• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Minirecension Breitling Chronomat B01 42

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
DSC08431.jpeg

Diameter: 42mm
Tjocklek: 15.1mm
Bandbredd: 20mm
Urverk: Breitling B01, inhouse, 70hrs, 28800vph, COSC.
Pris: Runt 100k beroende på länk, gummi, LE.

Bakgrund
IMG_1627.jpeg

1983 lanserades första Chronomaten för att hylla ett italienskt jet-team men som linje lanserades Chronomat 1984 i flertalet färger. För mer info om ämnet rekommenderas @JensBP UFO-tråd.

Detta kommer icke bli en långdragen recension utan samlade intryck.

Boett
DSC08476.jpeg
DSC08474.jpeg
DSC08444.jpeg
DSC08440.jpeg

Till största delen en modernisering av UFO-boetten, dock med bandhorn som är något mer nedåt än ursprungsmodellen. De ”lösa” kronskydden känns som en onödig kostnadsökning men det ser rätt coolt ut IRL. Hela boetten ger ett strömlinjeformat intryck. Bakboetten är öppen.

Länk
DSC08441.jpeg DSC08469.jpeg
Länken är supersnygg och väldigt stabil. Den har lagom många blanka partier för min smak. Tyvärr saknar den mikrojustering.


Vridring
DSC08498.jpeg

Klassisk dykvridring med upphöja partier var 15de minut i klassisk Chronomat-anda. Om de är lösa delar och utbytbara likt på äldre modeller låter jag vara osagt. Väldigt synd att vridringen är blankpolerad istället för mattborstad.

På handleden
DSC08404.jpeg
DSC08411.jpeg
DSC08418.jpeg
DSC08419.jpeg

Storleken på 42mm x 15mm är helt perfekt för min 18cm handled men tyvärr var länken på låneklockan för kort. Klockan bara istället på ett tunt band och då blir klockan något topptung. Jag känner på mig att det blir bättre jämvikt på länk eller gummi. Kronskydden ser ganska utstickande ut på foto men upplevs ganska diskreta IRL eftersom de är vinklade.

Sammanfattning
DSC08425.jpeg

Jag gillar estetiken på så sätt att klockan är en modern tolkning av de första Chronomaterna. Det finns väldigt många rätt men samtidigt en hel del irritationsmoment.

Trots att det är en hyllning till de första modellerna saknar jag attribut som de moderna Chronomaterna har haft, nämligen vingar, B&ankar-visare och matt vridring. För mig sabbar den blanka vridringen designen ganska rejält. Nya exemplar ser extremt blanka ut på foto. Matt vridring hade gjort klockan mycket mer tilltalande rent estetiskt för mig. Länken är ascool men hur man kan utveckla en helt ny så avancerad länk utan mikrojustering är för mig något av en gåta.

Kronan är också en riktigt snygg nytolkning men de glömde lökarna på pushers vilket känns som ett förlorat tillfälle. Pushers hade gärna fått ha samma form som kronan. Med tanke på hur många märkliga Chronomaterna som lanserats genom året känns detta som en bra bas att bygga vidare på, dock inte en fulländad sådan.

Tack till Breitling för lånet!
 

Henriklj

Omega
2-Faktor
Bra sammanfattning. Provade själv en sådan nyligen och gillar den också skarpt! Tyvärr liiite för stor för min smak. Håller dock inte med om vridringen, gillar att den är blank, ger ett litet mer lyxigt intryck.
 
Topp