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp